Gezondheid alle pijlers

Longontsteking..

14-03-2015 08:56 38 berichten
Sinds een maand loop ik aardig te kwakkelen met mijn gezondheid. Verkouden, twee weken thuis met griep, hoesten, weer thuis met bijholte ontsteking en antibiotica. Gisteren merkte ik dat ik benauwd bleef en pijn bleef houden in mijn rug, met steken en erge vermoeidheid. Opnieuw naar de huisarts dus, die constateerde dat de AB niet goed genoeg werkte. Ik had er namelijk een longontsteking bij. Dus na 3 dosissen moest ik ermee stoppen en meteen een andere AB.

Nu vraag ik me af; wat als ik eigenlijk al die weken al rondloop met een longontsteking? En wat mag ik wel / niet doen in de huishouding? Ik ben zo gefrustreerd, aan de ene kant wil ik niet lui gevonden worden en aan de andere kant zo moe :( .
Is dat serieus wat je bezig houd als je een longontsteking hebt? Niet doen hoor! Gewoon rustig aan doen en herstellen. Wie moet je dan precies lui vinden? En in het huishouden.. lekker belangrijk.

En niemand hier kan zien hoe erg je er aan toe ben dus je moet dat zelf bepalen.
Alle reacties Link kopieren
Naar bed en uitzieken! Een longontsteking mag je echt niet onderschatten. En het huishouden is er ook nog als je weer bent opgeknapt
Gewoon naar je lijf luisteren en doen wat je kan doen en uitrusten als je moe bent. Er zijn geen regels voor.
Het probleem is: m'n vriend kan niet koken en heeft onregelmatige diensten. Wat erop neerkomt dat als hij kookt, het amper wat voedzaams wordt en als hij in de namiddag / avond werkt, hij uberhaupt niet kookt.
Neem je rust. Luister naar je lichaam. Een longontsteking moet je niet onderschatten; als je moe bent moet je kennelijk meer rusten. Kruip in bed of op de bank, bestel online een goeie DVD-box die je morgen in huis hebt en zorg goed voor jezelf. Werk en huishouden komt wel weer maar hoeft nu echt niet.

Ik heb begin november min of meer dezelfde situatie gehad. Griep, ging maar niet over, voelde me alsmaar beroerder, aantal weken later constateerde de huisarts een beginnende longontsteking. We waren er vroeg bij en ik ben 4 dagen in bed gebleven maar dat was kennelijk niet genoeg. Inmiddels 4-5 mnd verder ben ik nog steeds aan het kwakkelen en zou ik willen dat ik toen wat meer rust had genomen om echt uit te zieken (ben op wiebelende benen weer aan het werk gegaan zodra de koorts weg was. Achteraf niet slim.).
quote:Nyx- schreef op 14 maart 2015 @ 09:10:

Het probleem is: m'n vriend kan niet koken en heeft onregelmatige diensten. Wat erop neerkomt dat als hij kookt, het amper wat voedzaams wordt en als hij in de namiddag / avond werkt, hij uberhaupt niet kookt.Dan stuur je hem naar de winkel voor wat goede kant-en-klaar-maaltijden (van die stoomdingen, daar zit tenminste verse groente in), stevig brood en beleg, flink wat fruit en rauwkost. En natuurlijk royaal koekjes enzo omdat je nu zo zielig bent .

En 'niet kunnen koken' is geen argument. Kookwebsites met eenvoudige doch voedzame recepten genoeg. Of de Allerhande ofzo van de supermarkt. Kom op zeg, je gaat nu toch niet zelf staan koken als het niet nodig is?
Schoonmaakmiddelen zijn longprikkelende stoffen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hoi, ik ben ben begin oktober ziek geworden, griep, kort hierna gaan hoesten. Deze hoest werd steeds heftiger, zat ook soms bloed bij en ik kan voelde me erg moe ook vanwege slecht slapen door hoest. Uiteindelijk naar huisarts gegaan, antibiotica gehad maar hielp niets, toen longfoto laten maken en bleek zware longontsteking.

Lang verhaal kort, 4 zware antibiotica kuren , stootkuur prednison en veel puffend later ging herstel inzetten. Maar omdat ik er te lang mee heb rondgelopen, vanaf oktober tot ziekmelding december, ben ik bij longarts terecht gekomen. Was uitgeput, kon geen trap opgaan zonder halverwege te gaan zitten echt vreselijk benauwd.

Al met al 5 weken helemaal niet gewerkt en toen nog 4 weken halve dagen, 's middags lag ik kan dan weer uitgeput in bed. Nu gaat het weer goed maar heb echt hard aan conditie moeten werken en kan gelukkig weer praten zonder telkens naar adem te moeten happen.

Mijn advies, neem echt je rust dit moet je zeker niet onderschatten.
Zoals de anderen al zeggen: uitzieken! Geef je lichaam de rust om volledig te herstellen.

Weet dat het moeilijk is. Ik kan zelf ook moeilijk stil zitten en dingen die gedaan 'moeten' worden voor je gevoel laten liggen, dus snap je dat je dan denkt dat je misschien lui gevonden wordt, maar ik weet ook uit ervaring dat het nergens op slaat op zo'n moment. Wat niet kan komt later wel weer. Je vriend snapt dat hopelijk ook wel en kan, naast koken, best iets in huis doen als dat nodig is toch?

Wees lief voor jezelf en geef jezelf nu alle rust om straks weer fris en fruitig te zijn!

Beterschap!

Het probleem is: m'n vriend kan niet koken en heeft onregelmatige diensten. Wat erop neerkomt dat als hij kookt, het amper wat voedzaams wordt en als hij in de namiddag / avond werkt, hij uberhaupt niet kookt.

Ga gewoon in je bed liggen, je bent ziek.

Heb je geen familie die voor jou een gezonde maaltijd kan verzorgen? Die vent moet eerst maar eens leren voor zichzelf te zorgen, je bent zijn moeder niet

Het probleem is: m'n vriend kan niet koken en heeft onregelmatige diensten. Wat erop neerkomt dat als hij kookt, het amper wat voedzaams wordt en als hij in de namiddag / avond werkt, hij uberhaupt niet kookt.Zielig voor hem. Koopt ie maar wat makkelijks.
Ik sluit me bij de rest aan: niet onderschatten, rust nemen en uitzieken. Net als enkele posters hierboven, heb ik dat ook door schade en schande moeten leren.
Smulrol: m'n familie woont aan de andere kant van Nederland dus is niet echt een optie.

Ik blijf komende dagen idd zo veel mogelijk in bed, af en toe laptop erbij, serie kijken. Balen dat het blijkbaar dus zo lang kan gaan duren, prio 1 is dus duidelijk niet zieker worden en niet te snel willen. Ik hoop iig dat de antibiotica nu wel aanslaat en ik niet in het ziekenhuis beland.
quote:Nyx- schreef op 14 maart 2015 @ 10:10:

Smulrol: m'n familie woont aan de andere kant van Nederland dus is niet echt een optie.

Ik blijf komende dagen idd zo veel mogelijk in bed, af en toe laptop erbij, serie kijken. Balen dat het blijkbaar dus zo lang kan gaan duren, prio 1 is dus duidelijk niet zieker worden en niet te snel willen. Ik hoop iig dat de antibiotica nu wel aanslaat en ik niet in het ziekenhuis beland.

Hij kan prima zelf wat eten regelen, kom op zeg. Of vind hij je dan lui?

En hup bedje in.
Je kan ook even de HelloFresh box nemen. Hoef je geen boodschappen te doen en recpt zit er bij.
quote:smulrol schreef op 14 maart 2015 @ 10:39:

Je kan ook even de HelloFresh box nemen. Hoef je geen boodschappen te doen en recpt zit er bij.Dat is een goed idee! Alles lekker vers en er zitten (makkelijke!) recepten bij in! Je moet minimaal 2x een box nemen en dan kun je je weer afmelden. Of 1x een proefbox.

(wij hebben 'm ook, niet omdat we ziek zijn maar omdat we lui zijn ;) ).
AH bezorgt ook
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Is dit serieus? Dat is toch zeker niet jouw probleem als je een longontsteking hebt?

Kruip in bed, denk aan je zelf en laat hem voor jou zorgen ipv andersom
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Hij vroeg me zojuist nog om een ei voor hem te bakken dus tsja.. Heb toch maar aangegeven dat dat niet ging.

Gelukkig is hij nu wel boodschappen gaan doen.
quote:Nyx- schreef op 14 maart 2015 @ 11:36:

Hij vroeg me zojuist nog om een ei voor hem te bakken dus tsja.. Heb toch maar aangegeven dat dat niet ging.

Gelukkig is hij nu wel boodschappen gaan doen.Sorry dat ik het moet zeggen, maar wat een eikel van een vriend heb jij zeg!
Hier sinds drie weken ziek. Vorige week zaterdag longontsteking geconstateerd, antibiotica, hielp niet, woensdag dubbele longontsteking, andere zware kuur met stootkuur prednison, hielp ook niet, gisteren zwaardere kuur, gisteravond allergische reactie, pillen om die reactie tegen te gaan en vanmorgen gestart met vierde kuur. Tis heel ellendig, ik hoop dat ik de juiste kuur te pakken heb nu. Rust nemen! Zo te lezen heb je geen kids dus doe t dan ook! Ik heb er twee van 4 en 1 rondlopen en dan is t een stuk lastiger helaas... beterschap!
quote:Marie28 schreef op 14 maart 2015 @ 12:27:

Hier sinds drie weken ziek. Vorige week zaterdag longontsteking geconstateerd, antibiotica, hielp niet, woensdag dubbele longontsteking, andere zware kuur met stootkuur prednison, hielp ook niet, gisteren zwaardere kuur, gisteravond allergische reactie, pillen om die reactie tegen te gaan en vanmorgen gestart met vierde kuur. Tis heel ellendig, ik hoop dat ik de juiste kuur te pakken heb nu. Rust nemen! Zo te lezen heb je geen kids dus doe t dan ook! Ik heb er twee van 4 en 1 rondlopen en dan is t een stuk lastiger helaas... beterschap!Haar vriend is een groot kind zo te lezen.
quote:Nyx- schreef op 14 maart 2015 @ 11:36:

Gelukkig is hij nu wel boodschappen gaan doen.

Wat een zak, sorry hoor. En niet kunnen koken is natuurlijk kul.

Lekker in je bed gaan liggen, een longontsteking moet je niet onderschatten, daar kun je maanden over doen om er echt van te herstellen.
Bedankt voor de beterschapswensen. Het is niet lomp bedoeld van hem, hij ziet het alleen niet.. Uiteindelijk toch een eitje gebakken en uitgelegd dat het me gewoon veel energie kost. Hij zei dat ik straks iig lekker kon liggen, en ik altijd een pizza kon bestellen voor avondeten.

Ik hoop dat z'n ogen nog open gaan, want ik word ook wel wat moedeloos zo. Had beter "nee" kunnen zeggen toen de huisarts vroeg of iemand voor me kon zorgen.

Trouwens, marie28 en andere mensen met longontsteking: ook sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven