misbruik in familie; partner dader?

17-08-2008 22:29 775 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames, normaal gesproken schrijf ik hier onder een andere nick. Vandaag heb ik gehoord dat er geruchten gaan dat een nichtje van mijn man is misbruikt door verschillende ooms (jaren geleden). Mijn man is ook genoemd (als dader). Allemaal via-via. Ik vind dit vreselijk. Met hem praten heeft niks opgeleverd (hij is nu naar bed).

Met zijn neefje (die heel boos is op hem) heb ik morgen een afspraak, om te praten. Ik wil weten hoe het zit. Vannacht slaap ik op de bank. Niet omdat ik hem "schuldig verklaar". Maar omdat hij niet met mij een gesprek is aangegaan. Tegen de persoon die mij dit nieuws vertelde heb ik ook gezegd:

Als er iets van waar is (want dat weten we niet) gooi ik hem m'n huis uit. De vraag is: (hoe) komt de waarheid boven tafel? Want dat is dus het vraagstuk: Is het waar?
Tussen die twee is er al een aantal maanden iets aan de gang. Ze zijn behalve neefje en oom ook collega's. Toen kwam het punt dat neefje niet meer op het werk wilde zijn als oom er was (=man dus).
Eerst dacht ik dat het "weer zo'n vaag familieruzietje" was. Vandaag blijkt dit erachter te zitten.
Waarom heb je niet eerder gevraagd wat er aan de hand was? Is toch niet echt normaal, een ruzie?
Het boeide me niet zo: Neefje bleef aardig doen tegen mij (nu dus nog) en er was dus (dacht ik) niks aan de hand, het zou wel weer overwaaien, zoals altijd...
ik zag dat dus helemaal niet aankomen: die ruzie en (wat nu blijkt) de aanleiding. *kloenk* rauw op m'n dak.
Bedankt, allemaal, voor jullie reacties! tot morgen!
abc
Heftig om zoiets te horen... Het eerste wat mij opvalt is dat jouw man weigert met je te praten. Dat zou mij een akelig gevoel bezorgen eerlijk gezegd. Hij is ergens van beschuldigd maar gaat het gesprek uit de weg en gaat zelfs rustig slapen. Schuldig of onschuldig...dat vind ik best een beetje vreemd gedrag.
Heb niet alles gelezen maar hoe zou je je voelen als je partner aan je onschuld twijfelt als je van zoiets beschuldigd wordt? In 'n goede relatie ga je toch uit van een valse beschuldiging omdat je je partner vertrouwt? Het feit dat de partner gelijk wantrouwend reageert als je van iets wordt beschuldigd zou voor mij wel als 'n mes in m'n rug voelen.
even een optie die ik nog niet ben tegengekomen:

zou het ook kunnen zijn dat de man er niet over kan/wil praten omdat het voor hem gevoelig ligt omdat hij misschien ook is misbruikt?

ik bedoel als het speelde met meerdere ooms is het schijnbaar een nogal rare familie, het kan zijn dat de man zelf ook is misbruikt en door deze beschuldiging alles weer bij m boven komt...

zomaar even een andere kijk op t verhaal hoor, het zou kunnen toch?
ik vind het redelijk bijzonder dat er hier zo vanuit gegaan wordt dat TO haar man beschuldigt, terwijl ze alleen heeft gevraagd wat er aan de hand is tussen neefje en man....

Een simpel antwoord als ja we hebben ruzie, maar ik wil er niet over praten was al 10 keer beter overgekomen als niets zeggen en naar boven gaan... ik vind dat echt een hele rare reactie.

TO, ergens vroeg je: als het waar is, waarom is er toen niets mee gedaan? Ik kan daar wel een eenduidig antwoord op geven.

Mijn zusje en ik zijn beide zelf slachtoffer van misbruik, toen dit aan het licht kwam( ik heb zelf altijd angstvallig mijn mond gehouden, maar zusje die nog veel kleiner was heeft het aan het licht gebracht) en mijn moeder dus aangifte ging doen, zijn er hele zware onderzoeken gestart.... allereerst medisch( wat echt niet aan te raden is, omdat dit veel kan veroorzaken) maar ook psychisch... ik kan me zo voorstellen dat een ouder op dat moment besluit om er niets mee te doen. Daarnaast als er geen ouders in the picture zijn omdat de een is overleden en de ander opgenomen is, dan wordt het erg moeilijk...

Ik vind het hele verhaal heel naar, en wens je ook veel succes... ik hoop van harte dat het idd niet waar is, maar ik snap wat je voelt en bij mij gaan ook de alarm bellen rinkelen...
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 augustus 2008 @ 00:19:

Wissen is een optie .......Samen met dit bericht is 1+1 nog steeds 2. Misschien dit bericht wissen?
quote:mamalief schreef op 18 augustus 2008 @ 09:47:

even een optie die ik nog niet ben tegengekomen:

zou het ook kunnen zijn dat de man er niet over kan/wil praten omdat het voor hem gevoelig ligt omdat hij misschien ook is misbruikt?

ik bedoel als het speelde met meerdere ooms is het schijnbaar een nogal rare familie, het kan zijn dat de man zelf ook is misbruikt en door deze beschuldiging alles weer bij m boven komt...

zomaar even een andere kijk op t verhaal hoor, het zou kunnen toch?Mee eens, zat hier ook al aan te denken. Misschien ligt alles nog wel complexer dan je denkt.
In onze familie is zo'n 30 jaar geleden ook zoiets geweest, en via rechercheurs van de zedenpolitie kom je erachter wat er wel of niet waar is van deze verhalen.....

Heel veel succes.....!!
Mamalief, je schrijft precies mijn gedachten op. We zitten nu van alles in te vullen voor de man van TO. Zijn reactie is inderdaad vreemd te noemen en ik begrijp dat het TO niet lekker zit. En aangezien hij niet wilde praten, ga je dan zelf dingen verzinnen. Maar inderdaad, het kan ook zijn dat dit bij hem een beerput heeft opengetrokken, dat hij zelf ook misbruikt is. En misschien ook wel dader is.

We gaan ervan uit dat hij óf schuldig of onschuldig is, maar misschien ligt het niet zo zwartwit. Misschien is hij zelf misbruikt (door bijvoorbeeld een oudere broer, die ook het nichtje misbruikte) en zo aangezet tot misbruik. Of wist hij van het misbruik en/of was hij er getuige van en voelt hij zich zijn leven lang al schuldig dat hij niet heeft ingegrepen.

Ik denk dat de kern is dat TO haar man duidelijk maakt dat ze niet verder kan zonder vollledige openheid van zaken te krijgen en dat ze met open vizier naar hem zal luisteren. Dat ze van hem houdt en hem vertrouwt en daarom haar uiterste best zal doen om te begrijpen wat er gebeurd is.

Het is aan haar om te bedenken waar haar grens ligt. Daarmee bedoel ik niet alleen de mate en omstandigheden van het misbruik (als daar sprake van zou zijn), maar ook de openheid van zaken die gegeven wordt. Als zij het gevoel krijgt dat hij niet alles vertelt, zou zij ook kunnen besluiten de relatie te beëindigen.

Zij moet de komende tijd gaan bepalen waar ze mee kan leven, en de rol van haar man zal daar belangrijk in zijn. Het gaat niet alleen om de vraag: is hij schuldig of niet, maar ook om de vraag: kunnen wij samen een dergelijke crisis overwinnen zonder dat het wederzijds vertrouwen en respect worden geschonden?
Ga in therapie!
- "Wij hebben vernomen dat u geld uit de kas steelt. Sinds wanneer steelt u al?"

-

- "geen antwoord? ok, dat is wel erg verdacht!"

Het gonst al een tijdje, het ligt er nogal dik op dat neefje zijn oom beschuldigt van iets dat inmiddels totaal niet meer te bewijzen valt, maar waarbij wel zeker is dat de beschuldigde hoe dan ook beschadigd zal worden. In een tijd waarin exen over incest beginnen om de omgangsregeling te frustreren, meisjes over verkrachting beginnen om te verklaren waarom ze zonder condoom sex hebben gehad, of zelfs om te verklaren waarom ze te laat thuis zijn gekomen, in een tijd waarin mensen van 39 zich nog uitstekend Oude Pekela en nog zo wat affaires kunnen herinneren waarbij met foute onderzoeksmethodes en massahysterie levens verwoest werden, krijg je dan de vraag "wat is er tussen jou en je neefje aan de hand?" van degene die er niet over twijfelt dat de grens van haar trouw is bereikt als "man" in haar ogen schuldig is, degene die desgevraagd direct helder maakt dat hij kan oprotten in dat geval, en dan moet je bij jezelf natuurlijk denken "neeeee, dit heeft niets te maken met de gonzende geruchten, dit is gewoon een heel neutrale vraag". Ja ja.

Maar goed, er werd hier een opmerking gemaakt in de sfeer van "dames die altijd roepen dat je op je gevoel moet afgaan...", nu ben ik geen dame, maar ik vind dat (ook). Als je twijfelt over zijn schuld, dan zou ik dat gevoel maar liever verrekte serieus nemen. En dan je de vraag stellen: wil ik zijn rechter en beul echt zijn, of wil ik het begrip "mijn man" wat meer invulling geven, en hem trouw blijven óók als blijkt dat hij fouten gemaakt heeft in zijn leven?
quote:dubiootje schreef op 18 augustus 2008 @ 10:35:

Ik denk dat de kern is dat TO haar man duidelijk maakt dat ze niet verder kan zonder vollledige openheid van zaken te krijgen en dat ze met open vizier naar hem zal luisteren. Dat ze van hem houdt en hem vertrouwt en daarom haar uiterste best zal doen om te begrijpen wat er gebeurd is. Alleen zou ze dan wel liegen he. Want ze heeft al glashelder uitgesproken dat ze hem niet vertrouwt, en dat ze helemaal niet van plan is te proberen iets te begrijpen, mocht er iets gebeurd zijn. Dan wordt "haar man" namelijk resoluut op de keien gegooid.
Ja, ze moet het alleen zeggen als ze het meent natuurlijk. Het is, zoals ik zei, aan TO om te bepalen waar ze mee kan leven. Misschien legt deze situatie al zo'n bom onder haar relatie dat ze die beter meteen kan beëindigen. Omdat ze erachter is gekomen dat ze haar man niet blindelings vertrouwt en in staat acht tot misbruik van een kind. Je moet jezelf in zo'n geval wel een aantal wezenlijke vragen gaan stellen en uit de antwoorden je conclusies trekken. Maar ik denk niet dat je zo'n proces helemaal alleen moet doorlopen, dat is ook niet eerlijk tegenover haar man.
Ga in therapie!
@TO: heel veel sterkte, ik weet wat het is om in zo'n situatie te zitten...

(met 1 verschil: ik twijfel niet aan mijn partner en sta volledig achter en naast hem!)
quote:rider schreef op 18 augustus 2008 @ 10:19:

[...]

Samen met dit bericht is 1+1 nog steeds 2. Misschien dit bericht wissen?O, ging niet over de openingspost ; ergens ging er even iets mis .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:dubiootje schreef op 18 augustus 2008 @ 10:56:

Omdat ze erachter is gekomen dat ze haar man niet blindelings vertrouwt en in staat acht tot misbruik van een kind. Je moet jezelf in zo'n geval wel een aantal wezenlijke vragen gaan stellen en uit de antwoorden je conclusies trekken. Maar ik denk niet dat je zo'n proces helemaal alleen moet doorlopen, dat is ook niet eerlijk tegenover haar man.

Ik denk dat het naief zou zijn te denken dat je partner niet in staat zou zijn tot vreselijke dingen. Iedereen is daartoe in staat. De man van TO, TO zelf, jij, ik.

De wezenlijke vraag lijkt me meer: ben ik trouw genoeg aan mijn partner om trouw te zijn aan mijn hele partner zoals deze is, of ben ik alleen trouw aan mijn visie op mijn partner, ontdaan van de diepe zwartheden in diens bestaan?
Ik denk ook dat dit veel complexer zit.

Nichtje zegt dat verschillende ooms haar hebben verkracht,ze was destijds ca 6 jaar dus.Waren dit haar echte ooms of waren dit diverse mannen die ze later heeft betiteld als haar ooms,ze heeft dan zo te lezen namen genoemd maar haalt ze personen niet door elkaar?

Welke tijdsduur,vanaf haar zesde of tot haar zesde?

En dan komt de vraag naar boven,waaraan is de vader overleden en waarom zit de moeder in een inrichting?

Wat is er in dat gezin gebeurt?

En wat is de rol van je man hier misschien in,dader,slachtoffer...of misschien allebei....vrijwillig of gedwongen...

Het eerste wat ik zou doen,omdat je man niet wil praten,is uit te zoeken,als je het tenminste nog niet weet,waaraan is de vader overleden en waarom zit de moeder in een inrichting...

Ik denk dat er een grote beerput open gaat.......
Persoonlijk zou ik mijn partner er zonder pardon, al dan niet met lichamelijk letsel, uitgooien als hij zich ooit schuldig zou hebben gemaakt aan een dergelijk misdrijf. Wat dat betreft kan ik me voorstellen dat TO dat zo stellig kan zeggen, ook hypothetisch gezien.

Rider: Niet degene die kapt met een dergelijk persoon zit fout, maar die persoon zelf. Je bent trouw aan het beeld wat je partner je voorgespiegeld heeft, als zij dit had geweten was zij waarschijnlijk niet aan deze relatie begonnen. Als hij schulig is dan is hij onder valse voorwendselen een relatie met haar begonnen, dat is dan zijn eigen verantwoordelijkheid en verplicht haar tot helemaal niets.
quote:ElleMichelle schreef op 18 augustus 2008 @ 11:10:

Ik denk ook dat dit veel complexer zit.

Nichtje zegt dat verschillende ooms haar hebben verkracht,....Hoho , laten we nou nog niet álles invullen......
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Tja, ik blijf erbij, als je van je partner houdt en zo'n verhaal duikt out of the blue op dat je eerste reactie zou moeten zijn dat die familieleden van de pot gerukt zijn en ze dat wel 'ns even gaat vertellen. Als je zelf gelijk wantrouwen koestert, dan zit er in de relatie al iets niet goed. Misschien voelt haar vriend dat zo ook aan en beseft dat dit ondanks volledige onschuld dus een aflopende zaak zal zijn wat de relatie betreft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven