Honing onder 1 jaar

14-08-2008 09:56 120 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mag dat wel als het verhit is? Ik heb bijvoorbeeld een recept van vruchtenmuffins zonder suiker, mét honing, waar verder alleen maar dingen inzitten die zoonlief van 10 maanden mag eten, maar ik vraag me af of die honing mag als het meegebakken is.

Mijn gezonde boerenverstand zegt van wel, maar ik weet het niet zeker en kan het antwoord niet vinden.

Iemand hier?
quote:Brummetje schreef op 14 augustus 2008 @ 10:20:

[...]

[...]

Denk niet dat bij bakken/koken boven de 120 graden komt...

Dat denk ik wel.

Als bij 100 graden alles gaar en lekker zou worden, zouden ze geen ovens maken die tot 240 graden gaan, toch?
Tilalia, ik weet gewoon niet of de temperatuur hoog genoeg komt in de oven. Op zich zal het wel meevallen met het risico, daar heb je gelijk in.

Het is meer dat ik me afvraag waarom je honing niet gewoon door een schep suiker kan vervangen. Of voor mijn part door een schep appelprut.
ik vind dat je het gewoon kunt doen eowynn.

ik bedacht me net dat veel mensen kindjes onder het jaar brood uit de supermarkt geven met jam uit een fabriek erop.

daar moeten dan ook wel stoffen in zitten die niet goed voor hun zijn.
Honing smaakt minder oveheersend zoet en geeft ook een ander smaakje dan suiker.
quote:tilalia2 schreef op 14 augustus 2008 @ 10:24:

[...]

Dat denk ik wel.

Als bij 100 graden alles gaar en lekker zou worden, zouden ze geen ovens maken die tot 240 graden gaan, toch?Dat is dus iets wat ik me serieus afvraag. Als ik een groot stuk vlees in de oven braadt, dan komt de temperatuur in het vlees ook niet boven de 60-70 graden (ik gebruik bij dure grote stukken vlees vaak een thermometer). Nou zal dat bij (kleine) muffins wel anders zijn, maar ik zat het me gewoon even af te vragen.
Waarom zou je honing nemen ipv suiker, als je weet dat de honing die wij hier eten vermengd is met minstens de helft suikerbrij van gewone geraffineerde suiker?

Zuivere honing wordt zelfs in natuurwinkels niet verkocht.
ik ben mosterd zie ik. hoop dat ie ze lekker vind.
quote:princessetamtam schreef op 14 augustus 2008 @ 10:26:

ik vind dat je het gewoon kunt doen eowynn.

ik bedacht me net dat veel mensen kindjes onder het jaar brood uit de supermarkt geven met jam uit een fabriek erop.

daar moeten dan ook wel stoffen in zitten die niet goed voor hun zijn.Wat is er mis met brood en jam? Wat voor stoffen zitten daar in die vergelijkbaar zijn met de botulisme bacterie?
nou op zich niets tilalia.

ik vroeg me alleen af of al die hulpstoffen daarin ook geen kwaad zouden kunnen, het zijn er immers aardig veel.
quote:Eowynn_ schreef op 14 augustus 2008 @ 10:27:

Honing smaakt minder oveheersend zoet en geeft ook een ander smaakje dan suiker.Ik vind honing net zo zoet als suiker smaken. Proef niet echt verschil moet ik bekennen (ik ben een smaakbarbaar, jaja, mijn ware aard komt bovendrijven op dit forum ).
Anky, er is dus een reden dat honing naar suiker smaakt
nu is botulisme een acuter gevaar dan E-stoffen maar is het echt goed bekend hoe kleine kinderen daarop reageren ?

ze krijgen ze wel dag na dag binnen namelijk.
Even een libelle-/andijvievraag aan Eowynn : kun je je recept eventjes hier neerzetten? Klinkt lekker.

Honing smaakt totaal anders dan suiker. Ik zou het verschil in bereiding echt wel proeven, net zoals honing op brood compleet anders smaakt dan suiker op brood.
De ergste E- die je kunt hebben is de smaakverrijker. Weet even niet uit mijn hoofd welke dat is, 57 of 59 geloof ik. Die zit bijvoorbeeld in paprikachips, allerlei rode sauzen, rode soepen en van die pakjes soep die je in water op kunt lossen.
quote:princessetamtam schreef op 14 augustus 2008 @ 10:34:

nu is botulisme een acuter gevaar dan E-stoffen maar is het echt goed bekend hoe kleine kinderen daarop reageren ?

ze krijgen ze wel dag na dag binnen namelijk.Ik denk dat 'ze' dat wel goed onderzocht hebben, wat de effecten van de verschillende E stoffen zijn. Ik denk dat je met je boerenverstand minder weet dat de wetenschappers die daar al jaren mee bezig zijn. En dat je dus rustig brood en jam uit de supermarkt kan eten.
Het is de E337- smaakversterker.
quote:whopper schreef op 14 augustus 2008 @ 10:36:

De ergste E- die je kunt hebben is de smaakverrijker. Weet even niet uit mijn hoofd welke dat is, 57 of 59 geloof ik. Die zit bijvoorbeeld in paprikachips, allerlei rode sauzen, rode soepen en van die pakjes soep die je in water op kunt lossen.

Ve tsin? (mononatriumglutamaat)

Maar dat spul geeft je toch niet aan een baby?
volgens mij was mijn zoon daar allergisch voor vroeger.

als ik van die pastasaus uit een glaasje gebruikte had ie nergens last van, at ie de honigsaus van mijn moeder uit een zakje kreeg hij meteen diarree.

maar goed dat is offtopic.
Ik denk dat het een misvatting is dat ' ze' wel onderzocht hebben wat het effect van e-nummers is en dat je dus rustig kunt eten wat uit de supermarkt komt. Je zult er niet direkt aan doodgaan maar dat wil niet zeggen dat er in bijna alle bereidde voedingsmiddelen stoffen zitten die slecht zijn voor de mens en dus ook voor kleine kinderen.
dat zal ook wel tilalia. gelukkig maar.
quote:tilalia2 schreef op 14 augustus 2008 @ 10:39:

[...]

Ve tsin? (mononatriumglutamaat)

Maar dat spul geeft je toch niet aan een baby?Het zit bijna overal in. Kijk maar eens op de verpakking als je iets kant en klaars koopt. en nee, ik geef het niet aan een baby maar na het eerste jaar gaat er wel meer kant en klaar spul in bij de meeste mensen en dan is eht nogsteeds een klein kind in mijn ogen.
quote:athena schreef op 14 augustus 2008 @ 10:35:

Even een libelle-/andijvievraag aan Eowynn : kun je je recept eventjes hier neerzetten? Klinkt lekker.

.Haha, dat wou ik dus ook al vragen. Muffins met banaan en honing, hhmmm
The time is now
mijn zoon was 1,5 ofzo toen die de eerste rode sauzen uit pakjes at, zoals ik al schreef reageerden zijn darmpjes er meteen op.

hij heeft ze een paar jaar niet gegeten maar nu kan die er tegen, het kind is nu ook al weer 7.
quote:whopper schreef op 14 augustus 2008 @ 10:42:

[...]

Het zit bijna overal in. Kijk maar eens op de verpakking als je iets kant en klaars koopt. en nee, ik geef het niet aan een baby maar na het eerste jaar gaat er wel meer kant en klaar spul in bij de meeste mensen en dan is eht nogsteeds een klein kind in mijn ogen.Heb net mijn koelkast bekeken, en ik heb niet zoveel kant en klaars. En zakjes kruidenmixen gebruik ik eigenlijk nooit. Lussikniet...
quote:princessetamtam schreef op 14 augustus 2008 @ 10:40:

volgens mij was mijn zoon daar allergisch voor vroeger.

als ik van die pastasaus uit een glaasje gebruikte had ie nergens last van, at ie de honigsaus van mijn moeder uit een zakje kreeg hij meteen diarree.

maar goed dat is offtopic.En dan vraag ik me dus af: waarom pastasaus uit een pot of een zakje gebruiken als je het zelf lekkerder, gezonder en goedkoper kan maken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven