misbruik in familie; partner dader?

17-08-2008 22:29 775 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo dames, normaal gesproken schrijf ik hier onder een andere nick. Vandaag heb ik gehoord dat er geruchten gaan dat een nichtje van mijn man is misbruikt door verschillende ooms (jaren geleden). Mijn man is ook genoemd (als dader). Allemaal via-via. Ik vind dit vreselijk. Met hem praten heeft niks opgeleverd (hij is nu naar bed).

Met zijn neefje (die heel boos is op hem) heb ik morgen een afspraak, om te praten. Ik wil weten hoe het zit. Vannacht slaap ik op de bank. Niet omdat ik hem "schuldig verklaar". Maar omdat hij niet met mij een gesprek is aangegaan. Tegen de persoon die mij dit nieuws vertelde heb ik ook gezegd:

Als er iets van waar is (want dat weten we niet) gooi ik hem m'n huis uit. De vraag is: (hoe) komt de waarheid boven tafel? Want dat is dus het vraagstuk: Is het waar?
O ja, zelfs de professionals zijn er niet altijd met elkaar eens wat goede of gezonde reacties zouden zijn. Ook discussie dus onder de professionals. Het oordelen over wat verstandig of goed is qua reactie kan mij dan ook niet boeien.

Ik ga ervan uit dat een ieder naar beste eer en geweten TO probeert te helpen.
quote:Anne_26 schreef op 19 augustus 2008 @ 17:42:

[...]

En dat uit zich onder meer in flashback's, herbelevingen, angsten, teruggaan in kindertijd.

Ik lees dit topic stilletjes mee, omdat ik in een soortgelijke situatie zit. Maar hier moest ik even op reageren.

Allereerst jij ook veel sterkte, ik hoop dat je niet teveel overhoop raakt van alles wat je leest.

Ter informatie: Je hoeft niet noodzakelijk Flashbacks te hebben aan een kindertijd. Militairen of volwassenen die gamarteld zijn, maar een veilige jeugd gehad hebben raken ook hun basisveiligheid (even) kwijt. PTSS heeft niks met leeftijd te maken. CPTSS wel, complexe PTSS, waar volwassenen die als kind jarenlang misbruikt zijn doorgaans last van hebben.

Als jij er in zit kan ik je het boek van JL Hermann echt aanbevelen, de herkenning zal je zeker helpen.
Kunnen we alsjeblieft weer on topic gaan?
quote:alice33 schreef op 19 augustus 2008 @ 17:51:

Kunnen we alsjeblieft weer on topic gaan?Graag...
quote:Sedih schreef op 19 augustus 2008 @ 17:41:

[...]

En Wikipedia is nou niet bepaald een betrouwbare informatiebron. Iedere debiel mag daar schrijven wat hij/zij wil, zonder wetenschappelijke verantwoording.

Zucht...

daarom zei ik dus al:

Geen wetenschappelijke bron maar wat er staat klopt wel.

Als je perse andere bronnen hier op dit topic wilt zien kan ik die wel even op gaan zoeken hoor, maar vond het een beetje zonde van mijn tijd en dit was even de snelste link die ik vond.

Zoek de DSM IV even op zou ik zeggen. De papieren versie kan ik je hier niet laten zien, maar deze dan?

http://www.trimbos.nl/default13336.html?back=1

En dat je zegt via internet geen diagnoses te (kunnen) stellen komt een beetje raar over na je eerder posting waarin je letterlijk zegt:

Ooit van PTSS gehoord? Daar zit GN nu middenin. Waarom post ze hier? Steun? Hopend op een wonder, een antwoord die echt licht op de zaak werpt.

en

Hier is wel sprake van iets ingrijpender dan een vervelend bericht. Ik heb de ontreddering gezien, als iets dergelijks naar buiten komt. Geloof me, dit is meer dan voldoende reden voor PTSS.

"Ooit van PTSS gehoord? Daar zit GN nu middenin" klinkt toch wel verdacht veel als een diagnose via internet.
quote:ika35 schreef op 19 augustus 2008 @ 18:04:

[...]

"Ooit van PTSS gehoord? Daar zit GN nu middenin" klinkt toch wel verdacht veel als een diagnose via internet.

Het woordje misschien ontbreekt, zoals in de rest van m'n stukje kan lezen, ik wil begrip voor GN vragen, ipv oordelen.

Zoals al eerder gevraagd is, gaarne On-topic, voor GN, aub.
Okay, dan graag vanaf nu geen geleuter meer over PTSS, CPTSS en andere syndromen, stoornissen, whatever.

Gelegenheidsnick, ik zou nog even een poging wagen voordat je man vanavond moet werken. Probeer anders in ieder geval met hem af te spreken dat je een gesprek met hem wilt!
quote:Sedih schreef op 19 augustus 2008 @ 18:12:

[...]

Het woordje misschien ontbreekt, zoals in de rest van m'n stukje kan lezen, ik wil begrip voor GN vragen, ipv oordelen. Ik wist niet dat het VIVA-forum een Juridisch dispuut was. :?

Zoals al eerder gevraagd is, gaarne On-topic, voor GN, aub.
quote:alice33 schreef op 19 augustus 2008 @ 18:12:

geleuter
Sorry Sedih, maar ik vind dergelijke postings inderdaad gevaarlijk geleuter. Diagnoses stellen en conclusies trekken aan de hand van postings e.d. is link.

Daarnaast kan ik uit eigen ervaringen putten vanwege een familielid met PTSS, maar ik voel niet de behoefte mijn ervaringen hiermee/vermeende kennis hierover te ''delen''. Iedere ervaring staat weer op zich. Ik heb de wijsheid niet in pacht. Diagnostiseren laat ik liever aan professionals over.

En om eerlijk te zijn kan ik ook melden dat jouw houding t.o. hiervan mij stoort. Net zoals anderen al eerder hebben aangegeven. Vandaar de term ''geleuter''. Ik zou het op prijs stellen als dat achterwege kon blijven zodat er ruimte is voor het topiconderwerp.

Bedankt voor je medewerking.
anoniem_20062 wijzigde dit bericht op 19-08-2008 18:39
Reden: typfouten
% gewijzigd
Sedih, je bent voor mij een erg ongeloofwaardige 'deskundige'. Eerst heb je het over lijstjes die je niet wilt posten. Nu ze de lijstjes in een boek kunnen lezen, betwijfel je of ze dat wel kunnen begrijpen. Dan had je het lijstje dus net zo goed op een forum kunnen zetten.

Dan poneer je de stelling dat iedere debiel iets op wikipedia kan zetten zonder wetenschappelijke onderbouwing. Ik hoop dat jij je realiseert dat jij hier diagnoses poneert zonder ook maar enige onderbouwing.

En ik weet ook niet op welke universiteit jij al die kennis dan hebt opgedaan, maar volgens mij heeft iedere uni een openbare bibliotheek, en daar staan die boeken gewoon. Maar waarschijnlijk is jou 'studie' bij het LOI geweest dan...

Sorry hoor, maar het begint me echt te irriteren. Die irritatie ben ik nu kwijt, dus we kunnen weer on-topic...;-)
quote:Evidenza schreef op 19 augustus 2008 @ 15:41:

GN, je zegt dat alle reacties welkom zijn, dus typ ik mijn mening ook maar.

Ik begrijp er helemaal niets van. En aangezien je man hier niet post, richt ik me maar op jouw gedrag. Vind je het zelf niet absurd dat je nu al 2 dagen met je man in 1 huis zit en dat jij niet verder bent gekomen dan "wat speelt er tussen jou en neefje?".

Inmiddels heb je met neefje gepraat en kan je je man dus confronteren met dingen die je gehoord hebt, en waarvan je weet dat hij er ook van op de hoogte is. Tenminste, daar ga ik maar even van uit. Maar jij doet niks. Terwijl je beweert tot en met zondag een goede relatie gehad te hebben.

Schiet mij maar lek hoor, maar zoals jij het aanpakt is zo'n beetje de laatste manier die ik zou hanteren. Je zit jezelf nu helemaal gek te maken met de visie van de ándere kant, de beschuldigende kant, zonder dat je ook maar iets van je man's visie weet. En dat hij zijn mond houdt pleit jou niet vrij, want zoveel moeite heb je er nog niet voor gedaan.

Nou snap ik best dat je hier niet alles wilt posten, maar je hebt feitelijk niks gezegd. Wij hebben geen idee wat zich afgespeeld heeft, wat de beschuldigingen zijn, waarom dat nu opeens allemaal naar boven komt en waarom jouw man niet praat. Dat weerhoudt natuurlijk niemand hier om zijn ongezouten mening hier neer te plempen. Ik vind het verbijsterend dat er op basis van zo weinig informatie zoveel geluld wordt.

Met als kers op de taart iemand met een waterdichte methode om misbruik aan te tonen. Bel de FBI. Zo'n profiler hebben ze nog nooit gehad.

Lees gewoon even alle berichten van GN op dit topic terug, kan heel makkelijk door op het vergrootglaasje te klikken. Wát weten we nou eigenlijk?

Helemaal niks.

Ga praten met je man.Sorry, Evidenza, dat ik niet op je gereageerd heb. Ik kom zo met een update.
quote:ElleMichelle schreef op 19 augustus 2008 @ 16:03:

Je hebt 80% zekerheid door wat je neef zegt? Zekerheid heb ik niet.

Je hebt gesproken met 1 persoon en that's it? Met meer personen, maar geen van hen weet de waarheid.

Ik zou toch meer zekerheid willen,het verhaal van meerderen willen horen.

Weten de partners van die andere ooms het al?

Hoe gaan zij ermee om?

Willen die ooms wel praten of zwijgen ze ook gezamelijk? Dat weet ik niet: we hebben nauwelijks contact met hen.

Waarom neem je geen contact op met nichtje? Neefje heeft haar gisteren tijdens ons gesprek geprobeerd te bellen, maar ze nam niet op. Ik zou haar nummer krijgen, maar dat heb ik nog niet. Kan ik via neefje wel makkelijk aan komen.

Weet je waarom haar moeder in een inrichting zit? Nee

Zoveel dingen die ik me afvraag,vraag jij je die dingen niet af?

Ik snap dat niet eerlijk gezegt....
quote:elninjoo schreef op 19 augustus 2008 @ 16:28:

[...]

Maar dát kan dus al het probleem zijn. Hij weet dan dat jij de beschuldigingen van neefje hebt gehoord en jij vraagt hem doodleuk wat er tussen hen aan de hand is ipv tekeer te gaan over de aso neef die het gore lef heeft om zulke beschuldigingen te uiten.Zo is het niet gegaan. Vóórdat ik naar neefje ging om te praten, heb ik Man de gelegenheid gegeven zijn verhaal te doen.
Je moet ook met de personen gaan praten die erbij betrokken lijken te zijn.

De ooms,hun partners.

Het nichtje

En indien mogelijk,de moeder

Als je man je geen antwoorden wil geven kun je proberen die antwoorden MISSCHIEN van de anderen te krijgen die erbij betrokken zijn.

Zou je dat willen of ben je er huiverig voor?
Neefje weet vast wel waarom zijn moeder in een inrichting zit...
Voor allen die zich opwinden, ik post hier niet voor jullie, maar omdat ik met GN meeleef. Jullie oordeel over mij zegt meer iets over jullie zelf, dan over mij. Maar omdat ik jullie dag/avond niet wil verpesten, trek ik me terug, ook al is dit een openbaar topic. Als GN behoefte heeft weet ze mij te vinden, denk ik.
Update: Vanmiddag hebben we gepraat. Ik heb man (nogmaals) gevraagd zijn verhaal te doen. Hij zegt dat hij geen verhaal heeft en dat neefje hem kapot wil maken.

Daar is hij boos over.

Ik ben een beetje rustiger omdat er in ieder geval weer íets is gezegd. En ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik mij niet tegen hem gekeerd heb (door het gegons heeft hij het gevoel dat "iedereen" zich tegen hem keert).

Sorry dat ik niet op iedereen heb kunnen reageren. Vandaag ga ik vroeg slapen. Ik ben heel heel heel moe.
quote:gelegenheidsnick schreef op 19 augustus 2008 @ 19:09:

Update: Vanmiddag hebben we gepraat. Ik heb man (nogmaals) gevraagd zijn verhaal te doen. Hij zegt dat hij geen verhaal heeft en dat neefje hem kapot wil maken.

Daar is hij boos over.

Ik ben een beetje rustiger omdat er in ieder geval weer íets is gezegd. En ik heb hem duidelijk gemaakt dat ik mij niet tegen hem gekeerd heb (door het gegons heeft hij het gevoel dat "iedereen" zich tegen hem keert).

Sorry dat ik niet op iedereen heb kunnen reageren. Vandaag ga ik vroeg slapen. Ik ben heel heel heel moe.Goed om te horen dat er in ieder geval een soort van opening is nu! Wellicht kunnen jullie de komende dagen stapje voor stapje verder met elkaar in gesprek komen. Het klinkt alsof ie zich op dit moment heel alleen voelt. Ik hoop dat ik nu niet doorzaag: wat bedoelt hij met 'geen verhaal hebben'? Dat hij niets gedaan heeft? Of...?
Hij ontkent niet glashard. En/of hij wil niet in de verdediging gedrukt worden.
GN, dat is in ieder geval een stap in de goede richting. Fijn dat jullie hebben gepraat en er inderdaad een opening is. Ik sluit me aan bij Opperdepop en denk dat hij de spijker op z'n kop slaat met zijn opmerkingen.

Sterkte!
anoniem_20062 wijzigde dit bericht op 20-08-2008 00:58
Reden: de vermeende zij is een hij, vandaar de aanpassing
% gewijzigd
Bedankt, Alice33! Er is inderdaad een opening. En dat vind ik beter dan dat stomme zwijgen.
GN, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd en dit is natuurlijk een hele heftige, moeilijke situatie voor alle partijen. Ik hoop echt dat jullie constructieve gesprekken hebben, zodat je meer helderheid krijgt over wat er nu feitelijk is gebeurd/aan de hand is.

Het complexe aan deze situatie is natuurlijk dat iedereen zijn eigen zienswijze heeft en dat het bijna ondoenlijk is om de ''waarheid'' boven tafel te krijgen.

Je houdt je kranig, respect hoor!
GN, een opening geeft toch wat hoop op een echt gesprek. Ik hoop dat je vannacht een beetje kunt slapen!
Wees blij!
Vanmiddag dacht ik, toen ik zat te lezen: "wat een kansloos topic". Is natuurlijk niet zo aardig, maar dat is mijn kort-door-de-bocht vertaling van de lange posting die Evidenza schreef, waar ik het helemaal mee eens ben.

Gelegenheidsnick,

Ik vind jouw gedrag bizar. Kennelijk komt jouw man uit een nog bizarrere familie, maar goed, dat wist je neem ik aan al langer dan nu, en je bent desondanks met hem in zee gegaan.

Des te vreemder is het dat jij geen enkel vertrouwen in hem lijkt te hebben, maar wel in allerlei mensen die jullie of niet kennen, of nooit spreken, of in inrichtingen zitten, of weet ik veel wat.

Wat ik uit jouw verhaal tot nu toe begrijp: er is een problematisch nichtje uit een nog problematischer gezin. Moeder is kennelijk "niet helemaal goed", vader is dood. Lijkt me meer dan voldoende om nichtje ook "niet helemaal goed" te maken, een mens wordt van minder enigszins fucked up.

Dat nichtje heeft een verhaal, betrekt daar kennelijk zo'n beetje jullie hele vriendenkring en je mans hele familie in, beschuldigt ook nog eens je mans halve familie, iedereen praat met iedereen, maar niemand van de beschuldigden praat met elkaar en niemand praat met het slachtoffer.

En jij gaat stommetje zitten spelen en hier op het vivaforum fijn gedachten zitten wisselen met mensen die ongezien kunnen profilen en PTSS kunnen constateren.

Sorry, ik vind het gegeven zoals je het in de topictitel schetst echt heel erg en daar heb ik ook echt medelijden mee, met alle betrokkenen zelfs, maar uit het topic zélf haal ik niets dat op de titel wijst. Alleen maar heel veel rare omgangsvormen, eigenlijk.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven