Hoe krijg je hulp?

09-03-2015 11:45 102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb ik hier eerder een topic over geopend.

Het gaat over een vriendin van mij die zwaar aan de drank is en psychische problemen heeft.

Afgelopen weekend heb ik met haar man gepraat.

Het is niet mijn gewoonte om over vriendinnen te praten met hun partner, maar het loopt erg uit de hand. Hij weet niet meer wat hij moet doen. Ze wil geen hulp, veranderd na wat drank in een duivelin, en zoekt aandacht van andere mannen.

Van een afstand lijkt er niks aan de hand.

Gisteren had ze nog een groot feest georganiseerd, ze is een perfecte gastvrouw.

Zelf kan ik lekker koken, maar zij kan alles er ook nog uit laten zien alsof er een duur catering bedrijf ingehuurd is.

Voor dat feest had ik met haar man gepraat.

Die is heel erg bang dat het erop uitdraait dat jeugdzorg ingrijpt. Hij zoekt overal hulp, maar zij denkt dat hij van haar af wil.

Tijdens het feest viel 1 van hun kinderen vanaf grote hoogte met een klap op de grond.

Kind had vreselijk pijn en kon amper bewegen. Vriendin vond het niet nodig dat de huisartsenpost of 112 gebeld werd, het zou wel meevallen.

Na veel gedoe kon haar man dan toch de huisartsenpost bellen. Binnen 10 minuten stond er een ambulance voor de deur. Achteraf viel het mee, ze moesten kind wel s,nachts een paar keer wakker maken ivm hersenschudding.

En wat zie ik net in mijn inbox? Dat ze dus tot 5 uur vanochtend is wezen dansen ( en natuurlijk drinken) in de stad!

Nu begrijp ik dus waarom haar man bang is dat jeugdzorg in moet grijpen.

Ik wil me niet in die relatie mengen, zij is mijn vriendin, hem mag ik graag, maar waar moet je in dit geval hulp zoeken?
wij slapen nooit.
quote:Moiren_ schreef op 09 maart 2015 @ 13:18:

[...]

Veilig Thuis is een logische eerste stap. De gemeente bellen is natuurlijk wel een heel ruim begrip.De gemeente afdeling jeugd dan vanwege de zorgen voor de kinderen.
quote:Moiren_ schreef op 09 maart 2015 @ 13:15[/message]:

Drinkt ze ook overdag? Dan begrijp ik niet dat hij haar nog bij de kinderen laat.[

of ze overdag drinkt is moeilijk te zeggen.

zelf beweert ze van niet.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 09 maart 2015 @ 12:53:

[...]

ik heb liever dat haar man dat zelf doet.

hij is al tijden bezig met de huisarts, die zal op de achtergrond toch wel iets ondernemen?Ik zou daar niet vanuit gaan.
quote:valentinamaria schreef op 09 maart 2015 @ 13:02:

[...]

precies!!!

en nu ben ik ook zo,n omstander.

Moeilijk.

Het is van een afstand makkelijk praten (forum) natuurlijk.
quote:haakje schreef op 09 maart 2015 @ 13:22[/message]:

[...]

Moeilijk.

Het is van een afstand makkelijk praten (forum) natuurlijk.

ik vind het erg ellendig om te zien hoe ze zichzelf de vernieling in helpt.

plus dat je eigenlijk weet dat dit voor het hele gezin een enorme ellende gaat worden.

en het eigenlijk al is.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 09 maart 2015 @ 13:14:

[...]

dat doet ze niet.

ze scheldt hem uit en haalt alle oude koeien uit de sloot.

ze zijn al 20 jaar samen, dus genoeg oude koeien.En daar komt de politie dus niet voor.. logisch ook..
Kinderbescherming bellen? Misschien schrikken ze dan wakker

Hoe gaan de kinderen op school? Misschien dat je daar een balletje kan opgooien over zijn valpartij?
Ben je wel eens het gesprek aangegaan met hasr dat je ziet dat ze te veel drinkt. Dat als ze zo doorgaat man van haar gaat scheiden. Dat ze dan de kinderen wel eens veel minder zou kunnen gaan zien.

Daar zou ik dan eerst eens mee gaan beginnen.
quote:[sugarmiss schreef op 09 maart 2015 @ 13:33[/message]:

Ben je wel eens het gesprek aangegaan met hasr dat je ziet dat ze te veel drinkt. Dat als ze zo doorgaat man van haar gaat scheiden. Dat ze dan de kinderen wel eens veel minder zou kunnen gaan zien.

Daar zou ik dan eerst eens mee gaan beginnen.

daar praten we echt wel over, en er zijn momenten dat ze zelf toegeeft teveel te drinken.

dreigementen over dat de kinderen afgepakt worden begin ik niet aan.

als ze mijn hulp nodig heeft kan ze me dag en nacht bellen, desnoods breng ik haar naar een kliniek.
wij slapen nooit.
de kinderen zitten niet bij de mijne op school.

andere mensen uit haar vriendenkring ken ik oppervlakkig, dat zijn de vriendinnen waar ze mee gaat stappen.
wij slapen nooit.
Haar kinderen worden haar heus niet afgepakt!

Ze zal wel hulp moeten zoeken en daarnaast is het nodig dat een buitenstaander de gezinssituatie beoordeeld. Vandaar dat de gemeente, jeugdzorg, even benaderd kan worden.
zij wil trouwens de kinderen als de relatie uitgaat.

dat hij ze om de 2 weken een weekend krijgt.

aan de andere kant wil ze ook niet uit elkaar, ze willen geen van beiden een scheiding.

20 jaar samen is ook niet niks natuurlijk.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 09 maart 2015 @ 13:50:

aan de andere kant wil ze ook niet uit elkaar, ze willen geen van beiden een scheiding.

Dan zal haar vent haar duidelijk moeten maken dat dat niet gaat gebeuren zolang ze geen hulp zoekt voor haar alcoholverslaving en zo wel hij eigenhandig jeugdzorg op haar dak stuurt.

Die vent mag wel eens een beetje ballen gaan kweken als ik het zo eens lees..
hij weet niet dat dat haar plan is bij een scheiding.

er is wel meer wat hij niet weet, hij is pas een week geleden achter een paar dingen gekomen die ik allang wist.
wij slapen nooit.
quote:valentinamaria schreef op 09 maart 2015 @ 13:50:

Denk dat het daarom alleen maar belangrijker is dat er hulp komt.

Lijkt me toch ook gewoon veel te zwaar voor die man op dit moment. Ik denk helemaal niet dat hij van zichzelf mag verwachten dat hij hier mee om kan gaan en dat hij dit wel alleen kan oplossen en ook nog met al die stress goed voor zijn kinderen kan zorgen.

Ik denk dat gewoon alle hulp aangenomen moet worden. En omdat er kinderen in het spel zijn is het heel gemakkelijk om dan als eerste aan de gemeente, jeugdzorg te denken. Die kunnen helpen om te zoeken naar andere hulp en kunnen de veiligheid in het gezin gewoon in de gaten houden. Ook al zijn er misschien verder geen directe gevaren voor de kinderen, de stress en het gedrag van de moeder zijn natuurlijk gewoon niet goed voor hun allemaal.
zij gaat flippen als jeugdzorg aan de deur komt.

en ze kan heel goed toneelspelen.

ik denk eigenlijk dat hij wel weet dat jeugdzorg eraan te pas moet komen, daarom heeft hij dat filmpje ook gemaakt.

we hebben ook geen lang gesprek gehad, t was meer dat hij wilde weten in hoeverre ik het begreep.
wij slapen nooit.
Ja, dat snap ik wel dat ze dan gaat flippen. Begrijpelijk ook wel natuurlijk.

Maar ik zou echt niet weten hoe er anders hulp opgestart kan worden.
quote:valentinamaria schreef op 09 maart 2015 @ 14:04:

zij gaat flippen als jeugdzorg aan de deur komt.

en ze kan heel goed toneelspelen.

ik denk eigenlijk dat hij wel weet dat jeugdzorg eraan te pas moet komen, daarom heeft hij dat filmpje ook gemaakt.

we hebben ook geen lang gesprek gehad, t was meer dat hij wilde weten in hoeverre ik het begreep.Misschien helpt het als hij haar het filmpje laat zien op een nuchter moment en daar meteen bij zegt dat ze nu nog de kans heeft om met zijn steun hulp te zoeken of dat er anders andere maatregelen worden getroffen bijvoorbeeld haar de deur uittrappen zonder kinderen of jeugdzorg inschakelen.
Geloof mij zolang haar gedrag geen consequenties heeft zal ze niet stoppen of hulp zoeken.
Ik denk dat een dreigende insteek niet de juiste is.
quote:[SweetLittleMe schreef op 09 maart 2015 @ 14:18[/message]:

helaas heeft hij al met wat dingen gedreigd zoals een opname.

nu begrijp ik wel dat dat uit onmacht was, maar het werkt averechts.

vandaar ook haar berichtje aan mij dat ze tot 5 uur vannacht is wezen dansen natuurlijk.

normaal houdt ze mij niet op de hoogte van haar uitgaan.

ik denk dat ze nu gestart is met enorm uitdagen, ergens wil ze vast hulp.
wij slapen nooit.
quote:SweetLittleMe schreef op 09 maart 2015 @ 14:18:

Nou ja het niks doen en het allemaal maar laten gebeuren helpt duidelijk ook niet.

Maar als hij zegt dat er consequenties volgen als ze geen hulp gaat zoeken dan moet hij de consequenties ook uitvoeren natuurlijk,dat dan weer wel..
quote:valentinamaria schreef op 09 maart 2015 @ 14:23:

[...]

vandaar ook haar berichtje aan mij dat ze tot 5 uur vannacht is wezen dansen natuurlijk.

Het werkt averechts omdat hij de consequenties niet daadwerkelijk uitvoert en een onhaalbare consequentie heeft gesteld.

Gedwongen opname gaat niet gebeuren en vrijwillig zal zij zich ook niet op laten nemen dus hij zal iets anders wat wél uitvoerbaar is moeten verzinnen..
quote:valentinamaria schreef op 09 maart 2015 @ 14:23:

[...]

Ik denk dat je daar wel gelijk in hebt dat ze eigenlijk wel hulp wilt.

Het lijkt me ook heel moeilijk voor hem om er op een rustige manier over te praten met haar. Los van het feit dat zij dan misschien niet rustig is.

Hulpvragen is in ieder geval niet zwak! Denk dat dit iets is dat belangrijk is voor allebei om duidelijk te weten.
quote:diamond-gloss schreef op 09 maart 2015 @ 14:24:

[...]

Nou ja het niks doen en het allemaal maar laten gebeuren helpt duidelijk ook niet.

Maar als hij zegt dat er consequenties volgen als ze geen hulp gaat zoeken dan moet hij de consequenties ook uitvoeren natuurlijk,dat dan weer wel..

Dreigen lost ook niets op.

Mij lijkt het veel verstandiger om niet af te wachten maar gewoon hulp in te schakelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven