Visite die luizen hebben gehad! Wat kan ik doen?

25-08-2008 22:29 13 berichten
Ik krijg deze week visite van een gezin waarvan 1 kindje luizen heeft gehad. Als het goed is heeft hij ze dus nu niet meer, en de rest van de familie ook niet.

Maar wat kan ik zelf doen om het risico op besmetting zo veel mogelijk tegen te gaan?

Ik lheb ooit gehoord dat luizen graag zitten op schone hoofden, zal ik even geen haren wassen dan? Of slaat dat echt nergens op haha.

Ja ben nog beetje leek in luizenland, mijn kindje gaat volgende week voor het eerst naar school, dan zal ik het wel vaker meemaken.

Is er geen spray die je op de kussens en op de hoofden kunt doen waar luizen niet tegen kunnen? En alvast de jassen en kleren er ook mee insprayen dan?

Ik hoop ik veeeeeeeeeeeel tips! Weet ik gelijk wat ik moet doen om het op school een beetje tegen te gaan.

(hoewel, mijn moeder zei me dat wij nooit luizen hebben gehad, en mijn beste vriendin, waarmee ik 24/7 omging en samen in bad, en elkaars jassen dragen, zat een keer he-le-maal onder... misschien moeten ze me niet :-) Zou fijn zijn...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou even afwachten of er inderdaad iemand besmet is ........... anders moet je héél veel werk voor niks doen .

Was al het beddegoed en kleding van besmette personen op tenminste 60º C .

Stop kleding die u niet kunt wassen in plastic zakken en laat ze twee weken afgesloten staan.

Ook harige speelgoed-knuffeldieren wassen of in de plastic zak gedurende twee weken

Vervang kammen en borstels of stop ze ook in de plastic zakken.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
als ze geen luizen meer hebben kan je het ook niet van hun krijgen.

en anders: kop kaal scheren.
Ik zou van te voren nog ff checken of ze echt luisvrij zijn. Zo niet, dan de visite ff uitstellen.
Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
Tea tree olie halen bij de reformwinkel en een druppeltje op het hooft van jezelf en de kinderen. Ruikt niet lekker maar dat vinden de luizen ook

Succes,

Pav
quote:Heyjij schreef op 25 augustus 2008 @ 22:38:

als ze geen luizen meer hebben kan je het ook niet van hun krijgen.

en anders: kop kaal scheren.

Nou ik leg de scheermesjes wel klaar :-)
Ooooh, ik ben er ook zoooo bang voor. Ik heb lang en heel dik haar tot mijn middel! Mijn zoontje zit nu ook op een KDV in een oudere kindjes groep, dus ik zal wel niet ontkomen aan de luizen
Stressed is just desserts spelled backwards
Bij ons gingen knuffels ed. bij luizen voor 48 uur de vriezer in.

Oh en luizen houden niet van zieke mensen dus wellicht met je hele gezin eens lekker de sauna in om een koortsje te faken

/ nee niet heel praktisch nee..
Als ze luizen hebben gehád lijkt de kans op besmetting me niet zo groot . Preventief sprayen werkt niet, maar teatree olie is 'n goede tip. En voor de zekerheid kun je de jas van het 'besmette' kind apart weghangen (dus niet aan dezelfde kapstok als de jassen van jouw kind).

Let ook even op met spelen: liever even geen verkleedpartijen, of hutten bouwen waarin gelegen en gestoeid wordt, of op bedden hangen. Klinkt alsof je ze alleen maar voor de tv kunt zetten met 'n leuke film ( lekker makkelijk)
Ik als juf heb wel aardig wat ervaring met luizen.

Als een luizen heeft, dan moet dat behandeld worden met speciale shampoo en de dagen daarna moet het kind met een netenkam uitgekamt worden om de resterende neten weg te halen. De neten zijn namelijk de eitjes van luizen en het wil nog wel eens voorkomen dat de neten niet door de shampoo gedood zijn.

Als je luizen hebt, of je kind heeft het, dan moet je alle kleding op minstens 60 graden wassen, dus jassen, sjaals, truien, enz enz, maar ook beddegoed, knuffels, kussens, haarborstels, alles van textiel waarmee het kind in aanraking is geweest. Banken en autostoelen goed stofzuigen. Dingen die niet op 60 graden gewassen kunnen worden stop je in een goed afgelsoten vuilniszak, ik geloof voor 2 weken. Je kan het ook in de vriezer leggen,maar ik weet niet hoe lang.

Het vervelende is dat je luizen moeilijk kunt voorkomen, ze komen niet graag af op vies haar en kort haar. Als je het zekere oor het onzekere wilt nemen, check dus even of het kind echt luizen vrij is.
je kan niks doen zolang er (nog) geen luizen zijn. als de familie weet dat het kind luizen heeft dan is het kindje behandeld en loop je geen gevaar. Elke dag je haar kammen met een luizenkam helpt. Luizen leven alleen van mensenbloed en ze moeten dus op je hoofd zitten willen ze overleven, als je ze daar steeds wegkamt voorkom je besmetting.
quote:Maleficent schreef op 25 augustus 2008 @ 23:07:

Ooooh, ik ben er ook zoooo bang voor. Ik heb lang en heel dik haar tot mijn middel! Mijn zoontje zit nu ook op een KDV in een oudere kindjes groep, dus ik zal wel niet ontkomen aan de luizen nee reken er maar op dat je ze krijgt, maar het is geen punt hoor, als je verstandig de zaak aanpakt ben je er ook zo weer vanaf.
Ja ik weet wel dat je er niets aan kunt doen, maar het lijkt me echt vreselijk... Niet alleen het extra werk, maar ook het idee van die neestjes op je hoofd..

Ik heb ooit op discovery een docu gezien over de beesten die sowieso in je huis leven. De huisstofmijt die met hooooooonderden in je bed huis is ook zo'n gezellige... ik krijg van het idee al jeuk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven