"10 redenen om een donkere man te daten"

14-04-2015 18:08 813 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik klikte zojuist verkeerd (op home i.p.v. forum) en toen kwam ik op de homepage van Viva. (Trouwens, als dit topic niet mag, dan hoor ik dat wel neem ik aan?) Daar zag ik het artikel staan "10 redenen om een donkere man te daten". Nieuwsgierig als ik ben naar welk hokje nu weer zou worden aangevinkt, las ik onderstaande met steeds hoger opgetrokken wenkbrauwen:

- He’s got the moves! De kans is groot dat hij op de dansvloer – al helemaal vergeleken met de gemiddelde Nederlandse man – sexy losse heupjes heeft. En dát komt weer prima van pas in bed…

- Zijn zachte, volle lippen zoenen heerlijk!

- Jullie krijgen de mooiste kindjes die er maar bestaan. Stiekem zijn we toch allemaal een beetje jaloers op de prachtige halfbloedjes van Sunnery en Doutzen?

- Extra reden voor reisjes naar het buitenland. Dit jaar wéér kerst vieren bij zijn familie in een zonnig warm land? Hè, wat vervelend nou…

- Jullie zijn het levende bewijs dat verschil in afkomst geen barrière is in de liefde. En dat kan iedereen zien!

- Elke keer als jullie samen naakt in bed liggen, besef je hoe mooi jullie huidskleuren bij elkaar afsteken.

- Donkere mannen hebben over het algemeen meer passie dan onze nuchtere Hollandse knapen.

- Het verbreedt je kennis over de wereld, want je krijgt er een gratis een lesje over zijn cultuur bij.

- Je zat er vast al op te wachten: zijn piemel. Meer uitleg lijkt ons overbodig.

- Donkere mannen zijn vaak echte gentlemen. Deuren open houden, lieve complimentjes… Ons hoor je niet klagen!

Huidskleuren bij elkaar afsteken? Elke viva-lezeres is blank?

Reisjes naar het buitenland? Elke donkere man is niet in Nederland geboren en heeft een exotische familie in een ver warm land?

Verschil in afkomst? Elke donkere man heeft een andere afkomst dan een Nederlandse vrouw?

Een lesje cultuur?

Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom ik dit topic open. Ik ben nogal verbaasd over zoveel kortzichtigheid. Nou lees ik de Viva nooit, dus misschien is dat het, maar sjongejonge, wat word je geconfronteerd met een enorme berg poep als je per ongeluk misklikt op het forum zeg.

Leest de viva redactie hier ook mee? (Zo ja: hallo , menen jullie dit nu echt serieus ja?)
quote:yasmijn schreef op 15 april 2015 @ 20:49:

Op FB is Syl nogal ontdaan dat de naam Ruth Jacott bij haar foto stond bij RTL B. Hier moet ik dan weer heel erg om lachen.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:yasmijn schreef op 15 april 2015 @ 20:49:

Op FB is Syl nogal ontdaan dat de naam Ruth Jacott bij haar foto stond bij RTL B.

Aan de andere kant: heeft iemand hen weleens samen geZien? Ik denk dat het 1 persoon is. Iets andere kleding aan en hop daar heb je Gerda havertong dan weer.
heb net de excuses gelezen van de redacteur. ik nomineer de Viva-gate al als woord van 2015 of zoiets.
quote:chinchilla schreef op 15 april 2015 @ 21:20:

heb net de excuses gelezen van de redacteur. ik nomineer de Viva-gate al als woord van 2015 of zoiets.

Het is gebeurd. VIVA heeft een sitebericht geplaatst dat veel mensen ontzettend heeft gekwetst. Een bericht dat op zijn minst getuigt van hokjesdenken en volgens velen van racisme; iets waarvan VIVA zich juist altijd zo heeft gedistantieerd. Al die mensen verdienen een excuus. Om te beginnen van mij persoonlijk, want ik ben VIVA’s hoofdredacteur. Er zijn momenten in je carrière waarop je het liefst in een foetushouding wilt wegkruipen, wachtend tot de storm over is. Dat je elke tweet, elk telefoontje, mailtje, twitterbericht, elke nieuwsupdate, forumpost, Facebook-message, Whatsapp; álles compleet zou willen negeren. Gisteravond was zo’n moment. En juist dát zijn de momenten waarvan ik vind dat ik er moet stáán. Vóór maar ook áchter mijn merk, zonder mijn eigen normen en waarden daarbij te verloochenen. VIVA’s motto is ‘Niets te verbergen’ en daar geloof ik in. Ook als het gaat om onze eigen fouten. Dus hier komt het…. Wat is er gebeurd?

Dinsdagavond om een uur of zes ontplofte in enkele minuten tijd mijn timeline op Twitter door verbolgen reacties op een VIVA.nl-post die zojuist was gepubliceerd. ‘10 redenen om een donkere man te daten’ las ik. En right then and there draaide mijn maag zich om. Het zou toch niet…? Ik opende de link en alle boze reacties op mijn Twitter – en inmiddels ook via Whatsapp, sms, Facebook en het VIVA-forum – vielen compleet op hun plek. Het was een lijstje vol racistische stereotyperingen die ik niet ga herhalen. De verleiding was groot om te blijven hangen in een ‘Hoe heeft dit kunnen gebeuren?!’ of ‘Wie heeft dit in vredesnaam geschreven?!’-modus, maar daar schiet niemand iets mee op. Niet de vele mensen die zich gekwetst voelen, niet ‘mijn’ merk en niet ‘mijn’ team.

Wat te doen? Om te beginnen: onmiddellijk die post offline halen. Niet om onze fout weg te moffelen, want VIVA heeft zoals gezegd niets te verbergen; ook onze eigen misstappen niet. Wél omdat dit artikel kwetsend is. En vervolgens: mensen te woord staan. Volledig terecht diep door het stof. Namens mijn merk, mijn team, de desbetreffende redacteur en bovenal namens mezelf. Had ik het artikel vooraf dan niet gelezen? vraagt een krant die een reactie eist. Nee. Ik zou willen dat ik als hoofdredacteur wél alle uitingen die VIVA doet vooraf kon screenen, maar dan zou een dag uit simpelweg meer dan 24 uur moeten bestaan. Neemt niet weg dat ik een flinke steek heb laten vallen. Iemand in mijn team heeft tenslotte zonder alarmbellen deze post met de beste intenties geschreven en gepubliceerd. Met de beste intenties, ja: ik kén mijn mensen en ze hebben stuk voor stuk een goed hart. Écht. Deze redacteur heeft met deze post niemand willen kwetsen. Wijzen naar de schrijver van het stukje, mijn handen ervan aftrekken, er schande van spreken en overgaan tot de orde van de dag zou té makkelijk zijn. Maar ook onterecht. Want ook bij fouten zijn het míjn mensen. Dus wat hier gebeurd is, trek ik me persoonlijk aan.

Maar hoe heeft dit dan kúnnen gebeuren? Waar waren die alarmbellen? Ik heb er geen antwoord op. Maar wat ik wél weet, ook na het lezen van alle reacties die VIVA en ikzelf kregen: racisme, zelfs in berichten die door de schrijver juist als politiek correct waren bedoeld, is ook anno 2015 een onderwerp dat een podium verdient. Een onderwerp dat besproken moet worden. Ook als het eigen merk daartoe opnieuw aanleiding heeft gegeven. Want als een schrijver met goede bedoelingen racistische uitingen doet zonder dat dat bij de afzender als zodanig voelt: begrijpen we dan wel goed genoeg wat hokjesdenken met een lezer kan doen? Nee. En daar kan, nee daar MOET VIVA iets aan doen.

Dát is wat ik op Twitter in een kort statement communiceer en onmiddellijk krijg ik bijval. Mensen die willen helpen een crisis (VIVAgate zoals het inmiddels op social media heet) als deze om te buigen naar een leermoment voor velen. Op de redactie vindt een spoedberaad plaats om dit soort misstanden bespreekbaar te maken, te voorkomen en vooral begrip te creëren over wáárom deze post fout was. Excuses maken is één ding, het gaat om het besef. En dus kan ik dit editorial afsluiten met de belofte: volgende week een achtergrondverhaal in VIVA over deze discussie en het sentiment dat het losmaakt. Niet alleen uit de koker van een redacteur met een schuldgevoel, maar juist samen met de vele mensen die zich bij dit onderwerp betrokken voelen.

To be continued,

Vivianne
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Sensy12 schreef op 15 april 2015 @ 21:09:

10 redenen om viva-trut als vriendin te willen

http://www.funx.nl/index. ... ut-als-vriendin-te-willenIk vind wel dat ze er een soort disclaimer bij hadden kunnen zetten, zoiets als 'De Vivatrut is absoluut niet te verwarren met de Vivaforummer. Elke overeenkomst tussen de Vivatrut en de Vivaforummer berust op louter toeval en de echte Vivaforummer distancieert zich in alles van de Vivatrut.' Ja, ik bedoel maar, voor je het weet word je stereogetypeerd.
Waar staat dat, BGB? Kun je daar ook reageren? Kunnen we roepen dat het woord "negermeisje" nog steeds op het forum staat? Al 24 uur terwijl er gestaft is?
Geen bijzonderheden
quote:yasmijn schreef op 15 april 2015 @ 21:31:

Waar staat dat, BGB? Kun je daar ook reageren? Kunnen we roepen dat het woord "negermeisje" nog steeds op het forum staat? Al 24 uur terwijl er gestaft is?http://www.viva.nl/nu/hoofdredacteur-vivianne-reageert/
"Volgende week in viva een achtergrondverhaal......"

Denkt ze dat we massaal de viva gaan kopen? Dacht het niet! Het achtergrondverhaal dient ook op de site te staan!
Geen bijzonderheden
Na alle ophef die gisteravond is ontstaan naar aanleiding van wat inmiddels te boek staat als de VIVAgate is de redactie van VIVA met de vele mensen die terecht kritiek hebben geuit de dialoog aangegaan. VIVA’s hoofdredacteur Vivianne: “Naast welgemeende excuses, is het ook belangrijk dit een goed gevolg te geven. Niet eenmalig, maar substantieel. Zeker wanneer je bekijkt hoeveel onze enorme uitglijder heeft losgemaakt, vind ik dat VIVA daarin haar verantwoordelijkheid moet nemen. Sylvana bood via Twitter meteen haar hulp aan, en ik neem dat met beide handen aan.”

Sylvana: “Ik ben erg blij dat Vivianne mijn aanbod om samen op zoek te gaan naar een duurzame oplossing voor een steeds terugkerend probleem in de media en op andere plekken in onze samenleving heeft aangenomen, en kijk er naar uit vanaf nu wekelijks een column te schrijven voor VIVA die zal laten zien dat diversiteit geen nobel streven maar een vast gegeven is dat zich gereflecteerd mag zien in alle vormen van media en op alle plekken in de samenleving. Naast het schrijven van de column zal ik de ervaring die ik in de afgelopen 25 jaar in de media en 44 jaar als zwarte vrouw in Nederland heb opgedaan, inzetten om op lange termijn mee te denken en te adviseren in hoe diversiteit en alle gevoeligheden daaromheen een permanente plek te geven in het maken van het blad en adresseren van haar lezeressen. Ik ben blij dat een blad als VIVA hiermee de kans grijpt om vooraan te lopen in de mars naar een realistischer beeld van alle Nederlanders en hoe wij ons met elkaar verhouden.”

Mooie foto van Dionne Warwick er bij.....
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 april 2015 @ 21:36:

[afbeelding]

Mooie foto van Dionne Warwick er bij.....mooi mens die gerda havertong
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 april 2015 @ 21:35:

Na alle ophef die gisteravond is ontstaan naar aanleiding van wat inmiddels te boek staat als de VIVAgate is de redactie van VIVA met de vele mensen die terecht kritiek hebben geuit de dialoog aangegaan. VIVA’s hoofdredacteur Vivianne: “Naast welgemeende excuses, is het ook belangrijk dit een goed gevolg te geven. Niet eenmalig, maar substantieel. Zeker wanneer je bekijkt hoeveel onze enorme uitglijder heeft losgemaakt, vind ik dat VIVA daarin haar verantwoordelijkheid moet nemen. Sylvana bood via Twitter meteen haar hulp aan, en ik neem dat met beide handen aan.”

Sylvana: “ die zal laten zien dat diversiteit geen nobel streven maar een vast gegeven is dat zich gereflecteerd mag zien in alle vormen van media en op alle plekken in de samenleving. Lekker vlot geschreven Syl!
Ik heb bij de statement een reactie geplaatst.

Het is echt niet afdoende dat het achtergrondverhaal alleen in dat blad komt te staan. Wie van ons leest dat nou?
Geen bijzonderheden
Geen idee wie Sylvana is maar het lijkt me een goede zaak dat ze voortaan een column over dit soort zaken in het blad zetten.

"Op de redactie vindt een spoedberaad plaats om dit soort misstanden bespreekbaar te maken, te voorkomen en vooral begrip te creëren over wáárom deze post fout was."

Blijkbaar moest er begrip gecreerd worden over waarom deze post zo fout was. Goh. Is het toch meer dan alleen 1 redacteur die er een zooitje van heeft gemaakt, hm?
quote:yasmijn schreef op 15 april 2015 @ 21:46:

Ik heb bij de statement een reactie geplaatst.

Het is echt niet afdoende dat het achtergrondverhaal alleen in dat blad komt te staan. Wie van ons leest dat nou?

niemand

waar staat dat statement?
quote:minnim schreef op 15 april 2015 @ 21:48:

Geen idee wie Sylvana is maar het lijkt me een goede zaak dat ze voortaan een column over dit soort zaken in het blad zetten.

"Op de redactie vindt een spoedberaad plaats om dit soort misstanden bespreekbaar te maken, te voorkomen en vooral begrip te creëren over wáárom deze post fout was."

Blijkbaar moest er begrip gecreerd worden over waarom deze post zo fout was. Goh. Is het toch meer dan alleen 1 redacteur die er een zooitje van heeft gemaakt, hm?

verontrustend inderdaad.

ze zien het probleem dus zelf niet
Ik ben blij dat een blad als VIVA hiermee de kans grijpt om vooraan te lopen in de mars naar een realistischer beeld van alle Nederlanders en hoe wij ons met elkaar verhouden.”

Blad? Op het forum speelt het racismeverhaal!!!
Geen bijzonderheden
quote:sabbaticalmeds schreef op 15 april 2015 @ 21:48:

[...]

niemand

waar staat dat statement?http://www.viva.nl/nu/hoofdredacteur-vivianne-reageert/
Ze zien dit als een uitgelezen kans om de oplage van het blad op te krikken.
Geen bijzonderheden
quote:ninon schreef op 15 april 2015 @ 21:28:

[...]

Ik vind wel dat ze er een soort disclaimer bij hadden kunnen zetten, zoiets als 'De Vivatrut is absoluut niet te verwarren met de Vivaforummer. Elke overeenkomst tussen de Vivatrut en de Vivaforummer berust op louter toeval en de echte Vivaforummer distancieert zich in alles van de Vivatrut.' Ja, ik bedoel maar, voor je het weet word je stereogetypeerd.Hoog tijd voor onafhankelijk!
quote:yasmijn schreef op 15 april 2015 @ 21:50:

Ze zien dit als een uitgelezen kans om de oplage van het blad op te krikken.Elluk nadeel hep zun foordeel.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 15 april 2015 @ 21:51:

[...]

Elluk nadeel hep zun foordeel.Eerst zien, dan geloven
Geen bijzonderheden
quote:minnim schreef op 15 april 2015 @ 21:48:

Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
There's no such thing as bad publicity.
quote:yasmijn schreef op 15 april 2015 @ 21:50:

Ze zien dit als een uitgelezen kans om de oplage van het blad op te krikken.blad? welk blad?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven