Sociale Fobie
vrijdag 29 mei 2015 om 11:53
Joehoeoeoeoe
Ik tikte een paar dagen geleden 'sociale fobie' in op youtube ipv op google, en kwam toen dit filmpje tegen.
https://www.youtube.com/watch?v=_JVCndWFJ0Y
Florian Hiele heet hij, en voor mij echt een openbaring, hoe hij het uitlegt.
Ik ben hier nu al een paar dagen mee bezig, met mezelf op te stellen zoals hij het uitlegt en ik voel me goed.
Heb al zoveel over sociale fobie, blozen, trillen, zweten, stotteren gelezen, en veel goede dingen maar nog niet zoals dit.
Ik kamp er overigens al zo'n 25 jaar bewust mee. Maar het is natuurlijk al veel eerder in mijn jeugd begonnen.
Zijn er hier mensen die hem kennen? Of wel eens naar een training van hem zijn gegaan?
Wat mij betreft is hij de beste in het raken van de kern tot nu toe.
Beter dan de psychologie ik heb gehad.
Ik tikte een paar dagen geleden 'sociale fobie' in op youtube ipv op google, en kwam toen dit filmpje tegen.
https://www.youtube.com/watch?v=_JVCndWFJ0Y
Florian Hiele heet hij, en voor mij echt een openbaring, hoe hij het uitlegt.
Ik ben hier nu al een paar dagen mee bezig, met mezelf op te stellen zoals hij het uitlegt en ik voel me goed.
Heb al zoveel over sociale fobie, blozen, trillen, zweten, stotteren gelezen, en veel goede dingen maar nog niet zoals dit.
Ik kamp er overigens al zo'n 25 jaar bewust mee. Maar het is natuurlijk al veel eerder in mijn jeugd begonnen.
Zijn er hier mensen die hem kennen? Of wel eens naar een training van hem zijn gegaan?
Wat mij betreft is hij de beste in het raken van de kern tot nu toe.
Beter dan de psychologie ik heb gehad.
het is hier binnen beter dan buiten
vrijdag 29 mei 2015 om 12:09
Kern is dat herinneringen die niet volledig verwerkt zijn een negatieve lading met zich meedragen. Iedere keer als je in een situatie komt die de herinnering plus negatieve lading opwekt, wordt je angstig. Sleutel is dus herinneringen plus lading verwerken en vooral in het moment leven. Het moment zelf is altijd angstvrij, maar herinneringen (je fantasie) die wekt angstige situaties op die in de toekomst kunnen gebeuren.
vrijdag 29 mei 2015 om 12:48
vrijdag 29 mei 2015 om 12:55
Observeren van je angst, nagaan wat het wil beschermen (toch vaak een beeld van jezelf wat je in stand wilt houden), beseffen dat het maar een beeld is etc. Het is geen quick fix voor angst doorbreken, mij kost het nog dagelijks moeite om dit stapsgewijs te doen.
Ik had bijvoorbeeld enorme angst om na mijn herstel terug te keren naar de werkvloer. Ik wilde niet dat mensen mij zagen als zielig en ik wilde stabiel en sterk overkomen. De realiteit was dat ik zo onstabiel en onzeker was als wat. Mijn angst was dat men door mij heen kon zien. De angst beschermde het beeld van sterk en zeker, terwijl de angst zelf het probleem is. Niet de onzekerheid of het instabiele van mij. Daar is niks mis mee tot ik het wil verbergen door middel van angst.
Dat is wat hij in het filmpje ook zegt: niet je onzekerheden wegduwen, jezelf accepteren etc. En dat is best makkelijk als je eenmaal beseft dat het echt niet beschamend is om kwetsbaar of onzeker te zijn. Angst maakt van iets menselijks iets ONACCEPTABEL en dus duw je een groot deel van je mens-zijn weg. Je wordt nep en nepheid is omgeven door angst.
Ik had bijvoorbeeld enorme angst om na mijn herstel terug te keren naar de werkvloer. Ik wilde niet dat mensen mij zagen als zielig en ik wilde stabiel en sterk overkomen. De realiteit was dat ik zo onstabiel en onzeker was als wat. Mijn angst was dat men door mij heen kon zien. De angst beschermde het beeld van sterk en zeker, terwijl de angst zelf het probleem is. Niet de onzekerheid of het instabiele van mij. Daar is niks mis mee tot ik het wil verbergen door middel van angst.
Dat is wat hij in het filmpje ook zegt: niet je onzekerheden wegduwen, jezelf accepteren etc. En dat is best makkelijk als je eenmaal beseft dat het echt niet beschamend is om kwetsbaar of onzeker te zijn. Angst maakt van iets menselijks iets ONACCEPTABEL en dus duw je een groot deel van je mens-zijn weg. Je wordt nep en nepheid is omgeven door angst.
vrijdag 29 mei 2015 om 12:57
quote:budapest schreef op 29 mei 2015 @ 12:48:
[...]
Klinkt logisch. Maar hoe doorbreek je dat? (Hier ook een fobie, echter geen sociale)Heel grappig dat je dit zegt: het is logisch en angst (psychische angst dan) is onlogisch. Daar ligt toch een aanwijzing voor het doorbreken; het is onlogisch om niet gewoon jezelf te zijn en in het moment kan dat onzeker zijn, nerveus etc. Is echt werkelijk niks mis mee.
[...]
Klinkt logisch. Maar hoe doorbreek je dat? (Hier ook een fobie, echter geen sociale)Heel grappig dat je dit zegt: het is logisch en angst (psychische angst dan) is onlogisch. Daar ligt toch een aanwijzing voor het doorbreken; het is onlogisch om niet gewoon jezelf te zijn en in het moment kan dat onzeker zijn, nerveus etc. Is echt werkelijk niks mis mee.
vrijdag 29 mei 2015 om 13:03
Ik heb een angst voor een bepaald diersoort. In mijn lotgenotengroep zitten veel mensen met een sociale fobie, dus weet er inmiddels wel het een en ander vanaf. Maar heb wel gemerkt dat het verder totaal anders is. Ook al is het angst. Lijkt me wel heel naar, dus ik vind het knap dat je zelf al zoveel inzichten hebt en begrijpt hoe het werkt. Mij lukt dat nog niet.
vrijdag 29 mei 2015 om 13:04
Jee, ruim een uur dat filmpje! Maar de samenvatting van Sensy lezend lijkt het me logisch en niet veel nieuws? Ik weet niet of het echt nodig is om een herinnering te 'verwerken' of dat het gewoon een kwestie is van doen, niet zoveel in je hoofd zitten en inderdaad meer in het moment leven, meer in het hier en nu zijn en nu zo aan het piekeren en nadenken in je hoofd. Als je weet dat je angsten irrationeel zijn dan hoef je er eigenlijk geen aandacht aan te besteden, dan moet je doen, doen, doen en op die manier, door positieve ervaringen op te doen en kleine successen te boeken worden je negatieve herinneringen vanzelf minder krachtig en dus 'verwerkt'. Al doende verwerkt men dus Het overwinnen van een sociale fobie zit hem ook vaak in het werken aan de eigenwaarde en zelfvertrouwen.
Bettypage, misschien kun je vertellen wat 'de kern' is die hij raakt volgens jou die je zo krachtig vindt? En hoe stel je je nu op waardoor je je beter voelt en minder kwetsbaar en angstig?
Bettypage, misschien kun je vertellen wat 'de kern' is die hij raakt volgens jou die je zo krachtig vindt? En hoe stel je je nu op waardoor je je beter voelt en minder kwetsbaar en angstig?
vrijdag 29 mei 2015 om 13:10
Ben het met je eens blijekip, voor zeer angstige gevoelens/gedachten echter kan het helpen om als tussenstap het denkproces zodanig te vertragen dat je werkelijk ziet wat er in je hoofd gebeurt. Als je doorhebt hoe het mechanisme werkt dan kun je er controle op uitoefenen in plaats van dat het mechanisme jou helemaal overneemt.
vrijdag 29 mei 2015 om 13:40
Hmmmm is dat die jongen die bij Roy Martina in de leer is geweest en aan EFT doet?
Ik vind in je studententijd een periode van sociale angst hebben gehad en toen het licht hebben gezien niet te vergelijken met al vanaf je kindertijd sociaal angstig te zijn en er dan een jaartje of 40 mee rondlopen, ik ben blij voor hem dat hij het niet heeft maar verder ben ik sceptisch over die hele EFT beklop je energiebanen op je lijf methode.
Ik vind in je studententijd een periode van sociale angst hebben gehad en toen het licht hebben gezien niet te vergelijken met al vanaf je kindertijd sociaal angstig te zijn en er dan een jaartje of 40 mee rondlopen, ik ben blij voor hem dat hij het niet heeft maar verder ben ik sceptisch over die hele EFT beklop je energiebanen op je lijf methode.
life's a beach and then you die
vrijdag 29 mei 2015 om 13:51
De kern die mij dus raakt, is dat gevoelens van angst, onzekerheid en twijfel er gewoon mogen zijn.
Dat wist ik dus serieus niet.
Ik hoef ze dus niet weg te stoppen, en de geperfectioneerde versie van mezelf aan de buitenwereld te laten zien.
Die geperfectioneerde versie wil leuk, gevat, vlot en vrolijk overkomen.
Maar dan ben ik incompleet.
En juist daardoor word ik zenuwachtig, ga ik hyperventileren en wil ik vluchten.
Ik denk dus nu : Dit ben ik en ik moet er helemaal en compleet zijn. Het geeft niet meer of ik bang ben, dan ga ik maar trillen of me hoogst ongemakkelijk voelen, ik laat het nu gewoon gebeuren, dat hoort ook gewoon bij Betty, is ook van mij.
Vooral door zijn tekeningen werd het heel duidelijk.
Hoe kan ik ooit een compleet mens zijn als ik maar er maar half ben? En hoe leuk is die geperfectioneerde versie dan voor anderen?
Die gevoelend van angst mogen er dus gewoon zijn, die moet ik toelaten als ik door de school van mijn kinderen loop, of in de supermarkt, of in de kantine op mijn werk.
Want het is niet raar, anderen zijn ook weleens zenuwachtig.
En het is volgens mij lang niet zo zichtbaar als ik het ervaar.
Dat wist ik dus serieus niet.
Ik hoef ze dus niet weg te stoppen, en de geperfectioneerde versie van mezelf aan de buitenwereld te laten zien.
Die geperfectioneerde versie wil leuk, gevat, vlot en vrolijk overkomen.
Maar dan ben ik incompleet.
En juist daardoor word ik zenuwachtig, ga ik hyperventileren en wil ik vluchten.
Ik denk dus nu : Dit ben ik en ik moet er helemaal en compleet zijn. Het geeft niet meer of ik bang ben, dan ga ik maar trillen of me hoogst ongemakkelijk voelen, ik laat het nu gewoon gebeuren, dat hoort ook gewoon bij Betty, is ook van mij.
Vooral door zijn tekeningen werd het heel duidelijk.
Hoe kan ik ooit een compleet mens zijn als ik maar er maar half ben? En hoe leuk is die geperfectioneerde versie dan voor anderen?
Die gevoelend van angst mogen er dus gewoon zijn, die moet ik toelaten als ik door de school van mijn kinderen loop, of in de supermarkt, of in de kantine op mijn werk.
Want het is niet raar, anderen zijn ook weleens zenuwachtig.
En het is volgens mij lang niet zo zichtbaar als ik het ervaar.
vrijdag 29 mei 2015 om 14:01
Dat is eigenlijk het verschil met de artikelen/ boeken die ik tot nu toe heb gelezen.
Die zeggen steeds dat je gewoon dingen moet gaan doen, zodat je goede ervaringen op kan doen.
Maar dingen doen terwijl je je echt angstig voelt, en dat wil wegstoppen omdat je niet wilt afgaan is niet te doen.
Voor mij is het dus een eyeopener.
En nu denk ik dus constant, als ik ergens ben "Ik ben goed zoals ik ben. Ik wil compleet zijn. Ik wil mezelf helemaal zijn. Er zijn dingen die ik goed kan. Mijn mening doet er net zoveel toe als ieder anders mening. En iedereen is wel eens zenuwachtig. Ik kijk toch ook niet neer op een kapster of een vuilnisman, hun beroep zegt niet wie ze zijn. (door een lage zelfwaardering heb ik nooit gestudeerd en geen topbaan en daar schaam ik me voor)
Ik schaam me gewoon veel teveel!!!
Die zeggen steeds dat je gewoon dingen moet gaan doen, zodat je goede ervaringen op kan doen.
Maar dingen doen terwijl je je echt angstig voelt, en dat wil wegstoppen omdat je niet wilt afgaan is niet te doen.
Voor mij is het dus een eyeopener.
En nu denk ik dus constant, als ik ergens ben "Ik ben goed zoals ik ben. Ik wil compleet zijn. Ik wil mezelf helemaal zijn. Er zijn dingen die ik goed kan. Mijn mening doet er net zoveel toe als ieder anders mening. En iedereen is wel eens zenuwachtig. Ik kijk toch ook niet neer op een kapster of een vuilnisman, hun beroep zegt niet wie ze zijn. (door een lage zelfwaardering heb ik nooit gestudeerd en geen topbaan en daar schaam ik me voor)
Ik schaam me gewoon veel teveel!!!
vrijdag 29 mei 2015 om 14:03
quote:rosemetijs schreef op 29 mei 2015 @ 13:57:
Dat is allemaal waar natuurlijk bettypage maar dat is niet iets nieuws toch dit kan elke psych je toch vertellen?
En toch heeft hij iets getriggerd bij mij. Misschien is het zijn langzame manier van uitleggen dat het nu pas echt bij me binnenkomt.
Mijn psycholoog kreeg dit niet bij me voor elkaar.
Die had het veel over opdrachtjes, dat werkte niet.
Die probeerde me voornamelijk te laten inzien dat het niet nodig was om je angstig of onzeker te voelen.
Nu leer ik dat die gevoelens er zeker mogen zijn. Juist.
Dat is allemaal waar natuurlijk bettypage maar dat is niet iets nieuws toch dit kan elke psych je toch vertellen?
En toch heeft hij iets getriggerd bij mij. Misschien is het zijn langzame manier van uitleggen dat het nu pas echt bij me binnenkomt.
Mijn psycholoog kreeg dit niet bij me voor elkaar.
Die had het veel over opdrachtjes, dat werkte niet.
Die probeerde me voornamelijk te laten inzien dat het niet nodig was om je angstig of onzeker te voelen.
Nu leer ik dat die gevoelens er zeker mogen zijn. Juist.
vrijdag 29 mei 2015 om 14:08
Feel the fear, and do it anyway, aldus Susan Jeffers. http://www.bol.com/nl/p/feel-the-fear-a ... 002928445/
Dat doe ik ook. De angst is heus wel aanwezig, maar ik laat die niet mijn dagelijks leven beïnvloeden. Niet meer althans. Het is wat dat betreft ook een kwestie van dingen ondernemen en durven en overleven. Ik weet nog dat ik een enge afspraak had met veel mensen en ik wilde eigenlijk niet (sociale angst/straatvrees heb ik). Ik werd een beetje obstinaat naar die angst. Pff, dan ging ik maar bang mijn schoenen en jas aantrekken, dan ging ik maar bang in de bus zitten, dan was ik maar aan tafel met allerlei mensen bang zitten te zijn. Het ging niet om gezellig doen en me geweldig voor te doen, maar om de angst te leren dat ik er niet meer in mee ging en me niet meer liet tegenhouden.
Dat doe ik ook. De angst is heus wel aanwezig, maar ik laat die niet mijn dagelijks leven beïnvloeden. Niet meer althans. Het is wat dat betreft ook een kwestie van dingen ondernemen en durven en overleven. Ik weet nog dat ik een enge afspraak had met veel mensen en ik wilde eigenlijk niet (sociale angst/straatvrees heb ik). Ik werd een beetje obstinaat naar die angst. Pff, dan ging ik maar bang mijn schoenen en jas aantrekken, dan ging ik maar bang in de bus zitten, dan was ik maar aan tafel met allerlei mensen bang zitten te zijn. Het ging niet om gezellig doen en me geweldig voor te doen, maar om de angst te leren dat ik er niet meer in mee ging en me niet meer liet tegenhouden.