Gezondheid alle pijlers

Meckel Divertikel

14-03-2015 15:06 9 berichten
Wie o wie weet van zichzelf dat hij/zij een 'Meckel divertikel' heeft, en heeft hier ooit last van gehad?

Zeer lang verhaal kort: ik ben maandag opgenomen in het ziekenhuis met een bloeding in mijn buik (hier kwam ik achter door gitzwarte ontlasting) Na veel (nare!) onderzoeken zijn de artsen erachter gekomen dat ik dus een 'Meckel divertikel' heb, dit is een uitstulping in de dunne darm. Deze dit er vanaf de geboorte en kan pas na heel lang, zoals bij mij, problemen geven. Ik heb veel bloed verloren en heb zelfs 4 zakken bloed toegediend gekregen in het ziekenhuis. Nu zit ik na 5 dagen weer thuis om ''het even aan te kijken''. Ik heb nog altijd flinke bloed armoede en ben niks waard. Zodra ik weer amper op mn benen kan staan of zie dat ik veel bloed aan het verliezen ben moet ik direct weer terug naar het ziekenhuis.

Volgende week zal er, voor zover ik begrijp, een gesprek tussen mij en een chirurg plaatsvinden waarin we gaan bespreken of we de uitstulping weg zullen halen. Als het aan mij ligt gaat 'het ding' eruit, want ik heb nu het idee dat ik langzaam aan het leeg bloeden ben, en iedere keer bloed transfusies toegediend krijgen is gewoon dweilen met de kraan open. Er was echter een assistent in het ziekenhuis die niet direct zou kiezen voor opereren omdat het altijd risico's met zich meebrengt.. lastig dus!

Ik vraag mij dus af: zijn er hier mensen met een Meckel divertikel die problemen levert of heeft opgeleverd, en hebben jullie deze laten verwijderen?
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring maar wil je even sterkte wensen!
That's a fine looking high horse, what you got in the stable!
Ik ken het ook niet, maar veel sterke met alles. Al die bloedtransfusies lijkt me op z'n zachtst gezegd geen pretje.
Bedankt! Ik ken ook niemand die het heeft, en kan geen pagina's op internet vinden waar mensen hun ervaring delen helaas. Toch maar rustig afwachten op het gesprek met de chirurg..
Geen ervaring, maar wil je wel sterkte wensen.

Is het wel een optie om te kiezen voor niet opereren? Als je bloed daadwerkelijk zomaar weg blijft lopen in dit tempo, lijkt het me niet echt een optie. Als die darmuitstulping op een keer besluit om te scheuren en je darminhoud in je buik terecht komt, ben je daar ook niet zomaar weer vanaf.

Als je die assistent nog eens ziet, zou ik hem/haar (en anders in ieder geval de chirurg) vragen naar de voor- en nadelen.
Hallo. Ik loop al een hele tijd met klachten en nu denkt mijn arts dat het dit moet zijn, divertikel van meckel.

Dus ik vraag me wel af wat u nu nog gedaan heeft en hoe het nu met u gaat?
Ik heb er ook een, maar gelukkig geen klachten. Niet aan die, in ieder geval... Ze kwamen erachter dat ik in de dunne darm er ook een had bij een echo voor gewone divertikels, waar ik wel meer last van had. Ik heb inmiddels mijn eetpatroon rigoreus aangepast en heb nu nagenoeg geen ontstekingen meer in m'n dikke darm.
Wat heeft u moeten aanpassen met eten dan? Want ik heb wel veel last van buikpijn, overgeven en bloedarmoede.. Maar weet niet hoe ik mijn eetpatroon kan veranderen zodat het minder wordt
Ik eet nu alleen maar zo licht verteerbaar mogelijke dingen; dus geen vlees, geen vis, geen kaas, geen brood, of andere deegproducten waar gist in zit. Geen heel erg bewerkte dingen. Geen toegevoegde, ongeraffineerde suikers. Qua zuivel eet ik momenteel alleen magere kwark en eieren, maar ook met mate. Verhoudingsgewijs eet ik meer eiwitrijke producten dan pure koolhydraten, zoals aardappels en pasta.

Daarnaast rook ik niet (wel gedaan, maar als ik de laatste tijd nog 1-2x rook, voel ik dat de dag daarna meteen in m'n buik), en drink ik heel weinig.

Toen ik met dit eetpatroon begon, merkte ik binnen een paar weken een verbetering. Vanaf het begin had ik al veel minder buikpijn dan voorheen, nu is dat nagenoeg weg. Ik merk het ook meteen weer als ik iets verkeerds eet, het is dan net alsof het blijft steken in m'n buik op de plekken waar ik vaak pijn had.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven