Aanvaring met ouder bij peuterspeelzaal

03-09-2008 12:17 174 berichten
Ik was net met mijn 4-jarige dochter bij de PSZ om mijn zoontje op te halen.

We moeten daar buiten wachten en daar staat een soort speel-auto waar dochter op speelde.

Ze zat op het toestel, ongeveer een meter van de grond, en naast haar klom een jongetje van een jaar of 5-6, zoon van een andere moeder of vader die er stond te wachten (ik wist niet van wie het kind was).

Het jochie zet zijn schoenen tegen mijn dochter's schouders/romp en begin haar te schoppen, zodat ze er bijna af viel.

Hij deed dat steeds weer.

Ik riep naar mijn dochter dat ze er gewoon op mocht blijven spelen, maar het jochie ging door met schoppen en trappen en duwen.

Ik riep eerst naar de jongen dat hij niet zomaar mocht schoppen en hij antwoordde met: doe ik lekker wel, doe ik toch wel.

Toen ben ik er naar toe gelopen, en zei weer tegen de jongen dat hij niet mag schoppen.

En hij gaf weer het zelfde antwoord: ik doe het wel, ik doe het toch.

Toen heb ik hem van het speeltoestel af gehaald, gewoon op een rustige manier.

En toen stond ineens de moeder bij me, ik moest van haar kind afblijven.

En toen ik zei dat hij mijn dochter aan het schoppen was zei ze dat mijn dochter dat dan maar zelf op moest lossen.

En vervolgens zei ze dat ik, als haar zoontje problemen maakte, maar bij haar moest komen.

Ten eerste wist ik helemaal niet wiens kind het was.

En ten tweede, als mijn dochter het maar alleen op moet lossen, dan moet hij het toch ook zonder zijn moeder oplossen, of zie ik dat verkeerd.

Als ik een soortgelijke situatie had gehad op bv een buurtspeeltuintje, waar de ouders er niet bij zijn, dan had ik de jongen na een aantal keren gewoon vragen ook bij mijn dochter weggehaald.

Toch voel ik me er erg onzeker over (ben huilend bij de PSZ weggegaan).

Heb ik wel het juiste gedaan?

Ik snap wel dat mijn dochter moet leren voor zichzelf op te komen, maar de jongen ging maar door, ook nadat ik hem gevraagd had er mee te stoppen.Ik vind het belangrijk dat mijn dochter leert dat ze ook recht heeft om te spelen.

Dit soort dingen vind ik zooo moeilijk, ik ben van mezelf al erg verlegen, en vind dit soort aanvaringen echt vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:irmaladouce schreef op 03 september 2008 @ 21:07:

[...]

Natuurlijk zijn kinderen overal hetzelfde. Maar mss hangt het van hun omgeving af of ze op eenzelfde manier reagaren? Nou, deels........maar dat andere niet te verwaarlozen deel komt door karakter .

In ieder geval handhaaf ik mijn standpunt dat je geen "handgemeen" met andermans kinderen hebt. Helemaal mee eens .

En ik wil hiermee mijn bijdrage aan deze discussie beëindigen. Staat genoteerd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Als je als volwassene een klein kind hard aanpakt vind ik dat niet kunnen.

Ik vind wel dat je een kindje bij de arm kan pakken, in de ogen aankijken en aanspreken. Helemaal niets mis mee. Even in dwingende ogen kijken.
quote:irmaladouce schreef op 03 september 2008 @ 20:35:

[...]

Goed idee, want dat jongetje heeft mss een minderwaardigheidscomplex en wordt helemaal niet gestimuleerd door z'n ouder(s)/omgeving. Geen wonder dat hij lastig/agressief wordt. Mss is het gewoon een heel lief ventje dat wat aandacht nodig heeft? (en dat meen ik serieus!)Allemaal heel sneu dat ie misschien een minderwaardigheidscomplex heeft, maar toch.... Bij mij in de buurt woont een jochie van een jaar of drie, dat bij het speeltuintje mijn dochter van (toen) anderhalf in het oog kreeg en haar een kusje op dr hand wilde geven. Dacht ik. Twee dingen gebeurden er toen tegelijk: hij stak haar handje in zijn mond en iemand riep vanuit de verte: Mevrouw, dat jongetje bíjt. Ik trok direct mijn dochter weg. Die andere moeder vertelde toen dat dat kutkind háár dochter tot bloedens toe gebeten had.

Sorry, maar als ik te laat was geweest en hij mijn dochter tot bloedens toe gebeten had, reken maar dat ie dan hardhandig door mij was aangepakt.
Mja, rot gedrag bij een ander kind leer je toch niet af. Maar je kan wel dusdanig duidelijk zijn tegen een kind dat hij/zij niet meer het lef heeft om bij jou (w kind) te doen.
Fleur , je kan een ánder zijn/haar kind toch niet sláán ? Of bedoel je wat anders ?
quote:[Ik vind wel dat je een kindje bij de arm kan pakken, in de ogen aankijken en aanspreken. Helemaal niets mis mee. Even in dwingende ogen kijken.

Nog ff dan.

Als het om een "vreemd" kindje gaat, neem je het niet bij de arm, sorry.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2008 @ 21:20:

Fleur , je kan een ánder zijn/haar kind toch niet sláán ? Of bedoel je wat anders ?Je leest het precies zoals het er staat.
Fleur , heel veel kinderen bijten een poosje . Ik snap dat je daar op dat moment weinig begrip voor hebt , maar het hoeft niet zijn hele leven lang een kutjong te zijn .
Hardhandig kan ook een héél klein beetje knijpen zijn , Fleur....... dus wat bedoel je nu ?
Ik had dat kind zich een rolling laten schrikken , denk ik . En terwijl hij jankend naar zijn moeder liep even meegelopen .
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2008 @ 21:23:

Hardhandig kan ook een héél klein beetje knijpen zijn , Fleur....... dus wat bedoel je nu ?Ik denk dat ik hem heel hard bij zijn bovenarm gepakt had en weggetrokken zou hebben, mezelf inhoudend hem geen lel te geven.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2008 @ 21:22:

Fleur , heel veel kinderen bijten een poosje . Ik snap dat je daar op dat moment weinig begrip voor hebt , maar het hoeft niet zijn hele leven lang een kutjong te zijn .

Ach, als je de ouders en de zusjes zag en de taal die ze uitsloegen, zal het me niet verbazen als het een teringjong blijft.

En je hebt bijten en bijten. Alle kindjes bijten, niet alle kindjes bijten dóór.
Ik denk dat het in alle gevallen het beste is om van iemand anders zijn/haar kinderen af te blijven. Je bent gewoon als een leeuw voor je eigen kind en ziet sommige dingen dan wel eens door de vingers. Natuurlijk is dat jongetje irritant en mag hij onder geen beding je kind schoppen, maar als de moeder het niet snapt, dan blijft er weinig over om te doen...

Geruststelling is misschien wel dat dit jochie het vast en zeker bij iemand gaat doen die het niet pikt en hem keihard een heis voor zijn treiter gaat geven, gnagna.

Ik heb er overigens geen probleem mee als een andere moeder mijn zoon aanspreekt op zijn irritante gedrag. Maakt zelfs veel indruk en hij moet maar leren dat mensen zijn gedrag niet tolereren als hij over hun grenzen heen gaat.
Bij een blauwe plek ben je gewoon de lul he ?
quote:fleurtje schreef op 03 september 2008 @ 21:15:

[...]

Ik trok direct mijn dochter weg. Die andere moeder vertelde toen dat dat kutkind háár dochter tot bloedens toe gebeten had.

En nog maar ff...

@ bgb, dát is nu wat ik bedoel, niemand in mijn (rurale, katholieke, toeristische, etc.) omgeving spreekt van een "kutkind" en daar ben ik eigenlijk wel blij om, om dat respect naar elkaar toe.

Begrijp je?
Sorry, voor zo'n jong heb ik geen respect.
quote:LouiseP schreef op 03 september 2008 @ 21:26:

Geruststelling is misschien wel dat dit jochie het vast en zeker bij iemand gaat doen die het niet pikt en hem keihard een heis voor zijn treiter gaat geven, gnagna.

.

Dus ? Maar hopen dat er ouders bestaan die het wél goed vinden dat een kind terugmept ?

Werkt dat trouwens zo voor moeders die anti-terugslaan zijn ? Zouden jullie wél genoegdoening halen als zo'n ventje , drie tellen na zo'n incidentje als beschreven in openingspost , een treiter voor zijn harsers kreeg van een ander kind ?
quote:irmaladouce schreef op 03 september 2008 @ 21:27:

[...]

Begrijp je?Hélemaal , meid .
God, ik hoop toch zo dat het me lukt mijn kind te leren dat ze zich niet moet laten slaan...
* heeft even opgezocht wat ruraal betekent *
quote:fleurtje schreef op 03 september 2008 @ 21:31:

God, ik hoop toch zo dat het me lukt mijn kind te leren dat ze zich niet moet laten slaan...Doe het eens voor bij de boze buurman
quote:fleurtje schreef op 03 september 2008 @ 21:31:

God, ik hoop toch zo dat het me lukt mijn kind te leren dat ze zich niet moet laten slaan...verzin ook nog even wat te doen bij uitschelden , negeren , treiteren ............. slaan is soms niet eens het ergste .
quote:fleurtje schreef op 03 september 2008 @ 21:25:

[...]

Ik denk dat ik hem heel hard bij zijn bovenarm gepakt had en weggetrokken zou hebben, mezelf inhoudend hem geen lel te geven.

Exact. Ik vind een heleboel van jullie wel Erg aardig, begripvol, volgens het boekje reageren.

Manman, als een kind mijn kind herhaaldelijk trapt, en er is geen ouder die toesnelt om kind te corrigeren.....nah, dan neem ik die taak wel op me!

En dat zou precies zo gaan als Fleurtje omschrijft!

Overigens, als mijn kind een ander kind pijn doet, dwars zit of anderszins zit te eikelen, dan reageer ik op dezelfde wijze.

Maar goed, ik zal nu wel als gigantisch ontaarde moeder te boek komen staan. Zucht.
-
anoniem_6491bdc7537f8 wijzigde dit bericht op 03-09-2008 21:36
Reden: dubbel
% gewijzigd
quote:blijfgewoonbianca schreef op 03 september 2008 @ 21:34:

[...]

verzin ook nog even wat te doen bij uitschelden , negeren , treiteren ............. slaan is soms niet eens het ergste .zucht... Ik weet het. Wàs dat maar het ergste.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven