Hoe overleef ik... een hittegolf?

27-06-2015 09:09 1157 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is een hittegolf op komst Wat doen jullie eraan om zo'n dagen nog enigszins draaglijk te houden?

Ik ga vaker buiten in de open lucht slapen om 's nachts nog een beetje te kunnen afkoelen.

Vroeg opstaan en laat naar bed, in de middag een siësta.

Hardlopen laat ik maar even achterwege.

Als avondeten vaak soep en maaltijdsalade, geen trek in aardappelen/vlees/groente of ovenschotels o.i.d.

En.... voor de aankomende hittegolf overweeg ik de aanschaf van een mobiele airco.

Pfffff zomer is leuk maar zo'n hittegolf hoeft echt niet
Ik moet het nog zien. De laatste tijd klopt er nl niet veel van de weersvoorspellingen.

In Nederland is 30 graden nooit prettig, ook niet voor sporters, omdat we zoveel water hebben dat de luchtvochtigheid heel hoog wordt. Dan zit er minder zuurstof in de lucht. Wie vindt dat nou echt prettig? De horeca misschien maar benauwd weer is niet fijn, boven de 25 graden wordt het hier altijd benauwd.

Maar dan weet je wel meteen hoe het leven altijd is in sommige landen. Als je met dit weer op apegapen ligt, bedenk dat het bv in Afrika nog veel warmer wordt, met ook een hele hoge vochtigheidsgraad. Dus niet meer zeuren dan over luie Afrikanen he. Die moeten elke dag werken onder die omstandigheden, of erger. De meeste Nederlandse toeristen in Afrika veranderen in labbekakken bij zulke hitte. Ik ook hoor.

Ik hou niet van zeuren, maar ik stel een simpel feit vast, het wordt bijna nooit zo warm in Nederland, dat is de reden dat mijn lichaam zo protesteert. Ik functioneer het best tussen de 5 en 18 graden, nou ja, mijn lichaam dan, want dat is wat ik gewend ben. Als het warmer wordt, smelt ik en krijg overal hitteuitslag. Ik ga sterretjes zien als ik te snel beweeg, tank de hele dag vloeistoffen die continue uit elke porie van mijn lichaam lekken. Ik word een smeltend ijsje met rode stippen. Ik verbrand ook snel en met blaren. Het is geen prettig gezicht dus blijf ik in mijn huis en doe alleen iets als het moet. Lijkt me wel zo verstandig.

Stel dat het drie weken 30 graden blijft, heeft mijn lichaam wat kunnen wennen en gaat het beter, al zal ik er nooit echt van houden. Het is gewoon erg vermoeiend. Maar ja, meestal duurt het maar een paar dagen. En meestal is de luchtvochtigheid torenhoog. Gelukkig wonen wij vlakbij de zee die nog wat wind biedt.

Ik vind het voor onze honden en konijnen vervelend, katten kunnen beter tegen hitte. Toevallig is onze oudste kat net overleden, het enige voordeel daarvan is dat hij de hittegolf niet mee hoeft te maken, oudere dieren hebben altijd meer last. En denk ajb aan de konijnen, laat ze niet in een hok in de zon staan. Ik hou ze binnen met deze hitte omdat je daar de temperatuur beter kunt beheersen. Onze konijnen krijgen de airco bij hun ren. Ik heb zo'n mobiel ding. Bij 35 graden krijgen konijnen sneller last van oververhitting dan andere dieren, laat ze niet in de zon liggen ook al doen ze dat uit zichzelf. Dieren zijn heel dom wbt oververhitting. Het zijn ook dieren.

En honden maken ook altijd kans op oververhitting, ze raken alleen hitte kwijt door hun tong en voetzolen. Er sterven elk jaar veel dieren aan. Laat je hond bv niet heel lang wild spelen in zee, de hitte die die activiteit oplevert, kan in dit weer soms niet voldoende worden gecompenseerd door het koele zeewater. Denk dus even goed na over de dieren, laat extra drinkwater achter als je weggaat. Ik zet twee extra bakken van 2 liter neer met 2 grote honden en drie katten, naast de 4 liter die er al staat. En neem water mee als je honden hebt en je gaat erop uit. Ze hebben bij warm weer soms liters nodig, voornamelijk omdat ze geen huid hebben zoals wij. En pas op dat ze ook niet teveel drinken, er vallen ook elk jaar slachtoffers door watervergiftiging. Dat gebeurt vaak met honden die zeewater happen leuk vinden. Dus als je hond heel wild speelt in de zee en/of graag water hapt, wees beducht op de risico's. Tips over hoe de konijnen koel te houden kun je vinden op de bunny bunch.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
quote:Bambi schreef op 28 juni 2015 @ 23:25:

Heerlijk juist, een hittegolf! Ik ben altijd wel wat teleurgesteld als het weer voorbij is.

Hou er dus geen rekening mee qua manier van leven en laat me vol blijdschap verrassen!

Mensen die er wel problemen mee hebben en zich nu zelfs al mentaal voorbereiden over wanneer ze gaan slapen of wat ze gaan eten; Heel naar hoor maar ik kan mij er echt geen enkele voorstelling bij maken.

Wij eten gewoon. Maar mensen die meedoen met de ramadan, en momenteel alleen mogen eten tussen half tien en twee uur (of drie uur?) ´s nachts, ja, ik kan me voorstellen dat je dan wel even moet plannen.

Maar ik vind het vooral sielug voor de nijntjes. Die worden meestal niet blij van dat mooie weer.
@Cateautje:

Ik ben helaas expert op het gebied van zonnebrand en verbranden. Ik raad je aan om vooral niet te gaan experimenteren met komkommer en calendulanzalf, maar een fles after sun te kopen en je goed in te smeren. Het liefst die van nivea.

En als je weer de zon in gaat voor je huid weer is hersteld: goed insmeren met een hoge factor zonnebrand. Nog beter is bedekkende zachte witte kleding.
Zeker, het aller-aller-sielugst is het voor de nijntjes.
Ik eet net als altijd als het warm is, mijn eetlust is er niet minder om.

Ook slaap ik prima, van het gezoem van de plafondventilator val ik zelfs (nog) eerder in slaap dan anders.

Alleen op mijn werk is het (nu al) warm, zonder airco, jammer genoeg.

Helaas zit vrij nemen er deze week niet in.
In Nederland is 30 graden nooit prettig

Speak for yourself.

Ik (en met mij vele, vele anderen), vinden het zalig!
Geen bijzonderheden
Nou is iedereen er klaar voor? Is al het ijs opgekocht uit de supermarkten? Eet- en slaapschema's klaar? Badkuip al gevuld met zonnebrand?

Moge God ons allemaal bijstaan.
quote:yasmijn schreef op 29 juni 2015 @ 08:20:

Speak for yourself.

Ik (en met mij vele, vele anderen), vinden het zalig!Eens.
quote:matroesjka_ schreef op 29 juni 2015 @ 08:23:

Nou is iedereen er klaar voor? Is al het ijs opgekocht uit de supermarkten? Eet- en slaapschema's klaar? Badkuip al gevuld met zonnebrand?

Geen bijzonderheden
Ik denk dat ik zo eens ga strijken,dan is het maar weg want dat is eigenlijk het enige wat ik niet doe tijdens een hittegolf(niet dat ik dat anders heel vaak doe :-). Voor de rest gaat alles gewoon door alleen een beetje langzamer.
quote:matroesjka_ schreef op 29 juni 2015 @ 08:23:

Ik lig flauw van de reacties in dit topic (en dan is het nog niet eens warm)

Wij moeten verhuizen met deze 'hittegolf' De gruwel!

Lekker zweten tijdens het dozen en meubilair versjouwen. Ik zeg Kom maar op
quote:dolfje schreef op 29 juni 2015 @ 08:46:

Ik denk dat ik zo eens ga strijken,dan is het maar weg want dat is eigenlijk het enige wat ik niet doe tijdens een hittegolf(niet dat ik dat anders heel vaak doe :-). Voor de rest gaat alles gewoon door alleen een beetje langzamer.Dat strijken moet je gewoon afschaffen ook bij regen, vries en wind
Ik vind strijken leuk! Breng maar naar mij
De enige reden dat ik baal van de hittegolf is omdat ik gewoon moet werken en ik zo graag wou dat ik een huis met tuin had om dan na mijn werk lekker nog buiten te kunnen hangen. In de tuin eten, fakkeltje aan. Hmmm....
quote:amarna schreef op 29 juni 2015 @ 08:50:

Ik vind strijken leuk! Breng maar naar mij kom ik het brengen zodra mijn thermometer de 30 aantikt dan is het NOG leuker!
Ik hou niet van hitte, ieder zn voorkeur toch? Maar speciale maatregelen? Nee, dat ook weer niet.

Buiten slapen vind ik overigens heerlijk!! Zou willen dat ik dat hier kon... Op vakantie doe ik het graag, maar hier in de tuin -met niet zo veel privacy- zou ik me niet echt op mn gemak voelen.
quote:Monti schreef op 29 juni 2015 @ 08:49:

[...]

Dat strijken moet je gewoon afschaffen ook bij regen, vries en wind Dan doe ik het ook niet vaak,echt ik strijk maar 1x per 3/4 weken over het algemeen,nu met shirtjes wat vaker. In de winter heb ik andere excuses om niet te poetsen etc
quote:amarna schreef op 29 juni 2015 @ 08:50:

Ik vind strijken leuk! Breng maar naar mij Als je nou naast me woonde stond ik al bij je op de stoep!
Zo, ik ben binnen. Gordijnen dicht, ventilator aan, voetjes in een bak met ijs, ijskompres op voorhoofd, mij kan niks meer gebeuren.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Blijf je nu zo tot volgende week zitten Nouschi?
quote:dolfje schreef op 29 juni 2015 @ 09:58:

Blijf je nu zo tot volgende week zitten Nouschi?Ja, kind komt alleen thuis, loopt via de pizzeria, chinees of shoarmatent en gaat morgen alleen weer naar school. Ik ben vrij.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik heb niet eens een ventilator bedenk ik me nu. Ben ik nu een grote uitzondering?
quote:Nouschi schreef op 29 juni 2015 @ 09:57:

Zo, ik ben binnen. Gordijnen dicht, ventilator aan, voetjes in een bak met ijs, ijskompres op voorhoofd, mij kan niks meer gebeuren.

Ik vind het dapper dat je zo openlijk uitkomt voor je warmteafkeer.

Eigenlijk moet je GENIETEN namelijk.

En anders maar iets met korte mouwen aantrekken maar voorál niet ZEUREN. Warm weer is namelijk LEUK en FIJN. Voor IEDEREEN.
quote:Nouschi schreef op 29 juni 2015 @ 09:57:

Zo, ik ben binnen. Gordijnen dicht, ventilator aan, voetjes in een bak met ijs, ijskompres op voorhoofd, mij kan niks meer gebeuren.Pas maar op, straks koel je te snel af !
quote:yasmijn schreef op 29 juni 2015 @ 08:20:

Speak for yourself.

Ik (en met mij vele, vele anderen), vinden het zalig!Inderdaad. Ik vind het ook heerlijk!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven