Napraattopic 26

06-03-2015 08:43 3030 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
Vragen of het in 32 uur kan, en ik zou hem gewoon aannemen en beginnen als het je leuk lijkt. Word je elders aangenomen dan kun je weer weg, toch?
Ja, zoiets zat ik ook al te denken. Ik ben ooit ergens anders ook fulltime gestart en na een tijdje heb ik aangegeven dat ik naar mijn mening de werkzaamheden ook in 32 uur kon doen. Daar komt bij dat ik op de dag dat ik niet werk altijd wel bereikbaar ben en soms ook vanuit huis in de lucht ben. Dus heel flexibel. En dat weten zij nog niet.

Ik heb zojuist teruggebeld, maar kreeg voicemail. Ingesproken en verzocht of het mogelijk is om op korte termijn nog even een vervolggesprek te hebben om wat details te bespreken. Dan ga ik dat voorleggen.

Nadeel is wel dat ik bij fulltime werken geen mogelijkheden heb voor gesprekken, mochten die andere sollicitaties ergens toe leiden.
Beter onvolmaakt en echt dan gemaakt volmaakt - Beati pauperes spiritu
Natuurlijk wel, voor sollicitaties moet je gewoon vrij krijgen. En je kunt als het écht niet anders kan 4x9 werken? Heb je ook een dag vrij.
quote:Thordis007 schreef op 25 maart 2015 @ 14:51:

Natuurlijk wel, voor sollicitaties moet je gewoon vrij krijgen. En je kunt als het écht niet anders kan 4x9 werken? Heb je ook een dag vrij.

Nee, fulltime is daar 40 uur

En ik kan toch niet bij de baan waar ik net gestart ben vragen om verlof voor sollicitatiegesprekken?
quote:Thordis007 schreef op 25 maart 2015 @ 14:43:

Vragen of het in 32 uur kan, en ik zou hem gewoon aannemen en beginnen als het je leuk lijkt. Word je elders aangenomen dan kun je weer weg, toch?Dat is nogal aso. Als de kans groot is dat je binnen no time weg bent dan jaag je het bedrijf op onnodige investeringen plus dat t misschien wel de droombaan van n ander is.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:Thordis007 schreef op 25 maart 2015 @ 14:51:

Natuurlijk wel, voor sollicitaties moet je gewoon vrij krijgen. En je kunt als het écht niet anders kan 4x9 werken? Heb je ook een dag vrij.Moet? Van wie? Dat is in nl niet wettelijk geregeld hoor, al denken veel mensen van wel.
quote:hatsetats schreef op 25 maart 2015 @ 14:53:

[...]

Dat is nogal aso. Als de kans groot is dat je binnen no time weg bent dan jaag je het bedrijf op onnodige investeringen plus dat t misschien wel de droombaan van n ander is.Waarom is dat aso? Je krijgt een aanbod, maakt daar gebruik van. Dan heb je gewoon een maand opzegtermijn. Jezelf in de vingers snijden door een baan te laten schieten die best ok is, doordat je heel misschien straks betere opties hebt vind ik niet slim.
quote:hatsetats schreef op 25 maart 2015 @ 14:53:

[...]

Dat is nogal aso. Als de kans groot is dat je binnen no time weg bent dan jaag je het bedrijf op onnodige investeringen plus dat t misschien wel de droombaan van n ander is.

Dat is dus ook waar ik een beetje moeite mee heb inderdaad.

Hoewel het bedrijf aan het reorganiseren is, dus sowieso heel veel investeringen aan het doen is, dus zoveel zal dat niet uitmaken.

Ik heb er ook moeite mee dat ik dan ook eerder weg moet bij die interim klus die tot eind mei duurt.

Maar ik had eigenlijk niet verwacht dat ze op deze interne vacature zo'n haast zouden hebben. Het bedrijf kennende duurt het soms eeuwen, dus ik dacht dat het ergens in april/mei actueel zou worden.

Ik ben er echter wel eerlijk geweest over deze mogelijke baan, waarop ze ook zeiden dat ik ervoor moest gaan, want bij hun is het tijdelijk en deze nieuwe baan is een vaste baan.
quote:hatsetats schreef op 25 maart 2015 @ 14:54:

[...]

Moet? Van wie? Dat is in nl niet wettelijk geregeld hoor, al denken veel mensen van wel.Je mag toch gewoon verlof opnemen? Je krijgt idd geen uren, maar er is niks mis met gewoon vrij vragen voor die middag of ochtend en dat mag een werkgever dan weer niet zomaar weigeren lijkt me. Tenzij op korte termijn en als er vervanging geregeld moet worden, maar dat is in de meeste banen niet zon punt.
quote:Thordis007 schreef op 25 maart 2015 @ 14:56:

[...]

Waarom is dat aso? Je krijgt een aanbod, maakt daar gebruik van. Dan heb je gewoon een maand opzegtermijn. Jezelf in de vingers snijden door een baan te laten schieten die best ok is, doordat je heel misschien straks betere opties hebt vind ik niet slim.

En hier ben ik het dan ook weer mee eens. Hoewel er toch ook wel een 'haakje en oogje' aan deze baan zit, dat ie fulltime is.

De andere sollicitaties betreffen namelijk wel allemaal parttime banen.

Afijn, vandaar mijn dilemma's...
quote:Thordis007 schreef op 25 maart 2015 @ 14:58:

[...]

Je mag toch gewoon verlof opnemen? Je krijgt idd geen uren, maar er is niks mis met gewoon vrij vragen voor die middag of ochtend en dat mag een werkgever dan weer niet zomaar weigeren lijkt me. Tenzij op korte termijn en als er vervanging geregeld moet worden, maar dat is in de meeste banen niet zon punt.

Maar als je ergens net begint ga je toch geen verlof nemen?

Ik althans niet. Dat vind ik echt niet kunnen. Tenzij het gaat om overmacht zoals ziekenhuis/overlijden, etc.
quote:Thordis007 schreef op 25 maart 2015 @ 14:58:

[...]

Je mag toch gewoon verlof opnemen? Je krijgt idd geen uren, maar er is niks mis met gewoon vrij vragen voor die middag of ochtend en dat mag een werkgever dan weer niet zomaar weigeren lijkt me. Tenzij op korte termijn en als er vervanging geregeld moet worden, maar dat is in de meeste banen niet zon punt.Ja hoor, het is niet voor niets een aanvraag. Dan kan het antwoord ook 'nee' zijn.
quote:Thordis007 schreef op 25 maart 2015 @ 14:56:

[...]

Waarom is dat aso? Je krijgt een aanbod, maakt daar gebruik van. Dan heb je gewoon een maand opzegtermijn. Jezelf in de vingers snijden door een baan te laten schieten die best ok is, doordat je heel misschien straks betere opties hebt vind ik niet slim.Tja, je wedt zelf op meer paarden en als je wedt kun je ook verliezen. Dat is jouw risico.
quote:Miss.Innuendo schreef op 25 maart 2015 @ 15:01:

[...]

Maar als je ergens net begint ga je toch geen verlof nemen?

Ik althans niet. Dat vind ik echt niet kunnen. Tenzij het gaat om overmacht zoals ziekenhuis/overlijden, etc.

Waarom niet? Goh, baas, ik begin wel net, maar ik wil volgende week graag dinsdagmiddag vrij.

Ik heb daar dan weer geen enkel probleem mee. Sterker nog, ik leverde een lijstje in bij mijn nieuwe werkgever met data waar ze omheen mochten gaan roosteren omdat ik dan niet kon. In ruil voor op zeer korte termijn beginnen, wat zij graag wilden. Prima, maar op deze data heb ik dingen staan waar ik niet onderuit kan, dus dan werk ik niet.

Ik heb net iets te vaak meegedacht met een werkgever, en dan bleek dat de flexibiliteit alleen van mijn kant kwam, kreeg ik toch nét geen vast contract omdat ik meldde dat ik zwanger was (had het ook 10 weken later kunnen melden en dan was het contract getekend geweest), ging ik per direct ergens beginnen om na 3 weken te horen dat het toch niet nodig was en ik per direct kon stoppen, terwijl bij een andere klus ík graag wilde stoppen en ze dan wel verwachtten dat ik nog 1,5 maand door blijf werken, enzovoorts.

Dus onaardig of geniepig doen, nee, dat doe ik niet. Maar gewoon naleven wat in je contract staat over verlof of opzegtermijnen vind ik echt niet asociaal. Dat zijn de afspraken, daar hou je je aan. Gewoon zakelijk.
quote:Miss.Innuendo schreef op 25 maart 2015 @ 14:30:

Poeh he, ik heb ineens een zwaar dilemma.

Ik zit momenteel op een interimklus tot eind mei. Nu had ik intern gesolliciteerd op een functie, werd uitgenodigd, leuk gesprek en nu hebben ze net gebeld dat ze me graag willen hebben. Erg leuk, maar: ik heb nog 6 (!) sollicitaties uit staan en dit is eigenlijk de baan waar mijn voorkeur het minst naar uit gaat. Daarnaast is het ook een fulltime baan, terwijl ik de afgelopen 17 jaar parttime heb gewerkt. En het is ook nog eens zo dat ze willen dat ik over 1,5 week al start. Kortom: geen tijd om te overdenken, geen tijd om andere sollicitaties af te wachten.

Kortom: moeilijk, moeilijk...

Lastig MissI, is het wel een baan voor de lange termijn? Dan zou je hem kunnen nemen, het geeft meer zekerheid dan de baan tot mei (die je ook nog eens helemaal niet leuk vindt). Vanuit de nieuwe baan kun je toch weer verder kijken als je andere sollicitaties leiden tot uitnodigingen.

Je kunt dan alsnog kiezen om weg te gaan als een van die andere banen je leuker lijkt.
quote:Thordis007 schreef op 25 maart 2015 @ 15:06:

[...]

Waarom niet? Goh, baas, ik begin wel net, maar ik wil volgende week graag dinsdagmiddag vrij.

Ik heb daar dan weer geen enkel probleem mee. Sterker nog, ik leverde een lijstje in bij mijn nieuwe werkgever met data waar ze omheen mochten gaan roosteren omdat ik dan niet kon. In ruil voor op zeer korte termijn beginnen, wat zij graag wilden. Prima, maar op deze data heb ik dingen staan waar ik niet onderuit kan, dus dan werk ik niet.

Ik heb net iets te vaak meegedacht met een werkgever, en dan bleek dat de flexibiliteit alleen van mijn kant kwam, kreeg ik toch nét geen vast contract omdat ik meldde dat ik zwanger was (had het ook 10 weken later kunnen melden en dan was het contract getekend geweest), ging ik per direct ergens beginnen om na 3 weken te horen dat het toch niet nodig was en ik per direct kon stoppen, terwijl bij een andere klus ík graag wilde stoppen en ze dan wel verwachtten dat ik nog 1,5 maand door blijf werken, enzovoorts.

Dus onaardig of geniepig doen, nee, dat doe ik niet. Maar gewoon naleven wat in je contract staat over verlof of opzegtermijnen vind ik echt niet asociaal. Dat zijn de afspraken, daar hou je je aan. Gewoon zakelijk.Dit dus.
Ik vermaak me prima Afgeleid tijdens een programma.
quote:Steinbeck2 schreef op 25 maart 2015 @ 15:11:

[...]

Lastig MissI, is het wel een baan voor de lange termijn? Dan zou je hem kunnen nemen, het geeft meer zekerheid dan de baan tot mei (die je ook nog eens helemaal niet leuk vindt). Vanuit de nieuwe baan kun je toch weer verder kijken als je andere sollicitaties leiden tot uitnodigingen.

Je kunt dan alsnog kiezen om weg te gaan als een van die andere banen je leuker lijkt.

Vermoedelijk krijg ik weer een jaarcontract. Maar dat is dan wel de 3e bij dezelfde werkgever.

Het lastige is dat die HR-tante ertussen zit. Ik wil weten hoe de directeur erin staat, of minder uren bespreekbaar is, desnoods op termijn. Maar ik merk bij haar weerstand om mijn zienswijze hierin aan hem over te brengen. Legde haar al uit dat ik bij parttime weliswaar flexibel ben, als het nodig is ben ik er en sowieso ben ik altijd bereikbaar, want ik geloof in 24/7 bereikbaar zijn. Heb haar nu ook gezegd dat ik de óptie wil bespreken, niet zozeer dat het een eis van me is. Maar het is dus lastig dat zij ertussen zit nu en ik heb er geen geloof in dat zij dit aan hem kan/wil overbrengen. Al met al begint het een beetje een pijnlijke situatie te worden. Want als ik nu voor 40 uur zou starten weten ze dus ook dat ik er eigenlijk zit terwijl ik liever 32 uur zou werken. Lijkt me ook geen fijn uitgangspunt

Afijn, ik ga maar even uitwaaien, boodschappen doen. Even luchten.
quote:Miss.Innuendo schreef op 25 maart 2015 @ 15:23:

[...]

Vermoedelijk krijg ik weer een jaarcontract. Maar dat is dan wel de 3e bij dezelfde werkgever.

Het lastige is dat die HR-tante ertussen zit. Ik wil weten hoe de directeur erin staat, of minder uren bespreekbaar is, desnoods op termijn. Maar ik merk bij haar weerstand om mijn zienswijze hierin aan hem over te brengen. Legde haar al uit dat ik bij parttime weliswaar flexibel ben, als het nodig is ben ik er en sowieso ben ik altijd bereikbaar, want ik geloof in 24/7 bereikbaar zijn. Heb haar nu ook gezegd dat ik de óptie wil bespreken, niet zozeer dat het een eis van me is. Maar het is dus lastig dat zij ertussen zit nu en ik heb er geen geloof in dat zij dit aan hem kan/wil overbrengen. Al met al begint het een beetje een pijnlijke situatie te worden. Want als ik nu voor 40 uur zou starten weten ze dus ook dat ik er eigenlijk zit terwijl ik liever 32 uur zou werken. Lijkt me ook geen fijn uitgangspunt

Afijn, ik ga maar even uitwaaien, boodschappen doen. Even luchten.Ik word net gebeld: minder dan 40 uur is niet bespreekbaar. En inderdaad twijfelen zij nu ook of ik daar dan wel op mijn plek zit...
quote:Miss.Innuendo schreef op 25 maart 2015 @ 15:23:

[...]

Afijn, ik ga maar even uitwaaien, boodschappen doen. Even luchten.

Je zou het natuurlijk kunnen aanzien voor een tijdje. Iedere werknemer heeft er recht op vermindering van de aanstelling aan te vragen, volgens mij nadat je een jaar in dienst bent geweest. De werkgever mag dat alleen weigeren als hij een zwaarwegend bedrijfsbelang kan aantonen. Als je na een jaar een vast contract zou krijgen zou je dat kunnen overwegen.

Dan kun je toch minder werken terwijl je je gewoon aan de regels houdt. Voelt misschien niet helemaal netjes, maar de mogelijkheid is er.
quote:Miss.Innuendo schreef op 25 maart 2015 @ 15:29:

[...]

Ik word net gebeld: minder dan 40 uur is niet bespreekbaar. En inderdaad twijfelen zij nu ook of ik daar dan wel op mijn plek zit...

Ah, jammer.

Maar niet getreurd, als het toch je minst favoriete baan was geweest en je hebt nog zoveel sollicitaties lopen dan is de kans groot dat je binnenkort een leukere baan vindt.
Tja. Die ervaring heb ik ook Thordis. Neemt niet weg dat ik het n aso-instelling vind om die baan aan te nemen terwijl hè al bijna 100% zeker weet dat je zo weer weg bent.
Stein ik heb een gesprek!!

Thnx voor je hulp! Ik stuur je snel een pb!
Stein?? Nooooooooo
Gottegot weer n anoniempje erbij

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven