Woningruil koopwoning

31-03-2015 15:41 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heeft iemand ervaring met het ruilen van koopwoningen? Tips welke sites te gebruiken? Ik zie dat Funda ook zoiets doet, maar daarvoor heb je een makelaar nodig en ik vraag me af of je dan een makelaar bij jou in de buurt nodig hebt, of eentje in de buurt van waar je wil kopen. En dan zijn er nog wel wat andere sites op google te vinden maar het is me onduidelijk of die een beetje een goed aanbod hebben en een beetje ok zijn.

Overigens, beetje long shot, maar wij wonen nu in een leuk appartement in Amsterdam (3 slaapkamers, dakterras, gewilde wijk in Bos en Lommer vlakbij centrum) en willen naar omgeving Driebergen / Zeist verhuizen. anyone?
Maar waarom niet gewoon je huis verkopen en een nieuw huis kopen?
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
Dat lijkt me ook. De markt van mensen die jouw huis willen hebben is vast veel groter dan de markt mensen die jouw huis willen hebben én nu toevallig in een huis met tuin in Driebergen wonen. En als bv het krijgen van een nieuwe hypotheek een probleem is, schiet je met ruil ook niet veel op. Het onderpand verandert, en daarmee moet je hoe dan ook een nieuwe hypotheek afsluiten.
De enige situatie waarin dat volgens mij 'gebruikelijk' is is als mensen een leegstaand groot huis in de verkoop hebben, en liever een kleinere woning overnemen om te verkopen. Dus als je van je rijtjeshuis naar een vrijstaande woning gaat, dan neemt de verkoper jouw rijtjeshuis over om die te verkopen (en heeft dan lagere maandlasten).

Maar meestal wil de makelaar dan wel iets in de buurt hebben.

Echt ruilen, waarbij je in elkaars woning gaat wonen is volgens mij een lot uit de loterij. Leuk als je dat met een bekende kunt doen (ouders en kinderen willen nog wel eens ruilen), maar iemand vinden die precies jouw woning zoekt?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
We zijn nu inderdaad nog gewoon via de normale weg aan het zoeken. Maar ik was benieuwd of dat hele ruilen een optie zou zijn en hoe dat werkt. Het heeft voordelen voor beide partijen (betere deal omdat je beiden wat van elkaar wil), financieel schijnt het gunstig te zijn, minder risico dat de deal niet doorgaat omdat de ander z'n huis niet kwijtraakt...

Overigens bedoel ik met ruilen niet écht ruilen zonder geld. De een betaalt het verschil in prijs na taxatie aan de ander. Anders zou het inderdaad wel een heel toevallige match zijn.
Ik snap dat het niet zonder geld gaat, maar zelfs dan is het toch wel heel toevallig als je iemand vindt uit Zeist die precies in bolo wil wonen, een huis in de verkoop heeft dat jou bevalt, en ruilen ook wel ziet zitten? Die kans is gewoon heel klein.

(Alleen al omdat mensen doorgaans een bepaalde route afleggen. Bijvoorbeeld starten in grote stad met klein appartement, dan naar groter huis in periferie, en eindigen in appartement in periferie). Hoeveel mensen gaan er nou van Zeist naar Amsterdam en laten in Zeist een volledige woning achter? De meeste mensen die naar de stad komen laten hooguit een slaapkamer bij hun ouders achter)

Het is dus anders als iemand jouw huis helemaal niet wil bewonen, maar jou de garantie wil geven dat je hem kwijtraakt, door hem meteen over te nemen. Jij koopt hun huis, zij kopen meteen jouw huis, en zetten die in de verkoop. Zij zitten met lagere maandlasten, jij bent je huis meteen kwijt, allebei blij.
Ik snap je huizen-route inderdaad. meestal van klein naar groot (zoals wij dus ook doen). We waren laatst naar de open huizen dag en van de drie woningen die we zagen werden er twee verkocht vanwege scheidingen. Kan een reden zijn om kleiner te wonen. Ik denk dat je gelijk hebt, er zijn vast geen honderden mensen die geinteresseerd zijn in deze ruil. Maar je weet maar nooit...?

Overigens, een van de redenen om het uberhaupt te overwegen is omdat beide woningen nogal gewild zijn., en dus ook schaars. Een woningruil zou wat dat betreft ook voordelen kunnen hebben. Maar dan nog moet er maar een match zijn en moet je elkaars huis dus geschikt vinden... Anyways, het is inderdaad vast een long shot.
Wij hebben het vorig jaar gedaan. Mensen die bij ons kwamen kijken wilden ons huis gragag kopen. Zij hadden ongeveer wat wij zochtend. We hebben er een geweldige financiele deal (ze boden de vraagprijs)en een leuk huis aan overgehouden. Het was wel hectisch. Op een dag verhuizen, daarna drie maanden vrrbouwen en ook wonen in het nieuwe huis.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
gewilde wijk in Bos en Lommer vlakbij centrum

Gewild en bos en lommer in één zin?
quote:nina1966 schreef op 31 maart 2015 @ 18:13:

gewilde wijk in Bos en Lommer vlakbij centrum

Gewild en bos en lommer in één zin? Je loopt 10 jaar achter. Oud-West is onbetaalbaar geworden, en zelfs de baarsjes zit stampvol yuppen tegenwoordig. Bos en Lommer is ongelooflijk populair, samen met noord.
quote:handigmetgeld schreef op 01 april 2015 @ 01:08:

[...]

Je loopt 10 jaar achter. Oud-West is onbetaalbaar geworden, en zelfs de baarsjes zit stampvol yuppen tegenwoordig. Bos en Lommer is ongelooflijk populair, samen met noord.1 april!
Of bedoel je echt yuppen die Youssra, samira of abdul heten?

Er is in 3 jaar niet zó heel veel veranderd hoor.

Echt gezellig

Ga maar eens rondkijken Nina. De Baarsjes en B & L zijn voor veel mensen niet meer te betalen, dat deel van Amsterdam is helemaal up and coming, al een aantal jaren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven