tuinkers

22-05-2015 23:40 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er weleens tuinkers gezaaid? Ik wil dit op een basisschool gaan doen. Hoeveel zakjes zou ik nodig hebben zodat 30 kinderen een beschuitje met tuinkers kunnen eten?

En weet iemand waar je deze zaden goedkoop kan kopen?
http://www.culy.nl/inspiratie/kiemen-zijn-hot/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik heb ze pas geleden gekocht bij de Gamma, 1 zakje kost 1 euro. Je kunt daarmee denk ik zo'n 20x20cm zaaien.

Maar doe je ook nog kaas ofzo op die beschuit, of eet je het zo? Want dat klinkt mij niet heel lekker in de oren
Ik denk dat je aan 1 zakje al genoeg hebt, groeit als een tierelier en je hebt in principe maar een klein plukje nodig!

Biologische kiemerij de Peuleschil heeft een webwinkel op de site waar je heel veel (lekkere ) keus aan zaden hebt.
http://tuinkers.com/tuinkers-kopen/
Stroken vs ‘breed zaaien’

Wanneer tuinkers buiten wordt gekweekt wordt er meestal in stroken gezaaid, of zoals op schooltuintjes in bijvoorbeeld een herkenbare vorm (zoals een voorletter). Wanneer je snel, veel en lekkere tuinkers wilt kweken kun je net zo goed een heel vlak egaal inzaaien. De meeste zakjes met tuinkerszaadjes zijn op deze manier goed voor ongeveer één vierkante meter. Let op, dit geldt dus niet voor een binnenkweek op keukenpapier want dan is de opbrengst veel minder.

http://tuinkers.com/tuinkers-kweken/
Tuinkers op school http://tuinkers.com/tuinkers-op-school/

Desalniettemin moeten de plantjes iedere dag worden verzorgd. Als je op maandagochtend het kweken start kun je er vrijdag al van genieten door het bijvoorbeeld te knippen en op brood te doen.

Tuinkers kun je vrijwel overal in kweken, handige simpele opties zijn bijvoorbeeld:

•lege margarine bakjes

•lege jam deksels

•bakjes van de chinees

•afgeknipte plastic bekertjes

Door op de bodem minimaal een stukje keukenpapier te leggen houden de kiemplantjes iets makkelijker vocht vast waardoor ze minder snel verdrogen
Hieronder een overzicht van webwinkels voor een zakje tuinkers van het bekende merk sluis garden. Deze zakjes bevatten 10 gram tuinkerszaadjes wat neerkomt op 4000 zaadjes per zakje. Met 1 zakje kun je dus gemakkelijk 40 kids voorzien van 100 zaadjes! Als je echt veel tuinkers nodig hebt zijn er ook strooibusjes beschikbaar.

http://tuinkers.com/tuinkers-kopen/
Uit elk zaadje komt een miniplantje met twee blaadjes. In een zakje van 10 gram zitten zo'n 4000 zaden, daar kun je al, ook als de helft niet uitkomt, heel wat beschuitjes mee beleggen.

Volgens mij kom je met zo'n 5 zakjes al heel ver. Die koop je bij het tuincentrum voor nog geen euro per stuk.

Edit: ooo, ik ben alweer mosterd zie ik
18 cent per zakje bij Lidl. Met 10 zakjes ben je er wel.
quote:chocolol schreef op 22 mei 2015 @ 23:44:

Ik heb ze pas geleden gekocht bij de Gamma, 1 zakje kost 1 euro. Je kunt daarmee denk ik zo'n 20x20cm zaaien.

Maar doe je ook nog kaas ofzo op die beschuit, of eet je het zo? Want dat klinkt mij niet heel lekker in de oren Juist wel! Roomboter op een beschuitje smeren, tuinkers erop en bestrooien met suiker en citroensap. Heerlijk fris en extra lekker omdat je het zelf gezaaid hebt
quote:LoiseauCoureur schreef op 22 mei 2015 @ 23:56:

[...]

Juist wel! Roomboter op een beschuitje smeren, tuinkers erop en bestrooien met suiker en citroensap. Heerlijk fris en extra lekker omdat je het zelf gezaaid hebt Nou dat zal ik dan eens een keer proberen.
quote:chocolol schreef op 23 mei 2015 @ 00:05:

[...]

Nou dat zal ik dan eens een keer proberen.Ook lekker is een roereitje met tuinkers. Of inderdaad (jonge) kaas eronder.
Oh dat is leuk! Wij moesten dat ook doen op de basisschool, ieder kreeg een eigen plantje. Toen deze volgroeit was mocht hij mee naar huis, thuis binnen 2 dagen opgegeten op bisschuit . (Hoe schrijf je dat eigenlijk?)
quote:pommiaan schreef op 23 mei 2015 @ 00:21:

Oh dat is leuk! Wij moesten dat ook doen op de basisschool, ieder kreeg een eigen plantje. Toen deze volgroeit was mocht hij mee naar huis, thuis binnen 2 dagen opgegeten op bisschuit . (Hoe schrijf je dat eigenlijk?)Een soort combi van biscuit en beschuit?
quote:LoiseauCoureur schreef op 23 mei 2015 @ 00:25:

[...]

Een soort combi van biscuit en beschuit? Oow beschuit dus, gewoon die Bolletje beschuitjes met dat handige uitneem-openingetje in de beschuitjes zelf .
quote:bootje_op_de_golven schreef op 22 mei 2015 @ 23:53:

18 cent per zakje bij Lidl. Met 10 zakjes ben je er wel.Lidl zit in de buurt. Ik ga morgen kijken. Thanks! 💋

[...]

Juist wel! Roomboter op een beschuitje smeren, tuinkers erop en bestrooien met suiker en citroensap. Heerlijk fris en extra lekker omdat je het zelf gezaaid hebt Zo heb ik dat inderdaad vroeger, toen ik zelf een kleuter was, op school gegeten. Niet super culinair, maar het idee was leuk. Je proefde als kind iets wat je nog niet kende en zelf gezaaid had. Helemaal leuk!
Leuk. Wij moesten vroeger een boon kiemen op een watje. Daar had je niks aan en het stonk.

[...]

Juist wel! Roomboter op een beschuitje smeren, tuinkers erop en bestrooien met suiker en citroensap. Heerlijk fris en extra lekker omdat je het zelf gezaaid hebt Doet mij denken aan mijn kleuterschooltijd!
quote:chocolol schreef op 22 mei 2015 @ 23:44:

Maar doe je ook nog kaas ofzo op die beschuit, of eet je het zo? Want dat klinkt mij niet heel lekker in de oren

Citroen en suiker!

En dan afwachten hoeveel boze ouders over de suiker beginnen

Ohw, mosterd, mosterd.
De citroen en suiker variant heb ik echt nog nooit van gehoord! Lijkt me heel erg vies.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 23 mei 2015 @ 10:00:

De citroen en suiker variant heb ik echt nog nooit van gehoord! Lijkt me heel erg vies.Nee, is echt heel lekker fris. Een echt lentehapje.
Ik hou het toch maar bij kaas

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven