Dingen die je pas heel laat begreep...

22-09-2012 21:20 3001 berichten
Ik kwam er door een ander topic op. En ik dacht dat er al eens zo'n topic was hier op viva, maar ik kan het niet vinden.

Dus maar een nieuwe.

Dingen die je pas heel laat begreep :

Ik dacht altijd dat grafstenen in films en soaps 'echt' waren, en dat er dus een crew zich de vinkengriep zocht, opzoek naar een grafsteen met de juiste naam, en het liefst de juiste sterfdatum van de desbetreffende persoon. ( Anita van GTST bijv. Zo toevallig dat er érgens in NL een Anita begraven lag die dezelfde achternaam had ect.

ik bedacht me een jaar of 2 geleden dat die dingen natuurlijk gewoon gemaakt worden voor een film of serie

... Dat Grass roken niet hetzelfde is als Gras roken..... Ik heb het ooit met ene vriendin ( we waren 14 ofzo... ) gedaan in het park, maar stoned wordt je er niet van hoor

.. En dat bryan adams niet over zijn 'first real sexdream' zingt, maar over zijn 'first real six-string'....
Alle reacties Link kopieren
quote:Sensy12 schreef op 18 maart 2015 @ 13:40:

[...]

Sarcastisch niet, maar ik zeg ook altijd Y-grecque maar echt nooit bij stilgestaan dat Grecque voor Grieks kan staan. Had even een momentje.Ja dat dus, idem hier. Denk met ons vele anderen hoor! Zo'n woord dat je ooit voor kennisgeving hebt aangenomen en hebt gekoppeld aan de Y. Dondersgoed wetend dat het de Griekse Y is, en nu denkt: verrek ja, grecque, Grieks
zomersterre80, ik ben gelukkig niet de enige
quote:Sensy12 schreef op 18 maart 2015 @ 13:39:

[...]

Hahaha! Ik als Marokkaanse kreeg dat vaak te horen:"Marokko ligt naast Turkije toch?"

In dezelfde lijn: sommige mensen denken dat Casablanca de hoofdstad is van Marokko.

Vind ik toch iets minder dom. Genoeg mensen die überhaupt geen hoofdsteden kennen. Ze weten in ieder geval dat Casablanca een stad is in Marokko.

Weet jij alle hoofdsteden van de wereld te noemen?
quote:AnAppleADay schreef op 18 maart 2015 @ 14:21:

[...]

Vind ik toch iets minder dom. Genoeg mensen die überhaupt geen hoofdsteden kennen. Ze weten in ieder geval dat Casablanca een stad is in Marokko.

Weet jij alle hoofdsteden van de wereld te noemen?Ja, Rotterdam! Of zijn er nog meer?
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.

[...]

Nee, helaas niet. Op veel gebieden loop ik achter. Not getting with the program.

Na een oorlog in een recent verleden wordt een land opgedeeld in staat X en staat Y. Ik leef dan nog in de veronderstelling dat het land zus heet in plaats van zo. Ik loop zo achter dat ik niet eens een concreet voorbeeld kan noemen

[...]

Ja ;) (maar ik geef dan ook aardrijkskunde, wordt regelmatig door leerlingen 'overhoord')

Meteen een nieuw weetje: Egypte krijgt een nieuwe hoofdstad dat bijna dezelfde naam zal krijgen: Capital Cairo en komt iets ten oosten van Cairo te liggen. In het huidige Cairo wonen ruim 18 miljoen mensen, de nieuwe hoofdstad moet 5-7 miljoen inwoners krijgen.

Overigens is Egypte niet het enige land dat zijn hoofdstad heeft verplaatst (forward capital: Brasilia, Yamassoukkro, New Delhi, Abuja, Helsinki en Islamabad zijn andere voorbeelden van verplaatste hoofdsteden ;)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:Sensy12 schreef op 18 maart 2015 @ 14:58:

[...]

Nee, helaas niet. Op veel gebieden loop ik achter. Not getting with the program.

Na een oorlog in een recent verleden wordt een land opgedeeld in staat X en staat Y. Ik leef dan nog in de veronderstelling dat het land zus heet in plaats van zo. Ik loop zo achter dat ik niet eens een concreet voorbeeld kan noemen Joegoslavië?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Estland?

Letland?

Litouwen?

Heeft me jaaaaaren gekost, die hoofdsteden.
Dat viel wel mee bij mij Vilnius door red october, Riga ben ik geweest: dan moet Tallin wel van die ander zijn.
En ik ontdekte iets, bitterder dan de dood: de vrouw, die een valstrik is en wier hart een net is en wier handen boeien zijn.
Verder heb ik al moeite met alle Afrikaanse landen en waar ze liggen of de 50 staten van de VS: laat staan hun hoofdsteden. Dat wordt hem voor mij niet.

Of inderdaad voormalig Joegoslavië, sommige wel andere niet.
quote:amarna schreef op 18 maart 2015 @ 12:19:

[...]

Jullie zijn de enigen niet! In mijn achternaam komt een Griekse Y voor en die spel ik meestal als Y-grecque. Heel vaak vraagt men dan wat dat is. Als ik dan zeg een Griekse Y gaat er een lichtje branden. Ik denk dat ik voortaan alleen de benaming Griekse Y ga gebruiken.

Al weet lang niet iedereen wat een Griekse Y is. Hoe wordt dat tegenwoordig op school genoemd? Een IJ zonder puntjes?Ik noem het altijd een lange IJ. Tot nu toe begrijpt iedereen het nog.
quote:suzyqfive schreef op 18 maart 2015 @ 17:59:

[...]

Ja ;) (maar ik geef dan ook aardrijkskunde, wordt regelmatig door leerlingen 'overhoord')

Meteen een nieuw weetje: Egypte krijgt een nieuwe hoofdstad dat bijna dezelfde naam zal krijgen: Capital Cairo en komt iets ten oosten van Cairo te liggen. In het huidige Cairo wonen ruim 18 miljoen mensen, de nieuwe hoofdstad moet 5-7 miljoen inwoners krijgen.

Overigens is Egypte niet het enige land dat zijn hoofdstad heeft verplaatst (forward capital: Brasilia, Yamassoukkro, New Delhi, Abuja, Helsinki en Islamabad zijn andere voorbeelden van verplaatste hoofdsteden ;)Zullen wij vriendjes worden?
quote:suzyqfive schreef op 18 maart 2015 @ 18:00:

[...]

Joegoslavië? Ja die! En in Rusland is toch ook het één en ander door elkaar gehusseld qua namen enzo?
quote:fjorgyn schreef op 18 maart 2015 @ 18:03:

Estland?

Letland?

Litouwen?

Heeft me jaaaaaren gekost, die hoofdsteden.Omgekeerd alfabetische volgorde
quote:OldWood schreef op 18 maart 2015 @ 18:11:

[...]

Ik noem het altijd een lange IJ. Tot nu toe begrijpt iedereen het nog.Lange IJ is "ij" en niet "y"
quote:suzyqfive schreef op 18 maart 2015 @ 17:59:

[...]

Hee, leuk, dat wist ik niet.

quote:Overigens is Egypte niet het enige land dat zijn hoofdstad heeft verplaatst (forward capital: Brasilia, Yamassoukkro, New Delhi, Abuja, Helsinki en Islamabad zijn andere voorbeelden van verplaatste hoofdsteden ;)

Astana!

En wat was dan de hoofdstad van Finland voor Helsinki? Yamassoukro moet ik ook opzoeken...
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
quote:AnAppleADay schreef op 18 maart 2015 @ 18:14:

[...]

Omgekeerd alfabetische volgorde

Dat werkt niet:

Estland Tallin

Letland Riga

Litouwen Vilnius

De R komt voor de T.
quote:harry13 schreef op 18 maart 2015 @ 18:24:

[...]

Dat werkt niet:

Estland Tallin

Letland Riga

Litouwen Vilnius

De R komt voor de T.Oh haha dan heb ik het dus ook altijd verkeerd onthouden
quote:may_ka schreef op 18 maart 2015 @ 18:15:

[...]

Hee, leuk, dat wist ik niet.

[...]

Astana!

En wat was dan de hoofdstad van Finland voor Helsinki? Yamassoukro moet ik ook opzoeken...

Ik denk dat hier toch iets anders bedoeld wordt. Astana is gewoon een wisseling van de hoofdstad van Alma Ata naar het al bestaande Astana zoals er vele zijn geweest. Istanbul, Ankara, en Bonn, Berlijn en Kioto, Tokyo.

Dit lijkt mij meer als of er daadwerkelijk een nieuwe stad wordt gebouwd omdat de oude niet meer voldoet. Maar ik kan het mis hebben.
Een forward capitol is niks anders dan het (symbolisch) verplaatsen van de hoofdstad, daarvoor hoeft hij niet persé nieuw gebouwd te worden maar wel zodanig aantrekkelijk gemaakt dat er graag mensen willen wonen. Dit is vaak op een locatie meer centraal in het land, de voormalige hoofdstad ligt meestal aan de kust en/of ingesloten zodat verdere uitbreiding niet mogelijk is en vaak ook niet wenselijk. Die stad is vaak ook al oud, incl het stratenpatroon waardoor ook binnen in de stad veel moeilijkheden zijn. Deze megalopoli hebben dan te maken met gebieden die slecht te 'besturen' zijn (criminaliteit).
Ik was een jaar of acht toen de meester aan de klas vertelde dat hij vroeger door Joegoslavië was gereisd, dat het een prachtig land was en dat het zo zonde was dat het nu niet meer bestond. Ik vroeg me af hoe dat kon, een gans land dat zomaar verdween. Ik dacht dat het zoals Atlantis naar de bodem van de oceaan was gezonken. Toen er twee jaar later mensen uit Joegoslavië in het dorp kwamen wonen zei ik dan ook tegen mijn moeder: "maar mam, dat kan toch helemaal niet?". Toen kreeg ik een eerste lesje politiek

Als kind heb ik ook enkele woorden verkeerd aangeleerd omdat de volwassenen in mijn omgeving ze altijd heel snel/vervormd uitspraken. Zo werd bij 'de hoedenplank' de h bijvoorbeeld altijd heel erg ingeslikt waardoor ik dacht dat het ding een 'doedelplank' heette. Dat leek me ook logisch, want je kon er vanop de achterbank van de wagen op leunen en mensen uitwuiven: toedeloe!

Toen ik vijftien was zei ik aan mijn moeder dat ik nog even iets op de 'doedelplank' ging leggen. Ze kwam niet meer bij.
quote:OldWood schreef op 18 maart 2015 @ 18:11:

[...]

Ik noem het altijd een lange IJ. Tot nu toe begrijpt iedereen het nog.Dan weet ik niet wat voor mensen jij bent tegengekomen. Want een lange ij is de ij en een korte ei is dus ei. Daar komt de Y niet in voor, in het lange of korte ij verhaal.
^ Idem ij is lange ij. Y noemen wij ypsilon of ygrec.
quote:zomersterre80 schreef op 17 maart 2015 @ 11:45:

[...]

Nou vanaf dat moment zag ik dus dat op die weg van die digitale bordjes staan met een groen golfje erop, dat als je de adviessnelheid volgt, je in de groene stoplichtenflow zit. Die stonden er op dat moment dus al jaren. Nooit gezien en legde dus ook echt geen link toen mijn vriend die opmerking maakte!

Aha.. Die bordjes zie ik ook wel eens maar nooit geweten wat het betekent

Om nog even door te gaan over landen: Ik ken iemand die dacht dat Afghanistan naast Marokko ligt. Weer eens wat anders dan Turkije
quote:suzyqfive schreef op 18 maart 2015 @ 18:49:

Een forward capitol is niks anders dan het (symbolisch) verplaatsen van de hoofdstad, daarvoor hoeft hij niet persé nieuw gebouwd te worden maar wel zodanig aantrekkelijk gemaakt dat er graag mensen willen wonen. Dit is vaak op een locatie meer centraal in het land, de voormalige hoofdstad ligt meestal aan de kust en/of ingesloten zodat verdere uitbreiding niet mogelijk is en vaak ook niet wenselijk. Die stad is vaak ook al oud, incl het stratenpatroon waardoor ook binnen in de stad veel moeilijkheden zijn. Deze megalopoli hebben dan te maken met gebieden die slecht te 'besturen' zijn (criminaliteit).

Maar wat is dan het wezenlijke verschil tussen een forward capital en bijvoorbeeld de wisseling van Kioto naar Tokyo(Jedo) omdat dat ook makkelijker was ivm het Tokoegawa Sjogoenaat?

Uit één of meer kenmerken die jij hier noemt zou ik iedere hoofdstad als een forward capital kunnen zien, want iedere hoofdstad is ooit gekozen op basis van een van deze kenmerken.

Een site via Google geeft dit:

(1) it is centrally located, either geographically or culturally

(2) it is located on some sort of settlement frontier or designed to attract people to an area or region

(3) it is located away from centers of colonial, cultural, or economic power

(4) it is oriented away from one culture, group, or idea and toward another

Dus volgens (1) als het in het midden ligt(Astana is daarvoor gekozen, Alma Ata lag te dicht bij China)

Maar ligt het niet in het midden dan is het ook goed want dan ligt het weer dicht bij een grens(2)(Peking voor de Mongolen en Tataren)

En alle havensteden die hoofdstad zijn voldoen aan het criterium om mensen aan te trekken.

En wat er dan nog overblijft aan hoofdsteden die niet gekozen zijn voor geografische en economische redenen, ook al zullen die wel mee hebben gespeeld, zijn gekozen om ervoor te zorgen dat voormalige machthebbers moeilijker de macht terug kunnen pakken. (3) Delhi ipv. Calcutta.

En als dat laatste( de machtsverschuiving) niet zo duidelijk is dan heeft het te maken met de invloedssferen van bepaalde groeperingen.(4)

De enige hoofdstad die je in deze niet zou kunnen classificeren als een forward capital is een hoofdstad die benoemd wordt door een centrale regering omdat een ondergeschikt bestuurseenheid nu eenmaal een hoofdstad nodig heeft (Lelystad als hoofdstad van Flevoland)

Alle andere èchte hoofdsteden van landen c.q. rijken, zijn forward capitals.

Dus ik zie de noodzaak van die term dan ook niet zo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven