Onbeschoft gedrag zoontje van 6

01-09-2008 10:44 28 berichten
Mijn zoontje van net zes zit in een moeilijke fase (voor ons als ouders dan). Hij verveelt zich inmiddels een ongeluk (woon in het buitenland en morgen begint na 2 maanden de school weer, pffff). Hij is doorgaans een lief kind, maar af en toe heeft hij van die buien..... Roept-ie: mama hou je bek, ik heb het niet tegen jou.

Net heb ik hem weer in z'n kamer gezet. Probleem is dat ik het zo zat ben, dat ik zelf ook bijna zit te trillen van woede. Ik dacht altijd: we voeden onze kinderen goed op.... Nou dat is dus makkelijker gezegd dan gedaan.

Heeft iemand dezelfde ervaringen? Hij is dus al zes, de peuterpuberfase hebben we nu wel achter ons. Dus daar kan ik het niet meer aan wijten.
Alle reacties Link kopieren
het allerbelangrijkste is om ALTIJD met ijzeren discipline consequent te blijven.

Kies een actie als hij zoiets doet, bijv op zijn kamer zetten, en doe dat elke keer.

Geen discussie, niet aankijken of tegen hem praten, gewoon oppakken en naar zijn kamer afvoeren. Daar blijft hij sowieso 5 minuten (of hoelang jij dan ook prettig vindt) en na 5 minuten mag hij zijn excuses aanbieden. Hij komt er sowieso niet uit totdat hij sorry zegt.

vaak zie je dan een korte toename van het ongewenste gedrag, en juist dan moet je volhouden. achteraf kan je er eens rustig over praten, maar op het moment zelf : grenzen stellen.

succes en hou vol!
ps, deze tip zie je ook vaak bij de supernanny, dus mss moet je er een paars mantelpak en strenge bril bij aantrekken
Mijn oudste heeft ook zo'n periode gehad. Het ergste wat hij tegen me geroepen heeft is k*tmens (zonder sterretje ). Toen ben ik zo ontzettend boos geworden, daar is hij erg van geschrokken. Ik denk dat van sommige woorden de impact voor een kind veel minder is dan voor een volwassene.

Daarmee wil ik niet zeggen dat je je zoontje dat soort dingen maar moet laten zeggen, maar hem voor straf naar zijn kamer sturen lijkt me een duidelijk signaal voor hem, dat hij over de grens gaat.

Verder ben ik zelf wat meer op mijn vocabulaire gaan letten, want sommige woorden had hij toch echt van mij (k*t dan toevallig niet hoop ik). Daar heb ik ook met hem over gepraat, dat ik soms in mijn boosheid dingen zeg die eigenlijk niet kunnen en dat hij dat dus vooral niet moet overnemen. Mijn zoon is nogal goed aanspreekbaar op dat soort dingen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Wonen jullie al lang in het buitenland, is hij ook al naar school geweest daar voor de vakantie? Is er iets in het gezin veranderd of gebeurt? Is het verveling, moet hij gewoon weer snel naar school? Dit gedrag kan door heel veel dingen komen, dus beetje moeilijk omdat vanaf hier te zien.

Verder eens met vorige reactie, heel consequent zijn, dus wat je zegt moet je ook doen. 1 keer waarschuwen.

Goed uitleggen waarom je hem in zijn kamer hebt gezet. Handig is ook om een plek uit te kiezen waar geen afleiding is, dus geen speelgoed etc.

Verder zou ik hem niet alleen maar negatief benaderen, gewoon consequent zijn maar verder ook de goede dingen belonen. Dus als hij iets liefs doet, of goed luistert, dat heel erg benadrukken.
quote:RosieRo schreef op 01 september 2008 @ 10:49:

ps, deze tip zie je ook vaak bij de supernanny, dus mss moet je er een paars mantelpak en strenge bril bij aantrekken hihi ik ga me gelijk even omkleden voordat ik hem van z'n kamer ga halen!! Misschien eens wat Supernanny's bekijken op uitzending gemist.
Ja Solomio, van die impact van woorden. Hij vindt het ook gewoon interessant om te zeggen: "ferme ta gueule" (hou je bek dus!); Dus in een andere context negeer ik het, om het niet nog interessanter te maken.

En zelf zeg ik nog wel eens 'Godver' als ik echt boos ben, inderdaad niet het beste voorbeeld.
quote:ambrosia9 schreef op 01 september 2008 @ 10:57:

Wonen jullie al lang in het buitenland, is hij ook al naar school geweest daar voor de vakantie? Is er iets in het gezin veranderd of gebeurt? Is het verveling, moet hij gewoon weer snel naar school? Dit gedrag kan door heel veel dingen komen, dus beetje moeilijk omdat vanaf hier te zien.

Verder eens met vorige reactie, heel consequent zijn, dus wat je zegt moet je ook doen. 1 keer waarschuwen.

Goed uitleggen waarom je hem in zijn kamer hebt gezet. Handig is ook om een plek uit te kiezen waar geen afleiding is, dus geen speelgoed etc.

Verder zou ik hem niet alleen maar negatief benaderen, gewoon consequent zijn maar verder ook de goede dingen belonen. Dus als hij iets liefs doet, of goed luistert, dat heel erg benadrukken.

hij is hier geboren, en ging hier dus al naar school. Ik denk dat het verveling is.

Ben het met je eens wat betreft belonen, en ik beloon hem elke dag wel ergens om, want het is gewoon ook een lieverd, die zijn best wil doen enzo.

Bedankt voor de reacties tot nu toe!
quote:coucou303 schreef op 01 september 2008 @ 11:13:

[...]

hij is hier geboren, en ging hier dus al naar school. Ik denk dat het verveling is.

Ben het met je eens wat betreft belonen, en ik beloon hem elke dag wel ergens om, want het is gewoon ook een lieverd, die zijn best wil doen enzo.

Bedankt voor de reacties tot nu toe!Ok, het kan heel goed dat het gewoon verveling is, dat hou je bek, heel stoer klinkt. Voor hem is het minder erg dan het in jouw oren klinkt. Goed als je hem duidelijk maakt dat dat gewoon niet kan. Dan zou ik er verder niet te zwaar aan tillen en verder gaan zoals je nu doet. Wacht het even af als hij weer naar school gaat in ieder geval. Succes!
Wauw in het frans klinkt het eigenlijk best mooi.

Maar inderdaad consequent zijn en duidelijke grenzen. Dus dan is er duidelijkheid ('als ik dit doe dan gebeurt dat, het mag dus niet van mama!') en daarna uitleggen waarom je het niet goed vind. Waar ik vroeger nooit tegen kon is dat ik 'straf' kreeg maar niet altijd wist waarom dat dan precies was haha m'n ouders legden het niet echt uit ('waarom dan?'- 'omdat ik je vader ben, daarom!) dat is zo vervelend.
Hee wat leuk, ik woon ook in Frankrijk! Maar goed dan heb je nog geen antwoord op je vraag :-)

Ik heb onze nounou wel eens gesproken over ongewenst gedrag bij oudere kinderen. Zij had als remedie dat haar kinderen op maandagochtend 5 minuten lang alle vieze, grove woorden in eeb grote vuilniszak mochten zeggen. Daarna ging de zak dicht en gooide ze de vieze woorden weg. De hele verdere week mocht er dus geen vieze/grove/foute woorden gezegd worden en daar stond dus straf op. Vond het wel een goed idee. Is niet helemaal antw op je vraag misschien, maar daarmee kun je wel de grove taal misschien een beetje mee de kop indrukken. Er zijn andere manieren om te zeggen dat hij het ergens even niet mee eens is, leg hem dan even een andere manier uit ( liefste mama, kunt u aub even uw mond dichthouden? Aub? <---- grapje he... dat begrijp je hopelijk wel)

Ik ga ook maar weer eens in dat supernanny boek duiken, die van mij gaat morgen dus ook ( voor het eerst dan) naar school. Ik ben erg benieuwd, vanmiddag even gluren en morgen ..ça y est!!
Hoi lente, wat een geweldige nounou is dat! ik hou daar wel van, dat soort ideeën.

Gaat je kind morgen naar de petite section maternelle? Leuk hoor, een hele stap.

En dat voorbeeldje dat je geeft over iets op een andere manier zeggen, dat doen we wel eens op zo'n overdreven manier; Bijv. aan tafel als zoon of jongere zusje zegt:" DRINKEN", dan zegt man bijv: "Lieve papa, kunt u wat te drinken inschenken" haha
Trouwens, toen zoon uit zijn kamer kwam, ging ik naar hem toe en begon hem uit te leggen waarom ik hem had weggestuurd, (jaja ik doe wel wat met jullie tips hoor!) gaat hij op de grond zitten, doet zijn handen op zijn oren en zegt: ik hoor niks, ik hoor niks....

pfff

maar stiekum komt de boodschap wel door, denk ik dan maar
[quote]coconutoil schreef op 01 september 2008 @ 11:24:

Wauw in het frans klinkt het eigenlijk best mooi.

Coconutoil, jouw ouders zijn denk ik meer van het oude stempel?

Zoals die van mij. Als ik aan tafel begon te praten (toen ik klein was dus) terwijl mijn vader aan het woord was (graag en veel, nog altijd), dan legde hij zijn hand op mijn mond en zei: hou je waffel!
lente, waar woon je of wil je dat liever niet zeggen (misschien woon je wel om de hoek en kunnen we vanmiddag theeleuten)
haha ik wilde jou eigenlijk net hetzelfde vragen!

Eerst maar eens kijken of we een beetje in dezelfde regio zitten

Ik zit een klein uurtje ten westen van Parijs, in Eure et Loire op t platt'nlan. Woon er nu net een jaar, en het bevalt me erg goed.

En waar zit jij? Zo ongeveer dan
En jaaaaaa morgen naar petit maternelle, dat wist ik niet eens *schaam*

Enneh, ik heb net visite gehad en zit met 4 pakken stroopwafels ( zucht, ik moet juist ff wat kilo's kwijt) Dus kan ik misschien wat aan jou slijten :-)
haha ik zit ook ten westen van Parijs maar daar is ook wel alles mee gezegd.... vlakbij Vannes, in zuid-Bretagne

enne hoe kom je daar zo terecht?

misschien moeten we ergens anders een topicje openen "Moeders in Frankrijk" ofzo, want het gaat nu niet meer over onbeschofte zoontjes......
Ha grappig, mijn schoonouders wonen in Bretagne, volgens mij een uurtje van Vannes af, ik was er bijna deze zomer nog geweest ( wegens het bijzonder slechte weer in Bretagne grmbl, wat nou global warming?!)

Jammer, geen koppie thee vanmiddag!

Weer ff on-topic; volgens mij kun je die nanny-afleveringen allemaal online bekijken maar ik heb geen idee waar helaas...
Open maar zo'n topic, ik doe mee. Woon aan de andere kant van FR maar klets graag mee. Heb 3 dochters dus opvoedingsperikelen genoeg hier.
Of gaan we meedoen met 'Emigreren'? heb ik eens een blauwe maandag meegeschreven maar dat kon ik niet bijhouden, die groep was zo groot!

Okee ik zal een nieuw topic openen, gezellig!
Zie Reizen: leven in Frankrijk (met kinders)
Ik zou het even aanzien als hij toch morgen weer naar school gaat. Waarschijnlijk wordt hij daardoor wel een stuk rustiger.

Mocht er geen verbetering zijn zou ik met zoontje om tafel gaan zitten en met hem afspreken welke woorden hij niet mag zeggen en dat soort dingen. Duidelijk afspreken wat de consequenties zijn wat het niet nakomen. Je zoontje kun je ook best erbij betrekken. Misschien heeft hij ook wel ideeën over welke afspraken jullie kunnen maken. Als het dan een tijdje goed gaat zou je hem kunnen belonen. Ik heb trouwens ook een zoontje van 6 en ik merk dat ze op die leeftijd al best veel snappen, ik kan echt al vrij goed afspraken met hem maken over verschillende zaken.

ps: leuk dat jullie in Frankrijk wonen! Waarschijnlijk gaan wij ook over een aantal jaar naar Frankrijk verhuizen (wonen nu in Engeland)
He Nymeria, waar woon je, zit zelf in het zuidwesten van Engeland!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven