Gezondheid alle pijlers

derdehands roken

11-04-2015 23:47 311 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik weet het: roken is slecht. Rook altijd buiten als de kinderen er zijn.

Zodra ze slapen rook ik binnen (slaapkamers zijn wel ver weg van woonkamer)

Nu hoor ik over derdehands rook, ik vind dit zelf zwaar overdreven. 8 jaar geleden en alle jaren daar voor, werd er nog gerookt in cafes en restaurants. Daar zaten we toen toch ook met onze kinderen? Hoe denken jullie hierover?
Rook is zo gevaarlijk dat het zelfs 3e hands je kinderen in gevaar brengt.
Als je rookt, dan rook je. Jouw keuze.

Je rookt niet waar de kinderen bij zijn en dat is een goede keuze. Maar je kinderen wennen er

wel aan dat je rookt en zullen het later misschien ook als gewoonte overnemen.

Is het voor jou belangrijk dat de kinderen tot een bepaalde leeftijd niet 'meeroken' en/of is het voor jou (ook) belangrijk dat ze meekrijgen dat zelf gaan roken niet gewaardeerd wordt in jouw huishouden (als ze wat ouder zijn)?

Ik hoor vaak jaaaa, en iedereen heeft een mening over roken, maar kijk maar eens naar dikke mensen en drugsverslaafden..enz. Ik denk dan altijd: dikke mensen kunnen nog afvallen en hebben veel meer kans om de negatieve effecten (deels) terug te draaien. Mijn gedachte is waarom zou je in een wereld waarin we al gevoelig zijn voor het krijgen van talloze ziektes zelf nog verhogende factor zelf aangaan? Als je niet wilt dat je kinderen rook inhaleren....Vraag ik me af of ouders ook wel eens denken: mag een kind dan vragen of ouders niet roken?

Er zijn mensen die wegkomen met een leven lang roken en er zijn mensen die door te roken de aanleg voor kanker versneller of andere ziektes voortkomende uit roken op de hals halen.

Waarom zou je roken? Echt, een oprechte vraag..
quote:Warrique schreef op 12 april 2015 @ 10:46:

Nog een (voor mij minder) leuk feitje. Sinds enige tijd heb ik kanker. De arts is alles nagegaan. Ik hoor absoluut niet bij de risicogroep, had geen risicovol gedrag, heel veel beschermend gedrag. Ik had het kortom niet moeten krijgen. Pech dus.... Oh ja, toch, 1 risicofactor had ik wel. jaren in de rook van mijn vader en anderen gezeten.... Dit kan mijn dna beschadigd hebben.

(Kan, dus het hoeft niet, voor wie er over heen wil vallen, maar de oncoloog vond het de meest waarschijnlijke verklaring)

Hetzelfde gold voor mijn oudere zus. Gezond geleefd, te jong voor het soort kanker dat ze kreeg. Eigenlijk onverklaarbaar. Na 11 jaar knokken is ze anderhalf jaar geleden overleden.

Score in ons gezin:

3 kinderen met longklachten, waarvann1 ernstig (ik)

2 dode ouders (longkanker)

1 dode zus (kanker)

Ik hoop oprecht dat het voor jou beter uitpakt Warrique.
Hoi TO, jij en consorten zijn de reden dat ik nog regelmatig met opgezwollen amandelen naar bed ga omdat iemand op het station het niet nodig vond om in de rookzone te blijven, of iemand bij de bushalte vond 'dat ik me niet moest aanstellen', omdat hun verslaving nu eenmaal een stuk harder kan blèren dan ik, of hun gezonde verstand.

Ik begin me af te vragen of je misschien een trol bent, met je hardnekkige domme antwoorden.

Je hebt je antwoord nu wel gekregen. Wat ga je ermee doen?
Real friends don't rub it in. They rub it out.
quote:tenerife1973 schreef op 12 april 2015 @ 07:30:

Ja het is zwaar overdreven, als mensen zich werkelijk zo'n zorgen maakten over de kindertjes waarom laat dan niemand zijn auto staan? En ook hier weet iedereen dat de uitlaatgassen gevaarlijk zijn. Maar de auto heb je nodig voor werk en boodschappen en het is maatschappelijk geacepteerd en roken niet. En als iemand durft te zeggen dat uitlaatgassen niet meer zo gevaarlijk zijn, die moet maar eens wat info op gaan zoeken!Nog een reden om niet te gaan roken. Als is het maar om niet allerlei factoren om elkaar te stapelen om eventuele risico's op.. te gaan verhogen.
Ik snap helemaal wat je bedoelt. Ik vind het zwaar overdreven tegenwoordig.
quote:retrostar schreef op 12 april 2015 @ 10:37:

Uitlaatgassen zullen toch ook niet zo gezond zijn, of loop ik achter?Dus dan maar kiezen om je kinderen aan beide bloot te stellen?
quote:Blondie456 schreef op 12 april 2015 @ 11:04:

Ik snap helemaal wat je bedoelt. Ik vind het zwaar overdreven tegenwoordig.

Wat ik al zei,die rokers moeten uit de samenleving verwijdert worden.

Hup allemaal in een resevaart op De Hoge Veluwe..
quote:Blondie456 schreef op 12 april 2015 @ 11:04:

Ik snap helemaal wat je bedoelt. Ik vind het zwaar overdreven tegenwoordig.Over 10, 20, 30, 40 jaar zullen jij en TO snappen wat de rest bedoeld.
anoniem_189250 wijzigde dit bericht op 12-04-2015 11:18
Reden: ontbrekend woord
% gewijzigd
De mens is gewoon slecht, ja jullie ook! Gezeik over hoe slecht roken wel niet is maar deze mensen maken zelf ook heel de wereld kapot en moorden, zoals iemand hier een rookster van beschuldigd! Wel autorijden, wel veel vreten en zuipen, wel vlees zo goedkoop mogelijk zonder aan het verschrikkelijke dieren leed te denken, wel een bontkraag om hun walgelijke nekjes waar arme vosjes voor anaal geëlektrocuteerd worden, wel alles kopen waar dierproeven op gedaan worden. Ja ook jullie shampoo, wel iemand veroordelen terwijl jullie minstens net zo slecht zijn alleen op een andere manier! Stelletje hypocrieten! Alleen omdat zij rookt is zij slecht en jullie niet? Bah bah, denken jullie zelf eens na hoe slecht en moordend jullie zelf zijn en dan zet hier maar eens wen eerlijk antwoord neer. Jullie vinden jezelf nogal fantastisch omdat jullie niet roken.
@Tenerife

Neem je pilletjes even, je schiet door.
quote:tenerife1973 schreef op 12 april 2015 @ 11:18:

De mens is gewoon slecht, ja jullie ook! Gezeik over hoe slecht roken wel niet is maar deze mensen maken zelf ook heel de wereld kapot en moorden, zoals iemand hier een rookster van beschuldigd! Wel autorijden, wel veel vreten en zuipen, wel vlees zo goedkoop mogelijk zonder aan het verschrikkelijke dieren leed te denken, wel een bontkraag om hun walgelijke nekjes waar arme vosjes voor anaal geëlektrocuteerd worden, wel alles kopen waar dierproeven op gedaan worden. Ja ook jullie shampoo, wel iemand veroordelen terwijl jullie minstens net zo slecht zijn alleen op een andere manier! Stelletje hypocrieten! Alleen omdat zij rookt is zij slecht en jullie niet? Bah bah, denken jullie zelf eens na hoe slecht en moordend jullie zelf zijn en dan zet hier maar eens wen eerlijk antwoord neer. Jullie vinden jezelf nogal fantastisch omdat jullie niet roken.

Je doet alsof we je iets heel nuttigs en waardevols ontnemen ipv een stokje met tabak en troep dat oprookt, geld kost en je ziek maakt

Alles wat je noemt ben ik met je eens, dat moet ook anders maar is dat een excuus om niet naar jezelf te kijken?
Is dat zo? Of ben ik nu gewoon eerlijk? Maar ja dat zullen jullie niet toegeven want alleen rokers zijn slecht. Hoe dom zijn jullie dan wel? O ja , ik rook al lang niet meer maar vind wel dat jullie echte zeikers zijn. Minder rokers maar veel meer kanker, tjee ja dat komt door die mensen die roken. Hoe dom?
En ik heb nooit gezegd dat het niet slecht is maar TO voor moordenaar en slechte moeder uit te maken, dan ben je ZIEK !
quote:tenerife1973 schreef op 12 april 2015 @ 11:30:

Is dat zo? Of ben ik nu gewoon eerlijk? Maar ja dat zullen jullie niet toegeven want alleen rokers zijn slecht. Hoe dom zijn jullie dan wel? O ja , ik rook al lang niet meer maar vind wel dat jullie echte zeikers zijn. Minder rokers maar veel meer kanker, tjee ja dat komt door die mensen die roken. Hoe dom?

Mens al sluit je jezelf op in het glazen huis en paf je pakje achter pakje weg. Doe je best.

Kinderen moedwillig in jouw troep zetten vind ik gewoon niet kunnen.

Ja, dat vind ik dom en egoïstisch.
Save the dat, jij kan niet eens lezen!
Er is heel veel schadelijk voor de mens. Zelfs leven is al dodelijk. Geen hond die het leven levend verlaat.

Maar dat er zoveel schadelijk is, wil niet zeggen dat je dan maar moet besluiten dat het niet uitmaakt wat je doet. Dat je best die asbestplaat kunt verwijderen zonder bescherming. Dat je best kunt rijden zonder gordel om. Dat je best kunt roken als je kinderen boven slapen. Dood ga je toch. Ja, dood ga je toch. Maar als je weet dat iets schadelijk is en je kunt die schade makkelijk voorkomen, is het helemaal niet gek om dat gewoon te doen. Scheelt een hoop ellende op weg naar die onvermijdelijke dood.
quote:tenerife1973 schreef op 12 april 2015 @ 11:35:

Save the dat, jij kan niet eens lezen!Jouw schreeuwerige boodschap is wel duidelijk hoor. Jij rookt zelf niet maar vind het een recht om gewoon te roken omdat tig andere dingen in de wereld ook niet kloppen blabla. En weet je, dat is het dus ook. Je hebt het recht om te roken. Gefeliciteerd!
quote:Pantax schreef op 12 april 2015 @ 11:36:

Er is heel veel schadelijk voor de mens. Zelfs leven is al dodelijk. Geen hond die het leven levend verlaat.

Maar dat er zoveel schadelijk is, wil niet zeggen dat je dan maar moet besluiten dat het niet uitmaakt wat je doet. Dat je best die asbestplaat kunt verwijderen zonder bescherming. Dat je best kunt rijden zonder gordel om. Dat je best kunt roken als je kinderen boven slapen. Dood ga je toch. Ja, dood ga je toch. Maar als je weet dat iets schadelijk is en je kunt die schade makkelijk voorkomen, is het helemaal niet gek om dat gewoon te doen. Scheelt een hoop ellende op weg naar die onvermijdelijke dood.Nou, als je je eigen leven wilt verkorten door stupide dingen te doen is dat nog steeds prima. Het wordt pas een probleem als je het recht opeist om andermans leven te verkorten of veronaangenamen (want denk maar niet dat longkanker zo'n pretje is). En dat is wel degelijk het geval met roken. Meeroken, derdehands roken... allemaal nutteloos en zo schadelijk voor iedereen om je heen, zelfs volslagen onbekenden.
Real friends don't rub it in. They rub it out.
quote:tenerife1973 schreef op 12 april 2015 @ 11:30:

want alleen rokers zijn slechtNee hoor, er is nog wel meer niet goed voor je omgeving. Maar dat is geen reden om in dit geval roken niet af te keuren als het om de gezondheid van anderen en in het bijzonder kinderen gaat.

Wat je jezelf aan doet is nog tot daar aan toe. Al is het daarna nog best een discussie waard of je heel zwaar op de gezondheidszorg mag drukken.
Mensen die hun peukje heilig vinden. Wat een armoe...
Practice what you preach.
quote:Obscure_buur schreef op 12 april 2015 @ 11:55:

Mensen die hun peukje heilig vinden. Wat een armoe... Ja weg ermee met dat asociale minderwaardige volk..
quote:maylina schreef op 12 april 2015 @ 10:37:

Ik denk dat de gevolgen van derdehands roken wel meevallen als je nagaat dat de generatie die nu 40+ is opgegroeid is in een tijd waarin het volkomen normaal was dat hun ouders altijd binnen rookten (zelfs in de auto), er in restaurants, vliegtuigen en eigenlijk overal altijd gerookt werd. Zo maatschappelijk geaccepteerd het nu is om te klagen als er iemand op het terras rookt als je er last van hebt, zo ontzettend niet geaccepteerd was het vroeger om te zeuren over een huiskamer die blauw stond. En om nou te zeggen dat onze generatie zo massaal van alles en nog wat mankeert? Desondanks zou ik met kinderen nooit binnen roken. Om te beginnen is het gewoon goor en je wil toch niet later spijt krijgen als het toch schadelijker blijkt dan jij nu denkt.

Je DNA wordt hoogstwaarschijnlijk aangetast door meeroken. Je hebt net zoveel kans op ziektes door meeroken als gewoon roken. Daarnaast wordt veel niet herkent door meeroken zoals slechte tanden, oorontstekingen en andere "lichte" klachten.

Het is zo dat 10-15% van de rode bloedlichaampjes door koolmonoxide bezet worden als je rookt. Je krijgt dus op Alle plaatsen in je lichaam 10-15% minder O2. Meeroken is net zo slecht als roken.

Ik schrok daarvan en snap nu ook wel waarom dingen als slechte tanden of oorontstekingen veroorzaakt worden door (mee)roken.

@tenerife, tja de mens is slecht. Maar om nou iedereen uit te maken voor hypocriet die commentaar heeft op een rokende OP vind ik te ver gaan. Je weet nl niet of iemand biologisch eet, vegetariër is of andere dingen doet of laat wat je beschrijft in je stuk.
Ik ben nu 3 jaar gestopt met roken en als er íéts is dat ik nu niet meer begrijp van mijn vroegere gewoonten is het wel dat roken. Wat iemand hier zei dat ze zich er nu nog over schaamt wat voor stank ze veroorzaakte: nou inderdaad!

Wat die docenten hier zeggen schrik ik ook wel van. Mijn ouders rookten vroeger ook... Zouden wij ook naar rook hebben geroken voor andere ouders en juffen/meesters? Wat intens treurig. Ik weet niet meer of mijn ouders binnen rookten, geloof het niet, maar misschien is dat wishful thinking

Wat betreft je kinderen, TO: ze krijgen die rookdeeltjes binnen. De meeste kinderen zullen daar hopelijk niet ziek van worden, als je kijkt naar hoeveel mensen er nu ziek van worden. Maar de meeste mensen die een keertje aan asbest blootgesteld worden gaan daar niet dood aan. De meeste mensen die een keertje blaren op hun huid hebben van de zon zullen daar niet dood aan gaan. Toch pieker ik er niet over om mijn kind in de buurt van een kapotte asbestplaat te laten komen (en doe zelf ook m'n uiterste best om deze te ontlopen in het leven), en toch zal ik de huid van mijn kind altijd enorm goed beschermen. Dat die ene keer geen kwaad kan, neemt niet weg dat telkens het risico nemen gewoon de kans steeds verder vergroten is.

Een rookverslaving doet je dingen bagatelliseren die je niet zou moeten bagatelliseren. Juist omdat het een verslaving is.

Ik ben er nu bijna 3 jaar vanaf, heb 'maar' 6 jaar gerookt. De huisarts schat in dat ik daardoor weinig verhoogde kans heb op longkanker de rest van mijn leven. Hij zei wel weinig. Niet géén verhoogde kans.

En nu heb ik spijt. Spijt dat ik me zo'n loer heb laten draaien door die smerige troep en het risico, hoe weinig ook, eigenhandig en bewust heb verhoogd dat ik na zo'n naar ziekbed moet sterven als mijn vader. Jij maakt die keuze voor je kinderen. En hoe klein de kans misschien ook is, zelfs de kleinste kans is in mijn ogen onacceptabel om je kinderen bewust aan te doen. Zeker als het zo makkelijk te voorkomen is.
Waarom toch weer zo hard in de verdediging?

To vraagt: is derdehands rook echt zo slecht?

Antwoord: ja. Sterker nog, rook komt gewoon boven dus je kinderen roken gewoon tweedehands mee.

Hoe moeilijk is het?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven