Welzijn van het kind

09-04-2015 21:28 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
quote:MonteCara schreef op 09 april 2015 @ 22:38:

[...]

Blabla, hou je domme opmerkingen verder maar voor je.

Nogmaals: ik zeg niet dat iedereen die bij een psych loopt gek is.

Maar jij voelt je nogal aangesproken begrijp ik.

Dat is totaal niet nodig.
quote:Amaqanda schreef op 09 april 2015 @ 22:40:

Ik ben benieuwd hoe dat dan gaat:

- Goedenmiddag, met jopie van het Algemeen Meldpunt Kindermishandeling, waar kan ik u mee helpen?

- Ja, goedenmiddag, u spreekt met Jan, ik wil graag een melding van vermoeden verwaarlozing doen.

- Ik zal de gegevens noteren, wat is er precies aan de hand?

- Nou ziet u, ik heb een cliënt, ik ben namelijk psycholoog, en haar nicht heeft nogal eens last van woedeaanvallen. Daarbij zitten ze in een onveilig huis, ze zijn aan het verbouwen en hebben weinig geld.

- Okee, kunt u mij vertellen in welke staat het huis is?

- Eigenlijk niet, ik ben er nog nooit geweest.

- En de interactie tussen ouders en kind? Wat is u daarin opgevallen dat maakte dat u een melding wilde maken?

- Nou, mij is eigenlijk niks opgevallen, ik ken deze mensen namelijk niet. Heb ze nog nooit gezien.

- Meneer, misschien is het verstandig als uw cliënte deze melding zelf doet, op basis van de door u gegeven informatie kan ik weinig doen.

Zoiets stel ik me dan voor, want wat kan iemand die deze mensen niet kent nu te melden hebben?Dat bedoel ik.
een zorgverlener heeft een meldplicht, ook als de informatie van familieleden komt.
quote:blackberry1980 schreef op 09 april 2015 @ 22:42:

[...]

Nogmaals: ik zeg niet dat iedereen die bij een psych loopt gek is.

Maar jij voelt je nogal aangesproken begrijp ik.

Dat is totaal niet nodig.

Is goed joh.

Whatever.
-
Op voorhand iets invullen is niet handig. Praat met je psycholoog over waar je mee worstelt, misschien deal je zelf (onbewust) nog met iets uit je verleden wmen projecteer je dat nu op je nicht?

Jouw psycholoog heeft een beroepsgeheim, wat jij suggeert is toekomst voorspellen. Een goede psycholoog vraagt dan door.
Tonijn, ik ben kinderpsycholoog. Er zal geen melding gedaan worden. Dit geldt voor ons alleen voor kinderen/gezinnen die bij ons in behandeling zijn, dan zijn we verplicht om te melden als we ons zorgen maken. Bij verhalen over kinderen/gezinnen die wij niet kennen is dit niet zo. Bovendien hebben wij ook geen gegevens van deze mensen (achternaam, adres, geboortedatum, BSN) dus kunnen wij niet eens melden.

Advies: praat erover met je psycholoog, het klinkt alsof dit je wellicht zal helpen om ermee om te gaan.
quote:sabbaticalmeds schreef op 09 april 2015 @ 22:47:

een zorgverlener heeft een meldplicht, ook als de informatie van familieleden komt.Niet als het aannames zijn over de situatie van een ongeboren vrucht.
quote:blackberry1980 schreef op 09 april 2015 @ 22:51:

[...]

Niet als het aannames zijn over de situatie van een ongeboren vrucht.als het kind niet geboren is kan er soms wel reden zijn van ingrijpen, bijv. gebruik van harddrugs.
quote:Tonijn schreef op 09 april 2015 @ 22:49:

[...]

Exact.Hoe dan? Als zij die mensen niet kennen en geen gegevens hebben?
quote:Tonijn schreef op 09 april 2015 @ 22:49:

[...]

Exact.maar jij bent niet direct betrokkene, je bent tweede lijn
quote:Bloempje300 schreef op 09 april 2015 @ 22:50:

Tonijn, ik ben kinderpsycholoog. Er zal geen melding gedaan worden. Dit geldt voor ons alleen voor kinderen/gezinnen die bij ons in behandeling zijn, dan zijn we verplicht om te melden als we ons zorgen maken. Bij verhalen over kinderen/gezinnen die wij niet kennen is dit niet zo. Bovendien hebben wij ook geen gegevens van deze mensen (achternaam, adres, geboortedatum, BSN) dus kunnen wij niet eens melden.

Advies: praat erover met je psycholoog, het klinkt alsof dit je wellicht zal helpen om ermee om te gaan.Gelukkig iemand die er verstand van heeft.
Bedankt voor de reacties. Het stelt mij gerust, dus ik heb nu meer inzicht in hoe ik het wil aanpakken. Ben er uit.
De meldcode (kinder)mishandeling voor professionals is ook nogal een procedure trouwens, die kan niet eens gevolgd worden als je de betrokkenen niet kent.

Ik werk dan niet met kinderen, maar met volwassenen en ons protocol bevat een aantal stappen, waaronder gesprek met de betrokkenen, wij mogen niet eens een officiele melding doen zonder aan degene waar het over gaat te zeggen dat we daadwerkelijk een melding gaan doen. Ook worden eventuele vermoedens altijd met collega's besproken en moet er een expert (bijvoorbeeld om daadwerkelijk letsel vast te stellen) naar het slachtoffer gekeken hebben.

Meldingen van professionals worden namelijk heel erg serieus genomen, vandaar ook een strikt protocol, anders zit je mooi met de gebakken peren als het allemaal wel blijkt mee te vallen.
quote:sabbaticalmeds schreef op 09 april 2015 @ 22:52:

[...]

als het kind niet geboren is kan er soms wel reden zijn van ingrijpen, bijv. gebruik van harddrugs.Nou, dan noem je ook wel wat. TO heeft het over een heel ander kaliber 'problemen', waarvan ze eigenlijk niet eens weet wat wel en niet waar is. Ik mag toch aannemen dat TO zelf wel melding bij het AMK had gedaan als haar nicht a.k.a. zus aan de harddrugs was geweest.
quote:Tonijn schreef op 09 april 2015 @ 22:55:

Bedankt voor de reacties. Het stelt mij gerust, dus ik heb nu meer inzicht in hoe ik het wil aanpakken. Ben er uit.Nou, laat ons niet langer in spanning...! Vertel!
De OP weghalen mag niet.
quote:blackberry1980 schreef op 09 april 2015 @ 22:58:

[...]

Nou, laat ons niet langer in spanning...! Vertel!Ik vermoed dat OP weg, TO weg is.
quote:Amaqanda schreef op 09 april 2015 @ 23:02:

[...]

Ik vermoed dat OP weg, TO weg is.Wellicht is ze dat eerst wel aan het bespreken met haar psycholoog. Echt, heb zelden zo'n zeikerig huilverhaal gehoord. Bah.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven