ergerniswekkende dooddoeners

07-04-2015 16:23 181 berichten
Er zijn van die uitspraken waarvan je denkt: maar dat vind toch iedereen? En toch worden ze gebracht alsof men iets unieks zegt. Ik trap af met mijn 2 grootste ergernissen:

1. 'maar ik kan niet tegen onrecht'. Vooral gebezigd door mensen die vinden dat hen enorm onrecht is aangedaan, maar ze kunnen er niets aan doen. De stem slaat over, de tranen schieten in de ogen en half trillend van woede weet diegene dan nog net uit te brengen dat íe niet tegen onrecht kan. Alsof dat iets heel bijzonders is. Maar niemand kan tegen onrecht, en diezelfde mensen gaan niet de straat op tegen bezuinigingen in de gezondheidszorg of om te protesteren tegen het geweld op de Gazastrook. Ze kunnen vooral niet tegen onrecht dat hen is aangedaan, maar vergeten voor het gemak even dat wat zij onrecht vinden, voor de tegenpartij misschien wel terecht is.

2. Maar dat had *naam van de overledene* zo gewild. Of juist andersom, dat had *naam van de overledene* ook niet gewild. De overledene kan zich niet verweren, dus je kunt alles wel zeggen over wat de overledene wel of niet kies vind, en het gaat dan ook altijd over een feestje of iets dergelijks wat wel erg snel na het overlijden van diegene komt. 'Jan had ook niet gewild dat ik thuis zou blijven zitten' / 'Jan had vast gezegd dat ik gewoon op vakantie moet gaan'. Nooit andersom, dat Jan liever had gewild dat de nabestaanden wekenlang zich de haren uit het hoofd zouden trekken van ellende en maanden in de rouw zouden zijn.

Ken jij nog meer ergerniswekkende dooddoeners?
quote:-kuuk- schreef op 07 april 2015 @ 17:09:

"Maar het is goedbedoeld..." En dan vooral door mijn schoonmoeder die de ene na de andere botte opmerking uit (niet alleen tegen mij)

Zó fijn dat alles goedbedoeld is. Maar als je merkt dat iedereen stil valt van je botte vraag/opmerking dan hou je toch de volgende keer je mond?

Voorbeeldje 1: na 10 mislukte ivf-pogingen gaan vertellen dat je eindelijk ein-de-lijk zwanger bent en dan te horen krijgen "Ik feliciteer níet want álles kan nog he-le-maal mis gaan!"

Achteraf zei ze dat dit goedbedoeld was. WTF was hier goed aan?!

Voorbeeldje 2: Toen dochter een maand oud was en wij bij mijn schoonouders waren. Dochter begon te huilen want ze wilde haar flesje. Man was inmiddels in de keuken om het klaar te maken. Schoonma pakte dochter uit mijn handen en ging met haar lopen "Ja, dit is ook véél leuker he?!" (ik ben rolstoeler) Ook achteraf was dit rete-goedbedoeld.

Of als je relatie net naar de knoppen is gegaan: 'Geen hand vol maar een land vol!' Jeeeeej, gelukkig, liefdesverdriet in één klap weg!

Of -als je het zelf positief benadert- 'de klap komt nog wel!' (Fijn om te weten, dáár zijn we mee geholpen!)Ohja, en alsof het dan goed is, dat het goed was bedoelt. Hitler bedoelde het ook heel goed, toen hij Polen onder de voet liep voor Lebensraum voor het Duitse volk. We zien wat daarvan gekomen is. Nee, aan goeie bedoelingen heb ik een broertje dood. Dat is absoluut geen recept voor goed dóen.
Ik weet niet of dit hier bij hoort, maar dit:

Mensen die niet tegen kritiek kunnen en de kritiek enorm gaan uitvergroten. En dan helemaal in hun eigen drama gaan om uit te leggen dat ze nooit zo zijn geweest en juist altijd bekend staan om hun (eerlijkheid, iedereen hetzelfde behandelen, open minded zij. Etc.). Dus.

Voorbeeld:

Collega zegt op manier die mij niet bevalt dat ik tijdens een discussie mijn mond moet houden. Ik zeg achteraf dat ik het vervelend vond hoe dat ging en.. (Verder komt het niet want collega steekt hele tirade af)

Diegene staat JUIST bekend om zijn goede manieren en heeft NOG NOOIT gehoord dat wie dan ook hem ONBESCHOFT heeft genoemd. Voor het eerst in zijn leven dat hem dit overkomt. En dat ik hem beschuldig van denigrerend gedrag, nou, ik moest eens weten wat hij in zijn vrije tijd allemaal voor goede dingen doet. En dan wordt hij geroemd om zijn geweldige respectvolle benadering. Hij is dus HELEMAAL geen denigrerend en onrespectvol persoon.

En dat geschreeuw en gestampvoet komt door MIJN eigen valse beschuldigingen!

Echt, dit is zo'n hinderlijke discussiemethode. ik verspil er niet eens meer tijd aan. Dan luister je maar niet.
Iedereen krijgt precies zoveel als ie aankan.

Ah, daarom pleegt er nooit iemand zelfmoord.
"Het is niet racistisch bedoeld hoor maarreh"

Ik kan het niet horen.

Net als er breken vast betere tijden aan. (vast ooit maar wanneer?)

What does`nt kill you makes you stronger.. ( oh ja? Ik loop anders al mn halve leven bij de psych)

Alles heeft een doel. (phoe dat is nogal wat om tegen iemand te zeggen die drie kwart van dr leven ernstig misbruikt en mishandeld is geweest)

Oh en als klapper een variatie op de laatste: God heeft het zo gewild, Hij heeft een bepaald doel met je. (natuurlijk! Dat is het. Gelukkig maar dat er een doel is voor alle ellende)
quote:retrostar schreef op 07 april 2015 @ 17:06:

[...]

Waarschijnlijk bedoelde ze dat ze toch wel van het kind bleef houden.Zo vatte ik het dus ook op.
quote:ikeaverslaafde schreef op 07 april 2015 @ 17:17:

Ah, daarom pleegt er nooit iemand zelfmoord. vreselijke uitspraak
" ik wil me er niet mee bemoeien, maar...."
Alle reacties Link kopieren
quote:ikeaverslaafde schreef op 07 april 2015 @ 17:17:

Ah, daarom pleegt er nooit iemand zelfmoord. Ik kreeg hem anders te horen: "Je krijgt wat je dragen kan!" En dan door iemand die nog nooit iets had meegemaakt (bij wijze van spreken) Was naar aanleiding van de heftige 4 jaar die wij op dat moment achter ons hadden (amputatie beide onderbenen, 10 keer mislukken van ivf/icsi) Mensen vonden het kennelijk opbeurend om dan iets te zeggen als 'je krijgt wat je dragen kan'. Ik heb gemompeld dat ik dan nú een steekwagentje eiste Oh ja en de 'de klap komt nog wel'-opmerking hoorde ik in die periode ook elke dag wel een keer voorbij komen....
[quote]ikeaverslaafde schreef op 07 april 2015 @ 17:17:

Aaarrgghh! Deze vind ik ook zo erg, wat een bullshit zeg!
Wat ik talloze malen aan heb moeten horen en waar ik het liefst een bijl ter hand had willen nemen is, jij bent sterk, jij komt er wel. Het was altijd een kutexcuus om mij op mezelf terug te werpen en me er van bewust te laten zijn dat ik er alleen voor stond.
quote:Cateautje schreef op 07 april 2015 @ 17:32:

Wat ik talloze malen aan heb moeten horen en waar ik het liefst een bijl ter hand had willen nemen is, jij bent sterk, jij komt er wel. Het was altijd een kutexcuus om mij op mezelf terug te werpen en me er van bewust te laten zijn dat ik er alleen voor stond.Mensen bedoelen er vast mee dat ze je zo hoogachten dat ze zeker weten dat jij sterk genoeg bent om dit te handelen. Maar oeioei, wat kan het anders overkomen.
Niet een uitspraak, niet eens woord....ik heb een hekel aan 'tja....'

Verder eens met de vorige uitspraken. Vaak leggen ze de onmacht bloot van diegene die ze bezigt.

Heb ze allemaal voorbij zien komen in mijn eigen leven, van 'je bent sterk' tot aan 'je krijgt wat je aankunt'. Tja....
quote:Katherina schreef op 07 april 2015 @ 17:14:

[...]

Ohja, en alsof het dan goed is, dat het goed was bedoelt. Hitler bedoelde het ook heel goed, toen hij Polen onder de voet liep voor Lebensraum voor het Duitse volk. We zien wat daarvan gekomen is. Nee, aan goeie bedoelingen heb ik een broertje dood. Dat is absoluut geen recept voor goed dóen.

Hoe kom je daar nou bij??

Hitler bedoelde het helemaal niet goed.

Voor niemand niet, zelfs het Duitse volk kon hem aan zijn reet roesten toen de boel in elkaar klapte op het einde van de oorlog.
Die lees ik hier ook regelmatig: volg je hart.

Nou, in sommige gevallen, doe maar niet. We hebben een verstand gekregen zodat we dingen die we willen soms met ons verstand beter weten te beredeneren, en er daarom dus maar vanaf zien.

Voor de 3 keer binnen een jaar verhuizen terwijl je geen geld hebt, maar het voeoelt steeds zo slecht. Tel het maar even door, en je weet dat je je alleen maar nog slechter kunt gaan voelen.

Eerst gaan scheiden, vervolgens binnen 3 weken je kind aan de nieuwe liefde van je leven voorstellen: doe maar niet. Dat dacht je bij de vader van je kind ook, dat het de liefde van je leven was en je weet wat daarvan gekomen is.

Nee, voor sommige mensen is het hart een slechte raadgever.
Eet je bord leeg, denk aan de kindjes in Afrika.

Hoorde ik vroeger vaak. Ik kon maar nooit bedenken wat het die kinderen nou kon schelen of ik mijn prakje opat.
quote:toedoedelatoe schreef op 07 april 2015 @ 17:00:

Het is geen probleem, het is een uitdaging.

Ja, deze met stip op 1! Het woord probleem mag je niet eens meer noemen, want je moet Positief Denken. Tuurlijk, doen dit soort mensen, meestal manager van beroep, dat ook altijd? Geloof er niets van.

Nog eentje die ik niet meer kan horen: Zie eens naar de mogelijkheden!

Jajaja, makkelijk gezegd, soms zijn die er gewoon niet.
quote:dubbeltje4 schreef op 07 april 2015 @ 17:47:

[...]

Hoe kom je daar nou bij??

Hitler bedoelde het helemaal niet goed.

Voor niemand niet, zelfs het Duitse volk kon hem aan zijn reet roesten toen de boel in elkaar klapte op het einde van de oorlog.

Ik geloof dat ik de ironie niet helemaal juist heb overgebracht. Ergens in Hitlers kromme en verrotte brein (en ik weet niet hoe en waar, hou me ten goede) wist hij zeker dat het goed was wat hij deed. Maar als er iets toch helemaal mis was, is dat het wel. Goede bedoelingen had hij er wel mee. Maar mijns inziens hebben die alleen maar slechte dingen voortgebracht.

Goede bedoelingen lijden niet vaak tot goede dingen, dat wil ik er mee zeggen. maar jij vatte dat blijkbaar precies andersom op. Sorry.
Geld maakt niet gelukkig.

Wordt altijd gezegd door mensen die genoeg hebben. En als je echt te kort hebt en 's nachts wakker ligt hoe je de rekeningen nog moet betalen en hoelang je nog in je huis kunt wonen maakt dat je om de donder wel ongelukkig. Nou ja, behalve natuurlijk die uberpositivo's, want problemen zijn er niet, alleen maar uitdagingen.
Bij alles wat ik hier lees: herkenning. Hoe zou het zijn om een dag zonder clichés te praten?
Weet niet of hij hier echt hoort, maar mensen die het een wonder noemen als er een kindje is geboren. Serieus? Zoek wonder eens op in de van dale en link dat dan aan een kind dat geboren is. Het! Is! Geen! Wonder! Zo, dat is eruit
Herken het, small talk omdat mensen zich vaak geen houding weten te geven. Soms kan ik het wel hebben, maar er zijn situaties die bij het bloed onder de nagels vandaan halen. Zeker wanneer er iets traumatisch in je leven gebeurd, proberen mensen je gerust te stellen.. jippie. Mensen die zoiets ergs nooit hebben meegemaakt denken mee te kunnen praten.
Later lach je erom!
quote:toedoedelatoe schreef op 07 april 2015 @ 17:00:

Het is geen probleem, het is een uitdaging.

Ik ben zelf manager maar zal deze zin nooit gebruiken om de reden dat voordat ik manager werd, mijn manager deze zin altijd gebruikte. Ik vond het zo'n dooddoener en dacht altijd op dat moment: 'Flikker op met je uitdaging. Want wie kan dit weer oplossen? Ja juist, ik.' En meneer de manager leunde weer lekker achterover en wilde niet eens meedenken over deze 'uitdaging'.

Dus als een medewerker tegen me zegt dat ze een probleem heeft, zal ik altijd meedenken hoe dit op te lossen als haar/hem dit niet lukt na verschillende pogingen tot oplossen, maar zal nooit zeggen:" We hebben geen probleem maar een uitdaging"
En de dooddoener waar ik altijd moe van werd: 'Wacht maar tot je ouder bent/ die leeftijd hebt bereikt, dan wil je wel kinderen'

Gelukkig schuift mijn leeftijd langzaam richting 40 en hebben mensen toch wel in de gaten dat ik echt geen kinderen wil.
Ben je homo?

-Nee, hoezo?

Tsja, niet dat het me interesseert hoor.

-Nou het interesseert je wel, anders zou je er niet naar vragen.

of

Ik heb niets tegen buitenlanders, maar ................en dan komt er een lading negatieve kritiek. Volgens mij heb je dan wel iets tegen buitenlanders

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven