Aanvaring met ouder bij peuterspeelzaal

03-09-2008 12:17 174 berichten
Ik was net met mijn 4-jarige dochter bij de PSZ om mijn zoontje op te halen.

We moeten daar buiten wachten en daar staat een soort speel-auto waar dochter op speelde.

Ze zat op het toestel, ongeveer een meter van de grond, en naast haar klom een jongetje van een jaar of 5-6, zoon van een andere moeder of vader die er stond te wachten (ik wist niet van wie het kind was).

Het jochie zet zijn schoenen tegen mijn dochter's schouders/romp en begin haar te schoppen, zodat ze er bijna af viel.

Hij deed dat steeds weer.

Ik riep naar mijn dochter dat ze er gewoon op mocht blijven spelen, maar het jochie ging door met schoppen en trappen en duwen.

Ik riep eerst naar de jongen dat hij niet zomaar mocht schoppen en hij antwoordde met: doe ik lekker wel, doe ik toch wel.

Toen ben ik er naar toe gelopen, en zei weer tegen de jongen dat hij niet mag schoppen.

En hij gaf weer het zelfde antwoord: ik doe het wel, ik doe het toch.

Toen heb ik hem van het speeltoestel af gehaald, gewoon op een rustige manier.

En toen stond ineens de moeder bij me, ik moest van haar kind afblijven.

En toen ik zei dat hij mijn dochter aan het schoppen was zei ze dat mijn dochter dat dan maar zelf op moest lossen.

En vervolgens zei ze dat ik, als haar zoontje problemen maakte, maar bij haar moest komen.

Ten eerste wist ik helemaal niet wiens kind het was.

En ten tweede, als mijn dochter het maar alleen op moet lossen, dan moet hij het toch ook zonder zijn moeder oplossen, of zie ik dat verkeerd.

Als ik een soortgelijke situatie had gehad op bv een buurtspeeltuintje, waar de ouders er niet bij zijn, dan had ik de jongen na een aantal keren gewoon vragen ook bij mijn dochter weggehaald.

Toch voel ik me er erg onzeker over (ben huilend bij de PSZ weggegaan).

Heb ik wel het juiste gedaan?

Ik snap wel dat mijn dochter moet leren voor zichzelf op te komen, maar de jongen ging maar door, ook nadat ik hem gevraagd had er mee te stoppen.Ik vind het belangrijk dat mijn dochter leert dat ze ook recht heeft om te spelen.

Dit soort dingen vind ik zooo moeilijk, ik ben van mezelf al erg verlegen, en vind dit soort aanvaringen echt vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
Nog een optie waar ik niemand over hoor :

Erbij staan , teringjong jongetje aanspreken ; " zooooo , jij klimt al hoog zeg , laat eens zien aan mijn dochter dat jij eraf kan springen en je been kan breken oid , jij bent zeker al wel zes of zeven ofzo dat jij dat al zo goed kan ? "
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:domnaiefmutsje schreef op 03 september 2008 @ 20:25:

Overigens bij mijn opvoeding 1 regel...

Kinderen van eigen lengte en leeftijd zelf oplossen

)En bij verschillende sekse ?
Bianca, ik leer mijn kinderen best wel dat ze van zich af moeten bijten, maar ze doen het niet -of niet voldoende-. Wat dan?

Als er een flink leeftijdsverschil of verschil in lengte is zou het niet in me opkomen om mijn kind te zeggen dat 'ie er zelf maar op moest meppen.
Dus, op het moment dat je wél weet wie de moeder/vader van het "pest kind" is, spreek je díe erop aan. En dan nog, als die ouder(s) er niets aan doet/doen, wat doe je dan? Ga je op de vuist, roep je de politie, dreig je met vergelding? Dan kies ik de wijste weg, en leg het mijn kind uit. Maar, nogmaals, ik woon niet in NL.
Ik mocht vroeger mijn zussen niet slaan, maar ook niet terugslaan. Ik heb er niets van geleerd.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
quote:mamzelle schreef op 03 september 2008 @ 20:30:

Bianca, ik leer mijn kinderen best wel dat ze van zich af moeten bijten, maar ze doen het niet -of niet voldoende-. Wat dan?

Als er een flink leeftijdsverschil of verschil in lengte is zou het niet in me opkomen om mijn kind te zeggen dat 'ie er zelf maar op moest meppen.

Niet ? Eigenlijk best jammer , hoewel begrijpelijk , omdat je later ook niet eerst tegen de boze buurman kunt zeggen dat ie alleen boos mag worden op iemand van zijn eigen lengte . En dan kun je ook je moeder niet roepen

Ik vind oprecht dat je kinderen handvaten moet geven om zich verbaal of fysiek te kunnen verdedigen . Dus oefen maar een klap of een ontzettend lekkere opmerking .
Verschillende sexe maakt op die leeftijd nog niet uit. Pas na twaalfde denk ik of zo? Mijn dochter te allen tijde wel

Mijn zoon is nu op een leeftijd waarin hij niet meer met meisjes vecht of problemen heeft en is mondig genoeg. (10) Bij jongens mag hij ook echt terug slaan. Het schoppen/slaan tussen jongens en meisjes behoudt zich volgens mij meer bij kleinere kinderen. (machteloosheid, op latere leeftijd kan je je beter uitten)
quote:irmaladouce schreef op 03 september 2008 @ 20:31:

Dus, op het moment dat je wél weet wie de moeder/vader van het "pest kind" is, spreek je díe erop aan. En dan nog, als die ouder(s) er niets aan doet/doen, wat doe je dan? Ga je op de vuist, roep je de politie, dreig je met vergelding? Dan kies ik de wijste weg, en leg het mijn kind uit. Maar, nogmaals, ik woon niet in NL.Ja, wat maakt dat uit dat je ergens anders woont ? wat gaat daar anders dan ?
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2008 @ 20:27:

Nog een optie waar ik niemand over hoor :

Erbij staan , teringjong jongetje aanspreken ; " zooooo , jij klimt al hoog zeg , laat eens zien aan mijn dochter dat jij eraf kan springen en je been kan breken oid , jij bent zeker al wel zes of zeven ofzo dat jij dat al zo goed kan ? "Goed idee, want dat jongetje heeft mss een minderwaardigheidscomplex en wordt helemaal niet gestimuleerd door z'n ouder(s)/omgeving. Geen wonder dat hij lastig/agressief wordt. Mss is het gewoon een heel lief ventje dat wat aandacht nodig heeft? (en dat meen ik serieus!)
Kinderen die voor zichzelf durven op te komen hebben sowieso niet zo veel last meer van vervelende dingen.
quote:irmaladouce schreef op 03 september 2008 @ 20:35:

[...]

Goed idee, want dat jongetje heeft mss een minderwaardigheidscomples en wordt helemaal niet gestimuleerd door z'n ouder(s). Mss is het gewoon een heel lief ventje dat wat aandacht nodig heeft? (en dat meen ik serieus!)O, nou , minderwaardigheidscomplexwise had ik dat nog niet eens als bedoeling ......maar je neemt vaak het kind de wind uit de zeilen en je overrompelt ze zo . Ik moet zeggen dat ik vroeger negen van de tien keer deze truuk toepaste en werkte die niet zei ik zoiets als ; ik zou maar opppassen want Pietje bijt . Waarop mijn Pietje mij vragend aankeek en ik een onzichtbaar knikje gaf en mijn pietje eens lekker zijn melktandjes toetste . Niet dat ik dan géén ruzie kreeg met zo'n moeder, hoor
quote:domnaiefmutsje schreef op 03 september 2008 @ 20:37:

Kinderen die voor zichzelf durven op te komen hebben sowieso niet zo veel last meer van vervelende dingen.klopt .
TO, ik vind dat je goed gehandeld heb!

Ooit had ik een zaterdagbaantje bij n warenhuis, stond ondergoed op te vouwen. Aan de andere kant van het gangpad waren 2 zusjes in en uit een opblaaszwembadje aan het kruipen met sandalen aan. Al een paar keer de meiden er uit gehaald, maar telkens zaten ze er weer in en brutaal niet te geloven. Ouders waren nergens te bekennen, of in ieder geval nergens te zien. Vervolgens kwam de bedrijfsrecherche in burger langs lopen, die zagen het ook en haalden de meiden er ook uit. Hard op vroegen ze waar hun ouders waren, dat wisten de meiden niet. De ouders/verzorgers lieten zich nog steeds niet zien. Toen zeiden ze dat ze dan maar met de meiden naar het politiebureau gingen om ze als vermist op te geven. DAT hadden moeder en oma wél gehoord....En wat die er toen uit kraamden durf ik hier, na al die jaren, nog niet te herhalen. Mijn mond viel open van het taalgebruik. Ik wist nu ook meteen van die meiden de brutaliteit hadden geleerd.......
Ik herinner me een situatie waar ik zelf ook bij was van mijn oudste dochter toen ze anderhalf jaar oud was. Kennissen hadden een zoontje dat een maand of 9 ouder was dan zij. Hij was best ruw. Hij kwam dan aanlopen en liep zo tegen mijn dochter aan waardoor ze viel. De vader van het kind was er ook bij, maar die zei alleen tegen zijn zoon dat zoiets niet mocht, want je moest een meisje zacht behandelen. Hij deed het vervolgens toch weer. Wat er vervolgens gebeurde, was dat op een gegeven moment mijn dochter hem zag aankomen, zij met een broodje(wat ze net aan het eten was) in haar hand op hem afstormde en hem vervolgens mepte met het broodje. Het jochie was helemaal beduusd, maar het hielp wel, dit maakte meer indruk blijkbaar dan het corrigerende, vriendelijke gepraat van zijn vader.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2008 @ 20:35:

[...]

Ja, wat maakt dat uit dat je ergens anders woont ? wat gaat daar anders dan ?

Ik heb de indruk dat de maatschappij/mentaliteit hier niet zo "hard" is als in (Randstad)Nederland: Rurale, katholieke omgeving, kleine gemeenschappen waarin (buurt)bewoners elkaar helpen en bijstaan; wij hoeven hier niet zo te "vechten" voor ons plekje of voor onze kinderen - alles lost zich op door communicatie (gesprek op het schoolplein/met buren/in dorpskroeg). Naturlijk zij er hier ook wel "vetes", maar het is hier allemaal zo gemoedelijk bij (in het algemeen) NL vergeleken

En mss, bgb, kun je je een dergelijke situatie moeilijk voorstellen.

Wil nog ff melden dat ik je bijdragen op dit forum (waar ik al héél lang meelees en maar héél af en toe reageer) meestal waardevol en doordacht vind - hoewel soms wat impulsief.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2008 @ 20:40:

[...]

O, nou , minderwaardigheidscomplexwise had ik dat nog niet eens als bedoeling ......maar je neemt vaak het kind de wind uit de zeilen en je overrompelt ze zo . Ik moet zeggen dat ik vroeger negen van de tien keer deze truuk toepaste en werkte die niet zei ik zoiets als ; ik zou maar opppassen want Pietje bijt . Waarop mijn Pietje mij vragend aankeek en ik een onzichtbaar knikje gaf en mijn pietje eens lekker zijn melktandjes toetste . Niet dat ik dan géén ruzie kreeg met zo'n moeder, hoor Sorry, maar van dit bericht begrijp ik niet veel - maar wsch ligt dat aan mij )
quote:irmaladouce schreef op 03 september 2008 @ 20:50:

[...]

Ik heb de indruk dat de maatschappij/mentaliteit hier niet zo "hard" is als in (Randstad)Nederland: Rurale, katholieke omgeving, kleine gemeenschappen waarin (buurt)bewoners elkaar helpen en bijstaan; wij hoeven hier niet zo te "vechten" voor ons plekje of voor onze kinderen - alles lost zich op door communicatie (gesprek op het schoolplein/met buren/in dorpskroeg). Naturlijk zij er hier ook wel "vetes", maar het is hier allemaal zo gemoedelijk bij (in het algemeen) NL vergeleken

Wil nog ff melden dat ik je bijdragen op dit forum (waar ik al héél lang meelees en maar héél af en toe reageer) meestal waardevol en doordacht vind - hoewel soms wat impulsief.Ik woon in het oosten des lands, daar waar de mentaliteit ook nog gemoedelijk is, in een dorp, dus geen dagelijks gevecht om je staande te moeten houden in deze maatschappij.
Ik woon in de Randstad, maar gelukkig zijn hier de kinderen ook nog normaal aan te spreken hoor. Onderling klieren ze wel, maar als je als volwassene een kind aanspreekt, netjes, vriendelijk doch heel duidelijk, dan stoppen ze wel. Ik heb het idee dat er echt wel respect is en dat ze niet hoeven vechten voor hun plekje.

Er zit alleen wel eens een enkeling tussen. Mja..
quote:irmaladouce schreef op 03 september 2008 @ 20:50:

[...]

.Situatie zoals TO die beschrijft of zoals jij jouw omgeving schetst ?
quote:paling schreef op 03 september 2008 @ 20:53:

[...]

Ik woon in het oosten des lands, daar waar de mentaliteit ook nog gemoedelijk is, in een dorp, dus geen dagelijks gevecht om je staande te moeten houden in deze maatschappij.Kinderen zijn toch overal hetzelfde zeg ?
In het oosten wonen engeltjes, in de randstad geen, daar wonen alleen maar bengeltjes, en daarvan is mijn zoon er 1.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2008 @ 20:58:

[...]

Situatie zoals TO die beschrijft of zoals jij jouw omgeving schetst ?Zoals ik mijn omgeving schets.
Ik woon in het oosten, heb ook in het westen gewoond, maar ik zie eigenlijk niet zoveel verschil moet ik zeggen.
quote:irmaladouce schreef op 03 september 2008 @ 21:02:

[...]

Zoals ik mijn omgeving schets.Ik ben ervan overtuigd dat er in jouw omgeving vast ook wel 1 of 2 exemplaren rondlopen die raar reageren ( uit hun panty gaan als het over hun kind gaat ) .... je moet maar net de verkeerde treffen .
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2008 @ 20:59:

[...]

Kinderen zijn toch overal hetzelfde zeg ?

Natuurlijk zijn kinderen overal hetzelfde. Maar mss hangt het van hun omgeving af of ze op eenzelfde manier reagaren?

In ieder geval handhaaf ik mijn standpunt dat je geen "handgemeen" met andermans kinderen hebt.

En ik wil hiermee mijn bijdrage aan deze discussie beëindigen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven