Werk & Studie alle pijlers

Eerste dag als docent!

05-03-2015 07:36 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste viva-leden,

İk zit in mijn derde jaar van mijn lerarenopleiding. Elke woensdag loop ik stage op een voorgezet onderwijs. İk vind mijn stage school ontzettend leuk en wilde heel graag al werken op die stageschool naast mijn stage. İk liep ook al heel te sollciteren op banen in mijn functie.

Gisteren zat mijn stagedag erop zat ik in de lerarenkamer komt de personeelsdirectrice naar binnen. Ze sprak met mijn stagebegleider over een ziekte van een docent en dat ie er voorlopige niet meer zou zijn. Er werd mij in een keer aangekeken en binnen 5 minuten was ik aangenomen als docent voor 3 klassen. Van staigiar naar docent met een mooie Lb schaal salaris van een docent!

Maandag moet ik beginnen, maar dat zekere van mij is in een keer weg. Mijn stage doe ik uitstekend en sta sterk voor de klas,maar nu ga ik met klassen beginnen die al op schema lopen en ik weet niet wat ze hebben gehad etc. En 1 klas is een examenklas waardoor ik ook al de zenuwen krijg om deze leerlingen naar de toetsen te begeleiden.

Familie en vrienden zeggen dat ik deze kans niet moet laten varen en dat alles in het begin lastig is.

İs dit nou normaal dat ik zo paniekerig ben? Zijn er wellicht hier andere leden die in het onderwijs zitten en die mijn situatie herkennen? Want ik wil heel graag een baan in mijn eigen functie,maar dat alles zo snel is gegaan maakt mij bang in de zin van kan ik dit wel aan. Met een begeleider in de klas achterin doe ik het heel goed, maar nu sta ik er helemaal "alleen"voor.

Graag hoor ik jullie adviezen of tips!

Gr.
quote:Rzm schreef op 05 maart 2015 @ 09:27:

overigens heb ik als leerling een franse docent gehad, die niet eens Nederlands kon, maar uitstekend les kon geven.. dus waar hebben we het over ??..Ja, mijn dochter had afgelopen week zo´n invaller. Of invalster. Sprak de hele les Frans. Enig probleem: pakweg 2/3 van de klas heeft het niet begrepen.
Zo sandt. Gezellig ben jij in de ochtend zeg.

Ik heb met pubers gewerkt. Iets lastigere dan waar jij mee te maken krijgt. Maar misschien heb ik nog wat tips die je kunt gebruiken. Jongeren zijn vaak een stuk minder dapper dan ze lijken. Ze houden ervan om op een positieve manier uitgedaagd te worden. Negatief gedrag kun je negeren, tot op zekere hoogte. Bedenk de grens voor jezelf en wijk daar niet van af. En toon geen nervositeit. Als dat moeilijk is voor je, oefen dan in de spiegel of laat je partner feedback geven op je lichaamshouding, lichaamstaal, stemhoogte en intonatie. Zelfverzekerde, vrolijke leraren worden serieuzer genomen dan onzekere die je bijna niet kan verstaan. Maak af en toe een goeie grap. Moet het geen domme of suffe of ingewikkelde grap zijn. Dat kan de sfeer wat verlichten. Als je de confrontatie aangaat, weet dan zeker dat je die zult winnen. Eruit sturen kan een averechtse werking hebben maar accepteer geen respectloos gedrag.

Succes! Ik weet zeker dat je het kunt.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Goh iemand is onzeker en vraagt tips op het vivaforum... Denk dat dit echt helpt inderdaad

Mijn verhaaltjes die ik op een mobieltje typ staan vaak ook bol van de spelfouten, gewoon omdat ik op het verkeerde toetsje druk en heel snel typ. Toch is mijn beheersing van de Nederlandse taal meer dan uitstekend en kan ik me groen en geel ergeren aan andermans spelling... in een sollicitatiebrief. Niet op een forum. Wat TO hier schrijft wil niet zeggen dat ze 'priema' onder een proefwerk schrijft.

Overigens had ik een Griekse lerares die Engels gaf en met een zwaar accent Nederlands sprak en ook niet altijd foutloos schreef, maar dat was een ontzettend leuke en aardige docente en iedereen had respect voor haar.

TO, het gaat vast goedkomen joh! Alle begin is moeilijk en íédereen is onzeker op zijn eerste werkdag. En nu in het vervolg geen topics meer openen op vivaforum als je al ergens onzeker over bent, zoals je ziet: dat helpt niet

Overigens, ik had ooit een docent die net student-af was, en hij zei: jongens/meisjes, dit is mijn allereerste keer voor de klas en ik vind het gewoon spannend. Daar kunnen jullie misbruik van maken en met me gaan sollen, zoals pubers doen, of jullie kunnen bedenken hoe jullie het zélf zouden vinden om voor een klas wildvreemden te staan en hun respect te moeten winnen in een paar minuten. Cut me some slack oke? En dat deden we.

Niet álle pubers zijn ontzettende klootzakjes hoor, het merendeel van mijn klas was best wel lief voor hun docenten
O exces is ook heel gezellig. Fijne dag dames, ik hoop dat jullie bui wat opklaart vanmiddag.
quote:gladoortje74 schreef op 05 maart 2015 @ 10:01:

O exces is ook heel gezellig. Fijne dag dames, ik hoop dat jullie bui wat opklaart vanmiddag.

'Pubers rekenen genadeloos met je af'. Niet alleen pubers Nu ik erover nadenk heb ik geloof ik liever een groep dolle pubers over me heen dan het vivaforum

TO, als je hier overleeft komt het wel goed met je!
"Overigens, ik had ooit een docent die net student-af was, en hij zei: jongens/meisjes, dit is mijn allereerste keer voor de klas en ik vind het gewoon spannend. Daar kunnen jullie misbruik van maken en met me gaan sollen, zoals pubers doen, of jullie kunnen bedenken hoe jullie het zélf zouden vinden om voor een klas wildvreemden te staan en hun respect te moeten winnen in een paar minuten. Cut me some slack oke? En dat deden we."

Kijk, dat is nou een heel goed advies.
Whahaha lux, je hebt gelijk. Ik kan net zo goed weer gaan worstelen met jongeren met een ernstige gedragsstoornis, hihi. Het lijkt er hier soms echt een beetje op. Aangesproken wie zich aangesproken voelt.
Ik vind het ook vaak vreemd dat hier ouders reageren, zitten jullie elke dag bij je kind in de klas dan? Of denk je dat alles wat je kind zegt waar is en zo overgenomen moet worden?

To, ik ben ook voor de klas gaan staan toen ik nog niet afgestudeerd was (wel Lio-stage gehad). De eerste twee weken waren retespannend (ik had overigens wel basisonderwijs en dus steeds dezelfde klas) maar al heel snel had ik de klas in het gareel en hun vertrouwen gewonnen. De beste tip die ik je kan geven is vooral gewoon je (professionele) zelf zijn. Bedenken waar je grenzen liggen en je daaraan houden en niet bang zijn om fouten te maken, maak deze gewoon bespreekbaar. Je bent ook een mens namelijk.
Natte tosti..
quote:MevrouwTomatensoep schreef op 05 maart 2015 @ 10:41:

Ik vind het ook vaak vreemd dat hier ouders reageren, zitten jullie elke dag bij je kind in de klas dan? Of denk je dat alles wat je kind zegt waar is en zo overgenomen moet worden?

To, ik ben ook voor de klas gaan staan toen ik nog niet afgestudeerd was (wel Lio-stage gehad). De eerste twee weken waren retespannend (ik had overigens wel basisonderwijs en dus steeds dezelfde klas) maar al heel snel had ik de klas in het gareel en hun vertrouwen gewonnen. De beste tip die ik je kan geven is vooral gewoon je (professionele) zelf zijn. Bedenken waar je grenzen liggen en je daaraan houden en niet bang zijn om fouten te maken, maak deze gewoon bespreekbaar. Je bent ook een mens namelijk.Ik reageerde voornamelijk als ouder, maar geloof beslist niet alles dat mijn kind vertelt. Wel geloof ik de mailtjes die ik krijg van docenten. Ik heb stage gelopen in het vo en heb ontdekt dat dat niet bij mij past. Dus ik reageer niet helemaal uit het niets!
quote:gladoortje74 schreef op 05 maart 2015 @ 10:01:

Maar nee, ik begon met heel normale en serieuze tips en de anderen ook. TO meent vervolgens te moeten melden dat wij achterlijk zijn. Dat is niet slim. Niet hier, en ook niet op school.

En ik reageerde op die I puntjes met; ik denk dat TO op haar mobiel zit. Zo niet, hoop ik dat ze geen docente Nederlands is. Dat TO daar vervolgens uit opmaakt dat ik commentaar heb op haar Nederlands, is fout gelezen en fout gedacht, en daar gaat ze vervolgens dan ook nog eens op door.

Heeft niks met gezelligheid van mijn kant te maken, maar met eigen interpretatie. En ook dat is niet handig. Ook niet op school, want pubers, die zijn best wel al verstandig. En slim. Het zijn geen kleine kinderen meer die je kunt wegsturen met ´omdat ik dat zeg´.

*Gaat nog een kop koffie maken*
Yes je gaat sterven vd zenuwen. Het is een normale gang van zaken die in allerlei beroepen vrij veel voor komt. Ik ben ook zo begonnen en kon de eerste maanden voor geen meter slapen. Maarrr! Dat zou je ook hebben als je was afgestudeerd en dit was je eerste baan. Beginnen is doodeng en dat weet iedereen. Doorbijten, je wordt vanzelf ontspannener en wijzer. Blijkbaar zijn ze tevreden over je dus gaat goedkomen! Succes en geniet straks lekker van je eerste serieuze salaris!
quote:MevrouwTomatensoep schreef op 05 maart 2015 @ 10:41:

Nee, juist niet. Daarom weet ik het ook zo precies .

Hoewel mijn dochter over het algemeen wel redelijk eerlijk is, ook in haar eigen aandeel. Die vertelt dat ze straf heeft, maar ook wat ze gedaan heeft. En ze is braaf genoeg om niet al te gek vaak straf te krijgen. Sowieso valt me op dat haar klas best heel redelijk is. Strafwerk staat namelijk altijd geregistreerd in magister, bij het huiswerk. En dat komt hooguit 1x per 2 weken voor. In een klas van 28 pubers vind ik dat nog best wel meevallen.
quote:Rzm schreef op 05 maart 2015 @ 09:26:

sorry maar als de koningin op tv spreekt in het Nederlands met gigantische spreekfouten en taalfouten zien jullie dat wel door de vingers. ik als persoon die 6 talen spreekt, mag dit niet eens ter sprake komen!

Het is dood normaal dat als je een internationaal persoon bent, en iedere moment van de dag weer overschakelt naar een andere taal, is dit doodnormaal.Leerlingen houden ook niet van arrogante docenten
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:calvijn1 schreef op 05 maart 2015 @ 11:07:

[...]

Leerlingen houden ook niet van arrogante docenten Ah. Jij zegt in één zin wat ik bedoel.
quote:Exces schreef op 05 maart 2015 @ 11:07:

[...]

Ah. Jij zegt in één zin wat ik bedoel.

En het is nog waar ook

Docent die popiejopie doen vinden leerlingen vreselijk
Docenten die iets 'doen' i.p.v zijn worden uberhaupt niet gewaardeerd. Speel geen rol die (ver) buiten jezelf ligt. Natuurlijk moet je je professioneel gedragen maar een heel rustig, 'soft' persoon die denkt keihard de regels op een adhd-manier te moeten neerleggen delft het onderspit. Leeringen prikken daar zo doorheen en daar win je ze ect niet mee. Je bent gewoon wie je bent en iedereen heeft goede en slechte kanten.

Ik ben zelf dyslect en ben daar altijd heel duidelijk in geweest. Jullie mogen me op taalfouten wijzen, ik zal er zat maken, dat is grappig soms misschien een beetje onhandig ook, maar het heeft ook een voordeel je hoeft bij mij niet bang te zijn dat ik je afreken op een schrijffoutje in je proefwerk. Vooral de dyslectische leerlingen waren me altijd erg dankbaar. Je hoeft niet perfect te zijn om een goede docent te zijn en pubers pakken dat heus op, die weten zelf okk dat zeniet perfect zijn. Zolang je maar eerlijk, oprecht, rechtvaardig en echt bent kom je er in elke klas. Ook die 'moeilijke'. Er zijn bijna geen moeilijke klassen, het is zeldzaam dat alle docenten moeite met een klas hebben, wat voor de een die moeilijke klas is is voor de ander een hele fijne klas, zeker op het VO heeft e.e.a zoveel met de wisselwerking klas/docent te maken. En er zijn niet veel klassen die erop uit zijn je het leven zuur te maken, het is een drukke, zware baan, maar ook zo ontzettend leuk!
Ik sta elke week voor een groep in mijn derder taal en reken Maar dat ik kei en kei hard afgerekend word op elke fout die ik maak. Dan komt er uit 20 kindermonden tegelijk. het is zus en zo.

Nou maak ik er gewoon grappen over, want ik ben geen docent, Maar onderschat niet hoe erg kinderen op je taalgebruik letten.
Ik schrijf productie met een C ipv K

Werkelijk waar in iedere klas was er wel een leerling die het opmerkte.

Mijn reactie was dat ik nog ouderwets ben (geef geschiedenis) 😜
quote:calvijn1 schreef op 05 maart 2015 @ 15:05:

Ik schrijf productie met een C ipv K

Werkelijk waar in iedere klas was er wel een leerling die het opmerkte.

Mijn reactie was dat ik nog ouderwets ben (geef geschiedenis) 😜Ik zei ook altijd dat mijn spelling ooit wel gewoon de goede was :-). De meeste kinderen pikken die humor prima op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven