Huren

11-06-2015 10:09 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
--
Staan jullie al lang ingeschreven want een eigen woning krijgen duurt vaak erg lang.

Of en hoeveel jullie recht hebben op (huur/zorg)toeslag dat ligt eraan hoeveel jullie gezamenlijk verdienen en evt aan jullie leeftijd.
Inschrijftijd bij een woningbouw is handig om kans te hebben op een woning, maar je kan ook particulier huren. Via makelaars betaal je vaak borg en bemiddelingskosten. Bij een woningbouw niet.

Subsidie hangt af van het inkomen.

Sommige huizen kan je all incl huren (dus incl gas, water, licht, internet, tv, bellen, belastingen), anders moet je dat zelf nog betalen.

Gemente belasting kan 700 euro per jaar zijn. Kan ook meer of minder zijn, afhankelijk van je gemeente.
Oh en de kosten van het inrichten: er zijn huizen met vloerbedekking en iets op de muur, gordijnen. Er zijn ook huizen waarbij je dit zelf moet doen.
We hebben beide een potje opgebouwd waarmee we de inrichting zouden kunnen bekostigen. Mijn vriendin verdiend rond de 1800 euro per maand. Waarneer ik mijn beide bijbaantjes behoudt naast mijn studie zal mijn loon rond de 600/700 euro in de maand liggen.

Ik ben echter bang dat ik met mijn budget niet in staat ben om alle kosten te dekken. De prijzen van een appartement blijken toch best hoog te liggen... We staan momenteel nog nergens ingeschreven helaas, we willen hier wel zo snel mogelijk verandering in brengen.
heerlijk, die Nederlandse benadering. Op welke subsidies hebben we recht?
Met dat inkomen heb je volgens mij geen recht op huursubsidie.

Je komt samen uit op 2400-2500 per maand en dat is hoger dan de inkomensgrens.
Jullie staan nog nergens ingeschreven, hebben geen kaas gegeten van financiën, hebben nog nooit zelfstandig gewoond, laat staan samen, en zouden toch het liefst al samen een huis kopen? En dan wil je ook nog weten op welke subsidies je allemaal recht hebt? Ongelofelijk.
Dat viel mij ook op, eerst vragen over rechten en dan over kosten.

Hoe oud zijn jullie? Op www.toeslagen.nl kun je berekenen of jullie recht hebben op een toeslag.

Maak eens een overzicht van alle te verwachten vaste lasten. Dus huur, gas/water/licht, gemeentelijke belastingen, waterschapsbelasting, diverse verzekeringen (o.a. inboedel, wa, zorg), abonnement televisie/telefonie/internet, studie, evt, auto enz. enz. Deze gegevens kan je wel op het internet vinden. Zet deze eens naast jullie inkomsten. Je ziet dan wat er overblijft voor alle overige uitgaves. De website van het NIBUD kan handig zijn.

Een huis inrichten kan je net zo duur maken als jezelf wilt. Wel is dit afhankelijk van het huis dat je huurt. En een net huis hoef je veel minder te doen dan aan een uitgewoond huis.
quote:prik schreef op 11 juni 2015 @ 10:31:

Jullie staan nog nergens ingeschreven, hebben geen kaas gegeten van financiën, hebben nog nooit zelfstandig gewoond, laat staan samen, en zouden toch het liefst al samen een huis kopen? En dan wil je ook nog weten op welke subsidies je allemaal recht hebt? Ongelofelijk.Ten eerste willen we geen huis kopen, maar een huis huren. Juist omdat we nog nooit hebben samengewoond.. Tevens is het niet iets wat we volgende week gelijk willen maar zijn we eerst onze mogelijkheden aan het verkennen om te zien wat mogelijk is en niet. Lijkt met helemaal niet verkeerd toch?
Niet helemaal volgend de regels maar je zou er voor kunnen kiezen om niet samen alleen te huren en niet officieel samen te wonen. Dan is je inkomen lager en krijg je mogelijk wel huursubsidie.
quote:JollyJ schreef op 11 juni 2015 @ 10:27:

heerlijk, die Nederlandse benadering. Op welke subsidies hebben we recht?

Inderdaad zeg.

Zelf hard werken en je eigen broek ophouden is zo passé lijkt het wel..
quote:Harrie1992 schreef op 11 juni 2015 @ 10:34:

Ten eerste willen we geen huis kopen, maar een huis huren. Juist omdat we nog nooit hebben samengewoond.. Tevens is het niet iets wat we volgende week gelijk willen maar zijn we eerst onze mogelijkheden aan het verkennen om te zien wat mogelijk is en niet. Lijkt met helemaal niet verkeerd toch?

De zin 'Omdat ik nog studeer is het niet mogelijk om gelijk te gaan kopen' in je OP deed overkomen alsof jullie het liefst wél meteen een koophuis zouden willen, als jij ook een baan gehad zou hebben. Of lees ik zo slecht?

Waarom gaan jullie niet eerst lekker op jezelf wonen? Huur een studentenkamer, dan krijg je vanzelf door wat alles kost en wat er wel of niet mogelijk is. Je bent maar één keer jong, en als jullie relatie goed blijft kunnen jullie nog lang genoeg samenwonen, toch?
Belachelijk dat je dat oppert Thewaiter, dat is gewoon fraude. En de grens voor huurtoeslag ligt zo laag dat ze met alleen het inkomen van de fulltimer waarschijnlijk al niet meer in aanmerking komt. Maar dat kan TO makkelijk zelf narekenen.

Verder hebben ze grote kans dat ze, omdat ze geen inschrijfduur hebben, niet in aanmerking komen voor een sociale huurwoning en dus particulier/in de vrije sector moeten huren.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Huur 400-1000

Gas en elektra 70-150

Inboedelverzekering 15-20

Gemeentelijke belastingen 40

Water 10

Water belasting 20

Tv en Internet 30-50

Boodschappen 200-500.

Plus de kosten die je nu al hebt uiteraard.

Sociaal huren moet je, afhankelijk van je woonplaats, 2-10 jaar staan ingeschreven voor je een woning krijgt toegewezen. Of er moet een lotingsysteem zijn, dan kan je met geluk eerder een woning krijgen

Particulier kan direct en daar beginnen de huren vaak bij 700, maar moet je maandelijks inkomen minimaal 3/4x de huur zijn.
http://www.nibud.nl/consumenten/levenss ... amenwonen/

Een hele pagina vol met allerlei zaken die komen kijken bij samenwonen, zowel financieel als huur of koophuis.
Wel bijzonder dat je, hoewel je met je master gaat beginnen (dus een WO opleiding doet) niet zelf info over internet hebt kunnen vinden.
OP verwijderd?
Waarom gaan jullie niet eerst eens zelfstandig wonen, los van elkaar dus.

Want echt één maand is helemaal niets. Ten eerste heb je dan nog niet genoeg vuil opgebouwd om ruzie over te maken, heeft zij jouw favo trui nog niet verpest en heb jij nog niet te horen gekregen dat je te weinig doet.

Verder heb je dan nog niet de problemen van boodschappen etc etc.

Jullie hebben alletwee totaal geen idee wat het is om echt helemaal voor jezelf te zorgen. Doe dat nou eens eerst, neem een studentenkamer en word écht zelfstandig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven