Woningruil - Ervaringen?

07-07-2015 22:51 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een grote sociale huurwoning in een goede buurt in Utrecht. Tuin, nieuwe keuken en badkamer, 3 slaapkamers (11m2, 15m2, 18m2) en een grote woonkamer (30m2).. Het huis heeft ook twee balkons en een grote berging. De woningbouw hier laat woningruil toe, zolang er natuurlijk aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.

Ik zou graag een woning ruilen met iemand in Amsterdam, omdat ik niet echte kan aarden in Utrecht, ik voel me hier totaal niet thuis. Daarnaast is het huis ook best groot voor slechts twee personen (die geen kinderen willen).

Heeft er iemand hier op het forum ervaring met woningruil?

Natuurlijk heb ik mijn Google research gedaan en weet ik van alle woningruil websites. Ik vraag me echter af of er mensen zijn die het process doorlopen hebben en:

- van waar naar waar heb je geruild?

- hoelang duurde het gehele proces?

- wat was je algemene ervaring (positief / negatief)?
En voldoe je aan de voorwaarden voor woningruil als je met iemand in Amsterdam ruilt?

En je moet nog afwachten of de verhuurder van de ruiler er ook mee akkoord gaat.

Hou ook rekening met een andere huurprijs dan die de ruiler nu betaald, dat kan fors hoger worden bij een nieuwe huurder.

Jullie komen qua inkomen nog steeds in aanmerking voor een sociale huurwoning? Of gaan jullie duurder wonen?

Al met al lijkt het me best lastig om iemand te vinden die van Amsterdam naar Utrecht wil verhuizen, en dan ook nog een wijk van jouw en zijn/haar keuze én dat je allebei voldoet aan de eigen van de verhuurder.

Succes!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Of ik voldoe aan de voorwaarden ligt een beetje aan met wie ik een woningruil zal doen; ik zal dan moeten kijken naar de eisen van de specifieke woningbouw vereniging.

Qua inkomen kom ik inderdaad nog in aanmerking voor sociale huur. Mijn kansen zijn denk ik het best met iemand die groter / groener wil wonen. Ik vind het niet heel erg om kleiner te gaan.

Ik denk ook niet dat het heel makkelijk is, en pin me er ook niet op vast maar ben de optie aan het onderzoeken!
Als je huurt: is het dan niet makkelijker om een huurwoning te zoeken in Amsterdam en je eigen huur op te zeggen?
Ik zit er middenin: bijna verhuizen nu! Het duurde láng! Eerst iemand vinden die in mijn huis wilde wonen en in wiens huis ik wilde wonen: paar maanden verder. Dan de aanvraag invullen en naar de woningbouwen sturen: máánden verder!

Maar nu gaat het dan toch gebeuren

Als ik niet had geruild had ik nooit een woning gekregen op de plek waar ik nu ga wonen. De bureaucratie kan je wel gek maken, zo ga ik binnenkort verhuizen en weet nog steeds mn nieuwe huur niet... Nou ja, is sociale huur dus ik weet wat het maximale gaat zijn en dat is nog steeds goed te betalen, maar wat een gedoe. Zal blij zijn als het achter de rug is!
Zeg maar Spijker.
quote:jadaiswa schreef op 07 juli 2015 @ 23:19:

Als je huurt: is het dan niet makkelijker om een huurwoning te zoeken in Amsterdam en je eigen huur op te zeggen?Supermakkelijk om daar een huurwoning te vinden inderdaad, hoef je alleen maar even 15 jaar voor ingeschreven te staan
Zeg maar Spijker.
Dat is in de meeste steden en populaire dorpen niet anders hoor.
Dan is dat toch niet makkelijker? Waarom stel je dat voor als je dat weet? Dan is ruilen dus juist de manier om er tussen te komen.

Hoe lang ben je bezig; reken maar gerust een jaar.
Zeg maar Spijker.
quote:Spijk-er schreef op 07 juli 2015 @ 23:52:

Dan is dat toch niet makkelijker? Waarom stel je dat voor als je dat weet? Dan is ruilen dus juist de manier om er tussen te komen.

Hoe lang ben je bezig; reken maar gerust een jaar.Er zijn meerdere opties: het dorp waar ik wil wonen: 20 jaar als je meer wil dan een studio: particulier huren of kopen: nog geen maand.
@jadaiswa

Nee, ik huur nu sociaal (huur = 700 euro). Ik heb hiervoor 12 jaar op een wachtlijst gestaan. In Amsterdam is de gemiddelde prijs 1200-1500 euro PLUS het feit dat het onmogelijk is om wat te vinden.Voor mij is zoiets echt alleen maar mogelijk door woningruil.

@Spijk-er

Hoe heb je jouw 'ruil' gevonden?

Ik heb niet perse haast, heb een hardstikke leuk huis en geduld - dus ik ga gewoon zoeken en dan zien we wel! Ik ga er ook van uit dat het niet meteen raak zal zijn. Van waar naar waar ben je verhuisd? Heb je bijv. nachtje proef geslapen in het andere huis? Dat is iets waar ik aan denk; dat ik er wel een weekendje zou willen doorbrengen voor ik een besluitmaak ivm omgeving / buren / geluid.
Gewoon via zo'n website. Meerdere huizen bekeken, en mensen zijn bij mij komen kijken. En na een tijdje was er een match!

Proefslapen? Nee daar heb ik nog nooit van gehoord en dat hebben we niet gedaan. Kan normaal toch ook niet als je nadenkt over het huren of kopen van iets? Ben ook blij dat de ander dat niet heeft voorgesteld want dat lijkt me niets, zit er ineens een vreemde een heel weekend in jouw huis tussen jouw spullen. Nee dank je.
Zeg maar Spijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven