Welzijn van het kind

09-04-2015 21:28 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Jeugdzorg? Nee, natuurlijk niet
Lijkt mij van niet, aangezien er niets aan de hand is.

Wat denk je ver door...
Nee, een melding wordt echt niet zomaar gedaan. Een kind laten komen in een huis dat nog wat verbouwd wordt, is geen misdrijf ofzo.

Bovendien is mij echt niet duidelijk waar jij je jou precies zo druk om maakt. Ze hebben even wat minder geld, dat is toch geen drama?
In plaats van het hier uitentreuren over te gaan hebben met je psycholoog (waarom in vredesnaam?) kun je het natuurlijk ook loslaten.

Is dat een optie?
Wat nutteloos om je kostbare tijd met gepraat over andere mensen te vullen. Wat heeft jouw psycholoog daar aan en wat heb jij er aan? Volgens mij zit je daar vanwege je eigen problemen en niet om die van een ander te bespreken.
-
Wat zou je psycholoog moeten melden, als hij al iets zou melden (hij heeft beroepsgeheim)?

Als jeugdzorg op iedere zorg van tantes en ooms af zou moeten gaan, dan zouden ze waarschijnlijk duizenden mensen extra moeten hebben.

Je psycholoog zal waarschijnlijk wel proberen je beter om te leren gaan met je angsten die voortvloeien uit je verleden. Al neemt dat niet weg dat je zorgen wellicht terecht zijn hoor. Maar voor jou is het beter als die zorgen niet gevoed worden door je verleden.
quote:Tonijn schreef op 09 april 2015 @ 21:37:

Klopt, ik denk heel ver door en dat zorgt ervoor dat ik mij vaak zorgen maak om niets.

Maar waar ik mij zo druk om maak, is omdat mijn nicht soms ernstige woedebuien heeft, waarbij ze zichzelf eventjes helemaal verliest en fysiek agressief wordt.

Dit in combinatie met de geldproblemen, kan het emotionele welzijn van het kind beïnvloeden. Ik heb zoiets zelf meegemaakt.

Dan moet ze daar zelf hulp voor gaan zoeken.

Jouw psycholoog is niet je theeleutroddelpartner waarmee je deze situatie kan bespreken, maar een professional die jou moet helpen.
Het feit dat de situatie jou ( vanuit ervaringen in je jeugd) frustreert is iets wat je met de psycholoog kunt bespreken en waar je aan kunt werken ( loslaten, verwerking etc). Psych zal niet een oordeel vellen over die thuissituatie en zeker niet een melding doen bij Jeugdzorg op basis van deze info.

En ik spreek uit ervaring: een kind krijgen in een huis dat nog wat verbouwd moet worden is echt geen ramp hoor! ( tenzij de stof en puin je continu om de oren vliegt natuurlijk...)
-
OP
quote:Amaqanda schreef op 09 april 2015 @ 21:36:

Wat nutteloos om je kostbare tijd met gepraat over andere mensen te vullen. Wat heeft jouw psycholoog daar aan en wat heb jij er aan? Volgens mij zit je daar vanwege je eigen problemen en niet om die van een ander te bespreken.Eens. Lijkt me een dure grap.
I don't care what is written about me so long as it isn't true.
Pardon dan maar. Ik wist niet dat de woedeaanvallen en geldproblemen van derden bespreken helpt bij het verwerken van eigen problemen.

Dat jij door je verleden nare dingen denkt oke, dat is iets waar jij mee zit, maar de daadwerkelijke situatie daar zal die psycholoog een worst zijn neem ik aan. Die behandeld jou en niet hun.
Als jij je zorgen maakt om het (ongeboren) kind, kun je zelf melding doen bij Veilig Thuis of anoniem contact met hen hebben om informatie in te winnen wat jij kan doen in deze situatie. Je psycholoog zal niks doen, want hij kent de situatie zelf niet. Maar kun je niet gewoon met je nicht praten? Je doet nu nogal wat aannames (bijvoorbeeld is ze nou wel of niet in therapie geweest?).

En de kostbare tijd met je psych zou ik vooral besteden aan jouw eigen verwerkingsproces, daar heb je namelijk wel invloed op.
Waar bemoei je je mee?
668, the neighbour of the Beast
Een kind zal geen problemen krijgen door een verbouwing, een krap budget, werkloosheid van de ouders etc etc. Het gevaar zit 'm namelijk niet in de situatie maar in hoe daar mee om gegaan wordt.

Verbouwen maar zorgen dat het kind stofvrij, schoon en veilig speelt, eet en slaapt? Niks aan de hand.

Verbouwen en het kind slaapt in 'n centimeters dikke laag stof, voedsel dat onhygiënisch wordt opgeborgen, spelen tussen aangesloten zwaar gereedschap? Probleem.

Krap budget maar goed gevoed, schoon gekleed en verzorgd? Niks aan de hand.

Alle geld van de wereld maar niemand die naar het kind om kijkt? Probleem.

Wat de woede-aanvallen betreft: dat is niet fijn. Maar je schrijft nergens hoe ze er mee om gaat, hoe haar partner er mee om gaat. Je weet niet of ze therapie heeft of heeft gehad. Wat nu als ze dat woedeprobleem zelf al lang onderkent, therapie heeft, met partner een modus heeft gevonden waarbij die woede onder controle is?

Je maakt je zorgen op basis van je eigen verleden en vage vermoedens over het heden van iemand anders. Je bent appels en peren aan het vergelijken vanwege je eigen nare ervaringen met fruit.

Er over praten met je eigen psych lijkt me een goed idee. Voor jou. Jeugdzorg blijft hier buiten lijkt mij, zou niet weten wat die in deze kwestie te zoeken hebben.
Het kind is nog niet eens geboren en jij bemoeid je met het kind van een nicht. Zou het zeker de psycholoog laten weten dat JIJ er zo mee zit. En nee, die gaat geen melding doen bij jeugdzorg op basis van een vermoeden en misschien iets dat in de toekomst kan gaan gebeuren. Ze hebben geen glazen bol (waar is die als je hem nodig hebt).
Wat een rare reacties van een aantal mensen.

TO gaat naar een psycholoog om onverwerkte problemen uit het verleden te verwerken. Op dit moment zit ze ermee dat ze vreest dat een ongeboren kindje hetzelfde te verwerken zal krijgen als zij.

Het is toch niet raar om het hier met haar behandelaar over te hebben?

Al is het alleen maar om handvatten te krijgen om hier mee om te gaan, zodat het je minder raakt.

Succes Tonijn, en hopelijk zal de situatie van je nicht voldoende blijken om een kindje goed op te laten groeien.
Ik vind dat er door een paar onnodig kinderachtige of kattige reacties gegeven worden op basis van verkeerde vooronderstellingen. Vind ik jammer.

In ieder geval erg bedankt voor degenen die antwoord gegeven hebben op mijn vraag. Ik weet voor nu genoeg.
-
quote:Vl43inder schreef op 09 april 2015 @ 21:37:

Als jeugdzorg op iedere zorg van tantes en ooms af zou moeten gaan, dan zouden ze waarschijnlijk duizenden mensen extra moeten hebben.

Dit is wel goed voor de werkgelegenheid denk ik maar inderdaad niet echt de bedoeling.

Het zijn allemaal de problemen van je nicht. Jouw probleem is dat jij je druk maakt over de problemen van anderen. Niet doen. Zonde van je tijd en je energie. Zij maken zich ook niet druk om jouw problemen. Los eerst je eigen problemen op voordat je gaat oordelen over anderen.
quote:Amaqanda schreef op 09 april 2015 @ 21:38:

[...]

Dan moet ze daar zelf hulp voor gaan zoeken.

Jouw psycholoog is niet je theeleutroddelpartner waarmee je deze situatie kan bespreken, maar een professional die jou moet helpen.

het is toch compleet normaal om zaken die in je omgeving gebeuren, en die je raken of bepaalde emoties oproepen, te bespreken...

al is het maar om te achterhalen waarom het je raakt.

als je alleen maar over jezelf mag praten en angstvallig moet zwijgen over wat anderen doen en hoe dat je leven of je gevoel beinvloedt, zou het maar stilletjes zijn denk ik
Jouw psycholoog gaat zich echt niet bemoeien met jouw nicht en haar gezinssituatie, maar wel met jou en hoe je hiermee omgaat.
Waarom ga je niet eens een goed gesprek aan met je nicht, die je als zus beschouwt? Niet een bemoeizuchtig gesprek, maar juist vragen hoe het met haar gaat, of ze therapie heeft (gehad), hoe het met de verbouwing gaat en of je misschien nog een handje helpen kunt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven