Geld & Recht alle pijlers

Rechten vader.

23-06-2015 10:03 1153 berichten
Tijdens de zwangerschap van mijn kind, kreeg de vader van mijn kind koudwatervrees en is "sigaretten" gaan halen. Nu is er contact geweest 5 weken geleden en wil hij graag omgangsregeling. Namelijk om de 2 weken een weekend bij hem. Voor mij is dat op dit moment geen optie. Hij heeft heel lang geen enkele interesse getoond. En nu het hem uitkomt moet ik er mee akkoord gaan. Hij mag langskomen wanneer hij wil maar wil maar daar neemt hij geen genoegen mee en heeft aangegeven hier een rechtszaak over te maken.

Zijn er ervaringsdeskundigen die me meer kunnen vertellen? Hij heeft zijn kind niet erkend.
quote:theedoekje schreef op 23 juni 2015 @ 10:29:

[...]

Daarom mag hij wanneer hij wenst langs komen en mag hij mee met uitjes maar meekrijgen is voor mij vers 2.Dat lijkt me een prima oplossing
Alle reacties Link kopieren
quote:milouda schreef op 23 juni 2015 @ 10:28:

[...]

Dat zou mijn eerste reactie ook zijn.

Maar bedenk wel dat het kind met een paar jaar, gaat vragen wie zijn/haar vader is.

Contact zou ik zeker stimuleren.

Maar niet meteen in de vorm die vader voor zich ziet. Vaders eisen en weerstand tegen het voorstel van TO zeggen mij trouwens dat hij nog steeds niet denkt in het belang van het kind. Geen enkele rechter die daar mee akkoord gaat.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:Dertigmin schreef op 23 juni 2015 @ 10:29:

[...]

Wat erg voor jullie. Alles nu goed met je kind??? Ik snap je boosheid en frustratie. Is er wel contact geweest met de bevalling en daarna? En zijn familie?Tot 5 weken geleden is er geen contact geweest. Grootste deel van de zwangerschap heeft hij ook niets van zich laten horen.
quote:theedoekje schreef op 23 juni 2015 @ 10:28:

[...]

Dat is precies mijn gevoel maar het is wel de vader, als hij een stabiele factor wil blijven is dat voor mijn kind natuurlijk alleen maar gunstig. Ik ben daar niet van overtuigd, vandaar dat ik opbouwen op een hele lange termijn wel wil maar nu zie ik daar alleen maar problemen van komen.

Alimentatie is hij niet happig op maar dat is niet echt ter sprake gekomen.Ik zou dit ook gelijk ter sprake brengen, voordat hij een band opbouwt met je kind, en vervolgens weer er vandoor gaat, omdat hij niet wil betalen.
quote:feeks schreef op 23 juni 2015 @ 10:30:

[...]

Dat is niet aan jou; het kind is van jullie, niet jouw eigendom. Gelukkig kijkt de rechter naar het belang van het kind en niet van de verongelijkte moederGelukkig wel. Fijn dat de rechter ook niet gevoelig is voor onredelijk gedram van een afwezige vader.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:Pantax schreef op 23 juni 2015 @ 10:31:

[...]

Dat lijkt me een prima oplossing Dit leek mij ook erg redelijk, zeker gezien de situatie. Hij denkt daar anders over.
Ik zou dan ook niet meegaan in zijn eisen.

Maar aangeven dat hij langzaam een band kan opbouwen met kind en dat jij dat steunt. Maar zomaar meegeven noway.

Dan gaat ie maar naar de rechter, kan die dat op een goede manier regelen of een mediator aanwijzen en dan meteen de alimentatie hoogte bepalen.
quote:milouda schreef op 23 juni 2015 @ 10:32:

[...]

Ik zou dit ook gelijk ter sprake brengen, voordat hij een band opbouwt met je kind, en vervolgens weer er vandoor gaat, omdat hij niet wil betalen.Dit komt tzt zeker wel aan de orde. Ik zorg zelf voor haar en ik vind het geen kijk en luister geld. Bovendien gun ik het hem niet dat alimentatie een machtmiddel wordt.
Ik zou ten eerste graag willen waar de belangstelling dan nu vandaan komt. Heeft hij toch spijt en wil hij zijn kind echt leren kennen? Of zijn er andere redenen (een opa en oma bijvoorbeeld, die wel graag contact zouden willen)

Dat zou voor mij persoonlijk wel verschil maken, omwille van mijn kind.

Daarom zou ik eerst dat gesprek aangaan en eventueel een opbouwschema voorstellen zoals die hier al genoemd is.
quote:theedoekje schreef op 23 juni 2015 @ 10:33:

[...]

Dit leek mij ook erg redelijk, zeker gezien de situatie. Hij denkt daar anders over.

Ik kan me wel voorstellen dat hij jou er niet als een havik bij wil.

Ik zou kiezen voor eerst een paar keer bij jou thuis, dan hem een paar uur op stap. Daarna een dagje naar zijn huis en dan uiteindelijk een nachtje slapen. En dan een weekend.

En ik zou daar met hem samen een duidelijk schema van maken, zodat het voor alle partijen duidelijk is wat de verwachtingen zijn.
Hai Theedoekje. Ik snap je emotie, je wilt jezelf beschermen en je kindje. Rationeel gezien wordt aan de vader echter zeker toegezegd dat hij het kind mag zien. Tenzij hij zwaar aan de drugs is oid. Je kunt nu twee dingen doen, je kont tegen de krib gooien en zoveel mogelijk tegenwerken. Resultaat: het contact wordt helemaal verpest. Hij zal dan vast niet meer langskomen, want ten nadele is van jullie kindje. Er komt een rechtszaak die jou veel geld kost en hij krijgt alsnog gelijk. Dan moet je de omgang gaan regelen terwijl jullie elkaar niet kunnen luchten of zien. Alternatief: Je neemt op een positieve manier het heft in eigen hand. Zet je gevoelens even opzij, want die gevoelens heeft je kindje nog niet. Vraag een onafhankelijk persoon om te bemiddelen en ga het gesprek aan over erkenning, bezoekregeling en alimentatie. Leg alles vast en toon je bereid om naar die twee dagen toe te werken. Op die manier is de vader veel meer genegen om ook aan jou belangen mee te werken. Veel beter voor je kind en jullie in de toekomst!
quote:theedoekje schreef op 23 juni 2015 @ 10:35:

[...]

Dit komt tzt zeker wel aan de orde. Ik zorg zelf voor haar en ik vind het geen kijk en luister geld. Bovendien gun ik het hem niet dat alimentatie een machtmiddel wordt.Dat wordt het alleen als jij er in mee gaat.
quote:feeks schreef op 23 juni 2015 @ 10:30:

[...]

Dat is niet aan jou; het kind is van jullie, niet jouw eigendom. Gelukkig kijkt de rechter naar het belang van het kind en niet van de verongelijkte moederTuurlijk, het is absoluut in het belang van het kind om het met één jaar al gewoon een heel weekend bij een totaal vreemde neer te zetten, die bovendien nul ervaring heeft met het verzorgen van kleine kinderen. Dat moet als moeder, die 100% verzorging en verantwoording op haar nek heeft gehad vanaf de geboorte, heel normaal vinden, anders ben je verongelijkt

[...]

Dit leek mij ook erg redelijk, zeker gezien de situatie. Hij denkt daar anders over.Heeft hij kind wel eens gezien? En is er een stabiele thuis situatie bij hem? Ik zou inderdaad een mediation traject voorstellen. Ook om jouw frustraties en verdriet uit de weg te helpen en hem duidelijk te maken dat jij het stimuleert om een band op te bouwen, maar dat daar ook buiten de rechten wat plichten bij komen.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen

[...]

Dit leek mij ook erg redelijk, zeker gezien de situatie. Hij denkt daar anders over.Ik zou nogmaals met hem praten over het opbouwen van een relatie met zijn kind. En dat die relaties niet opeens verschijnen omdat een ouder dat wil: een band kost tijd. Als hij dan alsnog graag een rechtszaak wil voeren, dan moet hij dat maar doen. Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Ik zou alvast met een jurist om de tafel, dan weet je welke stappen je moet ondernemen als het zover komt. Maar laten we hopen dat het niet nodig is en dat jullie met zijn drieen de gelegenheid krijgen om zonder strijd aan elkaar te wennen.
quote:Moiren_ schreef op 23 juni 2015 @ 10:30:

[...]

Want hij gebruikt dan drugs? Drinkt? Is agressief?Alleen drank maar heeft een goede dronk en kan zich beheersen als het nodig is. Dus dat zijn geen drempels. Ik ben bang dat hij weer de benen neemt of omgang aan zijn laars lapt als het hem moeilijk wordt en dat de kleine daar verdriet door krijgt.
quote:theedoekje schreef op 23 juni 2015 @ 10:37:

[...]

Alleen drank maar heeft een goede dronk en kan zich beheersen als het nodig is. Dus dat zijn geen drempels. Ik ben bang dat hij weer de benen neemt of omgang aan zijn laars lapt als het hem moeilijk wordt en dat de kleine daar verdriet door krijgt.

Heel lullig, maar verdriet hoort bij het leven. Ze kan ook heel verdrietig worden als blijkt dat jij het contact met haar vader tegen hebt gehouden.

En als je rustig opbouwt (maar ook niet eindeloos rekt), zie je vanzelf of hij een blijvertje is of niet
quote:Dertigmin schreef op 23 juni 2015 @ 10:37:

[...]

Heeft hij kind wel eens gezien? En is er een stabiele thuis situatie bij hem? Ik zou inderdaad een mediation traject voorstellen. Ook om jouw frustraties en verdriet uit de weg te helpen en hem duidelijk te maken dat jij het stimuleert om een band op te bouwen, maar dat daar ook buiten de rechten wat plichten bij komen.Hij heeft kind 2 keer gezien, een half uurtje.
quote:theedoekje schreef op 23 juni 2015 @ 10:39:

[...]

Hij heeft kind 2 keer gezien, een half uurtje.Dan maak je nu een afspraak voor een uur En dan twee uurtjes samen even op pad. Enz.
quote:Moiren_ schreef op 23 juni 2015 @ 10:40:

[...]

Dan maak je nu een afspraak voor een uur En dan twee uurtjes samen even op pad. Enz.Dat half uurtje kwam van zijn kant en uitbreiden werkt hij nu tegen omdat ik niet mee ga in zijn voorstel.
Je hebt goede tips gekregen, niet zomaar meegaan in zijn rare eis.

Echt ga even met hem zitten, geef aan dat je welwillend staat tegen over een band opbouwen maar wel langzaam.

En bespreek alimentatie.

Kom je er met hem niet uit bespreek mediation en anders laat hem de rechtszaak beginnen, ik denk dat het hem nog wel tegen gaat vallen, zeker als er structurele afspraken gemaakt moeten worden en betaald moet gaan worden.
quote:theedoekje schreef op 23 juni 2015 @ 10:37:

[...]

Alleen drank maar heeft een goede dronk en kan zich beheersen als het nodig is. Dus dat zijn geen drempels. Ik ben bang dat hij weer de benen neemt of omgang aan zijn laars lapt als het hem moeilijk wordt en dat de kleine daar verdriet door krijgt.

Nou ja, als hij 'een goede dronk' heeft is hij zeker wel te vertrouwen op de lange duur met een klein kind. Ook fijn dat hij zich kan beheersen als het nodig is.

Allemachtig, zoiets zou ik helemaal niet in de buurt van mijn kind laten.

En alimentatie is geen machtsmiddel maar een financiele bijdrage van de ouder voor de opvoeding van je kind.
quote:theedoekje schreef op 23 juni 2015 @ 10:41:

[...]

Dat half uurtje kwam van zijn kant en uitbreiden werkt hij nu tegen omdat ik niet mee ga in zijn voorstel.

Stel mediation voor en kom daar samen tot een goede en haalbare regeling.

Echt, ik begrijp je weerstand, ik heb precies zo gedacht. Maar het is zo heerlijk dat mijn kind wel echt contact en een band met zijn vader heeft. Zijn vader is echt een belangrijk onderdeel van zijn leven.

Het heeft me heel veel slikken gekost, en soms nog steeds, maar het weegt wel op.
quote:theedoekje schreef op 23 juni 2015 @ 10:41:

[...]

Dat half uurtje kwam van zijn kant en uitbreiden werkt hij nu tegen omdat ik niet mee ga in zijn voorstel.Hè, wat jammer dat hij er zo rigide instaat. Ziet hij nergens kans voor een compromis?
En soms moet er even tijd overheen gaan om iemand te overtuigen, dus geef hem ruimte om met jou erbij wat af te spreken met kind en blijf je standpunt herhalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven