misbruik in familie; partner dader?

17-08-2008 22:29 775 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames, normaal gesproken schrijf ik hier onder een andere nick. Vandaag heb ik gehoord dat er geruchten gaan dat een nichtje van mijn man is misbruikt door verschillende ooms (jaren geleden). Mijn man is ook genoemd (als dader). Allemaal via-via. Ik vind dit vreselijk. Met hem praten heeft niks opgeleverd (hij is nu naar bed).

Met zijn neefje (die heel boos is op hem) heb ik morgen een afspraak, om te praten. Ik wil weten hoe het zit. Vannacht slaap ik op de bank. Niet omdat ik hem "schuldig verklaar". Maar omdat hij niet met mij een gesprek is aangegaan. Tegen de persoon die mij dit nieuws vertelde heb ik ook gezegd:

Als er iets van waar is (want dat weten we niet) gooi ik hem m'n huis uit. De vraag is: (hoe) komt de waarheid boven tafel? Want dat is dus het vraagstuk: Is het waar?
quote:opperdepop schreef op 18 augustus 2008 @ 01:59:

@claire123, ik kan me voorstellen dat ik dat niet zou doen. Omdat ik me zou schamen dat er zulke beschuldigingen over mij geuit zouden worden, omdat ik bang zou zijn dat ze me niet zou geloven als ik zei dat ik niets gedaan heb, omdat ik me in de steek gelaten zou voelen omdat ze niet naar mij toe komt, omdat ik zo kapot zou zijn van het feit dat de (valse) beschuldigingen nu ook bij mijn vrouw terecht zijn gekomen dat ik dan totaal niet stil zou staan bij het feit dat mijn vrouw misschien wel een antwoord wil.

Mannen hebben ook gevoel en kunnen ook diep gekwetst/verdrietig/wanhopig/uit-het-veld-geslagen/enzovoort zijn...

Vraag aan jou: zou jij je geen zorgen maken om je man en even naar hem toe gaan?

Ik vroeg het ook gewoon he....zonder oordeel. Ik snap dat mannen/mensen nu eenmaal anders kunnen reageren daarom stelde ik je die vraag.

Ik zou zeker naar hem toe gaan...heb ik ook al eerder geschreven. Ook zijn er goede tips gegeven hoe je zoiets zou kunnen brengen/ vragen. Maar zo ben ik...

Maar dat hij het verzwegen heeft zou ik zeker niet prettig vinden. Ik verwacht openheid in een relatie....helemaal als er zulke vreselijke geruchten de ronde doen.
(reactie was op je vorige post, eigenlijk)
ik begreep het
ik ga pitten, wil je veel sterkte wensen, en hoop dat je ons op de hoogte houdt
quote:meds schreef op 18 augustus 2008 @ 02:11:

ik begreep het
tuurlijk! ik houd jullie op de hoogte!
Nogmaals heel veel sterkte!
good night, Meds!
dankje, Claire!
quote:gelegenheidsnick schreef op 18 augustus 2008 @ 02:05:

Opper, je zit me toch geen schuldgevoel aan te praten hè?

Nee, dat is absoluut niet de bedoeling. Ik probeer je alleen in te laten zien dat het hoe dan ook voor hem ook een vreselijke situatie moet zijn. Dat hij waarschijnlijk ook steun nodig heeft. Zijn wereld is waarschijnlijk ook ingestort. Hij wordt door zijn neefje/familie beschuldigd van iets vreselijks en ga maar eens bewijzen dat het niet zo is..

Wat ik me wel afvraag is of jij voldoende begrip toont voor zijn leed. Wat ik al eerder zei: het lijkt wel een machtstrijd. Hij wil niet praten, dan laat ik m barsten. Zo zou ik het in ieder gevoel voelen. Als je samen in een relatie zit, ben je ook samen verantwoordelijk voor de communicatie. Nu is het net of jij een vraag gesteld hebt en daarmee heb je dan aan jou verplichtingen mbt communicatie voldaan. Hij is nu aan de beurt, en dan mag hij weer iets van jou verwachten. Dat is nogal een voorwaardelijk gebeuren waar ik me niet fijn bij zou voelen. In een goede relatie doe je naar mijn mening soms even een stapje meer dan de ander, ook al is de ander in jou ogen onredelijk.

Jij kent hem het beste: hoe denk jij dat hij zich nu voelt? (er even van uitgaande dat hij onschuldig is)
quote:opperdepop schreef op 18 augustus 2008 @ 02:18:

[...]

Nee, dat is absoluut niet de bedoeling. Ik probeer je alleen in te laten zien dat het hoe dan ook voor hem ook een vreselijke situatie moet zijn. Dat hij waarschijnlijk ook steun nodig heeft. Zijn wereld is waarschijnlijk ook ingestort. Hij wordt door zijn neefje/familie beschuldigd van iets vreselijks en ga maar eens bewijzen dat het niet zo is..

Wat ik me wel afvraag is of jij voldoende begrip toont voor zijn leed. Wat ik al eerder zei: het lijkt wel een machtstrijd. Hij wil niet praten, dan laat ik m barsten. Zo zou ik het in ieder gevoel voelen. Als je samen in een relatie zit, ben je ook samen verantwoordelijk voor de communicatie. Nu is het net of jij een vraag gesteld hebt en daarmee heb je dan aan jou verplichtingen mbt communicatie voldaan. Hij is nu aan de beurt, en dan mag hij weer iets van jou verwachten. Dat is nogal een voorwaardelijk gebeuren waar ik me niet fijn bij zou voelen. In een goede relatie doe je naar mijn mening soms even een stapje meer dan de ander, ook al is de ander in jou ogen onredelijk.

Jij kent hem het beste: hoe denk jij dat hij zich nu voelt? (er even van uitgaande dat hij onschuldig is)Ik denk dat hij ook niet wil praten. En dat hij dús naar bed is gegaan. Het hoeft ook niet allemaal vandaag uitgesproken te worden. Ik vind het ook te heftig om dat nu voor z'n voeten te gooien. We moeten (ik in ieder geval) hier even een nachtje over slapen. Samen of apart.
@meds,

je zegt "Opperdepop doet nu alsof deze man onterecht beschuldigd is en daar vreselijk onder lijdt."

Daar ga ik wel even van uit ja! Volgens mij is er nog geen enkel bewijs. Overigens beschuldig ik niet TO er van dat zij haar man beschuldigd. Feit is wel dat anderen hem beschuldigen. Daar zou ik als man ook kapot van zijn. Laten we eerlijk zijn, ook als hij onschuldig is, zal hij hier zijn hele leven last van hebben. En dan is hij dus inderdaad slachtoffer! En als ik van zoiets beschuldigd zou worden zou ik ook het liefst van de aardbodem verdwijnen. Hij had het inderdaad moeten vertellen, maar misschien schaamde hij zich, misschien was er niet genoeg vertrouwen, ik weet het niet. Waarschijnlijk is hij ook gewoon een mens die dingen soms verkeerd aanpakt...
quote:gelegenheidsnick schreef op 18 augustus 2008 @ 02:23:

[...]

Ik denk dat hij ook niet wil praten. En dat hij dús naar bed is gegaan. Het hoeft ook niet allemaal vandaag uitgesproken te worden. Ik vind het ook te heftig om dat nu voor z'n voeten te gooien. We moeten (ik in ieder geval) hier even een nachtje over slapen. Samen of apart.Maar hoe voelt hij zich? Welke emoties verwacht je bij hem als hij beschuldigd zou worden van misbruik?
quote:opperdepop schreef op 18 augustus 2008 @ 02:27:

@meds,

je zegt "Opperdepop doet nu alsof deze man onterecht beschuldigd is en daar vreselijk onder lijdt."

Daar ga ik wel even van uit ja! Volgens mij is er nog geen enkel bewijs. Overigens beschuldig ik niet TO er van dat zij haar man beschuldigd. Feit is wel dat anderen hem beschuldigen. Daar zou ik als man ook kapot van zijn. Laten we eerlijk zijn, ook als hij onschuldig is, zal hij hier zijn hele leven last van hebben. En dan is hij dus inderdaad slachtoffer! En als ik van zoiets beschuldigd zou worden zou ik ook het liefst van de aardbodem verdwijnen. Hij had het inderdaad moeten vertellen, maar misschien schaamde hij zich, misschien was er niet genoeg vertrouwen, ik weet het niet. Waarschijnlijk is hij ook gewoon een mens die dingen soms verkeerd aanpakt...wat had hij dan moeten vertellen?
quote:opperdepop schreef op 18 augustus 2008 @ 02:31:

[...]

Maar hoe voelt hij zich? Welke emoties verwacht je bij hem als hij beschuldigd zou worden van misbruik?

Momenteel snurkt hij. Dus hij voelt zich vast goed! (smilies schijnen ongepast te zijn, hè?)

Dat weet ik niet, want daar heb ik het (nog) niet met hem over gehad.
nu je het zegt: dat is het gekke: wij verwachten gillende boosheid en woede (als het over misbruik gaat reageert Man zo). Ik ben er niet bij geweest, maar het schijnt dat dat in dit geval, toen hij "geconfronteerd werd" niet zo was.
Hij had je (ver voor vandaag) moeten vertellen dat de geruchten de ronde deden en wat zijn verhaal was. Dat heeft ie niet gedaan en dat is fout. Geen idee, waarom ie dat niet gedaan heeft.

Wat mij verbaasd is dat je geen inschatting kan maken van hoe hij zich voelt. Ik zou me bij mijn vriendin een redelijk goede voorstelling kunnen maken van haar emoties, ook als ze niets zegt.

Nogmaals, ik wil je niet veroordelen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je in een emotionele achtbaan zit. Maar ik denk dat hij dat ook zit. En ik vind dat je in zo'n situatie er alles aan moet doen om in gesprek te komen, en niet moet gaan redeneren "hij zegt niets, dus dan doe ik dit niet". Overigens zou ik als hij aan de andere kant van het internet zit tegen hem zeggen dat ie een eikel is dat ie niet open over de situatie gepraat heeft, dat ie naar beneden moet gaan, en niet zo eigenwijs boven moet gaan zitten.
quote:gelegenheidsnick schreef op 18 augustus 2008 @ 02:40:

nu je het zegt: dat is het gekke: wij verwachten gillende boosheid en woede (als het over misbruik gaat reageert Man zo). Ik ben er niet bij geweest, maar het schijnt dat dat in dit geval, toen hij "geconfronteerd werd" niet zo was.Ik vind het ook 1 van de meest verwerpelijke dingen die er zijn, maar uitgaande van onschuld: als ik er mee geconfronteerd zou worden zou ik denk ik ook sprakeloos zijn. In ieder geval in eerste instantie. Ik denk dat ik wel een soort van woede zou voelen, maar dat dat volledig overheerst zou worden door machteloosheid. Want hoe ga je het weerleggen? Dat kun je niet. En dan zou ik volledig lamgeslagen reageren (iets dat je man nu ook doet).
Leuke visie, Opper!

Heel eerlijk gezegd, op dit moment (zo midden in de nacht) vind ik het wel best dat hij slaapt.

Nogmaals: Morgen weer een dag.

(erg leuk dat iedereen het over "boven" en "beneden" heeft. We wonen in een appartementje met een houten wandje tussen woon- en slaapkamer. Ik kan Man dus gewoon horen snurken, ja)
Ga dan op z'n minst even naar m toe om een wasknijper op z'n neus te zetten tegen het snurken. :-) Dan kan jij ook rustig slapen. Ik ga ook naar bed. Truste en sterkte!
quote:opperdepop schreef op 18 augustus 2008 @ 02:49:

[...]

Ik vind het ook 1 van de meest verwerpelijke dingen die er zijn, maar uitgaande van onschuld: als ik er mee geconfronteerd zou worden zou ik denk ik ook sprakeloos zijn. In ieder geval in eerste instantie. Ik denk dat ik wel een soort van woede zou voelen, maar dat dat volledig overheerst zou worden door machteloosheid. Want hoe ga je het weerleggen? Dat kun je niet. En dan zou ik volledig lamgeslagen reageren (iets dat je man nu ook doet).Hij hoeft niets te weerleggen want ik heb hem concreet nog geen dingen voor de voeten gegooid. Misschien andere mensen wel, maar dat weet ik dus niet. Vandaag kreeg ik een soort donderslag.
Welterusten, Opper! Tot morgen!
quote:opperdepop schreef op 18 augustus 2008 @ 02:43:

Maar ik denk dat hij dat ook zit. En ik vind dat je in zo'n situatie er alles aan moet doen om in gesprek te komen, en niet moet gaan redeneren "hij zegt niets, dus dan doe ik dit niet".

Nou, ik begrijp TO heel goed.

Hij heeft eerder niets verteld, hij wil er niet over praten, geeft heel onbeschoft gewoon geen antwoord. Als die ruzie al een tijd speelt en hij zou er echt heel emotioneel door zijn, dan had TO dit al lang gemerkt.

Ik denk dat TO nu geen toenadering wil zoeken omdat ze bang is dat het waar is. En hij helpt niet echt mee met zijn gedrag.

Als ik wist dat er dit soort geruchten over mij de ronde zouden doen, zou ik zó kwaad worden, ik zou het in ieder geval meteen aan mijn vriendin vertellen.
quote:Martijn77 schreef op 18 augustus 2008 @ 02:56:

[...]

Nou, ik begrijp TO heel goed.

[fgcolor=#FB0505]

Hij heeft eerder niets verteld, hij wil er niet over praten, geeft heel onbeschoft gewoon geen antwoord. Als die ruzie al een tijd speelt en hij zou er echt heel emotioneel door zijn, dan had TO dit al lang gemerkt.

Ik wist wel dat er "iets" speelde, maar niet het fijne ervan.

Ik denk dat TO nu geen toenadering wil zoeken omdat ze bang is dat het waar is. En hij helpt niet echt mee met zijn gedrag.

Ja. Ergens ben ik bang dat het waar is.

Als ik wist dat er dit soort geruchten over mij de ronde zouden doen, zou ik zó kwaad worden, ik zou het in ieder geval meteen aan mijn vriendin vertellen.
Weet je hoe lang die ruzie speelt en heb je verder iets aan hem gemerkt sinds de ruzie aan de gang is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven