weg uit limburg

30-03-2015 11:53 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
hoi ik ben hier nieuw en hoop dat ik dit op de juiste plek in het forum heb gezet.

Na twaalf jaar in Zuid Limburg wil ik terug naar familie in de Randstad, maar mijn man vindt dat te druk en te duur. Hij is Amerikaan en vindt het hier al een beetje krap. We zijn hier een beetje verpest door ons grote huis en tuin en oprit. Ik geef dat graag op zodat mijn kinderen 11 en 15 niet meer voor kut hollander uitgemaakt worden op school. Ik voel soms ook de antipathie van de mensen terwijl ik wel probeer met hobby's e.d. mensen te ontmoeten.

Mijn man werkt vanuit huis en reist veel dus hij moet een station hebben om naar Schiphol te komen. Mijn zus woont al 15 jr met plezier in Wageningen en mijn vraag is, wie heeft ook ervaring met wonen in Wageningen? Ik ben namelijk iets drukker dan mijn zus en pas er misschien wel niet zo tussen. Het zou fijn zijn iets gerichter naar een huis te kunnen zoeken. Rationeel zeg ik Wageningen,

maar mijn hart zegt Haarlem, is ook dichter bij mijn moeder en broer. Wat zouden jullie doen?
quote:impala schreef op 30 maart 2015 @ 13:03:

Asovolk? Ik heb ooit een vriend gehad wiens familie uit Twente kwam. Groter asovolk heb ik persoonlijk nooit mee te maken gehad. Eerste keer dat ik volwassenen rond koffietijd al aan de vieux-cola zag (en daarna gingen ze ruzie maken). Racistisch als de pest. En had ik dom en narrowmined al genoemd? De uitdrukking 'die heeft het hoog in de bol' werd daar gebruikt voor iedereen met meer dan lagere school of lbo.

Heb ik hier dus totaal niet last van.

Maar het is wel goed en typisch dat je dit noemt. Want nu zou je denken dat het overal zo er aan toe gaat in Twente.

Zoals de ts nu zal denken dat het overal er aan toe gaat in Limburg als waar zij woont.

En we weten allebei, dat is niet zo.

Er is echter een plek in Nederland waar je me NOOIT naar toe krijgt, en dat is naar de randstad. Het is me echt veel te druk, en dat het daar druk is en dichtbevolkt is gewoon een feit. En mensen worden er niet leuker van als ze dicht op elkaar wonen, je krijgt dan dat effect dat je ook hebt bij kippen in legbatterijen. Ieder levend wezen heeft een bepaalde mate van persoonlijke leefruimte nodig en het is niet prettig als anderen daar ongewenst in komen. Maar die kans is groot als men dus boven op elkaar leeft.

Eindhoven is ook nog een optie voor de ts, of in een van de gemeentes daaromheen.

Zelf kom ik uit Eindhoven. Het is de economisch best groeiende stad in Nederland, biedt veel mogelijkheden qua ontwikkeling, maar ook op het gebied van uitgaan, winkelen etc.

Maar ik ben tóch blij dat ik er weg ben want in mijn hart ben ik een plattelandsmens. Maar voor de ts zou het een optie kunnen zijn.
Ook in de randstad heb je hele rustige plekjes met vrij uitzicht. (Die zijn alleen niet te betalen, of je moet een huurwoning kunnen krijgen in een dorp. Kijk maar naar de woning die de moeder van Dave Roelvink kreeg aangeboden bijvoorbeeld, als je die serie volgt. Een vriendin van mij woont in een dorpje aan het IJsselmeer en kijkt kilometers vrij over de weilanden en de dijk.)

Ik heb zelf een rijtjeskoophuis in een oudere wijk in een middelgrote stad de buurt van Amsterdam en iedereen die bij mij logeert zegt: goh, wat is het lekker stil bij jou. Ik kan naakt in de tuin liggen zonder dat iemand me ziet (ok, alleen de directe buren, vanuit het zolderraam, maar die doen het zelf ook). Ik voel me echt geen opgehokte kip. En heb wel lekker alle voorzieningen bij de hand.
.
quote:minnimouse schreef op 30 maart 2015 @ 13:03:

Limburg 1 van de drukste provincies?

Ik zou, gezien het werk van je man, in de omgeving van Utrecht kijken.

Eerst de randstad (Noord- en ZuidHolland), dan Utrecht, dan Limburg.

Als je zo´n uitzicht hebt als NYC (ziet eruit alsof je in Puth of Sweikhuizen woont), dan snap ik wel dat je je daar niks bij kunt voorstellen. Maar een stad als Kerkrade, Heerlen, Maastricht, daar wonen mensen echt wel hutjemutje hoor.
quote:impala schreef op 30 maart 2015 @ 13:18:

Ook in de randstad heb je hele rustige plekjes met vrij uitzicht. (Die zijn alleen niet te betalen, of je moet een huurwoning kunnen krijgen in een dorp. Kijk maar naar de woning die de moeder van Dave Roelvink kreeg aangeboden bijvoorbeeld, als je die serie volgt. Een vriendin van mij woont in een dorpje aan het IJsselmeer en kijkt zo over de velden en de dijk.)

Ik heb zelf een rijtjeshuis in een oudere wijk in een middelgrote stad de buurt van Amsterdam en iedereen die bij mij logeert zegt: goh, wat is het lekker stil bij jou. Ik kan naakt in de tuin liggen zonder dat iemand me ziet (ok, alleen de directe buren, vanuit het zolderraam, maar die doen het zelf ookk). Ik voel me echt geen opgehokte kip. En heb wel lekker alle voorzieningen bij de hand.

En dan nog ging ik er dood. Je kunt er nergens fatsoenlijk en mooi lopen waar de honden los kunnen, je krijgt andermans katten in je tuin die de vogels opvreten, het gesnerp van bromfietsen in de straat.... voor mij is het allemaal al te veel.

En inderdaad, als je er echt mooier wilt wonen zoals je dat kunt elders in het land, moet je rijk zijn als je hetzelfde wilt in Amsterdam.

Een paard stallen kost er een kapitaal en dan nog komt ie niet naar buiten omdat er geen wei bij is. Ik vind het er `ermoeietroef!`.
En Alkmaar?

Zit je toch nog vlak bij Haarlem, dicht bij de kust en de bossen en duinen. Een centrum waar zomers genoeg te doen is ('s winters dan weer niet echt, maar goed, dan is het er ook geen weer voor ). Het is een grote stad, zonder groot aan te voelen. In principe kan je met drie kwartier van de ene kant naar de andere kant fietsen. Genoeg scholen. En ook niet super ver van Schiphol af. En de mensen zijn over het algemeen vriendelijk...je zal er altijd wel een paar azijnpissers tussen hebben, maar dat kom je overal wel tegen.
Elke plaats in Nederland heeft waarschijnlijk mooie en minder mooie plekken. De Limburgse steden vind ik over het algemeen ook niet mooi, Maastricht is wel gezellig.
quote:iones schreef op 30 maart 2015 @ 13:21:

[...]

En dan nog ging ik er dood. Je kunt er nergens fatsoenlijk en mooi lopen waar de honden los kunnen, je krijgt andermans katten in je tuin die de vogels opvreten, het gesnerp van bromfietsen in de straat.... voor mij is het allemaal al te veel.

.

Dat is onzin. Ik hou ook van mijn rust en kan niet tegen herrie, en dat heb ik hier echt niet. Ik hoor nu alleen de wind.

Het is wat NYC zegt, je hebt overal mooi/rustige en minder mooie/drukke plekken.
.
Was het niet handiger geweest een titel te kiezen als "Is het leuk wonen in Wageningen e.o.?"

Ik weet niet waar je woont en waar je kinderen naar school gaan, maar ik als import in Maastricht deel die ervaring gelukkig totaal niet en importvriendinnen van me ook niet. Toch moet ik wel lachen als ik ergens in een winkel afreken en me "nog veel plezier in Maastricht" wordt gewenst.
dat is wel een goeie, die positievere titel. Gelukkig heb jij importvriendinnen, die van mij verhuizen uiteindelijk allemaal terug naar familie. Werken heb ik kort gedaan maar je trapt voor je het weet op iemands Limburgse teentjes en dan kunnen ze heel stiekem worden. Ik werd daar verdrietig van. Ik pas hier gewoon niet, ben veel te direct. Maar goed als die andere titel meer reacties oplevert, probeer ik dat anders wel. Ik vind het wel lief dat mensen allerlei steden aandragen, maar mijn vraag ging dus over Wageningen....
quote:Wadzewipe schreef op 30 maart 2015 @ 17:07:

dat is wel een goeie, die positievere titel. Gelukkig heb jij importvriendinnen, die van mij verhuizen uiteindelijk allemaal terug naar familie. Werken heb ik kort gedaan maar je trapt voor je het weet op iemands Limburgse teentjes en dan kunnen ze heel stiekem worden. Ik werd daar verdrietig van. Ik pas hier gewoon niet, ben veel te direct. Maar goed als die andere titel meer reacties oplevert, probeer ik dat anders wel. Ik vind het wel lief dat mensen allerlei steden aandragen, maar mijn vraag ging dus over Wageningen....

Tja. Jij wilt alleen maar naar Wageningen omdat je zus er woont. Wat ga je doen als je zus over vier jaar besluit dat ze Wageningen toch niet leuk vindt, en bijvoorbeeld naar Haarlem verhuist?? Of stel; haar man krijgt een baan in Limburg.....

Je moet kijken naar wat jij zelf graag wilt. En als Wageningen een goed plan lijkt, dan kijk je op Funda of er huizen te koop staan die je wel wat lijken. De reden dat wij andere steden aandragen is gewoon omdat je niet echt voor Wageningen lijkt te kiezen.

Je stelt in je OP dat je dichter bij je familie wilt wonen, je hart zegt Haarlem. Dan zou ik nog eerder kiezen voor Haarlem. Maar nog veel eerder voor een buitengebied, aangezien je ook aangeeft dat je man graag ruimte om zich heen heeft. Want jij wilt graag verhuizen maar je bent niet de enige waarmee je rekening moet houden.
mijn zus wil daar niet weg, maar buiten dat, ik heb natuurlijk gekeken naar huizen in die buurt,en we willen niet teveel aan ruimte inboeten dus buiten mijn zus om lijkt Wageningen interessant vanwege de ruimte, prijzen van huizen enz. Nu zou ik graag ervaringen lezen van mensen die daar wonen en hoe dat bevalt.
quote:iones schreef op 30 maart 2015 @ 13:11:

[...]

Er is echter een plek in Nederland waar je me NOOIT naar toe krijgt, en dat is naar de randstad. Het is me echt veel te druk, en dat het daar druk is en dichtbevolkt is gewoon een feit. En mensen worden er niet leuker van als ze dicht op elkaar wonen, je krijgt dan dat effect dat je ook hebt bij kippen in legbatterijen.

En in gebieden waar ze ruimte zat hebben, niks te doen is en ze dus ook tijd teveel hebben, gaan ze zeuren over de boom van de buren die blaadjes in hun tuin waait. En roddelen, vooral heel veel roddelen. In de Randstad hebben de meeste mensen (niet allemaal) wel wat beters te doen om zich bezig te houden met wat de buurman doet of laat. Nou ja, kun je nog eens een jaartje dood in je huis liggen.

Kortom: allebei voor- en nadelen, qua rustig dorp vs. drukke stad.
En hou je er wel rekening mee dat je kinderen daar kut limburger zullen worden genoemd?
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:Exces schreef op 30 maart 2015 @ 13:20:

[...]

Eerst de randstad (Noord- en ZuidHolland), dan Utrecht, dan Limburg.

Als je zo´n uitzicht hebt als NYC (ziet eruit alsof je in Puth of Sweikhuizen woont), dan snap ik wel dat je je daar niks bij kunt voorstellen. Maar een stad als Kerkrade, Heerlen, Maastricht, daar wonen mensen echt wel hutjemutje hoor.

Echt waar? Dat wist ik niet. Ik dacht dat Limburg vrij dunbevolkt is. Maar dan komt dat waarschijnlijk ook omdat Limburg qua oppervlakte niet zo'n grote provincie is.

Ik vind Limburg prachtig maar ik snap wel wat TO zegt. Als je niet uit Limburg komt ben je al snel "Die Hollander". Ik heb heel lang geleden ooit een vriend gehad uit Limburg en ik was al een "Hollander van boven de rivieren" en dat terwijl ik in Zuid-Oost Brabant woon. Maar goed.

Nijmegen en Arnhem zijn ook mooie steden.
quote:saaaaar81 schreef op 30 maart 2015 @ 18:22:

En hou je er wel rekening mee dat je kinderen daar kut limburger zullen worden genoemd?

nou, waar dat op slaat, mijn kinderen spreken gewoon Hollands en Amerikaans dus daar verwacht ik geen problemen mee

maar goed, tot zover het forum....
quote:Wadzewipe schreef op 30 maart 2015 @ 17:07:

Als je in de omgeving van Utrecht gaat wonen, dan is Wageningen toch ook niet zo heel ver? Zit je mooi tussen je moeder en je zus in.

Je zit dan heel centraal in het land. Hebt een goede treinverbinding naar schiphol voor het werk van je man. Er zijn scholen en voorzieningen genoeg voor de kinderen.

Wat zoek je precies in je nieuwe woonplaats? Wat is je budget qua huizen?
quote:Wadzewipe schreef op 30 maart 2015 @ 18:26:

[...]

nou, waar dat op slaat, mijn kinderen spreken gewoon Hollands en Amerikaans dus daar verwacht ik geen problemen mee

Hebben ze geen zachte g?

En Amerikaans? Engels neem ik aan?
TO, zelf vind ik Hilversum ook een leuke stad. Mooie omgeving, goede verbindingen, goede voorzieningen. Misschien is dat iets voor je?
lees even de vraag nog eens. iemand ervaring met Haarlem of Wageningen, zo niet okee prima.

nee, hier geen zachte g en ja Amerikaans

[...]

Het slaat er op dat je als limburger buiten limburg vaak als dom wordt versleten en je zachte G heel vaak geimiteerd wordt. Net zo goed als hollanders in limburg als arrogant worden gezien. Juist door hun directheid. Dat wordt gewoon niet overal gewaardeerd.

Waarschijnlijk zul jij je beter thuisvoelen in het westen door jouw directheid. Ik vraag me alleen of hoe je man dit ervaart. Amerikanen zijn meestal toch ook niet zo direct en ik weet van andere amerikanen dat ze zich meer thuis voelen in het zuiden van ons land dan in de Randstad.
It's never too late start living!
Jee zeg, als Hollandse woonachtig in Limburg? Ik wil hier echt niet meer weg.
"Boring conversation anyway"

[...]

maar goed, tot zover het forum....Ze spreken Hollands? Voor zover mij bekend is spreken mensen uit Nederland gewoon Nederlands
quote:auw3 schreef op 30 maart 2015 @ 20:07:

[...]

Ze spreken Hollands? Voor zover mij bekend is spreken mensen uit Nederland gewoon NederlandsTO is in elk geval goed ingeburgerd
quote:Wadzewipe schreef op 30 maart 2015 @ 18:42:

lees even de vraag nog eens. iemand ervaring met Haarlem of Wageningen, zo niet okee prima.

nee, hier geen zachte g en ja Amerikaans

Sjongejonge, gezellig type ben jij. Dan toch niet?! Bij de Limburgers kan in elk geval de vlag uit.

En het lijkt me sterk dat jouw kinderen geen zachte g en/of klein accentje hebben. Als je als kind ergens opgroeit en je gaat er naar school, dan neem je dat over. Juist kinderen.
Jouw kinderen zullen echt wel een accent hebben. Ook mijn kinderen hebben een streekaccent terwijl man en ik beide import zijn in onze stad en streek.

Overigens geloof ik meteen dat jij je er niet thuis voelt, zeker met jouw instelling.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven