vriendje mee naar betaalde speeltuin: hoe bijdrage vragen?

08-04-2015 21:36 472 berichten
Ik heb voor mijn zoontje en mijzelf een seizoenskaart voor een speeltuin gekocht omdat hij erg van klimmen etc. houdt, en hij bij de betreffende speeltuin uren kan buitenspelen. Nu wil ik als het mooi weer is af en toe uit school een vriendje meenemen (vind mijn zoontje natuurlijk extra leuk) maar ik wil niet steeds voor ieder extra kind 10 euro toegang betalen. Ik neem zelf ook een seizoenskaart om het betaalbaar te houden en heb dit bij een paar ouders voorgesteld zodat ik hun kind makkelijker mee kan nemen, maar daar ging niemand verder op in.

Hoe kleed je het in als je wel vervoer en "oppas" wilt bieden, maar niet die extra toegang wilt betalen? Is het redelijk om dit bij ouders terug te vragen? Uiteraard zal ik dan niet eerst het kind meevragen en dan pas aan de ouders zeggen dat het ze geld kost (dan staan ze voor het blok), maar verder ben ik een beetje onzeker hoe ik het moet aanpakken. Eten en drinken regel ik natuurlijk zelf voor iedereen. Zouden jullie het aantal keer dat je kind mee mag beperken als je iedere keer zelf 10 euro toegang moet betalen? Ik bedoel niet dat ik iedere week hetzelfde kind mee wil nemen, maar stel dat een hecht vriendje of vriendinnetje per seizoen 3x mee kan, is dat dan financieel een probleem?
En dit:

Hoe kleed je het in als je wel vervoer en "oppas" wilt bieden, maar niet die extra toegang wilt betalen? Is het redelijk om dit bij ouders terug te vragen?

Ik zie het niet als 'oppas' als mijn zoon ergens een speelafspraak heeft.

In zo'n grote speeltuin spelen neem ik aan genoeg andere kinderen?

Vaak gaat het wel een beetje vanzelf dat kinderen al snel met elkaar gaan spelen.
Alle reacties Link kopieren
Over die onaardige reacties: ik voel me aangesproken. Maar laat ik beginnen met te zeggen dat ik TO niet ken. Niet IRL denknik, en ook de nick hier niet. Ik had dus geen vooroordeel. Ik heb nu geloept, en zie een paar 3 of 4 topics met een bijdrage van haar, maar ik heb niet alles gelezen. Mijn bijdrage hiet was dus puur gebaseerd op wat ik hier gelezen heb, zonder voorkennis.

En dan begin ik met stellen dat ik uitga van een redelijk, aardige, gewone moeder, en kom tot de conclusie dat ik haar voorstel toch geen goed idee voor mijn kind vind. Mag toch?

En ddaarna spoelde ik in gedachten de tijd door, alsof we elkaar al een paar jaar kennen van het schoolplein. En dan kom ik tot de conclusie dat er dan genieg signalen zijn die een nee triggeren. Want laten we eerlijk zijn: iets in de afgelopen dagen(!) heeft zo'n gevoel bij mij opgeroepen. TO ruikt naarproblemen, klinkt instabiel, ziet er uit als " ingewikkeld, met mij is iets". En als ik dat er op basis van alleen wat ze hier schrijft, in deze korte tijd en berichtenuitwisseling, hoe ze schrijft er in lees, dan merken mensen dat in het echt ook op. En dat is iets dat ik hier in haar proef. En ik ken niet het hele verhaal, maar op badis van wat ik hoor en zie kies ik wat ik goed denk voor mijn kind. En dat is best hard voor TO, maar wel waar.
Beste TO. In het begin van het topic doe je voorkomen alsof iemand meenemen naar die veel te dure speeltuin is ter bevordering van sociale contacten voor je zoontje (want hij is geremd?).

Gaandeweg dit topic, is wel duidelijk dat het daar helemaal niet om gaat. Want op de dagen dat vader de zorg voor zoon heeft, zijn speeldates thuis zeker wel aan de orde. En komt zoon echt wel toe aan sociale contacten, en de nodige leermomenten daarin.

Nee, de echte reden is: JIJ kan het allemaal niet aan. Je kan het niet aan dat kinderen bij jou thuis komen, want te onrustig en weet ik wat niet meer. Dat kan hoor, daar heb ik verder geen oordeel over. Maar voor de loop van een topic is het wel zo handig als je vanaf het begin duidelijk bent over probleem & drijfveren.
*Alleen OP gelezen en waarschijnlijk mosterd*

Als je kind een vriendje vraagt om te spelen, zeg je tegen die moeder; ow, ik had naar speeltuin X willen gaan, entree is tien euro. Maar misschien mag hij mee?

Mijn kind zou best een keertje mee mogen, maar ik zou dus geen seizoenskaart willen aanschaffen voor het plezier/gemak van een andere ouder, tenzij het om het allerallerallerbeste vriendje/vriendinnetje zou gaan. Dan zou ik er misschien over willen nadenken. Maar met goed weer kun je ook in gewone speeltuinen terecht. Voor 50 cent ofzo.
Toch maar even verder lezen exces
Inmiddels gedaan . Maar ik loop hier al een poosje mee en heb inmiddels de ervaring; veel reacties dus waarschijnlijk is er iets loos en soms wil ik mijn mening daar niet door laten beinvloeden.

Voor de rest mag de TO het lekker zelf uitzoeken.
quote:hejda schreef op 10 april 2015 @ 15:29:

Over die onaardige reacties: ik voel me aangesproken. Maar laat ik beginnen met te zeggen dat ik TO niet ken. Niet IRL denknik, en ook de nick hier niet. Ik had dus geen vooroordeel. Ik heb nu geloept, en zie een paar 3 of 4 topics met een bijdrage van haar, maar ik heb niet alles gelezen. Mijn bijdrage hiet was dus puur gebaseerd op wat ik hier gelezen heb, zonder voorkennis.

En dan begin ik met stellen dat ik uitga van een redelijk, aardige, gewone moeder, en kom tot de conclusie dat ik haar voorstel toch geen goed idee voor mijn kind vind. Mag toch?

En ddaarna spoelde ik in gedachten de tijd door, alsof we elkaar al een paar jaar kennen van het schoolplein. En dan kom ik tot de conclusie dat er dan genieg signalen zijn die een nee triggeren. Want laten we eerlijk zijn: iets in de afgelopen dagen(!) heeft zo'n gevoel bij mij opgeroepen. TO ruikt naarproblemen, klinkt instabiel, ziet er uit als " ingewikkeld, met mij is iets". En als ik dat er op basis van alleen wat ze hier schrijft, in deze korte tijd en berichtenuitwisseling, hoe ze schrijft er in lees, dan merken mensen dat in het echt ook op. En dat is iets dat ik hier in haar proef. En ik ken niet het hele verhaal, maar op badis van wat ik hoor en zie kies ik wat ik goed denk voor mijn kind. En dat is best hard voor TO, maar wel waar.

Waar of niet, je houdt het maar lekker voor je. Het is onaardig en gebaseerd op lucht want je kent TO niet. En haar vraag hier was niet of je haar je kind zou toevertrouwen.

Ik vraag me af of jij irl ook zo bot je oordeel over iemand zou uiten in diens gezicht. Ik hoop het niet want het is onnodig en kwetsend.

En eigenlijk vind ik het heel dom om zo naar te doen tegen iemand die je niet eens kent. Get a life.
quote:hannaeva schreef op 11 april 2015 @ 13:41:

[...]

Waar of niet, je houdt het maar lekker voor je. Het is onaardig en gebaseerd op lucht want je kent TO niet. En haar vraag hier was niet of je haar je kind zou toevertrouwen.

Ik vraag me af of jij irl ook zo bot je oordeel over iemand zou uiten in diens gezicht. Ik hoop het niet want het is onnodig en kwetsend.

En eigenlijk vind ik het heel dom om zo naar te doen tegen iemand die je niet eens kent. Get a life.Want dat bepaal jij hier?

[...]

En eigenlijk vind ik het heel dom om zo naar te doen tegen iemand die je niet eens kent. Get a life.

Een leven heb ik, dank je.

En daarin doe ik zelden naar- soms wel. Vaker niet. Naar het gaat niet om mij, maar om TO. En die (eerste) indrukken, dat beeld dat je van iemand hebt, dat bepaalt hoe je naar een persoon reageert. IRL zeg ik die dingen niet altijd zo direct, hier wel een keer. TO kan erover nadenken: zo kom ik blijkbaar over, dit effect heeft dat onbedoeld.

Of, met evenveel recht, besluit TO dat op basis van mijn paar geschreven regels, dat ik onaardig en dom ben. Die indruk wek ik dan blijkbaar op. Bij jou in ieder geval al wel. Even goede vrienden, zo gaat dat. Dat is het risico dat ik nam door iets te posten.

En over waarheid kan je ellenlange discusie voeren, maar ik kies voor mijn kind. Dat is voor mij waar. En de rest van de wereld maakt zijn haar eigen keuzes; met dezelfde of andere uitkomsten en argumenten. Ook TO staat het vrij om te vragen en te regelen wat zij goed vondt voor haar kind. Alleen mag ik dan nee zeggen.
quote:diamond-gloss schreef op 11 april 2015 @ 15:38:

[...]

Want dat bepaal jij hier?

Nee, het is mijn mening.

Ik vraag me af of mensen zich hier soms realiseren hoe ze oordelen en hoe kwetsend ze zijn. Maak ik me zelf overigens ook regelmatig schuldig aan.

Veel van de reacties hier kunnen prima, maar sommigen vind ik wel heel ver gaan. Zoals op basis van 1 beker-voorbeeld concluderen dat je TO niet met je kind zou vertrouwen.
quote:hannaeva schreef op 11 april 2015 @ 18:32:

[...]

Nee, het is mijn mening.

Ik vraag me af of mensen zich hier soms realiseren hoe ze oordelen en hoe kwetsend ze zijn. Maak ik me zelf overigens ook regelmatig schuldig aan.

Veel van de reacties hier kunnen prima, maar sommigen vind ik wel heel ver gaan. Zoals op basis van 1 beker-voorbeeld concluderen dat je TO niet met je kind zou vertrouwen.Ik denk dat ze dat vooral concluderen op basis van alle topics die to ook onder andere nicks hier heeft geopend..
quote:hannaeva schreef op 11 april 2015 @ 18:32:

[...]

.

Veel van de reacties hier kunnen prima, maar sommigen vind ik wel heel ver gaan. Zoals op basis van 1 beker-voorbeeld concluderen dat je TO niet met je kind zou vertrouwen.

Zo'n bekergedoetje is nog enorm " mild " . We hebben het over kleuters. Die nog niets liever doen dan " mijn papa is de allersterkste " - " mijn papa kan een olifant optillen " en dat de hele dag door. Over van alles en niets. Kleuters die niets over hun kant laten gaan vanwege beleefdheid, of onbelangrijk. Kleuters die nog niet op hun best zijn, sociaal gezien: niet beleefd, niet tactisch, maar erg competatief.

Als een beker al een drama is voor TO, dan snap ik prima dat mensen zeggen dat ze van zo'n hele speelafspraak af zouden zien.m
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Helemaal eens met Hejda.

TO mag best weten dat op basis van de info die ze geeft, er een plaatje ontstaat van iemand waarvan ook ik denk, neuh, laat maar, kind gaat wel ergens anders spelen. Haar kind zou hier overigens welkom zijn hoor. Maar andersom zou ik niet zien zitten.

Dat dat niet leuk is om te lezen, dat zal ongetwijfeld. Maar daar kun je verschillende dingen mee doen, naast je neerleggen, boos worden, om huilen, of denken goh, misschien moet ik daar toch eens naar kijken.

[...]

Tja, als ik gesteund wil worden in mijn beslissing vraag ik dat aan mijn vriendinnen of zussen. Als ik een echte mening wil, of mijn visie wil toetsen aan de mening van anderen kom ik naar Viva.

Waar een vriendin nooit zal zeggen dat je het echt helemaal verkeerd ziet, doen ze dat hier op Viva wel! Gelukkig!
Mevrouw kniesoor, je lijkt me een superlieve moeder! Je stelt je hier kwetsbaar op en krijgt behoorlijk wat over je heen. heel knap hoe je blijft reageren. mijn kind zou echt wel bij jou mogen spelen.
quote:hanZie schreef op 12 april 2015 @ 19:36:

Mevrouw kniesoor, je lijkt me een superlieve moeder! Je stelt je hier kwetsbaar op en krijgt behoorlijk wat over je heen. heel knap hoe je blijft reageren. mijn kind zou echt wel bij jou mogen spelen. O ik zou mijn kind ook zeker wel bij Mevrouw Kniesoor laten spelen en het ook prima vinden als haar kind bij ons zou komen spelen..
quote:diamond-gloss schreef op 12 april 2015 @ 20:02:

[...]

O ik zou mijn kind ook zeker wel bij Mevrouw Kniesoor laten spelen en het ook prima vinden als haar kind bij ons zou komen spelen..Ook als ze met jouw en haar kind weg gaat naar zo'n speeltuin?
Frankly my dear, I don"t give a damn
Beste TO,

Ik ben niet verder gekomen dan pagina 10 maar lees veel van hetzelfde.

1. Waarom ga je niet met zoon en een vriendje naar een gewone speeltuin in de buurt? Samen met een ander kindje vermaakt hij zich heus wel in een normale speeltuin. Hief je ook geen bijdrage te vragen. Simpel toch?

2. Wij wonen hier op ongeveer 65 m2 met kind (en tweede op komst), gitaren van vriend hangen hier gewoon aan de muur (oké, 2 dan, de andere staat in de berging) kamer van kind is kamer van kind en daar mag hij gewoon vrij spelen. Ik snap werkelijk niet dat er geen creatievere oplossing is dan 5 gitaren op de kamer van een 5 jarige.

Wissel dan van kamers of zo.

3. Waarom in vredesnaam een topic openen als je totaal niet open staat voor suggesties en kritiek?

Sorry, ik wil je niet afbranden, ik begrijp gewoon je gedachtengang echt niet.
Mijn kind mag zeker spelen bij TO. En ook mee naar een speeltuin.

Ze komt verantwoordelijk, betrokken en lief over.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 11 april 2015 @ 19:44:

[...]

Zo'n bekergedoetje is nog enorm " mild " . We hebben het over kleuters. Die nog niets liever doen dan " mijn papa is de allersterkste " - " mijn papa kan een olifant optillen " en dat de hele dag door. Over van alles en niets. Kleuters die niets over hun kant laten gaan vanwege beleefdheid, of onbelangrijk. Kleuters die nog niet op hun best zijn, sociaal gezien: niet beleefd, niet tactisch, maar erg competatief.

Als een beker al een drama is voor TO, dan snap ik prima dat mensen zeggen dat ze van zo'n hele speelafspraak af zouden zien.m

Waar zegt ze dat de beker een drama voor haar is?

Dat maken jullie ervan.
quote:diamond-gloss schreef op 11 april 2015 @ 19:30:

[...]

Ik denk dat ze dat vooral concluderen op basis van alle topics die to ook onder andere nicks hier heeft geopend..Maar dat zei de bewuste persoon niet. Die zei dat ze uit het beker voorbeeld kon afleiden dat ze TO niet met haar kind zou vertrouwen. En dat vind ik echt zwaar overdreven.
Beste TO, allereerst wil ik even zeggen dat je me helemaal niet zo'n dramatische moeder lijkt. Op mij kom je over als iemand die zijn best doet alle ballen in de lucht te houden, binnen je mogelijkheden.

Ik begrijp uit je verhaal dat je vriend 3 dagen per week je zoontje na school opvangt, en dat er dan ook lekker bij jullie thuis gespeeld kan worden. Zit daar ook een vrije middag bij?

Je zoontje kan dus in principe 3 dagen thuis andere kindjes ontvangen. Dan is het toch niet perse nodig om dat op de overige 2 dagen (waarop jij hem opvangt) ook te doen?

Dan kan hij toch ook eens bij een vriendje gaan spelen? Ik denk dat je je kind goed duidelijk kunt maken op welke dagen hij wel en niet thuis kan afspreken, als hij op de BSO zat zou dat toch ook zo zijn?

Verder denk ik uit je verhaal op te maken dat jij graag op jouw zorgdagen er met je kind op uit gaat, mede om ervoor te zorgen dat je vriend in alle rust kan studeren, of gewoon even tijd voor zichzelf heeft.

Dan kun je dus alleen met je zoontje naar de grote speeltuin. Hij zal daar ook andere kindjes treffen, waar hij leuk mee kan spelen.

Wil je toch een keer een ander kindje meenemen, dan zou ik op de ouders van een paar goede vriendjes afstappen als de kinderen niet in de buurt zijn. En dan vertellen dat je een abonnement hebt, en dat het je leuk lijkt om een keer een vriendje mee te nemen. Maar dat je helaas niet voor dat andere kindje kunt betalen. Gewoon eerlijk, ik zou dat echt niet raar vinden. Erbij zeggen dat de andere ouder zich niet verplicht moet voelen, en er maar eens over na moet denken. En als het haar leuk lijkt ze het even moet laten weten, dan kunnen jullie een datum prikken.

Wat je ook nog zou kunnen doen als je niet wil dat er op jouw zorgdag kindjes komen spelen: Tas inpakken met drinken, broodjes, en een zakje chips. Oude deken erin, hond aanlijnen en kinderen van school gaan halen. Naar het bos lopen, en lekker een stuk wandelen en ravotten. Deken op de grond, picknicken, en nog wat laten ravotten. Terug wandelen, en kind thuis brengen. Niemand over de vloer, en wel een gezellige middag. Dit kan ook met een park, kinderboerderij of iets dergelijks.

Als de school in de buurt is, en het andere kindje ook in de buurt woont, is dit prima te doen.

Maar je zoontje hoeft echt niet 5 dagen in de week met andere kinderen te spelen, gezellig iets met mama en/of papa doen is ook prima!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven