Ouderschapsverlof

04-09-2008 09:53 20 berichten
Mijn man wil ouderschaps verlof opnemen op het werk, voor een langere periode 1 dag per week.

Nu heeft hij al eerder voor een periode van 3 maanden 1 dag per week opgenomen. Zijn werkgever zegt nu dat hij het verlof in 3 gelijke delen op kan nemen dus dan zou hij nog recht hebben op 2x3 maanden a 1 dag per week.

Ik dacht dat iedereen gewoon recht had op 13 weken (als je voltijds werkt) per kind. We hebben 2 kinderen, dus 26 weken.

Zijn al die dagen verloren dan, doordat hij al eerder verlof heeft opgenomen? mag dat zomaar?

En als dat inderdaad mag: gelden die 3 gelijke delen dan per kind? dan zou hij voor kind 1 nog 2 delen op kunnen nemen, en voor kind 2 al het verlof in 1x bijvoorbeeld..

wie weet hoe het precies zit? is de werkgever hier vrij in, of heb je gewoon recht op 13 weken, punt.?
Geldt dat niet alleen voor de vrouw die heeft moeten baren en dus moet herstellen? Wist helemaal niet dat er uberhaupt al verlofregelingen in Nederland werden toegestaan voor mannen.
Ouderschapsverlof is voor ouders, en dat zijn naast vrouwen dus ook mannen. Dit is onbetaald verlof. Daarnaast heb je bevallingsverlof, dus voor de vrouw die gebaard heeft, dat is betaald verlof.
Alle reacties Link kopieren
Nou Elninjoo, dan loop je toch wat achter! Het heet niet voor niets ouderschapsverlof, en geldt dus ook voor vaders (het is overigens meestal wel onbetaald hoor)

Citronella, ik ben geen expert, maar volgens mij mag de werkgever ook eigen "regels" maken tav ouderschapsverlof, maar moet hij je in principe wel die 26 weken voltijds verlof bieden, in wat voor vorm dan ook.
elninjoo, jij hebt het over zwangerschapsverlof. Dat is idd alleen voor vrouwen. Mannen krijgen 2 dagen om te herstellen
Voor elninjoo.. het is onbetaald verlof. Het is totaal anders dan het verlof voor de vrouw rondom de bevalling (zwangerschaps- en bevallingsverlof). Je kunt het opnemen voor elk kind onder de acht jaar.

Citronella: kijk eens op de Postbus51 site

Daar staat alles uitgelegd.

Succes
ja daar heb ik al gekeken, en daar staat dat het verlof in maximaal 3 delen opgesplitst mag worden die minimaal een maand duren, maar er staat niet of dat dan gelijke delen moeten zijn en of de werkgever het restant van de dagen zomaar door de neus mag boren..
Ah okee, onbetaald verlof moet toch gewoon altijd mogelijk zijn als je ruim van te voren (je weet in dit geval toch wel zo'n 8 maanden op voorhand dat het er aan zit te komen) dit tegen je werkgever vertelt. Hangt misschien wel van 't soort functie af of het de werkgever alsnog geld kost omdat 'n freelance vervanger duurder is dan z'n vaste medewerker.
ik heb het niet over gewoon onbetaald verlof ik heb het over ouderschapsverlof en daar is een wettelijke regeling voor, ik vraag me alleen af of de werkgever die regeling op de manier mag hanteren zoals de werkgever van mijn man wil doen..
Je moet die 13 weken dan in 1 keer achter elkaar opnemen.

Dus bv 13 weken lang 1 dag per week minder.

Onderbreek je dit dan vervalt het verlof.

Stom maar waar.
maar het gaat niet om een onderbroken verlof, het gaat om de afspraak het verlof in meerdere delen op te nemen, dat mag, wettelijk gezien, die delen moeten allemaal minimaal een maand duren

Nu zegt werkgever van man dat het 3 gelijke delen moeten zijn, dus hij zou nu nog 2 delen van 3 maanden a 1 dag per week hebben, dat komt erop neer dat hij dus totaal 39 dagen mag opnemen ipv 26 weken...

mag dat? en wordt die regeling per kind bekeken? of over het volledige ouderschapsverlof voor 2 kinderen die we inmiddels hebben..
Op de site van het ministerie van sociale zaken staat alleen dit

U hebt recht op ouderschapsverlof van 13 maal uw wekelijkse arbeidsduur. Standaard geldt dat u een half jaar lang voor de helft van uw werkweek gaat werken. Als u bijvoorbeeld 32 uur per week werkt, gaat u voor een half jaar 16 uur per week werken en hebt u 16 uur per week ouderschapsverlof. en

In overleg met uw werkgever kunt u het ouderschapsverlof spreiden. Dit kan op de volgende manieren:

U kunt het verlof over een langere periode dan zes maanden uitsmeren.

U kunt meer uren verlof per week opnemen. U kunt bijvoorbeeld voltijds verlof opnemen.

U kunt het verlof opsplitsen in twee of drie gedeelten. Elk gedeelte moet minimaal een maand duren.

Niets over dat het per se gelijke delen zouden moeten zijn. Dus ik zou zeggen dat je man het totaal, dus 26 wkn, op mag nemen. De werkgever mag uiteraard wel iets vinden van de wijze waarop het wordt ingevuld, maar mag het niet inperken.

En bij mijn weten wordt het per verlof, dus per kind bekeken.

eveneens van die site:

Hebt u naar aanleiding van deze informatie nog vragen, dan kunt u contact opnemen met de afdeling Publieksinformatie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Telefoon: 0800-9051 (gratis)
Ouderschapsverlof is niet per definitie 'onbetaald verlof'. Hangt af van de sector waar je in werkt. Mijn man hoeft maar 30% salaris per ouderschapsverlof - dag in te leveren! Kan je man niet bij de vakbond o.i.d. navragen hoe dit geregeld is?
Bij man op werk zijn regels tussentijds aangepast. Hij valt dus nu nog onder oude regeling, maar als ouderschapsverlof voor kind 2 in gaat (dat hij opnieuw moet aanvragen) gelden daar de nieuwe (minder gunstige) regels voor.
Ik gooi 'm er toch nog even in:

Indien je inlegt in de levensloopregeling ( mag gewoon ¤ 25,00 per jaar zijn,..) én je neemt ouderschapsverlof op, dat kom je in aanmerking voor een heffingskorting via de belastingdienst voor het feit dat je inkomen achteruit gaat. Bij voltijds ouderschapsverlof kan dit oplopen tot 650,00 per maand! Voorwaarde is dat je niet deelneemt aan een spaarloon regeling want beide regelingen kunnen niet samen. Per 1 januari kun je je spaarloon omzetten in een levensloopregeling, en dit kan dus maar 1 keer per jaar.

**

Wat is ouderschapsverlof?

Ouderschapsverlof is een vorm van verlof, die kan worden opgenomen voor de verzorging van een eigen kind, dat jonger is dan 8 jaar. Het is een vorm van onbetaald verlof. Het aantal uren verlof waarop u als werknemer maximaal recht heeft is 13 keer de arbeidsduur per week. Bij een full-time baan gaat het dus om maximaal 13 keer 40 uur = 520 uur verlof.

Meer info over ouderschapsverlof:

Het verlof moet in een aaneengesloten periode worden opgenomen. Deze periode mag maximaal 6 maanden duren. Verder kan maximaal de helft van de arbeidsduur per week aan verlof worden opgenomen. U kunt met uw werkgever afspreken het verlof (van 13 maal de wekelijkse arbeidsduur) anders te verdelen. Dit kan op de volgende manieren:

Verlof voor een langere periode dan zes maanden

Het verlof opdelen in maximaal drie perioden, waarbij iedere periode ten minste een maand duur

Meer uren verlof per week dan de helft van de arbeidsduur per week.

Bij zwaarwegende bedrijfsbelangen kan uw werkgever het verlof weigeren.

NB In de CAO maar ook individueel kunnen altijd afspraken gemaakt worden, die positief (voor de werknemer) afwijken van het hierboven beschreven wettelijk minimum. Een voorbeeld van zo'n bovenwettelijke afspraak is gedeeltelijke loondoorbetaling van de werkgever tijdens het ouderschapsverlof.

Wat zijn de fiscale voordelen van het combineren van ouderschapsverlof en levensloop?

Als u ouderschapsverlof opneemt én spaart in levensloop komt u in aanmerking voor een aantrekkelijke belastingkorting. De hoogte van deze belastingkorting is de helft van het minimumloon per opgenomen verlofuur. Het gaat hierbij om ¤3,75 per opgenomen uur ouderschapsverlof. Dit kan oplopen tot een belastingkorting van ¤675,- per maand (bij voltijd ouderschapsverlof).

Voor meer informatie over de fiscale voordelen die bij ouderschapsverlof gelden, zie: Fiscale voordelen. Voor een berekening van uw eigen situatie, zie de rekenmodule hieronder.

Praktische tip:

De belastingkorting krijgt u via de inkomstenbelasting. Bij de Belastingdienst kunt u een aanvraag doen voor deze heffingskorting. Als u gebruik maakt van de ouderschapsverlofkorting dan moet u de de ouderschapsverlofverklaring van uw werkgever bewaren. De Belastingdienst kan hier om vragen. U hoeft de verklaring niet standaard met de aangifte mee te sturen.

Meer info over de ouderschapsverlofverklaring:

Voor de ouderschapsverlofkorting heeft u van uw werkgever na afloop van het kalenderjaar een verklaring nodig waarin de volgende gegevens vermeld staan:

naam, adres en loonheffingennummer van de werkgever

uw eigen naam en uw BSN/sofinummer

de periode in het kalenderjaar dat u ouderschapsverlof heeft gehad

het aantal uren in het kalenderjaar dat u ouderschapsverlof heeft gehad

Het bedrag van de ouderschapsverlofkorting voor dit jaar is maximaal het jaarloon in 2007 min het jaarloon in 2008. Als het ouderschapsverlof al begonnen is in 2007 mag u voor het bepalen van de maximale ouderschapsverlofkorting ook het jaarloon 2008 aftrekken van het jaarloon 2006

bron: www.cnvoverlevensloop.nl
Hmmm, volgens mij heeft mijn man dan wel heel veel geluk. Hij zit in het onderwijs en heeft al sinds september vorig jaar tot en met januari volgend jaar ouderschapsverlof voor 1 dag per week. Hij doet dat wel samen met zijn ADV-dagen, maar hij heeft dus bijna 1,5 jaar achter elkaar 1 dag per week ouderschapsverlof gehad (in uren was dat overigens ongeveer 3,5 uur per week, door de samenloop met ADV-dagen). En het ouderschapsverlof is nog voor de helft betaald ook!

Kind nr. 2 is overigens onderweg, dus we kunnen zo nog wel even doorgaan, haha.
..
Citronella, heeft het bedrijf van man een eigen CAO of iets dergelijks? Als bedrijf namelijk andere regels hanteert als de wettelijke moet dat daar in staan. Als ze niets apart hebben vastgelegd dan moeten ze zich aan de wettelijke regels houden en daar staat nergens dat het 3 gelijke delen moeten zijn.

Succes.

Padababa
Het blijft een lastige regeling...

Er is een standaard invulling (zie stukje van postbus 51) en vervolgens staat er: in overleg met de werkgever kan van deze regeling worden afgeweken en kan bijvoorbeeld bla bla bla. M.a.w.: het dient in overleg te gebeuren en als jouw werkgever liever een andere invulling van het verlof ziet, tja, dan zul je daar dus samen tot een goede middenweg moeten zien te komen.

De standaard regel, die kan niet worden geweigerd, daar heb je recht op. Alle andere varianten zul je in overleg moeten vaststellen samen met je werkgever.

Groetjes,

Uk
Ok, daar kan ik inkomen, dat afwijken van de standaard regel in overleg moet. Maar ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat de werkgever zwaarwegende redenen moet hebben om een andere regeling te mogen weigeren.

En ik vraag me nog steeds af of het ook kan inhouden dat de werkgever het recht op het restant van het verlof mag ontzeggen door te stellen dat je het verlof op moet nemen in 3 gelijke delen. Denk eigenlijk dat werkgever dat niet mag stellen.

Ga vandaag dat tel nr eens bellen

Man's werkgever heeft overigens geen CAO, dus dan moeten ze zich neem ik aan gewoon aan de wettelijke regeling houden.
Ik heb net het telefoonnummer van SZW gebeld en het was zoals ik al dacht. Als er geen CAO is gelden de wettelijke regels, en nergens staat dat het 3 gelijke delen verlof moeten zijn.

Alleen, als je het verlof in gedeelten op wilt nemen moet je vooraf afspreken hoe groot die delen dan zijn. Dat is niet gebeurd. Daar waren wij niet van op de hoogte helaas.

Er is wel duidelijk afgesproken dat deel 1 van het verlof 3 maanden a 1 dag per week zou zijn, dat dan weer wel.

Het is nu dus even afwachten hoe moeilijk werkgever gaat doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven