Gezondheid alle pijlers

lange Nederlanders

07-06-2015 11:56 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe komt het, denken jullie, dat jullie Nederlanders zo groot zijn ? Volgens mij ligt het niet alleen aan jullie genen, want als ik bv naar Spoorloos kijk, zie ik dat de geadopteerde kinderen ook zo lang zijn, véél langer dan hun biologische ouders. Dus waaraan ligt dat dan ? Aan de voeding ?

Mijn zoon is erg klein en hoopt iets te vinden om zijn uiteindelijke lengte wat te beïnvloeden, vandaar mijn vraag.
Hoe oud is je zoon eigenlijk?? Mijn dochter is 15 en hopelijk uitgegroeid, ze is 1.80 mtr nu. Maar ze is op één ander meisje na de grootste van de klas. De jongens moeten hun groeispurt nog krijgen, die zijn allemaal nog niet boven de 1.60 gekomen. Voor zover ik weet is er inmiddels eentje uit de paralelklas die een cm of tien boven de andere jongens uit steekt.

Plus; de meiden groeien meestal tot maximaal 2 jaar na hun eerste menstruatie, de jongens krijgen vaak nog een paar jaar extra. Uiteindelijk komt het met de meesten wel goed.
We zijn niet alleen langer maar worden ook oud

het komt door een combinatie van genen, voeding en veel regen. Als jouw zoon hier geboren en getogen is dan is dit de lengte waar hij het mee moet doen. Heeft hij een groeiachterstand of gewoon de groeispurt nog niet gehad?
Ik heb wel 'ns gelezen dat dat door onze overmatige zuivelinname komt.
Shoot first, ask questions later!
quote:redbuIIetje schreef op 07 juni 2015 @ 12:03:

Ik heb wel 'ns gelezen dat dat door onze overmatige zuivelinname komt.Dan zou mijn dochter een opdondertje van anderhalve meter moeten zijn, want die lust geen melk. Ze drinkt ook geen koffie en vanillevla is ook al niet haar ding. Dan zou het al aan de chocolade moeten liggen.

Ik heb wel 'ns gelezen dat dat door onze overmatige zuivelinname komt.Klopt hier ook niet, dochter krijgt zo goed als geen zuivel ........
Ik heb laatst ergens gelezen dat Nederlanders vooral langer zijn geworden door natuurlijke selectie. Lange mensen (mannen?) krijgen gemiddeld meer kinderen waardoor 'lange mensen genen' steeds meer voorkomen. In andere landen schijnt dit minder te spelen. Ik zal nog eens zoeken of ik deze studie ergens kan terugvinden op internet.
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
Mijn zoon was met 15 ook nog klein. Hij is daarna pas gaan groeien, maar zal nooit een lange slungel worden, ergens rond de 177 cm of zo. Niks mis mee (al vindt hij het zelf nogal weinig).

Is er wel eens een groeiprognose gemaakt? Dan weet je waar hij ongeveer op uitkomt. Take it or leave it...
Men vermoedt:

1. Goede voeding die in Nederland gemakkelijk verkrijgbaar is.

2. Goede gezondheidszorg.

3. Als er goede gezondheidszorg is, zijn er minder ziektes die de lichaamsgroei ernstig kunnen verstoren.

4. Mogelijk de genetische blauwdruk van mensen in de noordelijke landen zoals Nederland, Zweden, Noorwegen, etc.
quote:Casalinga schreef op 07 juni 2015 @ 12:06:

[...]

Dan zou mijn dochter een opdondertje van anderhalve meter moeten zijn, want die lust geen melk. Ze drinkt ook geen koffie en vanillevla is ook al niet haar ding. Dan zou het al aan de chocolade moeten liggen.of de kaas.
Anti-social behaviour is a trait of intelligence in a world full of conformists - Nikola Tesla

Ik heb wel 'ns gelezen dat dat door onze overmatige zuivelinname komt.

beetje kortzichtig, Amerikanen eten ook veel zuivel, bij hun is de lengtetoename gestagneerd nadat ze eerst explosief toenamen.

Ook in Kroatie komen lange mensen voor. Andere zuivelliefhebbers zoals engelsen en duitsers maar ook scandinaviers en oostenrijkers/ zwitsers zijn niet zo lang
quote:ZaraZara100 schreef op 07 juni 2015 @ 12:12:

Men vermoedt:

1. Goede voeding die in Nederland gemakkelijk verkrijgbaar is.

2. Goede gezondheidszorg.

3. Als er goede gezondheidszorg is, zijn er minder ziektes die de lichaamsgroei ernstig kunnen verstoren.

4. Mogelijk de genetische blauwdruk van mensen in de noordelijke landen zoals Nederland, Zweden, Noorwegen, etc.Dit dus. Ook vooral goede gezondheid van zwangeren
Bij geadopteerde kinderen zal het dus denk ik aan de gevarieerde, goede voeding liggen en goede gezondheidszorg dat zij langer zijn geworden dan hun biologische ouders.

Denk ik.
Het enige dat ik zelf kan bedenken (en dat geldt voor bijna onze hele familie) is dat mijn moeder nooit krampachtig gedaan heeft over eten en snoepen en ik doe er ook niet moeilijk over. Als mijn kind na het eten zin had in een snoepje, dan mocht dat gewoon. Had ze voor het eten zin in een snoepje, dan lag het er een beetje aan wat ze wilde hebben. Een reep chocolade vlak voor het eten is natuurlijk kolder.

Ik merkte vaak aan haar dat ze een groeistuip zou krijgen omdat ze soms met vlagen een tijd heel veel at en snoepte. Dan werd ze niet dikker maar na een paar weken waren alle broeken dan te kort. Ik heb haar ook nooit tegengehouden qua eten, als ze een extra boterham wilde dan kon ze die krijgen. Of dat nou om vier uur ´s middags was of om zeven uur ´s avonds.

We hebben natuurlijk wel bepaalde grenzen. Chips en cola zijn bedoeld voor het weekend, een snoepje mag best maar als ik zie dat ze met een vreetbui bezig is zeg ik wel dat ze dan eerst een boterham moet nemen. Ze mag dus niet op een dag 2 pakken koekjes wegwerken. Niet alleen vanwege de calorien, maar ook vanwege onze beurs.
quote:kladderadatsch schreef op 07 juni 2015 @ 12:13:

[...]

of de kaas.

Lust ze ook al niet.

Hoewel... ze eet dan wel weer graag een tostie. Maar dat is geen dagelijkse kost.
quote:Casalinga schreef op 07 juni 2015 @ 12:18:

Het enige dat ik zelf kan bedenken (en dat geldt voor bijna onze hele familie) is dat mijn moeder nooit krampachtig gedaan heeft over eten en snoepen en ik doe er ook niet moeilijk over. Als mijn kind na het eten zin had in een snoepje, dan mocht dat gewoon. Had ze voor het eten zin in een snoepje, dan lag het er een beetje aan wat ze wilde hebben. Een reep chocolade vlak voor het eten is natuurlijk kolder.

Ik merkte vaak aan haar dat ze een groeistuip zou krijgen omdat ze soms met vlagen een tijd heel veel at en snoepte. Dan werd ze niet dikker maar na een paar weken waren alle broeken dan te kort. Ik heb haar ook nooit tegengehouden qua eten, als ze een extra boterham wilde dan kon ze die krijgen. Of dat nou om vier uur ´s middags was of om zeven uur ´s avonds.

We hebben natuurlijk wel bepaalde grenzen. Chips en cola zijn bedoeld voor het weekend, een snoepje mag best maar als ik zie dat ze met een vreetbui bezig is zeg ik wel dat ze dan eerst een boterham moet nemen. Ze mag dus niet op een dag 2 pakken koekjes wegwerken. Niet alleen vanwege de calorien, maar ook vanwege onze beurs.je wordt niet lang vanwege snoep
quote:Casalinga schreef op 07 juni 2015 @ 12:06:

[...]

Dan zou mijn dochter een opdondertje van anderhalve meter moeten zijn, want die lust geen melk. Ze drinkt ook geen koffie en vanillevla is ook al niet haar ding. Dan zou het al aan de chocolade moeten liggen.Idem, en mijn dochter is 1.94m
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 juni 2015 @ 12:21:

[...]

je wordt niet lang vanwege snoep

Alweer een illusie armer.
Het meeste vlees zit nog steeds vol met groeihormonen.
verba volant, scripta manent.
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 juni 2015 @ 12:21:

[...]

je wordt niet lang vanwege snoepDik dan weer wel.
quote:MarianneDavids schreef op 07 juni 2015 @ 12:27:

Het meeste vlees zit nog steeds vol met groeihormonen.Is al vanaf 1961 streng verboden. Dat kan de verklaring niet zijn
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 juni 2015 @ 12:28:

[...]

Is al vanaf 1961 streng verboden. Dat kan de verklaring niet zijnDat het verboden is zegt niets, het is ook verboden door rood te rijden.
verba volant, scripta manent.
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 juni 2015 @ 12:28:

[...]

Is al vanaf 1961 streng verboden. Dat kan de verklaring niet zijnen daarbij, in Europees vlees zat nog tot ver na 1961 wel groeihormonen, het verbod ging daar pas later van start. Wij exporteren meer dan importeren. Dus als het aan het vlees ligt zouden omliggende landen zelfs langer moeten zijn omdat die meer groeihormonen hebben binnengekregen.
quote:MarianneDavids schreef op 07 juni 2015 @ 12:30:

[...]

Dat het verboden is zegt niets, het is ook verboden door rood te rijden.dat zegt alles, controles zijn heel streng. Wordt je gepakt dan is het afgelopen met de zaak
quote:misschicken schreef op 07 juni 2015 @ 12:28:

[...]

Dik dan weer wel.

Dat geldt niet voor pubers, die zetten dat om in puistjes .

Mijn dochter is een uitzondering. Die heeft haar vaders genen als het gaat om lengte en gewicht, en mijn genen als het gaat om een mooie huid en een volle bos haar. Waar ze al die chocolade laat is me een raadsel eerlijk gezegd. Waarschijnlijk zijn haar ingewanden gewoon van chocolade.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven