nierstenen.
zondag 12 juli 2015 om 17:18
Hallo.
Afgelopen week heb ik 4 keer een koliek aanval gehad. De pijn is met geen pen te beschrijven zoveel pijn in mijn linker nier streek rot aan de buik.
Lopen/liggen lukte niet en steeds maar drang om te lopen kleine stukjes . En het zweet liep letterlijk uit mijn lichaam.
Afgelopen vrijdag maar een potje urine ingeleverd bij de huisarts , alleen kreeg te horen urine is helemaal schoon niks te zien.
Nu zondag en de gehele dag al een prikkend en branderig gevoel bij het plassen erg vervelend dus je ziet er tegen op om te plassen. Maar had het idee dat er wat vast zat in mijn penis.
Nu een half uur geleden toch maar naar het toilet om te plassen en wat gebeurd er ... er vliegt wat mee naar buiten toen ik plaste een steentje . Ik heb het uit mijn urine gevist maar moet ik dit morgen naar mijn huisarts brengen of kan ik dit gewoon weg gooien.
Afgelopen week heb ik 4 keer een koliek aanval gehad. De pijn is met geen pen te beschrijven zoveel pijn in mijn linker nier streek rot aan de buik.
Lopen/liggen lukte niet en steeds maar drang om te lopen kleine stukjes . En het zweet liep letterlijk uit mijn lichaam.
Afgelopen vrijdag maar een potje urine ingeleverd bij de huisarts , alleen kreeg te horen urine is helemaal schoon niks te zien.
Nu zondag en de gehele dag al een prikkend en branderig gevoel bij het plassen erg vervelend dus je ziet er tegen op om te plassen. Maar had het idee dat er wat vast zat in mijn penis.
Nu een half uur geleden toch maar naar het toilet om te plassen en wat gebeurd er ... er vliegt wat mee naar buiten toen ik plaste een steentje . Ik heb het uit mijn urine gevist maar moet ik dit morgen naar mijn huisarts brengen of kan ik dit gewoon weg gooien.
zondag 12 juli 2015 om 17:21
Wat fijn dat er iig 1 steen uit is. Bij mij dachten ze onlangs ook dat ik nierstenen had en toen werd wel aangegeven dat ik het op moest vangen en dat hun dan gingen kijken naar het steentje. Uiteindelijk bleek ik iets heel anders te hebben maar dat is wel wat gezegd is.
Ik ken de pijn wel van galstenen, vreselijke pijn idd. Hopelijk ben je er nu ook helemaal van af.
Ik ken de pijn wel van galstenen, vreselijke pijn idd. Hopelijk ben je er nu ook helemaal van af.
zondag 12 juli 2015 om 17:25
Niet weggooien maar laten onderzoeken, er kunnen meerdere oorzaken zijn voor het ontstaan van nierstenen, onder andere teveel kalium maar ook andere dingen. Ik had een niersteen die bij mij de hele boel heeft verstopt (twee keer vergruisd maar er kan altijd een stukje achterblijven), dat leidde uiteindelijk tot uro sepsis met een overlevingskans van 40 % en een paar weken later na een tijdje te hebben rondgelopen met een drain tot het verwijderen van een nier dus laat er naar kijken en vraag een doorverwijzing naar een uroloog of nefroloog, laat ze in ieder geval een echo maken of een CT scan.
verba volant, scripta manent.
zondag 12 juli 2015 om 17:40
Ik heb ooit ook een steentje gehad. 's Nachts tijdens een koliek kwam de dienstdoende ha. Heb jij het gered zonder pijnstilling/spierverslappers?! Die ha zei dat ik met het steentje naar m'n ha moest gaan als ik het uitgeplast zou hebben. Zo gezegd zo gedaan, maar ha zag geen reden het te onderzoeken. Nu zitten nierstenen ook bij ons in de familie, dus vandaar misschien. Ik zou als ik jou was dus wel even met je steentje langsgaan bij de ha. Tip die mijn ha gaf: bier drinken, dat spoelt lekker door. Ben je nu pijnvrij?
zondag 12 juli 2015 om 18:17
Ik had nog tramadol in huis van een hernia dus dat heb ik gebruikt bij mijn laatste koliek aanval (afgelopen vrijdag) dit hielp goed.
Ik had gisteren nog wel een fles cranberry sap gekocht had gehoord dat dit goed voor blaas was en vocht verdrijvend. Dat miss helpt dit.
Voel nu nog beetje rare druk in mijn penis (maar geen drang om te plassen) maar de ergste pijn is weg .
Moet het steentje in potje water??? Of kan het gewoon in zakje blijven.
Ik had gisteren nog wel een fles cranberry sap gekocht had gehoord dat dit goed voor blaas was en vocht verdrijvend. Dat miss helpt dit.
Voel nu nog beetje rare druk in mijn penis (maar geen drang om te plassen) maar de ergste pijn is weg .
Moet het steentje in potje water??? Of kan het gewoon in zakje blijven.
zondag 12 juli 2015 om 18:42
Ja, ik ken de pijn, vreselijk. Ik kreeg morfine tegen de pijn en pillen tegen het overgeven. Bij mij begon het ook met steken in mijn blaas. Ik dacht blaasontsteking, maar 's morgens vroeg een aanval . De volgende dag kwamen er wat scherpe stukjes gruis uit mijn blaas. Daarna geen pijn meer gehad, ik heb een heel hoog urinezuur gehalte 10.2 mg/ 0,61mmol/L, dat zorgt voor nierstenen of jicht.
Help iedereen een handje
zondag 12 juli 2015 om 19:40
Ik heb een chronische nierafwijking waardoor ik zowel nier als blaasstenen produceer en de pijn is inderdaad niet te harden. Staan, zitten, lopen, liggen.....niks helpt, ik kan tijdens een niersteenaanval alleen maar kronkelen.
Het beroerde is dat ik medicijnen slik waarbij ik, buiten de reguliere paracetemol om, praktisch geen andere pijnstillers kan/mag gebruiken. In geval van nood kan ik een injectie krijgen maar als het even kan dan probeer ik de aanvallen te onderdrukken door ademhalingsoefeningen die ik van de haptonoom heb geleerd. Mocht je weer een aanval krijgen dan moet je de eerste 24 uur even door een filterzakje plassen. Het gruis blijft hier dan in zitten en kan onderzocht worden. Overigens helpt het drinken van cranberrysap niet bij nierstenen (wel bij blaasproblemen).
Het beroerde is dat ik medicijnen slik waarbij ik, buiten de reguliere paracetemol om, praktisch geen andere pijnstillers kan/mag gebruiken. In geval van nood kan ik een injectie krijgen maar als het even kan dan probeer ik de aanvallen te onderdrukken door ademhalingsoefeningen die ik van de haptonoom heb geleerd. Mocht je weer een aanval krijgen dan moet je de eerste 24 uur even door een filterzakje plassen. Het gruis blijft hier dan in zitten en kan onderzocht worden. Overigens helpt het drinken van cranberrysap niet bij nierstenen (wel bij blaasproblemen).
zondag 12 juli 2015 om 19:46
Wat ik mij nu wel af vraag ik heb nu dit steentje uit geplast . Kunnen er nu nog meer steentjes volgen want die 4 koliek aanvallen waren echt geen pretje .
Moet ik morgen bij de huisarts erop aan dringen om een verwijzing voor de uroloog. Of iets degelijks.. of maar gewoon afwachten tot het weer komt (gebeurd)
Moet ik morgen bij de huisarts erop aan dringen om een verwijzing voor de uroloog. Of iets degelijks.. of maar gewoon afwachten tot het weer komt (gebeurd)
zondag 12 juli 2015 om 20:03
Ik zou sowieso op een verwijzing naar de uroloog aandringen als ik jou was want misschien heb je nog maar een gedeelte van het steentje uitgeplast. Wanneer er gruis in je blaas achterblijft dan zou dit een blaasontsteking kunnen veroorzaken. Wellicht kunnen ze dan d.m.v. een echo of scopie zien of er nog meer steentjes zitten.
zondag 12 juli 2015 om 21:55
Je moet sowieso op nacontrole bij de huisarts na 5-7 dagen en eventueel na 4 weken.
Een verwijzing naar de uroloog is volgens de NHG standaard ((https://www.nhg.org/stand ... nvatting/urinesteenlijden) geïndiceerd als er sprake is van het volgende:
koorts;
onbeheersbare pijn ondanks pijnstilling;
vermoeden van dubbelzijdig steenlijden;
zwangerschap;
nierinsufficiëntie (eGFR < 30 ml/min) of als bekend is dat de patiënt slechts één nier heeft;
dilatatie bij echografie of op de CT-scan;
klachten of hematurie na 4 weken en geen mogelijkheid een CT-scan aan te vragen;
persisteren van beheersbare pijn en/of erytrocyturie na:
4 weken, tenzij op de CT-scan een kleine, distale uretersteen (< 5 mm) is gezien;
8 weken, als een kleine distale uretersteen ondanks behandeling met tamsulosine nog niet is geloosd;
recidiverende stenen (meerdere stenen binnen één jaar) of een struviet-, cystine- of urinezuursteen vanwege de mogelijke consequenties voor het beleid.
Een verwijzing naar de uroloog is volgens de NHG standaard ((https://www.nhg.org/stand ... nvatting/urinesteenlijden) geïndiceerd als er sprake is van het volgende:
koorts;
onbeheersbare pijn ondanks pijnstilling;
vermoeden van dubbelzijdig steenlijden;
zwangerschap;
nierinsufficiëntie (eGFR < 30 ml/min) of als bekend is dat de patiënt slechts één nier heeft;
dilatatie bij echografie of op de CT-scan;
klachten of hematurie na 4 weken en geen mogelijkheid een CT-scan aan te vragen;
persisteren van beheersbare pijn en/of erytrocyturie na:
4 weken, tenzij op de CT-scan een kleine, distale uretersteen (< 5 mm) is gezien;
8 weken, als een kleine distale uretersteen ondanks behandeling met tamsulosine nog niet is geloosd;
recidiverende stenen (meerdere stenen binnen één jaar) of een struviet-, cystine- of urinezuursteen vanwege de mogelijke consequenties voor het beleid.