Gezondheid alle pijlers

lange Nederlanders

07-06-2015 11:56 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe komt het, denken jullie, dat jullie Nederlanders zo groot zijn ? Volgens mij ligt het niet alleen aan jullie genen, want als ik bv naar Spoorloos kijk, zie ik dat de geadopteerde kinderen ook zo lang zijn, véél langer dan hun biologische ouders. Dus waaraan ligt dat dan ? Aan de voeding ?

Mijn zoon is erg klein en hoopt iets te vinden om zijn uiteindelijke lengte wat te beïnvloeden, vandaar mijn vraag.
De mensen in het noorden van Nederland zijn weer langer dan mensen in bijvoorbeeld het zuiden, wat is daar dan de verklaring voor?
Dichter bij Scandinavië?

Het gaat erom wat de zoon van TO ervan vindt, of die eronder gebukt gaat. Hoe oud is hij? Heeft hij daardoor last van een negatief zelfbeeld?
quote:Velma schreef op 07 juni 2015 @ 12:40:

De mensen in het noorden van Nederland zijn weer langer dan mensen in bijvoorbeeld het zuiden, wat is daar dan de verklaring voor?

Echt?

*Gaat huis naar noorden verplaatsen*
Mijn pubers zijn bijna 15.

Ik ben 1.72, man 1.86.

Volgens schatting schoolarts zou dochter 1.74 worden en dat is ze ook sinds vorig jaar. Ze lijkt uitgegroeid.

Zoon zou 1.85 worden en is sinds vorige week langer dan ik. Zijn hele leven is hij kleiner dan zijn tweelingzuster maar gezien de groeispurt waar hij nu in zit verwacht ik dat hij haar in no time heeft ingehaald.
quote:Casalinga schreef op 07 juni 2015 @ 12:44:

[...]

Echt?

*Gaat huis naar noorden verplaatsen*Ja, ik merkte het zelfs wanneer ik vanuit het wat zuidelijker oosten naar het noorden reisde, ik had het idee dat naarmate de reis vorderde, ik, optisch gezien, kleiner werd
@Velma:

Wellicht aten/eten Friezen/Groningers wellicht meer eiwitten dan in het zuiden. Plus de genetische blauwdruk van hun lengte als je kijkt naar Noord-Nederlanders, Scandinaviërs, etc.

In het zuiden van Nederland wonen van oudsher meer 'immigranten' (lang geleden vanuit Frankrijk, Spanje, etc. gekomen) die in het algemeen kleiner zijn.
Het verschil in lichaamslengte tussen Noord- en Zuid-Nederland valt mij ook altijd op als ik er kom. Wel frappant.
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 juni 2015 @ 12:00:

het komt door een combinatie van genen, voeding en veel regen.

Regen???
Het zit 'm in het water. de overheid doet daar stiekum iets in.
quote:sandra1905 schreef op 07 juni 2015 @ 12:52:

[...]

Regen???

Waarschijnlijk omdat we meer huidoppervlak moeten hebben om genoeg zonlicht te vangen.

Ofzo.
Ik ben maar 1.60, iedereen in mijn familie is klein behalve mijn zusje. Gelukkig groei ik wel in de breedte
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Gewoon combinatie genen en voeding, lijkt mij. Waarom die genen zo zijn is voer voor wetenschappers. En die weten het vast ook niet precies of zijn het niet met elkaar eens.

In plaats van dubben over zijn lengte, laat vooral zijn zelfvertrouwen groeien. Acceptatie van jezelf vind ik belangrijker dan hoe lang je bent. Wie weet wordt hij niet zo lang en dan lijkt het me handig als hij zelfvertrouwen heeft.
anoniem_209045 wijzigde dit bericht op 07-06-2015 18:27
Reden: was nog niet af!
% gewijzigd
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Melk.
quote:sandra1905 schreef op 07 juni 2015 @ 12:52:

[...]

Regen???en wind
quote:theamuts schreef op 07 juni 2015 @ 12:54:

Het zit 'm in het water. de overheid doet daar stiekum iets in.Daar maak je nu wel een grapje van....
Float like a butterfly, sting like a biatch.
quote:redbuIIetje schreef op 07 juni 2015 @ 12:03:

Ik heb wel 'ns gelezen dat dat door onze overmatige zuivelinname komt.

Lijkt me sterk, mijn dochter van 6 is 1,40, een lengte die past bij een tienjarige. Ze heeft lactose-intolerantie.

Dan zou ik eerder zeggen dat het door ons kraanwater komt. Een van de beste ter wereld.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:suzyqfive schreef op 07 juni 2015 @ 14:36:

[...]

Lijkt me sterk, mijn dochter van 6 is 1,40, een lengte die past bij een tienjarige. Ze heeft lactose-intolerantie.

Dan zou ik eerder zeggen dat het door ons kraanwater komt. Een van de beste ter wereld.combinatie van: genen, voeding, goede gezondheidszorg (top drie wereldwijd)

[...]

Echt?

*Gaat huis naar noorden verplaatsen*Wij, Noorderlingen, liepen van de week in Eindhoven. Mijn man is 2m en zag niemand die langer was dan hij. Terwijl dat hier in de stad wel regelmatig zo is.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
quote:suzyqfive schreef op 07 juni 2015 @ 14:41:

[...]

Wij, Noorderlingen, liepen van de week in Eindhoven. Mijn man is 2m en zag niemand die langer was dan hij. Terwijl dat hier in de stad wel regelmatig zo is.wij noormannen en vrouwen zijn groot, sterk en we ruiken dierlijk
quote:suzyqfive schreef op 07 juni 2015 @ 14:41:

[...]

Wij, Noorderlingen, liepen van de week in Eindhoven. Mijn man is 2m en zag niemand die langer was dan hij. Terwijl dat hier in de stad wel regelmatig zo is.

En wij wonen nogal zuidelijk, vlakbij de Belgische grens. Onze verzekeringsmeneer is 2.08. Ik ben zelf gemiddeld (1.75) en ik zie toch echt wel regelmatig mannen en vrouwen die groter zijn dan ik.

Maar inderdaad, shoppen in Belgie heeft meestal een lege tas als resultaat, die petite kleren passen mij meestal niet.
Ik ben meer dan 20 cm korter dan mijn kortste biologische ouder. Dus het gaat niet altijd op.

Mijn dochters zijn ook erg kort voor hun leeftijd. Die gaan ook weer korter dan dat ik ben worden.
Ab imo pectore
Zoon moet inderdaad waarschijnlijk nog zijn groeispurt krijgen (is nu 1.58m aan 14,5 jaar). Toch hebben we al eens een scan van zijn pols laten nemen omdat grote zus niet groot is. Daaruit bleek dat hij 1,69 tot 1,71m zal worden... Echt niet aangenaam voor een man.

[...]

Echt?

*Gaat huis naar noorden verplaatsen*

Hier in het Hoge Noorden (werk op een scholengemeenschap) is een pubermeisje van 1.80 echt niet opvallend. Leuk groot vind ik dat. Ik zit zelf ook in die hoek misschien ligt het daar aan. Meiden tussen 1.80-1.85 zijn hier heel talrijk, daarboven wordt het wat bijzonderder. Mijn echtgenoot is bijna 2 meter en dat merken we meestal pas weer als we op vakantie zijn. Ik kan hem altijd terugvinden

Dat verhaal over die lange-mannen-genen las ik laatst ook: vrouwen maken liever kinderen met grote mannen, naar het schijnt.
Een vriend van mijn ouders is 1.98. En vroeger hoefde je niet in militaire dienst als je langer was dan twee meter. Toen hij heeft voor hij gekeurd zou worden een paar weken lang aan zijn handen gehangen als een luiaard, aan deurposten ed, om zijn ruggegraat wat op te rekken. En met de keuring was hij twee meter. Hij zwoor dat het echt gebeurd is, ik weet het niet. Tijdelijk is het misschien wel mogelijk.

Maar er zijn heel wat leuke, kleine mannen he. Beroemde ook. Half Hollywood is in mijn ogen klein. Hier zijn we reuzen gewend maar in de rest van de wereld is dat heel anders. Ik vind dat wel een nadeel van lang zijn, in het buitenland word ik wel vaker aangestaard alsof ik een alien ben. Met een middelmatige lengte val je niet zo op, dat kan ook handig zijn.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Inuït (in het noorden dus) zijn juist klein.
Float like a butterfly, sting like a biatch.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven