Gezondheid alle pijlers

gebruik Ritalin

30-03-2015 10:12 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Sinds kort zijn wij er via via achter gekomen dat mijn broer Ritalin slikt..

Ik zet hier grote vraagtekens bij omdat hij ongeveer vanaf vorig jaar flink veranderd is in gedrag; hij komt bijna om de 2 weken wel met nieuwe ideeën of theorieën. Hij wil opeens geen tarwe en zuivel meer, maar hij rookt nog wel en slikt ritalin?! Hoezo dubbel.. Als hij op bezoek komt gaat het dus alleen om zijn manier van eten en leven etc (ik wordt er doodmoe van) maar ik reageer er gewoon bijna niet op omdat hij meteen weer in verdediging schiet en je niks mag zeggen.

Verder kan hij ook alleen mopperen op zijn kinderen, tijdens zijn bezoek heeft hij totaal geen aandacht voor ze, zit op zijn telefoon en als ze even druk zijn is het gillen en alleen maar commentaar op ze geven! Ik vindt het sneu voor de kinderen, want ik voel dat er een bepaalde spanning is en dat zullen hun ook wel voelen..

Mijn moeder heeft hem geconfronteerd met zijn gebruik van Ritalin, hij begon meteen in aanval te schieten, dat hij het slikt om rust in zijn hoofd te krijgen. Terwijl ik meer het idee heb dat hij nu veel meer opgefokt is en met heel veel ideeën komt waar hij toch nooit werkelijkheid van maakt, dit gevoel heb ik niet alleen, maar ook collega's etc. Ook gaaf hij aan dat hij het slikt omdat anders zijn drang naar alcohol groot is om rust te krijgen. Ik vindt dit geen excuus, meer dat je verslavingsgevoelig bent.

Ik zelf persoonlijk vindt dat hij geen Ritalin moet slikken, hij is normaal gesproken heel rustig persoon. Ik geloof wel dat hij misschien rust in zijn hoofd wil hebben, maar dat achterwege..

Ik vraag mij gewoon af of hier meer mensen ervaring mee hebben met bijwerkingen van Ritalin of vreemd gedrag vertonen? Ik krijg toch meer het idee dat het straks tot iets anders kan leiden..
Ik merkte met de echte ritalin dat ik

Zowat uit m'n vel sprong.

Ik stond strak gespannen, trillende handen, hart klopte als een malle en ook tussen m'n oren stond ik strak. Kon weinig hebben en denderde maar door. Het lijkt inderdaad of je meer rust hebt maar die paar gedachtes en ideeen die je hebt blijven maar door je hoofd razen. Ik merkte dat voornamelijk op m'n werk.

Mijn ideeen waren de beste en die bleef ik ook graag en veel verkondigen.

Totdat ik een dag geen ritalin bij me had en ik merkte dat ik veel fijner en rustiger werkte.

Jij kan niet voor hem bepalen wat hij wel en niet moet slikken.

Je kan er met hem over in gesprek gaan. Of met zijn partner desnoods.

Maar hij bepaald of hij die medicijnen slikt en in overleg met degene die ze voorschrijft.

Misschien zijn de verschijnselen die hij ervaart en voelt wel 1000x erger zonder de ritalin.
Hoe komt hij aan die Ritalin dan?
Ik maak hieruit op dat je broer een volwassen man is en dat hij Ritalin slikt in overleg met een arts, ik vind dat je moeder en jij daar niets over te zeggen hebben.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Is jouw zaak niet. Zo simpel is het.
quote:boterhammie schreef op 30 maart 2015 @ 10:21:

Hoe komt hij aan die Ritalin dan?Vraag ik me ook af...
quote:Susan schreef op 30 maart 2015 @ 10:27:

Ik maak hieruit op dat je broer een volwassen man is en dat hij Ritalin slikt in overleg met een arts, ik vind dat je moeder en jij daar niets over te zeggen hebben.+1

Ik maak hieruit op dat je broer een volwassen man is en dat hij Ritalin slikt in overleg met een arts, ik vind dat je moeder en jij daar niets over te zeggen hebben.

Het is toch niet gek om dit bespreekbaar te willen maken.

Hij gedraagt zich op een andere/onprettige manier. Wellicht gaat hij daar op het werk of met vrienden ook problemen mee krijgen.

Hem daarvoor behoeden is naar mijn idee familie/liefhebbende ook voor.
Inderdaad, juist goed dat je dit in de gaten houdt!

Zelf heb ik ook 2 jaar Ritalin geslikt en ik veranderde er ook enorm door. Eigenlijk precies wat jij hier omschrijft. Ook stond ik toen echt niet open voor mensen die zich zorgen maakten. Mijn psychiater wou me op een gegeven moment andere medicatie erbij geven mar dat weigerde ik. Toen ben ik gestopt met de Ritalin. Nu gaat het weer veel beter gelukkig. Dus ja herkenbaar wat je hier schrijft!! Ik at ook niks, werd super mager, sliep weinig maar aan de andere kant werd ik wel heel rustig in mijn hoofd. Een heel aparte gewaarwording.
Fijn dat jullie het in de gaten houden en hem proberen te steunen. Maar onthoud dat hij dit niet voor zijn lol doet, volwassenen die ritalin slikken hebben vaak een moeilijk verleden achter de rug. En dit hoeft dan niet meteen dramatisch te zijn, maar ze zullen wel last hebben gehad van die druktes in hun hoofd.

Heeft hij al therapie gevolgd? Wel oppassen met werk natuurlijk. Het is niet zo makkelijk om weer een nieuwe te vinden.
Wat heeft zijn roken met ritalin te maken?
Ben je echt naar zijn collega's gegaan?
Het is een volwassen, zelfstandig wonende man met een gezin..

Als je denkt dat de kinderen ernstig tekort komen dan kan je dat bij de betreffende instanties melden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Nee, ik ken zijn collega's persoonlijk, omdat ik daar ook gewerkt heb. Die maakten zich dus ook zorgen om zijn gedrag. Verder bemoei ik mij ook niet met zijn zaken, het gaat mij erom wat meer duidelijkheid te krijgen over het gebruik van Ritalin.

Hij is volwassen en ik bemoei me ook weinig met hem, maar ik mag me toch wel een beetje zorgen maken?
quote:Bromelia schreef op 30 maart 2015 @ 11:18:

Wat heeft zijn roken met ritalin te maken?Niks! Het heeft te maken met het feit dat alles in zijn ogen ongezond is; zuivel, tarwe, varkensvlees etc. maar ondertussen rookt hij en slikt wel chemische medicatie.. is toch dubbel?

Nee, ik heb er niks over te zeggen. Maar ik mag toch wel wat meer duidelijkheid krijgen of hier meer mensen ervaring mee hebben?

En verder, hij komt bijna dagelijks hier over de vloer, dus ook wel een beetje logisch dat alles hoog op loopt en hij zich wel met mijn leven bemoeit.
Ritalin, werkt voor mensen met Adhd.

ik spreek daarin uit ervaring. het geeft rust in lichaam en geest.

helaas wel met pieken en dalen. Zodra de ritalin begint uit te werken word je uber hyperactief.

Ritalin doet dus het totaal omgekeerde effect voor mensen zonder adhd.

Beetje speed idee.

Wat betreft jou broer.. Ik zou maar eerst eens uitzoeken of hij dit op recept van een arts krijgt of niet.

Zo ja, Back off... Zo nee.. tsja.. interventie?
Nu kan het nog!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven