vriendje mee naar betaalde speeltuin: hoe bijdrage vragen?

08-04-2015 21:36 472 berichten
Ik heb voor mijn zoontje en mijzelf een seizoenskaart voor een speeltuin gekocht omdat hij erg van klimmen etc. houdt, en hij bij de betreffende speeltuin uren kan buitenspelen. Nu wil ik als het mooi weer is af en toe uit school een vriendje meenemen (vind mijn zoontje natuurlijk extra leuk) maar ik wil niet steeds voor ieder extra kind 10 euro toegang betalen. Ik neem zelf ook een seizoenskaart om het betaalbaar te houden en heb dit bij een paar ouders voorgesteld zodat ik hun kind makkelijker mee kan nemen, maar daar ging niemand verder op in.

Hoe kleed je het in als je wel vervoer en "oppas" wilt bieden, maar niet die extra toegang wilt betalen? Is het redelijk om dit bij ouders terug te vragen? Uiteraard zal ik dan niet eerst het kind meevragen en dan pas aan de ouders zeggen dat het ze geld kost (dan staan ze voor het blok), maar verder ben ik een beetje onzeker hoe ik het moet aanpakken. Eten en drinken regel ik natuurlijk zelf voor iedereen. Zouden jullie het aantal keer dat je kind mee mag beperken als je iedere keer zelf 10 euro toegang moet betalen? Ik bedoel niet dat ik iedere week hetzelfde kind mee wil nemen, maar stel dat een hecht vriendje of vriendinnetje per seizoen 3x mee kan, is dat dan financieel een probleem?
quote:Mevrouw_Kniesoor schreef op 08 april 2015 @ 22:21:

[...]

Ik weet hoe wij er voor staan, en wat er gemiddeld voor modaal etc. staat. Er zit van alles op school; van heel erg bovenmodaal tot gemiddeld en af en toe ook bijstandniveau. Maar de meeste ouders van kinderen in de klas hebben wel allebei (deeltijd)werk, en wij doen het enkel met mijn arbeidsongeschiktheidsuitkering, dus ik weet dat wij laag zitten.

En tja; het is niet leuk om een moeder met burn-out te zijn en het is best eng of andere ouders daardoor denken dat je onbetrouwbaar bent oid... terwijl ik juist op dagen dat ik met zoontje enorm over mijn grenzen heen ga om te zorgen dat niemand "lijdt" onder mijn situatie. Ik ben best wel gesloopt na een bezoekje van een ander kind, en vind het minder inspannend als ik niet eerst nog moet schoonmaken en stofzuigen voordat er bezoek komt, en dan de nieuwsgierige vingertjes van allerlei persoonlijke spullen af moet houden etc. De "routine" van naar een kinderproof omgeving gaan waar ik weet wat ik kan verwachten is voor mij wel een van de trucs om het beter vol te houden (waarbij ik er altijd bij blijf en echt niet ga zitten lezen in een hoekje).

Vind je het dan echt een goed plan om andermans kinderen mee te nemen in de auto naar een grote speeltuin?

Gaat je zoontje wel bij andere kinderen spelen dan? Het hoeft toch niet altijd bij jullie thuis? (En schoonmaken doe ik niet voor er een speelafspraakje komt hoor, erna heeft meer nut ;) En nieuwsgierige vingertjes, heb je je huis niet kindproof dan met je eigen kind?)
Alle reacties Link kopieren
Je zet iemand aardig voor het blok door zijn/haar kind uit te nodigen onder de voorwaarde van zelf betalen. Ik zou het zelf nooit doen en dan voor het vriendje/vriendinnetje betalen. Je neemt het vriendje tenslotte mee in het belang van je eigen kind. Nu we nog maar een basisschool kind hebben en de andere kinderen dus allemaal al groter zijn komt dat inderdaad wel eens voor als we naar hemelrijk gaan. Ik zou eerlijk gezegd mijn ogen uit mijn kop schamen als ik betreffende ouders zou voorstellen dat zij de entree voor hun kind betalen.

Het verhaal van vervoer en oppas is natuurlijk onzin. Alsof je de ouders van het vriendje/vriendinnetje een dienst bewijst door het kind mee te vragen.

Bij uitjes voor eigen kinderen waar ik voor moet betalen ben ik ook liever zelf bij. Dus ik zou dat geld dan liever uit geven aan een gezinsuitje. Heb het weleens meegemaakt hoor dat een van de kinderen meegevraagd werden en dat dan bleek dat ik wel zelf gewoon moest betalen. Voor mijn eigen kind kon ik het dan niet maken om het terug te draaien maar ik voelde me eerlijk gezegd wel bedondert.
quote:nina1966 schreef op 08 april 2015 @ 22:23:

De meeste abonnementen voor dit soort dingen hebben toch ook wel extra kaartjes? De dierentuin bv wel. Je kan 5 keer per jaar een kind extra meenemen zonder kosten. Zit dus bij het abo in. Kan me niet voorstellen dat zo'n dure speeltuin dat niet heeft. Hebben ze niet een soort gezinskaart waar je 2 kinderen op mee mag nemen?

Nee helaas, en de abonnementen zijn op naam, dus ik, kon er ook geen voor wisselende kinderen bij nemen. Het enige alternatief is een 12-rittenkaart waardoor het maar 8 euro per keer kost, maar dan moet ik die kaart weer voorschieten en daarna slijten aan andere ouders. Dat maakt het alleen maar ingewikkelder.

De dierentuin hier in de buurt had dat trouwens niet hoor: je kreeg slechts EEN kortingsbon voor een introducé met 50% korting.
quote:Pantax schreef op 08 april 2015 @ 22:10:

[...]

De andere definitie van anaal.

Oh, wacht, bedoel je "jaarlijks" ?

Dat schrijf je met "dubbel n", annaal.

Vandaar mijn verwarring.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Het ligt er een beetje aan.

Zoon heeft een vriendje waar hij wekelijks mee speelt. Als zoon uitgenodigd zou worden voor een grote speeltuin met een entree van 10 euro zou ik dat voor een keer wel prima vinden en ook aanbieden het te betalen.

Als een moeder het vraagt waar mijn zoon nooit mee/bij speelt zou ik het niet ok vinden.

Wat ik wil zeggen: nodig nou eerst eens een kind bij je thuis uit. Als mijn kinderen vriendjes te spelen hebben, kom ik vaak aan mijn boek toe.

En nee, ze zitten niet aan mijn spullen. Kinderen weten waar ze aan mogen komen. Gaan ieder naar eigen kamer, of spelen in de woonkamer, de tuin.
quote:girasole3 schreef op 08 april 2015 @ 22:27:

[...]

Bij DippieDoe echt niet. Ik vind het nog steed achterlijk dat je daar als ouder ook entree moet betalen; je zit daar met een boek hun dure koffie te drinken en moet dan ook nog ¤ 12,95 betalen.Bij Dippiedoe ben ik ook een keer geweest met mijn 2 neefjes. Ik vond het ook best bizar dat je als volwassene daar entree moet betalen. Althans, de volle mep. Dat ze een kleine vergoeding vragen snap ik nog wel, maar het is niet alsof ik daar ga spelen en dus gebruik maak van hun toestellen. Heel bijzonder. Ik vind het ook veel te duur om daar voor mij de volle mep entree voor te betalen.
quote:Snoesje666 schreef op 08 april 2015 @ 22:29:

[...]

Oh, wacht, bedoel je "jaarlijks" ?

Dat schrijf je met "dubbel n", annaal.

Vandaar mijn verwarring. Nee, ik bedoel anaal: pietluttig, precies, op het neurotische af. Zie woordenboek.
quote:Mevrouw_Kniesoor schreef op 08 april 2015 @ 22:21:

[...]

Ik weet hoe wij er voor staan, en wat er gemiddeld voor modaal etc. staat. Er zit van alles op school; van heel erg bovenmodaal tot gemiddeld en af en toe ook bijstandniveau. Maar de meeste ouders van kinderen in de klas hebben wel allebei (deeltijd)werk, en wij doen het enkel met mijn arbeidsongeschiktheidsuitkering, dus ik weet dat wij laag zitten.

En tja; het is niet leuk om een moeder met burn-out te zijn en het is best eng of andere ouders daardoor denken dat je onbetrouwbaar bent oid... terwijl ik juist op dagen dat ik met zoontje enorm over mijn grenzen heen ga om te zorgen dat niemand "lijdt" onder mijn situatie. Ik ben best wel gesloopt na een bezoekje van een ander kind, en vind het minder inspannend als ik niet eerst nog moet schoonmaken en stofzuigen voordat er bezoek komt, en dan de nieuwsgierige vingertjes van allerlei persoonlijke spullen af moet houden etc. De "routine" van naar een kinderproof omgeving gaan waar ik weet wat ik kan verwachten is voor mij wel een van de trucs om het beter vol te houden (waarbij ik er altijd bij blijf en echt niet ga zitten lezen in een hoekje).Dat jij laag zit geloof ik meteen, maar of anderen meer hebben kun je niet weten. Bij ons kwam anderhalf keer modaal binnen van alleen mijn man. Maar een huis gekocht met twee salarissen, dus er ging ook gelijk weer heel veel uit! Netto zaten we echt heel laag! Anderen zagen dat geweldige huis, en de leasebak! En alle mooie spullen die er nog waren. De mooie fietsen, de breedbeeld tv etc.
quote:Mevrouw_Kniesoor schreef op 08 april 2015 @ 22:29:

[...]

Nee helaas, en de abonnementen zijn op naam, dus ik, kon er ook geen voor wisselende kinderen bij nemen. Het enige alternatief is een 12-rittenkaart waardoor het maar 8 euro per keer kost, maar dan moet ik die kaart weer voorschieten en daarna slijten aan andere ouders. Dat maakt het alleen maar ingewikkelder.

De dierentuin hier in de buurt had dat trouwens niet hoor: je kreeg slechts EEN kortingsbon voor een introducé met 50% korting.

Het IS niet ingewikkeld.

Jij MAAKT het ingewikkeld.
quote:Gingembre schreef op 08 april 2015 @ 22:28:

[...]

Vind je het dan echt een goed plan om andermans kinderen mee te nemen in de auto naar een grote speeltuin? Ja; zoals gezegd is dat een van de opties die bij mij aardig werkt...

Gaat je zoontje wel bij andere kinderen spelen dan? Het hoeft toch niet altijd bij jullie thuis? (En schoonmaken doe ik niet voor er een speelafspraakje komt hoor, erna heeft meer nut ;) En nieuwsgierige vingertjes, heb je je huis niet kindproof dan met je eigen kind?)Mijn eigen kind is ons kleine huisje gewend en hij gaat niet zo impulsief met onze spullen om. Op zijn kamer staan bijvoorbeeld wel 5 gitaren van mijn man omdat we daar verder nergens ruimte voor hebben (onze eigen slaapkamer is net groot genoeg voor een bed en een kast). Er zijn sowieso heel veel verschillende muziekinstrumenten voorhanden, en zoon mag daar mee "spelen" binnen de grenzen van normaal gebruik. Krijg je een "normale" 4-jarige op bezoek, dan wil de meteen het drumpedaal slopen door te kijken hoe hard hij daar op kan stampen enzo... Die instrumenten zijn van mijn man die er ook leuk mee omgaat met kinderen (hij begeleidt ze er zo mee dat de instrumenten het overleven), maar voor mij staan die dingen alleen maar in de weg: weer iets dat ontzien moet worden. Dat soort dingen...
Ik heb me er nooit zo druk om gemaakt of er nieuwsgierige vingertjes aan mijn persoonlijke spullen zaten als er kinderen kwamen spelen, ze komen om met mijn dochter te spelen en zijn meer geïnteresseerd in haar en haar speelgoed dan in mijn volwassen, voor hen volkomen oninteressante spullen. Ik ga ook echt niet eerst poetsen voor er een kind komt spelen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:Mevrouw_Kniesoor schreef op 08 april 2015 @ 22:02:

Tja; ik wil graag af en toe een speelafspraakjes faciliteren, maar bij ons thuis is het niet altijd handig om kinderen te ontvangen: als mijn man mijn zoontje "doet", is het voor mij letterlijk een uitrustdag (door burn-out heb ik weinig energie) en als het mijn mamamiddag is, is het vaak de enige dag door de week dat mijn man thuis wat voor zichzelf kan doen. Maar we wonen klein, en thuis raak je als andere ouder heel vaak betrokken bij het speelafspraakje.

Vandaar dat ik regelmatig met zoon op stap ga: naar het zwembad (maar dan neem ik geen vriendjes mee omdat ze nog geen diploma's hebben), iets waar je met de museumjaarkaart gratis naar toe kan, een bosspeeltuin (gratis) en de afgelopen jaren hadden we een dierentuin-abonnement waar ik nu mee stop. Vandaar dat ik het geen punt vind om c.a. 30 minuten te rijden naar een klein speeltuin/pretpark. Kidcity en dat soort dingen kosten ook zoveel geld, maar zijn voor mij vaak veel vermoeiender door de herrie; dit buitenterrein is heel groot en daardoor minder druk waardoor ik het beter trek.

Je kon voor dit parkje alleen een jaarkaart aanschaffen voordat ze open gingen (voor 1 april geloof ik) voor 50 euro p.p. Ik denk dat ik er met een mooie zomer wel een keer per maand naar toe ga (met zo'n kaart is de drempel kleiner om desnoods alleen voor twee uur te gaan oid). Vorig jaar kwam ik er ook wel eens schoolgenoten tegen dus het is wel een bekende speeltuin, maar ivm broers en zussen van andere leeftijden met andere afspraken, zijn mijn zoon en ik flexibeler om er heen te gaan dan veel vriendjes met hun gezin. Dus ik wil best zo'n vriendje meenemen met het idee dat dat verder voor iedereen leuk is... Maar wij hebben minder geld dan de meeste ouders, dus ik kan niet alles "kado" doen...Zelf zou ik in dat geval die tien euro wel aan je willen betalen.
Hoezo moeten jullie als gezin rondkomen met alleen jouw uitkering? En jouw man dan?

Als je het sociale aspect voor je kind belangrijk vindt kun je dan je zoon niet beter op een sport doen en daarvoor een bijdrage vragen aan de gemeente (die subsidiëren zoiets toch bij minima?)
quote:Mevrouw_Kniesoor schreef op 08 april 2015 @ 22:35:

Mijn eigen kind is ons kleine huisje gewend en hij gaat niet zo impulsief met onze spullen om. Op zijn kamer staan bijvoorbeeld wel 5 gitaren van mijn man omdat we daar verder nergens ruimte voor hebben (onze eigen slaapkamer is net groot genoeg voor een bed en een kast). Er zijn sowieso heel veel verschillende muziekinstrumenten voorhanden, en zoon mag daar mee "spelen" binnen de grenzen van normaal gebruik. Krijg je een "normale" 4-jarige op bezoek, dan wil de meteen het drumpedaal slopen door te kijken hoe hard hij daar op kan stampen enzo... Die instrumenten zijn van mijn man die er ook leuk mee omgaat met kinderen (hij begeleidt ze er zo mee dat de instrumenten het overleven), maar voor mij staan die dingen alleen maar in de weg: weer iets dat ontzien moet worden. Dat soort dingen...Ik lees wel heel veel factoren die je zoontje beperken in het spelen met anderen: jij kunt geen drukte hebben, je man moet thuis iets voor zichzelf doen als jij vrij bent, er staan vijf kwetsbare gitaren in zijn kamer. Als die speeltuin daardoor de enige mogelijkheid is om samen te spelen dan vind ik niet dat je kunt verwachten dat andere ouders daarvoor betalen, zij kunnen er niks aan doen dat het bij jullie zo is.
quote:sandt2.0 schreef op 08 april 2015 @ 22:32:

[...]

Dat jij laag zit geloof ik meteen, maar of anderen meer hebben kun je niet weten. Bij ons kwam anderhalf keer modaal binnen van alleen mijn man. Maar een huis gekocht met twee salarissen, dus er ging ook gelijk weer heel veel uit! Netto zaten we echt heel laag! Anderen zagen dat geweldige huis, en de leasebak! En alle mooie spullen die er nog waren. De mooie fietsen, de breedbeeld tv etc.Sjonge wat is je punt nou? Je hebt toch allang gezegd dat het ZOU kunnen zijn dat andere ouders OOK of NOG minder geld hebben? Ik zeg toch ook niet dat iedereen op school verder rijk is? Ik zie gewoon dat de meeste ouders makkelijker dingen kunnen betalen. Dat hoor je ook gewoon door bijvoorbeeld het aantal vakanties dat ze in een jaar kunnen nemen. Wat doet jouw persoonlijke situatie er nou verder nog toe (behalve dat je blijkbaar nog onverwerkt leed hebt van een zware periode)?

ps: ruilen van problemen? krijg ik een huis van twee keer modaal en een inkomen van anderhalf keer modaal. Reken maar dat ik gewoon de aanpassingen zou doen om rond te komen met wat er binnen komt. Als er zo weinig overblijft van anderhalf keer modaal, dan geef je gewoon teveel uit; wiens schuld is dat? Wat een slachtofferhouding zeg. Om met een hele oude reclame te spreken... Dan verkoop je toch gewoon de boot? Bij een cursus waar ik zit heeft een vrouw ook al zo'n VRESELIJKE naar leven: die moest namelijk haar huis opruimen voor de open huizen dag; WEKEN stress had ze er van. Tja; de vraagprijs lag boven een miljoen. Geef mij zulke problemen!
quote:Mevrouw_Kniesoor schreef op 08 april 2015 @ 22:39:

[...]

Sjonge wat is je punt nou? Je hebt toch allang gezegd dat het ZOU kunnen zijn dat andere ouders OOK of NOG minder geld hebben? Ik zeg toch ook niet dat iedereen op school verder rijk is? Ik zie gewoon dat de meeste ouders makkelijker dingen kunnen betalen. Dat hoor je ook gewoon door bijvoorbeeld het aantal vakanties dat ze in een jaar kunnen nemen. Wat doet jouw persoonlijke situatie er nou verder nog toe (behalve dat je blijkbaar nog onverwerkt leed hebt van een zware periode)?

Nou, nou, nou moet dat nou zo?

quote:Pantax schreef op 08 april 2015 @ 22:32:

[...]

Nee, ik bedoel anaal: pietluttig, precies, op het neurotische af. Zie woordenboek.

Welk woordenboek gebruik je ?

Ik kom alleen op een fysiek onderdeel uit.

Is het misschien een streekgebonden woord ?

http://www.encyclo.nl/begrip/Anaal
Anaal als in neurotisch komt een beetje weg van Freud.
quote:Susan schreef op 08 april 2015 @ 22:41:

Anaal als in neurotisch komt een beetje weg van Freud.

Heb je een linkje ?

Ik vind het altijd leuk om de oorsprong van woorden/begripen te leren.
Sorry voor de off-topic.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Anale_fase
quote:minnimouse schreef op 08 april 2015 @ 22:30:

[...]

Bij Dippiedoe ben ik ook een keer geweest met mijn 2 neefjes. Ik vond het ook best bizar dat je als volwassene daar entree moet betalen. Althans, de volle mep. Dat ze een kleine vergoeding vragen snap ik nog wel, maar het is niet alsof ik daar ga spelen en dus gebruik maak van hun toestellen. Heel bijzonder. Ik vind het ook veel te duur om daar voor mij de volle mep entree voor te betalen.

Helemaal mee eens, ben er welgeteld drie keer geweest. Dochter is al jaren lid van het WNF en krijgt elk jaar een boekje met kortingsbonnen; zat altijd een bon in voor 1 gratis entree voor DD; de laatse 2 keer hoefde ik dus alleen voor mezelf te betalen.

Toen ik een opmerking maakte dat ik het maar vreemd vond dat ik moest betalen om hun koffie te drinken, kreeg ik als antwoord dat ze een familiepark zijn en dat ouders dus ook mee kunnen spelen
quote:Mevrouw_Kniesoor schreef op 08 april 2015 @ 22:39:

[...]

Sjonge wat is je punt nou? Je hebt toch allang gezegd dat het ZOU kunnen zijn dat andere ouders OOK of NOG minder geld hebben? Ik zeg toch ook niet dat iedereen op school verder rijk is? Ik zie gewoon dat de meeste ouders makkelijker dingen kunnen betalen. Dat hoor je ook gewoon door bijvoorbeeld het aantal vakanties dat ze in een jaar kunnen nemen. Wat doet jouw persoonlijke situatie er nou verder nog toe (behalve dat je blijkbaar nog onverwerkt leed hebt van een zware periode)?Ik heb geen onverwerkt leed, ik stoor me alleen vreselijk aan jouw manier van oordelen. Jij denkt dat de meeste ouders het wel kunnen betalen omdat ze andere dingen ook doen. Maar dat weet je niet! Ik proef bij ook nogal wat onverwerkte issues!
Ik denk echt dat je in onmogelijkheden denkt. En ik vind het ook best sneu voor je kind dat er geen vriendjes mee naar huis genomen kunnen worden.
Mijn analoge Van Dale heeft hem, online:

http://dutch-a.simple-dictionary.com/de ... ?word=anal

Nu ga ik slapen.

TO, doe simpele dingen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven