goede vragen kennismaken BSO

27-08-2008 21:15 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

ik ga morgen op kennismaking naar het BSO, omdat mijn dochter komend jaar naar school gaat. Nu zijn er twee aanbieders op BSO gebied in mijn gemeente en ik vraag me af, wat is nu eigenlijk belangrijk om op te letten? Zijn er slimme vragen die ik kan stellen? Hoe tevreden zijn jullie als ouders over BSO in vergelijking met de creche? Ik hoor het graag.
't Klinkt inderdaad als een dumpplek Fash, niet meer en niet minder.
Precies mijn gevoel, Intiem. School is in de eerste plaats voor cognitieve ontwikkeling, voor het leren. BSO is opvang, vrijetijdsbesteding, beweren ook allemaal zelf dat "de thuissituatie nagebootst wordt" en daar worden ze per kind riant voor betaald. Daar verwacht ik dus net als jij een andere insteek van, die meer op welzijn en veiligheid en geborgenheid gericht is.

Inmiddels weet ik beter .
Am Yisrael Chai!
quote:intiem schreef op 28 augustus 2008 @ 00:00:

't Klinkt inderdaad als een dumpplek Fash, niet meer en niet minder.Tja, ik heb al bij andere BSO's gekeken en ervaringen gevraagd, maar hoor eigenlijk om me heen over alle BSO's dezelfde soort ervaringen. Dus switchen heeft ook niet veel zin, denk ik. Dat doe ik dus ook maar niet want deze hoort bij zoons school en daar zitten dus alle vriendjes op, dan weet ik in ieder geval dat dát goed zit. En tja, dit soort zorgen worden minder naarmate je kind ouder wordt, dus het is deze eerste periode maar uitzingen. Er kan volgens mij echt een hoop verbeterd worden in BSO-land.
Am Yisrael Chai!
Jeetje, krijg ik even wat over me heen.....

Het lijkt nu net of ik idd heel klakkeloos over alles heenwals. Niet dus. Maar er zijn een aantal zaken in gemengde groepen gewoon praktisch niet haalbaar. Zoals bijvoorbeeld slapen. In een groep van 20 kinderen kan er niet zomaar even lekker geslapen worden. Er is ook geen ruimte voor.

Er zijn inderdaad gemengde groepen, alle leeftijden door elkaar. Bij het eten mengen we de 2 groepen echter zo dat de kleintjes genoeg aandacht krijgen.

Wbt die jassen: nee, ik hou niet van alle kinderen bij welke jassen ze dragen. De groten zie ik niet eens met hun jas aan, die komen zelf het gebouw binnen en hangen meteen hun jas op. De kleintjes worden bij de deur gehaald en zie ik met hun jas aan.

Maar om nu van 50 kinderen te onthouden welke jas ze dragen: nee. Ik let er wel op dat ze hun tas aan hetzelfde haakje hangen als hun tas. Zo is de kans dat er iets kwijtraakt veel kleiner. (Ik heb het in elk geval nog nooit meegemaakt.)

Verder hebben we echt wel begrip voor het feit dat het soms lange dagen zijn voor die kids. Ze moeten dan ook niks. Activiteiten organiseren we ook om het leuk te houden. Ook hier geldt dat kinderen zelf mogen kiezen wat ze doen. Zijn ze moe, dan gaan ze heerlijk met een boekje in de 'woonkamer' zitten.
Maar je hebt toch helemaal geen 50 kinderen op een dag? Als het goed is sta jij als leidster toch op een groep van maximaal 10 kinderen? Als je verdorie van 10 kindjes die onder je verantwoordelijkheid vallen niet eens kunt onthouden met welke spullen ze bij je aankomen, dan doe je toch gewoon iets niet goed?

Hoe kan het in godsnaam dat de juf van mijn zoon die veel meer kinderen onder haar hoede heeft dat wél van al haar kinderen kan onthouden, en dat een BSO waar ook nog eens vet voor betaald moet worden dat niet kan?

Ik zit echt zo . Want ik kan er ook niet bij dat het niet je beroepseer te na is om dat anders te zien. Niet als persoonlijke aanval bedoeld, jij vertegenwoordigt nu even "DE BSO" en je verkondigt precies hetgeen wat mij zo vreselijk verbaast en wat ik eigenlijk ook gewoon echt schandalig vind.
Am Yisrael Chai!
Een laatste reactie, want ik moet echt te bedde haha.

Ik ga morgen met een goed gevoel het gesprek in (NOT). Ik snap best dat het vooral geldt in de eerste twee jaren van BSO. Als je kind eenmaal twee schooljaren achter de rug heeft en toe is aan de 3e groep, dan heb je een heel ander kind (met nog een brutale mond ook nog haha, wat die koters allemaal wel niet oppikken op school).

Dus die zorgen waar ik het over heb, betreffen eigenlijk ook vooral die eerste kwetsbare jaren. Wanneer het kind erg klein is.

En Duplex, het commentaar is niet persoonlijk op jou gericht, maar op de organisatie van BSO. En heel eerlijk, als ik morgen te horen krijg dat dochter in 1 groep terecht komt met alle grote kinderen op 1 hoop, dan denk ik niet dat ik BSO ga afnemen of echt minimaal (vakanties ofzo).

Maar Duplex, ik vind het echt een gemis van een BSO als die geen rekening houdt met de jonge doelgroep en daar een apart groepje voor opzet. Zodat je als ouder en kind ten minste de mogelijkheid krijgt om in relatieve rust aan school te wennen.

Dus ja, alle daaruit voortvloeiende gevolgen (veel (teveel) prikkels, weinig rust, weinig mogelijkheden om even te ontspannen, weinig aandacht voor kleine kinderen, niet insmeren, geen zorg voor schoenen en veters en jassen en tassen, niet wijzen op snottebellen, etc.) die nu eenmaal inherent zijn aan een verticale groep (om maar even in crecheland te blijven) vind ik wel terug te voeren op de keuze van een BSO om zichzelf zo te organiseren. En dan kies ik daardoor misschien liever niet voor BSO of maar heel weinig.

Maar moet nu echt gaan slapen. Wel bedankt voor je meedenken iig!

Ik hoop dat ouders verstandig genoeg zijn om de kleren van hun kinderen te merken en dat ouders dan ook de kleren weer mee terug nemen van hun eigen kinderen en niet van andermans kind. Want da's dan gewoon ontzettende onoplettendheid (of grof jatten) en kan je de leidsters dan niet echt kwalijk nemen.
En dacht eigenlijk hetzelfde als Fash, je hebt toch ook een beroepseer? Je wilt toch als persoon zelf goede zorg bieden aan de kinderen en diens ouders? Dus dan voel je je automatisch toch ook wel geroepen om over dit soort dingen een mening te vormen en daarin misschien wel kwaliteit van werken te willen afleveren? Lijkt mij hoor, dat gevoel heb ik ook altijd gehad toen ik nog werkzaam was in de zorg...wat kunnen wij als organisatie en ik als mens doen om de zorg beter te maken...
Nee, wij hebben 2 groepen waar gemiddeld 40 a 50 kinderen lopen. Wij zijn met 4 a 5 leidsters op die groepen en wisselen ook over en weer.

Dus: 40 a 50 kinderen waar we gezamenlijk verantwoordelijk voor zijn. We hebben inderdaad vaste groepen, dus een eigen plekje voor de kinderen. Wel is het zo dat we per dag en activiteit bekijken hoe de samenstelling handig kan. Als er een activiteit georganiseerd wordt voor de kleintjes, gaan die samen in 1 groep. Dus: andere kinderen. Zo kan het dus zijn dat je 50 kinderen onder je hoede hebt op een dag.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is zo. Het werkt m.i. prima, nooit klachten gehad van ouders. Er zijn op elke groep vaste leidsters als aanspreekpunt. Desalniettemin kan het voorkomen dat het kind wordt afgehaald midden in een workshop of activiteit. Tja, als ik dat kind niet heb gezien bij het afhalen weet ik niet welke jas het aanhad.

Nog een puntje: wij hebben ook weleens rijdienst. Dat betekent dat we voor andere locaties kinderen ophalen. De leidsters van de eigen locatie die loopdienst hebben (het is een locatie in een schoolgebouw) vangen dan de kinderen op. Als ik rijdienst heb gehad, kom ik pas na ontvangst aan op mijn groep. Tja, ik heb ze dan niet in hun jast gezien! Toch kan het voorkomen dat ik die dag late dienst heb en de kinderen bij mij worden afgehaald.

(Jeetje wat een lang verhaal. Ik kan me alleen erg boos maken, omdat ik echt hart voor mijn vak heb en er zoveel plezier en voldoening uit haal. Dit probeer ik ook uit te dragen. En ja, ik vind het soms ook jammer dat ik niet de middelen heb om de kinderen evenveel aandacht te geven als ze thuis zouden krijgen. Dat is op sommige momenten gewoon niet doenlijk.)
Ik moet ook gaan slapen. En inderdaad, Duplex, voel je niet persoonlijk aangesproken, hier spreekt vooral frustratie over de slechte organisatie van kinderopvang in zijn algemeenheid. Wat Intiem dus ook zegt.
Am Yisrael Chai!
Nou ja, ik klaag ook echt nauwelijks, I pick my battles, zeg maar. Dus dat zegt niet zoveel, de ouders waar ik veel mee omgaan hebben bijvoorbeeld nog nooit geklaagd maar als we samen zitten te theeleuten dan komen al dit soort dingen ter sprake, hoor. En op mijn werk is het helemaal feest, dan staan we weer te fulmineren met zijn allen over die belabberde BSO ( wonen allemaal ergens anders, gaat dus allemaal over verschillende BSO's, maar de klachten zijn ongeveer hetzelfde. Ik bedoel, zover ik weet is Intiem mijn buurvrouw niet, maar dat van dat smeren daar klaagt mijn buurvrouw ook over, bijvoorbeeld).

Ik vind wat jij schetst ook echt van een inefficientie en laksheid getuigen dat het niet leuk meer is. Daar kan jij verder niks aan doen, jij hebt ook maar te werken naar hoe jouw organisatie het allemaal bedenkt, maar als ik af en toe leidsters hoor praten dan denk ik "oooh, ik zou het moeten proberen op mijn werk om mijn klanten zo af te schepen of zo'n belabberd product aan te bieden".

Ik vind de prijs-kwaliteit verhouding in kinderopvang echt om te huilen. Maar ja, als ouder heb je geen keuze, je bent meestal al lang blij dat je opvang hébt, dus je doet het er maar mee. Maar echt, ik vind de kwaliteit echt zwaar onder de maat. En het erge is: andere vormen van opvang zijn nóg slechter, over het algemeen.
Am Yisrael Chai!
Duplex, het is inderdaad niet persoonlijk. Ik denk altijd maar dat men van dit soort dingen kan leren en dat organisaties zich altijd kunnen verbeteren. En ik weet van mezelf dat ik een mondige klant ben (heb je vaak he met van die hoger opgeleide ouders haha). Ik denk dat er volksstammen zijn die hier veel minder een punt van maken.

Maar zoals gezegd was ik ook altijd met kwaliteit van zorg bezig (op de werkvloer), als organisatie en als mens (wat kan ik zelf) en als ik verbeterpunten had, dan werd dat als warm welkom gezien door de afdeling. Hell, daar moest je juist op afstuderen!

Ut ken altied beter!

Dus, niks persoonlijks, maar wel verbazend. En die 50 kinderen klinkt mij als hell in de oren. Dat zal een drukke bedoeling zijn daaro bij jullie!
Trusten touwens
Even over het kwijt raken van jassen enzo. Ik kan me heel goed voorstellen dat de leidsters niet weten wie wat aan heeft/had. De kinderen uit mijn familie en vriendengroep hebben zowat allemaal meerdere jassen, de een staat leuk bij het een, de ander staat leuk bij het ander. Hoe weet je als leidster nou hoe de pet van moeders stond 's morgens bij het aankleden.

Mijn moeder naaide vroeger overal mijn naam in, in de jas, in de gymtas, in mijn zwempak, in mijn gymkleren, enz. Op spullen die je meenam werd een sticker geplakt met mijn naam. Het zal wel hardstikke ouderwets zijn, maar het was wel heel erg handig.

En wat betreft insmeren. Er bestaat ook zonnebrandmiddel dat je maar een keertje hoeft in te smeren en de hele dag werkt. (Heb zelf altijd een heel erg lichte, dunne gevoelige huid gehad en weet uit ervaring dat dat spul echt werkt).

Er bestaat trouwens ook zoiets als opvang thuis van een gastouder, misschien is dat een beter alternatief als je je niet prettig voelt bij BSO. Je kunt trouwens vierjarigen ook gemakkelijk dagjes thuis houden om even bij te komen.

Je kunt dus zelf ook wel wat doen om een en ander te vergemakkelijken denk ik.
Hoewel ik het advies waardeer, Vlinder, zet het natuurlijk weinig zoden aan de dijk om maar voor een gastouder thuis te kiezen. Waar het mij in mijn "grieven" om gaat is dat de branche als geheel gewoon zwaar onder de maat is.

Dat begrijp ik wel, kinderopvang is een relatief jonge branche en is de afgelopen jaren enorm uit de klauwen gelopen qua groei. Dat brengt onherroepelijk kinderziekten met zich mee, maar inmiddels zou je als ouder wat mij betreft toch wel een bepaalde minimale standaard mogen verwachten. Helaas is het zo dat er heel veel kaf tussen het koren zit, de branche als geheel bestaat voor een groot deel uit geldgraaiende organisaties die, gestimuleerd door de overheid dankzij de kinderopvangtoeslag, absoluut niet doen wat je in redelijkheid zou mogen verwachten.

Als je kijkt naar wat scholen wél lukt, met veel minimalere middelen, veel minder personeel, veel meer taken, en veel meer bezuinigingen, dan is het in mijn ogen een grof schandaal dat kinderopvangorganisaties zo enorm tekort schieten.

Ik vind dat dat de politiek te verwijten valt, zo zijn er bijvoorbeeld nog steeds geen wettelijke richtlijnen, geen verplichte protocollen vwb hygiene, zorg, veiligheid, etcetera.

En als klachten van ouders altijd maar weggewuifd worden met "dan zoek je toch een gastouder" , verbetert die branche natuurlijk nooit.
Am Yisrael Chai!
Ik werk ook op een BSO en mijn ervaring is dat alles afhankelijk is van de kinderen zelf, en de ruimte die er is in de groep. Ik heb inmiddels negen jaar ervaring, op drie verschillende NSO's en dingen verschillen nu een maal.

Laat ik even voorop stellen dat de wisseling van creche naar BSO voor een kleuter behalve dat het naar een andere groep gaat, nieuwe mensen moet leren kennen, met meer kinderen in de groep zit en dergelijke nog meer inpact heeft. Op de creche was alles veilig, je werd 's morgens gebracht, je had je juf, of wisselende juffen en een beperkt aantal kinderen. Nu ga je naar school en dat wil zeggen dat je 's morgens gebracht wordt naar je juf. (groep 1) Om twaalf uur is er pauze, afhankelijk van de school kan het zijn dat je weer in een andere groep terecht komt, met andere juf (groep 2). Daarna moet je weer naar je eigen klas, met je eigen juf, (groep 3) en na drieen mag je met de nso mee (groep 4).

Ga eens na, je komt uit een groep op de creche en je wisselt ineens 4 keer per dag van groep. Groep 1 en groep 3 zijn dan wel hetzelfde maar toch, je moet je zeker de eerste weken wel aanpassen aan de regels van elke groep, die per groep anders zijn.

Mijn ervaring is dat kinderen het over het algemeen heel leuk vinden, eindelijk groot, eindelijk naar school, alles is spannend, nieuw en daar was het kind wel even aan toen. Grote kinderen zijn spannend want die zeggen dingen die eigenlijk niet mogen en doen dingen die jij nog niet durft. Maar na een maand of twee maanden ga je als kind toch twijfelen, de eerste spanning is eraf, misschien was de creche toch beter, hmmm mama, is dit voor altijd... En dan storten veel kinderen in... Zijn veel moe, hangerig en kunnen vaker ziek worden.

Kinderen die in maart/april geboren zijn hebben hier een voordeel omdat ze na twee maanden BSO vaker een lang weekend vrij hebben.

Mijn advies voor deze kinderen is dan ook dat ze twee/drie dagen naar de BSO komen, maar niet tot stipt zes uur. Op die manier kunnen ze rustig wennen aan de groep, de andere kinderen en de leiding. (wat ze op school ook al moeten..) En leren de andere kinderen het kind ook kennen. Wat mij opvalt in gemengde groepen is dat oudere kinderen het leuk vinden om van tijd tot tijd iets te doen voor een jonger kind. Zeker wanneer het oudere kind geen broertjes of zusjes heeft. Een ouder kind gaat eerder een boterham smeren voor een kind dat hij vaker ziet (dus kent) dan voor een kind dat hij nauwelijks ziet. Oudere kinderen komen tijdens spelsituaties ook eerder voor een kind op dat ze vaker zien, in de speeltuin bijvoorbeeld....

Het wordt een heel verhaal zo maar goed....
Ik werk inmiddels bij mijn derde BSO, en overal zijn kinderen die moe zijn en graag willen slapen. Op mijn eerste BSO hadden we een jongetje die al tijdens het van school naar de opvang lopen in sliep viel in onze armen en anders direct aan tafel op schoot. (Altijd ruzie met mijn collega wie hem op mocht tillen dan wel op schoot mocht houden, zo schattig...) Zelf toen hij 7 was en je trok hem op schoot viel hij nog rustig in slaap.... Wij hadden destijds een grote groepsruimte met meerdere hoeken, een daarvan was een leeshoek met twee banken, dus we legden hem altijd daar neer en meneer sliep de hele middag. Andere kinderen trouwens ook. Daar was alle ruimte voor. Wij hebben er overigens nooit rekening mee gehouden, andere kinderen hoefden niet stil te zijn, want in onze optiek, kinderen die bij die herrie in slaap vallen slapen daarna ook wel door. Plus dat kinderen met een hazenslaapje vaak al geholpen zijn. Natuurlijk mochten de kinderen geen tikkertje doen rondom de bank waar het ventje lag.....

Nu werk ik bij een opvang waar we de ruimte moeten delen met de peuterspeelzaal, de ruimte is piepklein, en er zijn geen andere hoeken. Er staat maar een bank, waar vaak kinderen op zitten die lezen (donald duck, kuifje, suske en wiske).. Op die manier is het moeilijker om een kind dat wil slapen even op de bank te leggen.... Andere kinderen hebben daar echt last van omdat er voor hen geen plek meer overblijft om rustig te zitten of te hangen. Dit is voor ouders, maar zeker ook voor de leiding een discussiepunt, omdat ik wel graag aan de slaapbehoefte voldoe, er moet alleen wel ruimte voor zijn..
Ik heb niet alles doorgelezen, maar ik wilde nog wel even iets toevoegen. Als het warm is buiten en de kinderen gaan zonder shirt, (of met shirt) naar buiten, smeren we ze ALLEMAAL heel goed in met de hoogste factor. Dat is gewoon de regel, voordat je naar buiten gaat even bij de leidster komen. Schoenveters die loszitten, wijzen we de kinderen zelf op, als het echt niet lukt helpen we natuurlijk om die veters te strikken. Als ze naar buiten gaan is er standaard 1 leidsters buiten en 1 binnen om alle kinderen in de gaten te houden.

Als we merken dat een kind er helemaal door heen zit, echt moe is of zich niet helemaal lekker voelt, gaat dat kindje even met een van ons op het stapelbed, zitten/liggen, boekje lezen. Dus misschien verschilt het gewoon heel erg per bso.
Ik vind dat dat de politiek te verwijten valt, zo zijn er bijvoorbeeld nog steeds geen wettelijke richtlijnen, geen verplichte protocollen vwb hygiene, zorg, veiligheid, etcetera.

FV, hoe kom je hier in godsnaam bij? Wij moeten echt aan een heleboel richtlijnen voldoen hoor! De ggd houdt ons heel goed in de gaten. Het gebouw moet aan allerlei dingen voldoen, net zoals de activiteiten etc.
Wij staan trouwens met 2 leidsters en 1 leider op 25 kinderen, dat is al een heeel verschil met wat duplex beschrijft, dan heb je gewoon meer tijd voor individuele aandacht.
En even gewoon praktisch: de meeste kinderen, in ieder geval die op mijn zoons BSO, hebben echt geen tien jassen, hoor. Ik vind dus wel dat je in redelijkheid van mensen die 49 weken per jaar, 4 dagen per week, gemiddeld 4 uur per dag kinderen onder hun hoede hebben, mag verwachten dat ze die kinderen herkennen.

Ik vind dat echt totaal niet onredelijk, sterker nog, tot voor kort kon ik me niet eens voorstellen dat je elke dag dezelfde kindjes om je heen hebt, en dan niet weet dat kindje X een Diegotas heeft, en kindje Y altijd crocs aanheeft, en kindje Z dol is op haar knalroze jas omdat roze haar lievelingskleur is. Wellicht ben ik zo naief, maar ik ging er altijd vanuit dat je primair in kinderopvang of het onderwijs werkt, omdat je van kinderen houdt en dus ook begaan bent met de kinderen die je onder je hoede hebt. En "begaan zijn met" houdtwat mij betreft in dat je de bijzonderheden en eigenaardigheden van je pappenheimertjes kent.

Maar goed, om een goede beeldvorming te krijgen van wat "normaal" is: jullie herkennen dus ook allemaal de jassen of de tassen van jullie directe collegas niet? Als er een vergeten jas of tas op je werk ligt ofzo, dan is het uitzonderlijk als je weet "oh, die is van Truus!"?
Am Yisrael Chai!
Bij ons zitten de kleintjes op 1 aparte groep, hebben hun eigen lokaal. Zij hebben als enige groep een stapelbed, andere groepen hebben een hoek met kussens, bank etc. Door de kleintjes apart te houden is het ook veel rustiger voor ze. Dat merk ik tenminste als ik op die groep sta, "mijn" kindertjes zijn altijd veel rustiger dan de ouderen. Zodra we ze in de vakantie allemaal door elkaar laten spelen heb ik veel meer oververmoeide kleuters. Daarom laten we ze sowieso altijd apart van elkaar eten, zodat die kleinen de kans krijgen om tot rust te komen.
FV, ik ben inval, maar ik weet van de kleintjes wel wie bij welke jas hoort. Maar soms krijgen ze een vest mee, dat ik nog niet eerder gezien heb. We hangen alles aan de kapstokken, en schoenen gaan in een bak, raakt nooit iets kwijt. Wel een keer een wissel gehad van twee dezelfde tassen, tja dat kan gebeuren, maar die ouders hebben dat zelf weer omgewisseld.
quote:ambrosia9 schreef op 28 augustus 2008 @ 11:24:

FV, hoe kom je hier in godsnaam bij? Wij moeten echt aan een heleboel richtlijnen voldoen hoor! De ggd houdt ons heel goed in de gaten. Het gebouw moet aan allerlei dingen voldoen, net zoals de activiteiten etc.

Hoe kom ik daarbij? Dat heb ik laatst van de controleur van de GGD gehoord, toen ik haar belde om te vragen wat ik in redelijkheid mocht verwachten van de BSO. Er is zo goed als niets verplicht, de GGD stelt richtlijnen op, maar BSO's zijn vrij om daar mee om te gaan zoals ze zelf goeddunken. Er staan geen sancties op en er zijn geen wettelijke voorschriften.

Datzelfde heb ik van de gemeente gehoord, en van BOINK.
Am Yisrael Chai!
Als laatste wat betreft zelfstandigheid....

Ik krijg op school ook vaak dingen in mijn handen gedrukt van de kinderen. Als het even kan overleg ik met de juf of het niet de dag erna aan de kinderen meegegeven kan worden, dingen raken op de BSO wel eens kwijt... Wij hebben per dag 30 kinderen rondlopen, dus als wij bij wijze van spreken 30 keer dezelfde nieuwsbrief hebben gekregen wordt het lastiger. Ik stop die brief meestal meteen de tas van de kinderen. Maar sommige kinderen halen hem eruit, op school is immers gezegd dat het belangrijk is om aan de ouders te geven en ze willen het niet vergeten... Ik weet aan het einde van de dag echt niet meer welke ouders de brief wel of niet van hun kind hebben gekregen, of welke nog in de tas zit...

Zelf ben ik een leiding die heel erg op kleren let, dit komt voornamelijk omdat dat mijn manier is om de kinderen in het begin uit elkaar te houden. Wij hebben die 30 kinderen per dag, maar totaal hebben we 60 verschillende kinderen per week, van iedereen ken ik de jas, broeken en truien. Situaties die daar dan weer uit voorkomen zijn dat als een kind een nieuwe jas heeft die een ander kind al had, ik die jas aan het andere kind meegeef.... Maar ook dat went wel.

Nu zijn er kinderen die twee jassen hebben en die met liefde elke dag wisselen, dan weet ik het op een gegeven moment ook niet meer.....

Kinderen die dingen niet zelf kunnen worden bij ons geholpen, wij willen alleen wel dat kinderen erom vragen. Een kleuter van 4,5 die zijn schoen voor mijn neus zet met de woorden "veter is los".... Jammer dan, ik zeg hem dat hij moet vragen, "wil je mijn veter strikken?" en als hij dat vraagt doe ik het. We hebben een aantal hele eigenwijze apekoppen die het weigeren te vragen. Terwijl ze het prima weten, tsja, dan ga ik niet meteen die veter strikken. Zelfde als ik een kind aan het verschonen ben die in zijn broek heeft geplast/gepoept ofzo. Eigenwijze apekop komt daar dwars doorheen zet zijn voet op het andere kind en zegt: "jij moet mijn veter strikken." Die krijgt te horen dat hij even moet wachten tot ik met het andere kind klaar ben. Sommige kinderen kunnen of willen dat niet, en lopen dan even met een losse veter. Natuurlijk ga ik daarna wel kijken of die veter nog los is en strik hem alsnog.

Insmeren laten we de kinderen vooral zelf doen, tenminste, armen, benen, buik en gezicht. Ik zie streng toe op de schouders en (boven)rug, omdat die snel verbranden. Gezicht ook wel, maar kinderen spelen ook vaak met het gezicht van de zon afgewend, dan wel naar beneden.

Enne, voor mij is BSO ook vrije tijd van de kinderen. Ze moeten niets en mogen behoorlijk wat. En dat is denk ik wel het grote verschil met de creche, activiteiten moeten niet gevolgd worden maar de keuze is om het wel of niet te doen. Tuurlijk stimuleren we het soms wel, om drukke kinderen rustig te krijgen, of kinderen die zich vervelen iets te laten doen. Maar ook vervelen moet kunnen of zijn tijd....
quote:fashionvictim schreef op 28 augustus 2008 @ 11:36:

[...]

Hoe kom ik daarbij? Dat heb ik laatst van de controleur van de GGD gehoord, toen ik haar belde om te vragen wat ik in redelijkheid mocht verwachten van de BSO. Er is zo goed als niets verplicht, de GGD stelt richtlijnen op, maar BSO's zijn vrij om daar mee om te gaan zoals ze zelf goeddunken. Er staan geen sancties op en er zijn geen wettelijke voorschriften.

Datzelfde heb ik van de gemeente gehoord, en van BOINK.Wat ontzettend raar, wij hebben laatst iemand van de GGD over de vloer gehad. En we hebben een hele dikke map met alle regels etc. Daar houden wij ons iig wel aan. Ik dacht echt dat dat verplicht was. Zal het zo eens navragen op mijn werk, ben benieuwd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven