Een hond?

16-06-2015 09:27 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

We willen misschien een hond maar ik weet niet of het verstandig is. We hebben 2 kleine kinderen, ik werk niet, man werkt veel. De hond zal dus niet veel alleen zijn. Ik vind een labrador erg leuk, maar weet niet of dat een geschikte hond is voor ons. Ik wil een hond die goed met kinderen kan, goed te trainen is, en ook wel waaks is. We hebben nooit een hond gehad dus geen hond voor gevorderden waar ik aan twijfel is de verantwoording, hond moet altijd mee of rekening houden met de hond. Ook het uitlaten is iets waar ik wel tegen op kan zien. Overdag heb ik voldoende tijd om met hem te lopen maar na schooltijd zullen het geen urenlange wandelingen meer worden. Iemand tips, adviezen?
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn? We hebben zelf een labrador en een jong gezin en ik kan het ras zeker aanraden binnen een gezin maar vergis je niet in de opvoeding!

Zeker een pup heeft veel aandacht nodig. De eerste 5 jaar (nog geen kinderen) hebben we heel veel met haar gewandeld, sochtends en na het eten een uur en overdag, wij werkten beide fulltime, ging ze met de uitlaatservice mee. 3 uur lang uitrazen met haar vriendjes. Dat had ze gewoon ook echt nodig anders werd ze idd druk en sloperig. Geloof me, dat wil je niet. Nu hebben we een jong gezin en is onze laab op leeftijd. 3 x een half uurtje per dag is voor haar nu doorgaans voldoende maar voor ons is dat soms echt passen en meten binnen het ochtend en avondritme. We zijn ook heel duidelijk, als haar nu iets overkomt nemen we voorlopig geen nieuwe jonge hond meer want dat is echt wel pittig met kids. Hoe leuk ook. Als je kinderen al richting middelbare schoolleeftijd gaan is het een ander verhaal want die redden zich sochtends en Savonds zelf wel plus ze kunnen ook een aandeel in de opvoeding leveren. Labradors zijn wel echt schatten van honden maar je krijgt alleen terug wat je er zelf in steekt...

Daarnaast is het ook altijd lastig als je een dagje weg wilt met de kinderen. Of naar familie. Niet iedereen zit op een grote hond te wachten en een dagje strand kun je wel op je buik schrijven als je geen oppas voor je hond hebt. Je laat m niet zo makkelijk even 8 uur alleen. Maw je gezinsleven en je activiteitenpatroon kan er ook behoorlijk door beïnvloed worden.
Ik zou een klein hondje nemen, die hebben meestal toch al wat minder beweging nodig.

Ook de verzorging is een stuk minder intensief dan zo'n groot beest.

En een klein hondje loopt ook makkelijk, je hebt niet zoveel kracht aan de riem zitten.

We hebben 3 weken geleden onze Cairn Terrier moeten laten inslapen, maar wat een geweldig hondje was dat.

Ik kon er gerust anderhalf uur mee door gras en zandwegen lopen, maar 2 dagen bijna niet lopen was ook prima voor haar.

We hebben wel een tuin.

Nu hebben we nog een kruising Shih Tzu met Yorkshire Terrier, en wederom, wat een geweldig diertje!. Ze is nu een half jaar, lomp en onbenullig, maar met 5 kilo is dat prima te handlen en denk dat ze een grote hond is (ze blaft met Woef).

Vroeger hadden we altijd wat grotere honden (Labrador, Golden Retriever, Duitse Staande), maar ik moet eerlijk zeggen dat ik een klein hondje zeker net zo leuk vind.

Ik zou juist gaan voor een pup, en zorgen dat je kinderen er ook goed mee overweg kunnen (niet gillen, trekken, plukken, etteren)
100 mensen met evenveel wensen.

Ik heb een heel makkelijke hond. Een herplaatser uit het buitenland. Haar maakt het allemaal niet zoveel uit.

Gemiddeld 3 a 4 keer naar buiten. Lengte varieert van kort tot 2 a 3 uur op een vrije dag.

In huis rustig. Wel waaks. Maar ook een hoop werk. Ondanks dat ze zo makkelijk is. Ook zij moet oogevoed worden en je loopt tegen andere problemen aan omdat het niet de gemiddelde nederlandse huishond is.

Ga praten met mensen. Een logeerhond of met asiel/stichting een proefweek afspreken.

Ik ben door de stichting goed begeleid hierin.
Ga er vanuit uit dat je kinderen zeker het eerste jaar de hond niet alleen kunnen uitlaten.

Onze lab is gewoon heel rustig.

Wel 2 jaar cursus gelopen en hij staat goed onder commando.

Wordt in de ochtend een kwartier uitgelaten en in de avond een half uur.

Tussendoor alleen 10 minuten en in het weekend zijn er langere wandelingen op het strand.

Hij is een mooie dunne gespierde en rustige labrador dus het is voldoende.

Maar het kost zeker in de eerste jaren een hoop werk.

Verder verhaard hij ongeveer twee keer per jaar voor twee weken. De rest is gewoon goed bij de houden door de juiste voeding en om de twee weken even flink borstelen.
quote:anky schreef op 16 juni 2015 @ 10:05:

[...]

Dat kan wel, maar dan moet je 's avonds langer lopen en dat is voor in de winter niet altijd even handig in het donker.Daar heb je lampjes voor , bij ons heeft iedere hond een andere kleur dus dan kunnen we (bijna) altijd zien wie waar is.
Even off-topic: @zusenzoo: mag ik vragen welke voeding jullie je lab geven? Onze hond verhaart zo enorm maar dan ook echt het hele lenteseizoen, elke dag minimaal 1 x stofzuigen. We hebben al veel merken geprobeerd maar het blijft sukkelen. Misschien heb jij nog een tip?
Bij twijfel niet doen en al helemaal geen grote hond. Een hond moet je nemen als je het heerlijk vindt om buiten te zijn maar reken op in ieder geval 1 x per dag een uur lopen en dan 3 x korter. Als je een dagje weg wil, vakantie of dat het ergens gezellig is en je onverwacht wil blijven plakken dan gaat dat niet want thuis zit er iemand met een volle blaas. Dierenartsrekeningen kunnen behoorlijk hoog oplopen, ze verharen, als je een zwemmer heb ben je helemaal de klos want die duiken in alles en kom je altijd met een zeiknatte stinkende hond thuis. Kortom, je moet het echt leuk vinden en bij twijfel niet doen.
Waar ik tegenop zie qua uitlaten is inderdaad in de herfst en winter. Het liefst kom ik dan helemaal niet buiten maar de kinderen moeten ook naar buiten dus ik kom sowieso wel buiten. En vriend heeft daar ook minder moeite mee. Maar toch wel iets wat ik een nadeel vind. (En waardoor ik ook denk dat het wel goed is als ik verplicht de deur uit moet) Ik zou zelf wel in de ochtend en/of middag een wandeling van een uur kunnen en gaan maken. Of wat langer. Maar het liefst doe ik dat na het eten nog een keer maar de kinderen gaan om 7 uur naar bed dus dan wordt het lastig. Zou het liever met het gezin samen doen. Nu zou ik of vriend dat dus alleen moeten doen. De kinderen zijn 4 en 2 dus het duurt ook nog wel even voordat we wel die wandeling samen kunnen doen.
Mijn lab doet het erg goed op Royal Canin, speciaal voor retrievers.

Verder krijgt hij niks extra's op een paar bullepezen na in het weekend.

Maar ik heb 1 tip voor: de furminator.

Is een kam. Een dure ook. Maar investering van de eeuw.

Eenmaal in de twee weken kammen en ik stofzuig nu om de dag. En dat is omdat de kinderen zooi maken en niet de haren van de hond.
Ik wil een grote hond zodat ik me veilig voel als ik met hem het park in ga om 10 uur 's avonds. Daarom wil ik ook dat hij waaks is. Denk dat een labrador of golder retriever dat niet zo is, dat zijn wel honden die ik leuk vind.

Verder vind ik haren in huis niet erg, en ook niet als de hond 3x per week afgespoeld moet worden of afgedroogd na weer een duik in de vijver.

Ik zoek een maatje voor het gezin, eentje waar de kinderen echt lekker mee kunnen spelen en knuffelen, maar wel eentje die echt goed luistert (en ik wil best cursussen gaan doen, lijkt me leuk juist) en waaks is. En ik ben een beetje bang dat dat teveel gevraagd is. Oja en dus het liefst eentje die voldoende heeft aan een wandeling van 1x een uur of 1,5 en 3x een kwartier ofzo. En als het niet bestaat wat ik zoek dan komt er dus geen hond.
Bij twijfel niet inhalen ! Neem geen hond, arm beest heb er nu al medelijden mee. Heb 5 pups gehad en weet waar ik het over heb. Je moet er volledig achter staan.
het is nooit te laat om te leven
quote:Pucker schreef op 16 juni 2015 @ 11:21:

Ik wil een grote hond zodat ik me veilig voel als ik met hem het park in ga om 10 uur 's avonds. Daarom wil ik ook dat hij waaks is. Denk dat een labrador of golder retriever dat niet zo is, dat zijn wel honden die ik leuk vind.

Verder vind ik haren in huis niet erg, en ook niet als de hond 3x per week afgespoeld moet worden of afgedroogd na weer een duik in de vijver.

Ik zoek een maatje voor het gezin, eentje waar de kinderen echt lekker mee kunnen spelen en knuffelen, maar wel eentje die echt goed luistert (en ik wil best cursussen gaan doen, lijkt me leuk juist) en waaks is. En ik ben een beetje bang dat dat teveel gevraagd is. Oja en dus het liefst eentje die voldoende heeft aan een wandeling van 1x een uur of 1,5 en 3x een kwartier ofzo. En als het niet bestaat wat ik zoek dan komt er dus geen hond.Deense dog?
Wij hebben een hond, inmiddels is hij bejaard. Heel leuk en gezellig altijd geweest, tot kind kwam en hij de drukte en de aandacht voor kind niet kon handelen. Wat doe je dan? Er maar het beste van maken.

Inmiddels vertoont hij flink wat gebreken en is hij allesbehalve de gezelligste thuis. Wat doe je dan? Er maar het beste van maken.

Ik wil hierna nooit meer een hond. Dat weet ik wel. En tot voor kort zei man dat ook. Echter sinds een tweetal weken heeft hij het er ineens over dat op termijn een pup toch leuk zou zijn voor kind en ons als gezin. Ik heb nu al de kriebels bij het idee.

Ik ben er echt klaar mee. Altijd die verplichtingen, altijd dat geregel. Nooit eens onbezonnen een nacht weg zonder te bedenken hoe dat in te regelen met hond. Altijd wandelingen bij wind en bij weer. Slaapt kind een keer iets langer wat al een wonder is dan staat er een piepende hond in de woonkamer die zijn interne klokje heeft horen afgaan. Het huis net gepoetst en overal ligt weer hondenhaar. Zucht!
Winniewel waar heb je precies medelijden mee? Ik geloof dat we een weloverwogen keuze maken als we kiezen voor een hond.
Mijn Labrador beschermt mij zeker. Ik heb wel meegemaakt dat er wat meiden dreigend op me afkwamen toen ik ze erop wees dat je afval op straat gooien niet de bedoeling is. Hij ging er direct blaffend op af. Ook weleens zo'n vreemde man in het park tegengekomen waar hij naar gromde. De man deed niets, maar mijn hond vertrouwde het niet helemaal. Hij is erg gevoelig voor de stemming van mensen.

Aan de andere kant is mijn hond helemaal niet knuffelig, zeker niet bij kinderen (hij is geen kinderen gewend, dat scheelt waarschijnlijk ook).

Ja, je moet elke dag een paar keer naar buiten. Maar ik loop zelden in de regen, leve de buienradar. En als het regent, hebben ze regenjassen en paraplu's uitgevonden. En je moet er altijd rekening mee houden. Gelukkig heb ik een paar goede oppasadressen.
Wij hebben 2 labi`s , hele fijne honden, onze kinderen waren 2, 3 en 5 toen we de eerste kregen.... Maar wel iedere dag lang uit, kinderen mee op hun fietsje, en met maar 10 minuten red je het niet.....En natuurlijk naar de hondenschool.....
quote:Pucker schreef op 16 juni 2015 @ 11:21:

Ik zoek een maatje voor het gezin, eentje waar de kinderen echt lekker mee kunnen spelen en knuffelen, maar wel eentje die echt goed luistert (en ik wil best cursussen gaan doen, lijkt me leuk juist) en waaks is. En ik ben een beetje bang dat dat teveel gevraagd is. Oja en dus het liefst eentje die voldoende heeft aan een wandeling van 1x een uur of 1,5 en 3x een kwartier ofzo. En als het niet bestaat wat ik zoek dan komt er dus geen hond.

Het klinkt in ieder geval wel alsof je er over nagedacht hebt

1x een uur/anderhalf uur en 3x een kwartier vind ik heel erg redelijk, dat is echt prima hoor!

Een labrador klinkt ook als een goede keuze. Wat groter, goed te trainen. En ook waaksheid kun je trainen! De hond die wij hadden was van nature niet waaks. Toen ze een wat oudere pup was, zijn we zelf gaan blaffen als er iemand binnen kwam, een hond neemt dat zo over! Sindsdien is ze altijd uitstekend waaks gebleven (behalve toen ze doof werd haha)
quote:Pucker schreef op 16 juni 2015 @ 11:14:

Waar ik tegenop zie qua uitlaten is inderdaad in de herfst en winter. Het liefst kom ik dan helemaal niet buiten maar de kinderen moeten ook naar buiten dus ik kom sowieso wel buiten. En vriend heeft daar ook minder moeite mee. Maar toch wel iets wat ik een nadeel vind. (En waardoor ik ook denk dat het wel goed is als ik verplicht de deur uit moet) Ik zou zelf wel in de ochtend en/of middag een wandeling van een uur kunnen en gaan maken. Of wat langer. Maar het liefst doe ik dat na het eten nog een keer maar de kinderen gaan om 7 uur naar bed dus dan wordt het lastig. Zou het liever met het gezin samen doen. Nu zou ik of vriend dat dus alleen moeten doen. De kinderen zijn 4 en 2 dus het duurt ook nog wel even voordat we wel die wandeling samen kunnen doen.Maar hoe ga je die lange wandeling met je tweejarige dan doen?
Die kan toch gewoon mee in de kinderwagen/op mn rug. Later op een fietsje oid. Daar zie ik niet zoveel problemen eigenlijk.
quote:Pucker schreef op 16 juni 2015 @ 12:37:

Die kan toch gewoon mee in de kinderwagen/op mn rug. Later op een fietsje oid. Daar zie ik niet zoveel problemen eigenlijk.En heeft kind daar altijd zin in? Ik zie bijna nooit hele gezinnen de hond uitlaten. Alleen soms op zondag en met mooi weer.
Zelf groot geworden met bouviers in huis. Prachtige dieren. Sterk, gezinsvriendelijk, vrij rustig, waaks en robuuste uitstraling. Moeten wel goed opgevoed/getraind worden want kunnen anders dominante kanten krijgen. Wij woonden buiten en hond kon dus veel vrij rondlopen. Wel langharig ras dus veel borstelen. Jammer dat ikzelf er nu geen meer heb, maar werk dus ben teveel weg.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Engelse bulldog, is een middel maatje die niet veel hoeft te lopen maar het wel kan! Zeer goed met kinderen onze hond accepteert echt alles van vreemde kinderen ( eigen baby is nog in de maak) en vind ze ook helemaal geweldig. Tevens is hij redelijk waaks maar ook weer niet opgefokt ofz. Hij beschermt mij wel echt met name nu in zwanger ben. Het zijn wel zorgen kindjes en willen heel graag onderdeel van het gezin zijn, dus bij je zitten, mee op pad enz.
Hee Puck, weer misschien gezinsuitbreiding?

Weet je zeker dat je thuis bent de komende jaren en niet weer wil gaan werken? Dat lijkt me wel erg goed om af te wegen, omdat een hond ook de mogelijkheden om weer te gaan werken beperkt. Bij ons komt het ook weleens ter sprake, een hond. Het lijkt me voor de kinderen geweldig om met een hond op te groeien. Mijn man is opgegroeid met een hond en die hond komt nog heel vaak liefdevol ter sprake in de familie. Mij lijkt een hond ook echt heel erg leuk. In uitlaten zal ik vast niet altijd zin hebben, maar dat is nou juist het mooie van een hond. Je moet naar buiten, meerder keren per dag, in weer en wind. Heel gezond voor jezelf .

Een gezin in de straat met drie jonge kinderen heeft sinds kort een hond. Een herplaatser uit het buitenland. Geweldig beest en het lijkt vanaf het begin af aan dat die hond altijd al bij de familie heeft gehoord. Erg leuk om te zien.

Dit gezegd hebbende komt er bij ons (voorlopig) geen hond. Omdat ons gezin momenteel al meer dan druk genoeg is. En omdat ik werk. We hebben dan wel oppas aan huis die in principe de hond ook uit zou kunnen laten, maar zeker in het begin zou ik zo'n beestje zelf op willen voeden, als het een pup is. En ik wil er nu nog geen vrijheid voor opgeven.
En wat vind je van Schotse Collies? Je hebt ze in langharige en kortharige versies. Lieve gezinshonden, erg gehoorzaam en baasgericht, gaan door het vuur voor 'hun gezin'. Het zijn hele zachtaardige honden, maar ook heel gevoelig. Tegenover vreemden wat afwachtend en ze zijn ook zeker waaks. Energiek, maar hebben niet overdreven veel beweging nodig. Vaak zijn ze in huis rustig en buiten wat drukker.

Labradors zijn leuke honden, maar wat eerder ook al gezegd werd: de eerste 2 jaar is het echt even 'doorbijten'. Labradors staan erom bekend dat ze langer puberen dan de meeste andere rassen en daarnaast zijn ze ongelooflijk lomp. Ze bedoelen het goed hoor, maar het zijn die eerste periode nog niet de lieve, 'makkelijke' gezinshonden zoals ze vaak geschetst worden.
quote:Pucker schreef op 16 juni 2015 @ 12:37:

Die kan toch gewoon mee in de kinderwagen/op mn rug. Later op een fietsje oid. Daar zie ik niet zoveel problemen eigenlijk.Mijn tweejarige zou daar echt geen zin in hebben. Die wil zelf lopen en vooral geen handje geven. En dan ben je ook bezig een hond netjes aan de lijn te laten lopen (dat gaat in het begin niet vanzelf). En een jonge hond is in het begin enorm onbenullig, dus spelen op een losloopplek betekent dat je peuter continu omver wordt gelopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven