Mode & Beauty alle pijlers

Rok, wit bruiloft

09-05-2015 16:25 249 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_227619 wijzigde dit bericht op 06-04-2018 14:25
99.55% gewijzigd
Een lichtroze strapless jurk met veel kant en madeliefjes in je haar mag wel dan? De kleur wit lijkt me niet het probleem, maar meer het kledingstuk zelf en hoe je het combineert. Daarnaast ligt het natuurlijk aan de bruiloft en hoe de bruid zelf gekleed gaat. Op mijn bruiloft zou je mogen dragen wat je wil. Zelfs een trouwjurk.
quote:olympiacolbert schreef op 10 mei 2015 @ 10:43:

[...]

Je zult wel gelijk hebben. Ik vind het alleen zo ongezellig klinken... Een bruiloft moet gaan over feest en liefde, en nu gaat het de hele tijd over 'alles proberen zo goed mogelijk te doen en zorgen dat je niemand op z'n tenen trapt'. Ik zou het verschrikkelijk hebben gevonden als mijn gasten zo over mijn bruiloft dachten en ben blij dat ik zowel spijkerbroeken als witte kokerrokken heb gezien.Niets ongezelligs aan fatsoen houden. Ik vind dat egoïstische gedoe juist ontzettend ongezellig!
quote:sinnombre schreef op 10 mei 2015 @ 10:37:

Ik vind het jammer dat mensen zich niets meer aantrekken van 'hoe het hoort'.

Zie je ineens vrouwen met legging op een huwelijksfeest.

Of felgekleurde kleding bij een begrafenis.

Mensen lijken niet meer de moeite willen doen voor een gelegenheid. Dat vind ik pas 'shocking'.

Ik vind op zich niets mis met spijkerbroeken op een bruiloft en kleurrijke kleding op een begrafenis.

Maar dat moet dan wel passen bij de mensen waar het om gaat. Ik droeg ooit een rok die van wit naar zwart loopt met daarop fel gekleurde bloemen naar een crematie. Maar in dat geval hield de overledene enorm van bloemen, en de familie wilde liever geen stemmig zwart maar liever iets vrolijkers. En dan is dat natuurlijk helemaal prima.

Echter, als je dat niet zeker weet, dan is het niet meer dan fatsoenlijk om je aan de etiquette te houden.
Zeker wel wat mis met spijkerbroeken bij zo'n gelegenheid.

Het kan bij je passen, maar je hoort je aan te passen.
[quote]sinnombre schreef op 10 mei 2015 @ 11:18:

Het kan bij je passen, maar je hoort je aan te passen.[/quote]

Als een toekomstige bruid of bruidegom zoiets tegen mij zou zeggen zou ik al helemaal geen zin meer hebben om naar die bruiloft te komen. Het gaat er toch om dat iedereen zich prettig voelt?
TO opent een topic met de vraag om meningen.

Die meningen krijgt ze.

En uiteindelijk ontstaat er een wellus/nietus discussie.

Terwijl er alleen maar meningen zijn gegeven en TO kan daarmee doen wat ze wilt.

Typisch.
quote:theamuts schreef op 10 mei 2015 @ 11:23:

Als een toekomstige bruid of bruidegom zoiets tegen mij zou zeggen zou ik al helemaal geen zin meer hebben om naar die bruiloft te komen. Het gaat er toch om dat iedereen zich prettig voelt?Maar het is belangrijker dat jij je prettiger voelt dan het bruidspaar? Als jij voor een paar uurtjes niet je best wil doen om het het bruidspaar naar hun zin te maken, kan je inderdaad beter thuisblijven, want dan ben je gewoonweg niet genoeg met hen begaan om hun speciale dag te vieren. Maar dat is natuurlijk je goed recht, om dan niet te gaan.
quote:nephthys schreef op 10 mei 2015 @ 11:31:

[...]

Maar het is belangrijker dat jij je prettiger voelt dan het bruidspaar? Als jij voor een paar uurtjes niet je best wil doen om het het bruidspaar naar hun zin te maken, kan je inderdaad beter thuisblijven, want dan ben je gewoonweg niet genoeg met hen begaan om hun speciale dag te vieren. Maar dat is natuurlijk je goed recht, om dan niet te gaan.Het is geven en nemen. Natuurlijk pas je je wel aan, maar het lijkt me niet de bedoeling dat je je volkomen anders gaat kleden dan anders.
Wat ik zo opvallend vind is dat de tegenstanders van 'de witte rok' zo schermen met dat het tegen de 'etiquette' zou zijn. Maar zoals de verschillende links aangeven is dit helemaal geen harde regel. Zoals het wel absoluut ongepast is om met een diep decolleté naar de moskee te gaan, of de kerk wat dat betreft. Een witte rok is een twijfelgeval, een grey area, oftewel kan best in bepaalde gevallen. En dan gaat het vooral om waar de witte rok mee gecombineerd wordt en hoe die eruit ziet. Niet of de bruid het wilt, ja of nee. In TO's geval zou ik afraden om er een pastelkleurig blouse op te dragen maar deze rok kan prima met een felle kleur blouse erop.

Aan de andere kant als je weet dat de bruid het heel vervelend zou vinden als jij ook maar 1 wit stuk in je kleding hebt dan houd je daar natuurlijk rekening mee. Maar dat is dus een uitzonderingsgeval. In principe kan een wit kledingstuk best (voorzover het totaal plaatje niet teveel lijkt op een bruidsjurk) tenzij de bruid heeft aangegeven dat (of je weet dat) dat niet op prijs gesteld wordt. Net zoals je dus in principe in het zwart naar een begrafenis gaat tenzij door de nabestaanden is aangegeven dat ze liever hebben dat je iets fleurigers aantrekt.

Als TO twijfelt over de mening van de bruid dan kan ze het best even navragen. Zolang je dat op een vrijblijvende manier doet hoeft de bruid zich totaal niet onder druk gezet te voelen om ja te zeggen.
The only time 'succes' comes before 'work' is in the dictionary.
quote:theamuts schreef op 10 mei 2015 @ 11:34:

[...]

Het is geven en nemen. Natuurlijk pas je je wel aan, maar het lijkt me niet de bedoeling dat je je volkomen anders gaat kleden dan anders.Dat is waar, maar laat ons nu niet doen alsof de meeste bruidsparen zulke onmogelijke outfits verwachten. Netjes feestelijk gekleed is nog altijd de standaard, en daar kan je altijd wel je eigen stijl aan geven, zonder daarbij de wensen van het bruidspaar volledig naast je neer te leggen.
Typisch dat veel reageerders die het over de etiquette hebben zo onbeschoft zijn tegen TO,..

Een wit kledingstuk kan prima, als je het combineert met iets fels of zo. En zeker als je geen daggasten bent/niet op de staatsieportretten staat.
quote:nephthys schreef op 10 mei 2015 @ 11:37:

[...]

Dat is waar, maar laat ons nu niet doen alsof de meeste bruidsparen zulke onmogelijke outfits verwachten. Netjes feestelijk gekleed is nog altijd de standaard, en daar kan je altijd wel je eigen stijl aan geven, zonder daarbij de wensen van het bruidspaar volledig naast je neer te leggen.Jouw definitie van "Netjes feestelijk gekleed" is waarschijnlijk anders dan de mijne. Is de mijne dan slechter dan de jouwe?
quote:theamuts schreef op 10 mei 2015 @ 11:45:

[...]

Jouw definitie van "Netjes feestelijk gekleed" is waarschijnlijk anders dan de mijne. Is de mijne dan slechter dan de jouwe?Nee, zolang we ons beiden min of meer aan de standaard regels houden. Voor mij is dat misschien een broek, voor jou een rok. Voor jou kleurrijk, voor mij saai. Maar we doen beiden beter geen wit aan, of iets heel provocerend.
quote:nephthys schreef op 10 mei 2015 @ 11:48:

[...]

Nee, zolang we ons beiden min of meer aan de standaard regels houden. Voor mij is dat misschien een broek, voor jou een rok. Voor jou kleurrijk, voor mij saai. Maar we doen beiden beter geen wit aan, of iets heel provocerend.Van dat wit wist ik echt niet toen ik naar die bruiloft ging. (Ik kreeg er ook geen commentaar op of rare blikken.) Maar hoe had ik dat moeten weten dan?
Eens met It_Suits_You_Well en marana.

TO wordt voor van alles uitgemaakt omdat ze het zelfs maar durft te vragen, terwijl het kennelijk een "gray area" is en het dus helemaal niet zo raar is dat ze het vraagt. En inderdaad vind ik die onaardige reacties allesbehalve netjes.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:theamuts schreef op 10 mei 2015 @ 11:50:

[...]

Van dat wit wist ik echt niet toen ik naar die bruiloft ging. (Ik kreeg er ook geen commentaar op of rare blikken.) Maar hoe had ik dat moeten weten dan?

Tja, geen idee eigenlijk hoe ik dat heb geleerd. Door vaak naar dit soort officiële gelegenheden te gaan van jongsaf, en zo een beeld te krijgen van de standaard. Ik begrijp het ook wel hoor dat vandaag de dag de jeugd helemaal niet meer zo vertrouwd is met die dingen, ook omdat vele mensen er zich niet meer aan houden en etiquetteregels ook evolueren doorheen de tijd.

Ik vind ook niet dat je aan de schandpaal genageld moet worden omdat je wit draagt terwijl je helemaal niet wist dat dit niet 'hoort'. Maar TO weet het wel, dus ja, dan vind ik het weer wel een kwestie van beetje fatsoen.

Ik zou bijvoorbeeld ook echt niet weten wat hoort bij feestelijkheden van andere culturen, dus ik zou daar ook de mist in kunnen gaan. Maar ik zou wel mijn best doen om zoveel mogelijk te weten te komen over wat niet kan, door wat rond te vragen.
Ik ben 49 en ik wist ook niet dat het not done was om een witte rok aan te trekken op een bruiloft. Ik weet het dankzij dit topic maar ik zie er ook geen kwaad in om een witte broek of rok te dragen met een felgekleurde bloes of jasje want niemand verward je dan met de bruid. Ik vind het allemaal ver gezocht hoor. Ik ben benieuwd en ga even in ons trouwalbum kijken naar wat de gasten droegen haha.
quote:Blondie456 schreef op 10 mei 2015 @ 12:01:

Ik ben 49 en ik wist ook niet dat het not done was om een witte rok aan te trekken op een bruiloft. Ik weet het dankzij dit topic maar ik zie er ook geen kwaad in om een witte broek of rok te dragen met een felgekleurde bloes of jasje want niemand verward je dan met de bruid. Ik vind het allemaal ver gezocht hoor. Ik ben benieuwd en ga even in ons trouwalbum kijken naar wat de gasten droegen haha.Nee met een broek word je niet verward met de bruid. Maar als je met die spierwitte broek naast de bruid staat en haar jurk is net ff anders wit lijkt haar jurk goor/verwassen. Dat is voor de trouwfoto's echt niet zo leuk. Of het moet je er om te doen zijn, de bruid afzeiken.
Ik vind trouwjurken sowieso afzichtelijk.
quote:theamuts schreef op 10 mei 2015 @ 12:07:

Ik vind trouwjurken sowieso afzichtelijk.En?
quote:theamuts schreef op 10 mei 2015 @ 11:23:

Als een toekomstige bruid of bruidegom zoiets tegen mij zou zeggen zou ik al helemaal geen zin meer hebben om naar die bruiloft te komen. Het gaat er toch om dat iedereen zich prettig voelt?

Het gaat om het bruidspaar, niet om jou.

Als jij niet het fatsoen kunt opbrengen je één dagje te kleden zoals het hoort en wat wordt gewaardeerd, dan is er iets misgegaan in je opvoeding.
quote:misswhite schreef op 09 mei 2015 @ 21:48:

[...]

Dank je wel Susan!

Volgens bovenstaande link kan een gedeeltelijke witte outfit wél maar kan een volledig witte of ZWARTE jurk echt niet. Dát hadden jullie nog niet gezegd! Een topje onder een blouse is echt wel anders dan een witte rok of broek. Het gaat er om dat als je naast de bruid staat jouw wit die van haar jurk niet mag overtreffen. Met een topje zit er , al zit je vastgeplakt aan de heup, een stuk anders gekleurde stof tussen. Jouw wit mag niet naast het wit van de bruid. Het kan zijn dat haar jurk daardoor goor lijkt op foto's.
quote:sinnombre schreef op 10 mei 2015 @ 11:18:

Het kan bij je passen, maar je hoort je aan te passen.

Lees nog eens goed. Ik schreef namelijk niet dat het bij de gast moet passen, maar dat het moet passen bij de gastheer/-vrouw/-familie.

Er zijn mensen die zich opgelaten voelen als iedereen opgeprikt komt. Wanneer zij dat kenbaar maken, bijv met een dresscode, dan hoor je dat te respecteren.
quote:nina1966 schreef op 10 mei 2015 @ 12:06:

[...]

Nee met een broek word je niet verward met de bruid. Maar als je met die spierwitte broek naast de bruid staat en haar jurk is net ff anders wit lijkt haar jurk goor/verwassen. Dat is voor de trouwfoto's echt niet zo leuk. Of het moet je er om te doen zijn, de bruid afzeiken.Kun je niet gewoon uitleggen waarom die witte broek niet handig is zonder die kattige laatste zin? Of denk je dat er serieus mensen zijn die speciaal een witte broek aantrekken om op de foto's naast de bruid te gaan staan zodat op foto's de jurk verwassen lijkt?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
quote:sinnombre schreef op 10 mei 2015 @ 12:14:

[...]

Het gaat om het bruidspaar, niet om jou.

Als jij niet het fatsoen kunt opbrengen je één dagje te kleden zoals het hoort en wat wordt gewaardeerd, dan is er iets misgegaan in je opvoeding.Zucht.... Waar schrijf ik dat ik dat niet doe? Ik schrijf wat ik ervan vind! En ik vind het niet gastvrij om je gasten te dwingen dingen te doen die niet bij hen passen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven