Leuke (voorlees)boeken voor kind van 10

24-08-2008 19:45 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees zoon van 10 graag voor en ben op zoek naar nieuwe titels. Zelf lezen vindt hij niet zo super (of het moet de Donald Duck zijn) maar voorgelezen worden valt natuurlijk wel erg in de smaak en ik doe het ook met plezier. Titels van boeken die ik al heb voorgelezen; "In de soete suikerbol" (W.G. van der Hulst), "De kinderen van de grote fjeld" (jeugdsentiment voor mij en hij vond het ook prachtig) en "Kruistocht in spijkerbroek" en "Snuf de hond". Wie heeft er nog leuke titels? Boeken met magie spreken mij niet aan (dus Van Loon en consorten zijn kansloos). Wat is het leukste boek van Roald Dahl ook al weer? (voor zover dat objectief is te zeggen natuurlijk). Of heeft iemand nog een andere tip?

Alvast bedankt!
De GVR (Grote vriendelijke reus)!!! Echt geweldig! Van Roal Dahl!
Of Sjakie in de chocoladefabriek, mathilde, zijn allemaal van Roal Dahl. Sjakie is ook wel errug leuk natuurlijk! Vooral als je daarna ook nog saampjes de film gaat kijken!
Alles van Anthony Horowitz. Hij heeft een paar boeken over magie dus die kan je overslaan maar hij heeft ook geschreven:

de tim diamand reeks: fantastisch komische detective verhalen

Alex Rider reeks

heleboel losse boeken.

Deze waren mijn favoriete boeken als kind en in Engeland is hij ook heel erg bekend en meerdere malen bekroond voor zijn werk. Google maar op zijn naar en de titels verschijnen (ik heb namelijk een kast vol maar met de Engelse versie.)
Andere vraag: spreken boeken over magie jóu niet aan, of zoonlief niet aan want wat mij betreft gaat voorlezen om verhalen die je kind aanspreken en ben jij alleen de spreekbuis van het boek.
kijk op bol.co. Daar vind je heel veel kinderboeken, of wordt lid van de bieb, daar staan ze op leeftijd gesorteerd. (hoef je ze ook niet te kopen)
Alle kinderboeken van Dahl zijn leuk . Sommige niet-kinderboeken zijn zelfs al leuk voor ze ; het wonderlijke verhaal van hendrik meyer vond ik prachtig als kind . De tovervinger , Sjakie en de chocaladefabriek , Joris en de toverdrank ( lachen ! ) , de heksen , de griezels ( ook lachen ) ......... ik heb ze ook allemaal voorgelezen .

In de bibliotheek kun je gesproken boeken lenen ; is dat wat , voor als je op vakantie gaat in zijn I-podje ofzo ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
http://www.zoekkinderboek.nl

Helemaal toppie!
De brief voor de koning / geheimen van het Wilde woud van Tonke Dragt. Van diezelfde schrijfster ook De Zevensprong.

De boeken van Francine Oomen, waarschijnlijk wel iets leuker voor meisjes, jongens vinden ze soms ook wel leuk.

In het verlengde van Kruistocht in Spijkerbroek: heel veel andere boeken van Thea Beckman, zoals het Geheim van Rotterdam, Zwerftocht met Korilu, Wonderkinderen.

Misschien Harry Potter al, ik weet niet of je zoon dat leuk vindt.
En de boeken van Jan Terlouw ? koning van katoren enzo ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
De kameleon serie.
Jeetje, jammer dat Dolfje Weerwolfje er niet in komt. Ik hou helemaal niet van fantasy, maar dochterlief is er dol op. Dus we hebben een metertje of wat staan.....
Snuf de Hond is de eerste van een serie (van 8 of 9) boeken.

Zelf las ik rond die leeftijd veel Evert Hartman, Thea Beckman en Jan Terlouw.
carrie slee
Bedankt voor alle tips! We gaan morgen "Brief aan de koning" maar eens halen, of "De grote vriendelijke reus".

Denis3, bedankt voor de site! Ik zal er eens gaan kijken.

Zwieber, wij houden niet van magie en geven het daardoor niet door aan ons kind.

En BGB, "Koning van Katoren" is al voorgelezen in zijn klas.
Wel jammer want Harry Potter is zo leuk voor kinderen !
Wordt lid van de bieb en blijf vooral nog heel lang voorlezen, daar heeft hij zijn leven lang plezier van! (tja, docente Nederlands, dan krijg je dat soort ideeën)

Het ene kind van 10 is het andere niet, dus ik vind het lastig inschatten.

Gaten van Louis Sachar lees ik elk jaar voor aan mijn brugklas. Brieven voor de koning vinden veel kinderen leuk,

brammetje bond serie,

ieorg idur van roald dahl, een sprookjesboek op rijm van roald dahl (heel humoristisch).

Ik houd zelf niet van magie, paul van loon en de griezelreeksen maar harry potter vind ik prachtig! Misschien eerst zelf eens lezen.

Verhalenboeken van Toon Tellegen, over de dieren die een bos bewonen (filosofisch).

Blauwe plekken, mories besjoer (anke de vries)

boeken van Jacques Vriens.

Pippi Langkous (kreeg ik op die leeftijd voorgelezen op school)

Bij een goede kinderboekhandel (bijvoorbeeld in Groningen) staan de boeken of leeftijd en hebben ze een gigantisch assortiment. Heerlijk om daar een uur te gaan zitten lezen en zoeken.

De kinderboekenweek komt eraan, gevolgd door de kinderjury-prijs (kan je zoon boeken beoordelen, zie bieb)

Er zijn gidsen met beschrijvingen van kinderboeken van uitgevers. (zie boekhandel)
Nog over Harry Potter: Vanwege mijn geloofsovertuiging ben ik ook anti-magisch ingesteld. Harry Potter vind ik juist een geweldig boek omdat het nogal wat bijbelse waarden en normen promoot en omdat het inhoudelijk nogal overeenkomt met het belangrijkste bijbelverhaal dat er is....

(dit is geen opening voor een Harry Potterdiscussie, maar een tip die misschien van toepassing is op TO)
Boeken die ik mooi vond:

Alleen op de wereld

Kruimeltje

De negerhut van oom Tom

Pjotr

En de boeken van Evert Hartman en Jan Terlouw maar de mooiste boeken daarvan zijn denk ik voor iets oudere kinderen.

De Kameleon boeken zijn ook heel leuk.

En Pietje Bell als echte "gouwe ouwe"
@sosofie: ik lees net dat jij lerares Nederlands bent. Ik moet toch even kwijt dat ik het zo jammer vind dat er verplicht gelezen moet worden op de middelbare school en dat de keuze ook niet volledig vrij is. Een aantal boeken wordt vaak al klasikaal gelezen bijvoorbeeld.

Ik ben altijd een groot fan van lezen geweest en verslond stapels boeken.....tot ik boeken moest gaan lezen die ik niet leuk vond en elke regel ontleed moest gaan worden. Het heeft zeker een jaar of 5 geduurd na de middelbare school voordat ik weer ging lezen.

Of heb ik gewoon pech met school of leraar gehad?
pebbles had beetje het zelfde. was een lees monster, maar naast al die verplichte boeken had ik vaak geen zin in meer in andere boeken.
He Mir, veel mooie boeken zijn hier al genoemd, dit is mijn persoonlijke top (en ik lees ze voor in mijn groep 7, die dit allemaal ook mooie boeken vonden):

* De brief voor de Koning en Geheimen van het wilde woud van Tonke Dragt;

* Koning van Katoren (jammer dat hij het al kent; is echt prachtig);

* Alles van Roald Dahl, vooral Mathilda, de GVR en Sjakie;

* De Zevensprong van Tonke Dragt (leest alleen niet heel prettig voor);

* Oorlogswinter van Jan Terlouw (echt een stoer en spannend jongensboek);

*De boeken van Carry Slee (maar lees eerst de achterkant, de inhoud is heel verschillend, sommige zijn echt voor veel oudere kinderen geschreven).
Sosofie, we hebben dezelfde achtergrond maar dat Harry Potter bijbelse waarden en normen promoot, daar denk ik anders over. Maar goed, never mind. Bedankt voor je (andere) tips in ieder geval! Sachar ken ik niet (en mijn man, die in de bieb werkt, ook niet, kun je nagaan. Dus bedankt voor die tip!)

Pebbles, "Kruimeltje" kent hij al, daar heeft hij vorig jaar zijn boekbespreking over gehouden in groep 6. Maar "Pjotr" is inderdaad geweldig, die was ik even vergeten.
Mmmoi, jij ook bedankt voor je tips! Jan Terlouw is inderdaad een zeer goede schrijver. Ik zit me even af te vragen of ik zelf "Oorlogswinter" ken, maar ik weet het even niet meer.

Heerlijk he, lezen. Ik heb vorige week in 1 dag "De vliegeraar van Kabul" gelezen, en de dag erna "Duizend schitterende zonnen". Allebei top, en heerlijk om weer even ouderwets bladzijdes te verslinden.
Zoonlief van 10 was niet tot lezen te bewegen, totdat ik (hoe origineel) advies aan de juf vroeg. Als je kind van geschiedenis houdt, is de serie "Van nul tot nu" aan te raden. Zoon heeft deze serie verslonden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven