Zelf pizza maken!

31-08-2008 17:26 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie van jullie maakt ook wel eens zelf pizza?

Ik maak altijd een soort piedeeg met bloem, olie, gist suiker, zout en lauw water. Ik bak de bodem dan 10 minuutjes voor in de oven, maar hij gaat dan opbollen. Hoe voorkom je dat? En is het wel nodig om het deeg eerst voor te bakken?

Hoe doen jullie het? En wat voor lekkers doe je er op?
...
Opbollen kun je wat voorkomen door gaatjes te prikken in je deeg en op te passen met de hoeveelheid gist die je gebruikt.

Ik bap het zelf nooit voor trouwens, gewoon deeg maken, alles erop en in de oven er mee. Doe er meestal op wat ik nog aan groenten in huis heb liggen.
Ik bak het deeg ook nooit voor. Met quiches wel, die bak ik dan "blind" in de oven met bakpapier en iets van erwten of iets erin.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
In de index bovenaan staat dit topic nog, misschien leuk om even door te lezen of een tip uit te halen.

Wie werkt er bij een echte pizzeria?
quote:mylenevalerie schreef op 31 augustus 2008 @ 17:36:

Ik bak het deeg ook nooit voor. Met quiches wel, die bak ik dan "blind" in de oven met bakpapier en iets van erwten of iets erin.Ja, met hartige taarten doe ik dat ook. Maar ik vind het lekker om hem iets voor te bakken zodat hij daarna niet zolang meer hoeft. Dan blijft de groente lekker knapperig, en de bodem droger.
...
quote:mylenevalerie schreef op 31 augustus 2008 @ 17:39:

In de index bovenaan staat dit topic nog, misschien leuk om even door te lezen of een tip uit te halen.

Wie werkt er bij een echte pizzeria?Oke, dank je. Ik had gekeken in de Index of er een soortgelijk topic bestond, maar zag er geen 1 die ging over pizza zelf maken, ik zal eens kijken!
...
quote:maimai schreef op 31 augustus 2008 @ 17:32:

Opbollen kun je wat voorkomen door gaatjes te prikken in je deeg en op te passen met de hoeveelheid gist die je gebruikt.

Bedankt voor de tip! Dat ga ik eens proberen!
...
Mijn vrouw maakt heerlijke pizza's

Ik ga eens vragen of ze wat tips heeft!
Ik gebruik altijd een pakje pizzadeeg van Oetker ofzo. Ben niet zeker van het merk, maar is gewoon te vinden in de supermarkt bij de (hartige) taartmixen. Ik vind het heerlijk deeg al is het wel wat flauw van smaak. Na het uitrollen beleg ik het ongebakken deeg en dan krijg ik een heerlijke en prima pizza!
Ik maak het deeg altijd zoals jij ook doet, en gooi er altijd van alles op. De smaak van de tomatensaus is natuurlijk erg belangrijk (basilicum/ oregano) en daarna mozzarella. En gegrilde groente erop is ook lekker. Auberinge, courgette,...
Count your blessings...
quote:mylenevalerie schreef op 31 augustus 2008 @ 17:36:

Ik bak het deeg ook nooit voor. Met quiches wel, die bak ik dan "blind" in de oven met bakpapier en iets van erwten of iets erin.Begrijp ik goed dat je de vorm maakt, er dan 'gewoon' maar iets in doet. Dat je dat een tijdje in de oven zet, dan de 'zomaar' vulling eruit haalt en de echte vulling erin doet? Ik heb namelijk vaak een natte bodem...
quote:philomein schreef op 31 augustus 2008 @ 20:54:

[...]

Begrijp ik goed dat je de vorm maakt, er dan 'gewoon' maar iets in doet. Dat je dat een tijdje in de oven zet, dan de 'zomaar' vulling eruit haalt en de echte vulling erin doet? Ik heb namelijk vaak een natte bodem...

Dat klopt, blindbakvulling heet dat. Werkt prima!

Pizzadeeg maak ik hier trouwens gewoon van witte broodbakmix met een beetje olijfolie en Italiaans kruiden erdoor. Tomatensaus, kruiden en groenten e.d. eroverheen en de oven in. Heerlijk!

Oh ja gaatjes prikken in de bodem doe ik ook altijd!
Wat zijn de exacte ingedienten voor het maken van het deeg?

Bedankt!
ik doe gewoon met bloem bakpoeder olie en water thats it
quote:philomein schreef op 31 augustus 2008 @ 20:54:

[...]

Begrijp ik goed dat je de vorm maakt, er dan 'gewoon' maar iets in doet. Dat je dat een tijdje in de oven zet, dan de 'zomaar' vulling eruit haalt en de echte vulling erin doet? Ik heb namelijk vaak een natte bodem...

Klopt. Ik heb dacht ik spliterwten.

Wat ik ook altijd doe is gaatjes prikken en op de bodem een beetje parneermeel (die vangt evt het vocht op). Ja verder geen vochtige spullen op de pizza doen, goed uit laten lekken of droogdeppen. Vroeger deed ik onderop de plakjes kaas, die hield het vocht tegen. Maar nu maak ik hem als een "normale" pizza. Op de bodem leg ik alleen niet verse tomaten. Evt. wel bovenop.
Ik heb afgelopen zaterdag nog pizza gemaakt.

Het recept voor het deeg heb ik van internet geplukt en werkte goed! Beetje van mezelf en beetje van internet dus

Pizza

Voor het deeg:

300 gram zelfrijzend bakmeel, 1/2 theelepel zout, 1 ei, circa 1 deciliter water

Doe het zelfrijzend bakmeel in een kom en maak een kuiltje in het midden.

Doe het ei, het zout en 1 deciliter water in het kuiltje.

Roer met een vork tot al het vocht is opgenomen.

Kneed verder met de handen tot een soepele deegbal, voeg indien nodig nog een klein beetje water toe.

Bestuif het werkblad met bakmeel.

Leg het deeg op het werkblad, bestrooi het met bakmeel en rol het met de deegroller uit tot een rechthoekige lap van circa 40 x 35 of 45 x 30 centimeter (1/3 centimeter dik).

Spray de bakplaat in met bakspray van Dr. Oetker.

Vouw de deeglap dubbel met wat bloem er tussen en rol het deeg losjes om de deegroller.

Leg het deeg op de bakplaat, ontvouw het deeg en breng het netjes in vorm (stiekem de deegroller gebruiken kan, niet te hard drukken).

Bestrijk het deeg met de tomatenpuree, laat een centimeter vanaf de rand vrij.

Salami, ui, kruiden (verse basilicum, peper en oregano) mozzarella, kaas etc.

Schuif de pizza in het midden van de koude oven. Schakel de oven in op 170 graden, de pizza zal nu tijdens het 'voorverwarmen' rijzen.

Zodra de oven op temperatuur is: eerst 15 minuten in de oven. Dan kijken hoe lang ‘ie nog moet.

Als de deegrand net lichtbruin begint te kleuren is het brooddeeg van de bodem gaar en nog zacht. Haal op dat moment de pizza uit de oven.
heerlijk zelf pizza maken.

ik heb zo'n pizzapan, ideaal.

en dan zo'n makkelijk pakket met de bodem en saus, en dan zelf lekkere dingen erop doen zoals salami en champignons....hmmmm
voor natte quiche of taartbodems: eerst dus blind voorbakken, en dan over de hele bodem een dun laagje paneermeel of verkruimelde beschuit verdelen, en daarop de vulling.
quote:heleen4xx schreef op 02 september 2008 @ 12:38:

heerlijk zelf pizza maken.

ik heb zo'n pizzapan, ideaal.

en dan zo'n makkelijk pakket met de bodem en saus, en dan zelf lekkere dingen erop doen zoals salami en champignons....hmmmm

Mag ik je wat vragen? Ik heb weken geleden een pizzapan gehad en ik kom er niet achter hoelang de pizza erin moet. Ik heb er zelfs een topic over geopend, zie hier;

Wie heeft er ervaringstips voor mij?

Heb jij voor mij het antwoord hoelang end.? Ik heb de pan nog steeds niet gebruikt.
Leuk dat jullie de moeite nemen om te reageren! Bedankt!

Als (spagetti)saus gebruik ik gewoon pastasaus uit een zakje/pakje. Bijvoorbeeld Bertolli pastasaus met basilicum.

Doordat ik de bodem even een paar minuutjes voorbak blijft hij wel mooi droog! Mijn man vond dat veel lekkerder.

Ik ga ook eens proberen om eerst de kaas en dan de rest erop te doen.
...
Queenie, ik weet dat het je vraag niet was hoor, maar misschien een keer lekker om zelf de pizzasaus te maken?

Zo maak ik het;

Ingrediënten:

1 el boter

1 uitje

1 teentje knoflook

1 blikje gepelde tomaten

1/2 blokje tuinkruidenbouillon

1 tl oregano

1 el peterselie

1 tl ketjap

(knoflookpoeder, zout)

(allesbinder of maïzena)

Bereiding:

Smelt de boter in een pan en voeg het fijngesneden uitje en knoflook toe.

Laat enkele minuten zachtjes garen.

Laat de tomaten uitlekken en vang het vocht op. Voeg dit vocht toe aan het ui/knoflookmengsel en breng het aan de kook.

Tuinkruidenbouillonblokje, oregano, peterselie en ketjap toevoegen en een minuut of 5 zachtjes laten sudderen.

Tomaten ietsje fijnknijpen en aan de saus toevoegen. Nog 10 minuten sudderen. Eventueel op smaak maken met wat knoflookpoeder en zout .

Afhankelijk van de dikte van de saus nog wat allesbinder of maïzena toevoegen om de saus dikker te krijgen . (De saus kan, zonder de maïzena, worden ingevroren.)
MV, dankjewel! Lijkt me ook wel lekker! Ga ik zeker eens proberen.

Meestal maak ik pizza als ik even snel snel iets wil maken, en dan is zo'n kant en klare pasta saus erg gemakkelijk. Maar als ik wat meer tijd heb zal ik het zo eens proberen.

En je mag hier wat mij betreft allerlei tips omtrent pizza's geven hoor! Heerlijk... heb er nu al weer zin in!
...
hoi Mylene Valerie,

ik heb dat andere topic niet gezien, maar heb er nu antwoord op gegeven, zal het hier nog een keer geven:

op stand 2-3, en dan ongeveer 20 minuten in de pan, met de deksel er op....je ziet op een gegeven moment vanzelf of de pizza gaar/klaar is....

veel succes er mee!
Dank je heleen, ik ga het volgende week zeker proberen.
Van tomatensaus kun je in één keer een flinke pan vol maken, op een regenachtige zondagmiddag (of dinsdag ). In bakjes in de vriezer en je hebt verder lekkere zelfgemaakte pastasaus en pizzasaus. Als je leest wat er, behalve tomaten, zout en kruiden, allemaal nog in die potjes zit...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven