Verkoeling voor de kat

30-06-2015 14:58 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af of mensen hier goede tips hebben om je kat van verkoeling te kunnen voorzien.

Ons, al wat oudere, kater heeft snel last van de hitte. Hij ligt dan de hele dag maximaal uitgestrekt en verroert zich amper. Hoe kan ik er nou voor zorgen om het hem wat gemakkelijker te maken?

Ik probeer het natuurlijk in huis (het is een echte binnenkat) zo koel mogelijk te houden en heb altijd koel water staan, maar wat kan ik verder nog doen? Of kan ik niet meer doen?
Hier was zeer recent een topic over geopend:

Wat doen jullie voor extra voor je huisdier met hitte?
Je hebt voor honden verkoelingsmatten, geen idee of dat ook voor een kat iets is.

http://www.hyperkewl.nl/d ... gskoeling-honden-mat.html
Ten eerste een heleboel vers drinkwater.

Je kunt een handdoek nat maken, uitwringen en die op de grond neerleggen voor je kat, zodat hij een lekker verkoelend kleedje heeft.

Verder een ventilator in de ruimte neerzetten of in elk geval zorgen dat de ruimte zo koel mogelijk blijft.
Ik heb voor mijn hond een hals koelband. Ideaal met dit weer.

Er zijn ook koelmatten.

Ik weet niet of dat ook voor een kat mag/kan.

Vraag het in een dierenspeciaalzaak.

Succes!
quote:ZaraZara100 schreef op 30 juni 2015 @ 15:04:

Hier was zeer recent een topic over geopend:

Wat doen jullie voor extra voor je huisdier met hitte?Oh mooi! Had ik niet gezien, ik ga meteen even kijken, merci
Katten zoeken vanzelf de koelste plekken op in huis, dus als je het koel houdt is dat al het halve werk. Dat hij gestrekt ligt is niet zo gek, wij worden ook minder actief bij hitte. Je zou koelelementen onder zijn mandje kunnen leggen en hem die plek aanbieden, kijken of hij het wat vindt. Heeft hij moeite met ademen, voelt hij heel warm aan, zijn zijn slijmvliezen rood, braakt hij, heeft hij diarree? In die gevallen is hij oververhit.
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
laat dat beestje lekker zwemmen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
ik zag kort geleden, echt waar, baas en vrouw die op een boot hadden plaatsgenomen, ze riepen de kat en het beest sprong in het water en zwom naar de boot.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Mijn kat ligt ook voor pampus en wil niets (zeker geen water over haar koppie).
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:retrostar schreef op 30 juni 2015 @ 15:47:

ik zag kort geleden, echt waar, baas en vrouw die op een boot hadden plaatsgenomen, ze riepen de kat en het beest sprong in het water en zwom naar de boot.Bij mij houden ze ook van het water! Zodra de kraan opengaat hangen ze in de wasbak. Ik weet niet of ze kunnen zwemmen zal van de week eens proberen .
die van mij heeft nergens last van, ze ligt bij me op schoot het rare beest
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Die van mij ligt het liefst op zolder met dit weer........
http://ikbenirisniet.nl/2 ... d-is-feeling-hot-hot-hot/ review over een koelpod. Die doet het bij de katten van een vriendin erg goed.
Niks doen, gewoon laten liggen, vers drinkwater neerzetten en zorgen dat er een koel plekje is.
quote:Louise70 schreef op 30 juni 2015 @ 16:16:

Niks doen, gewoon laten liggen, vers drinkwater neerzetten en zorgen dat er een koel plekje is.Inderdaad. Ze weten dondersgoed wat goed voor ze is. Laat ze lekker voor pampus liggen en geef ze voldoende rust. Katten houden niet van gedoe met dit weer.
Als je naar katachtigen in Afrika kijkt, zie je meteen hoe de kat zich gedraagt: Bloedheet dus liggen ze voor pampus onder bomen en struiken. Ze jagen in de nacht en vroege ochtend en verder doen ze helemaal niets.

Net zoals de huiskat, ze likken hun vacht dat zorgt er voor dat ze niet oververhit raken. Elke inspanning wordt vermeden op een enkele gek na, zoals mijn vroegere kater, die wilde in de bloedhitte nog weleens actief zijn.

Als ik nu naar links kijk, zie ik een lapjespoes voor pampus liggen op haar krabtoren. Kijk ik naar rechts, zie ik een rooie kater languit op het laminaat liggen... Er staan bakjes met vers water, de luxaflex zijn dicht, balkon kunnen ze op maar willen ze niet. Gewoon lekker laten liggen, lapjespoes kreeg net een kusje van mij en keem me vies aan, ga weg klef mens dacht ze..
Gordijnen dicht, deur naar de badkamer of een andere koele kamer open, ventilator aan.

Hoe vaker je kat drinkt hoe beter met dit weer. De mijne heeft een waterbakje maar drinkt ook uit de mini vijver en in de badkuip (dan zet ik de kraan even aan).
Als je kat echt oververhit raakt kan je gaan beginnen aan koelmatten de anders Is het niet nodig. Dat voor pampus liggen Is hun manier van doen als ze het warm hebben net zo als dat ik ook loom en sloom wordt van dit weer.

Bij mij liggen er 2 ook juist in de zon... Die vinden het heerlijk, de donkere doet daar niet aan mee. Krijgt het sneller warm dus die zoekt een koeler plekje.
Het kwik blijft stijgen. Ik geef nu behalve water ook kattenmelk. Hoe meer vocht hoe beter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven