Werk & Studie alle pijlers

Van werkende moeder naar studerende moeder?

13-07-2015 22:07 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel werk ik 32 uur en ben ik moeder van een mannetje van 4.

Ik haal geen voldoening meer uit mijn werk en ik denk de laatste tijd steeds meer "had ik maar.."

Zijn er moeders die ervaring hebben met het omscholen op "latere" leeftijd? Ik ben 28 jaar en moet dus zorgen dat mijn inkomen groot genoeg is zodat ik de huur kan blijven betalen en mijn zoontje en mijzelf kan onderhouden.

Ik lees verschillende dingen op google over leningen en aanvullende beurzen ed..

Dus heeft iemand ervaring met deze situatie en wil deze met mij delen??

(ik wil graag een kappersopleiding gaan doen, eventueel bbl)
In het kappersvak verdien je het zout in de pap niet. Hard werken voor weinig loon.
Wat wil je precies weten. Ik heb ook altijd gestudeerd als moeder. Nog steeds trouwens. Stuur mij maar een pb-tje als je vragen hebt.
Als je dan zou gaan studeren zou ik niet voor het kappersvak gaan. Dat is geen studie ook volgens mij.

Maar een cursus, maar misschien heb ik het mis.

Als je dan wil gaan investeren in jezelf, zou ik niet voor dit vak gaan.

Ik denk niet dat je een studiefinanciering krijgt met een kappersopleiding. Maar weet ik dus ook niet zeker.

Je partner, kan die nog meehelpen ergens?
Kappersopleiding is gewoon een 2 jarige opleiding of 3 jarig.

Ik wil juist iets voor mezelf beginnen, of als ik mijn opleiding af heb, een parttime baan combineren met knippen bijvoorbeeld.

&ik ben alleenstaande moeder, mijn vriend en ik wonen niet samen en ik wil niet afhankelijk zijn van andere mensen!

Ik wil vooral weten hoe jullie het combineren en of je van een studiebeurs rond kan komen?

En of ik die op 28 jarige leeftijd uberhaupt nog krijg haha!
Krijgen is afgeschaft. Je sluit nu een lening af.
Ik zou echt zoeken naar een bbl baan met bijpassende opleiding. Zeker als het belangrijk is dat je je inkomen houd.

Daarbij doe je zo meer werkervaring op waardoor de kans op een baan ook groter is.

De reden dat ik een bbl opleiding volg is toch, wat je op school leert, kun je direct toepassen in de praktijk.
If you can dream it, you can do it.
Kappersvak kan wel veel opbrengen hoor, de inkoop is vaak niet erg duur tegenover de prijzen en met een groot netwerk heb je zo best een leuk salaris (als je voor jezelf begint dan). Stel je hebt 3 klanten op 1 dag dan heb je al gauw zo'n 90 euro per dag, ligt ook aan je prijs en waarvoor die klanten komen natuurlijk.

Aangezien je kappersopleiding wil doen ga ik er vanuit dat je niet (meer?) op een kantoor wil zitten, misschien is dokters/tandartsassistente wat voor je ofzo? Ben je ook met mensen en zorg bezig maar ben je wel in dienst. Er zijn best vaak oproepjes in de krant voor tandartsassistente.
Bij bbl heb je overigens geen recht op studiebeurs.
Volgens mij kan je niet bij het kappersvak een bbl opleiding volgen, misschien iets in de zorg? Verdient goed en makkelijk te combineren met een kind
quote:Banjul schreef op 13 juli 2015 @ 23:02:

Volgens mij kan je niet bij het kappersvak een bbl opleiding volgen, misschien iets in de zorg? Verdient goed en makkelijk te combineren met een kindDe zorg verdient goed? Welke zorg dan precies? En makkelijk als alleenstaande met kind? Lijkt me niet met onregelmatige diensten, weekenden en avonden werken. Het kan wel als je echt wilt, maar makkelijk, neuh.
Er is wel een bbl opleiding voor kappers vak!

En zorg moet ik niet aan denken, en tandartsassistente ook niet haha!

Ik wil iets doen wat ik echt ontzettend leuk vind!

De voorwaarden voor studiefinanciering zijn voor mij niet verranderd omdat ik in 2005 al studiefinanc heb ontvangen voor een mbo opleiding =)

Dus het is voor mij het overwegen waard!

bedankt voor de reacties tot nu toe!
quote:JohanDerksen schreef op 13 juli 2015 @ 22:58:

Bij bbl heb je overigens geen recht op studiebeurs.Nogal logisch! Je krijgt dan gewoon een salaris
If you can dream it, you can do it.
quote:Miich-elle schreef op 16 juli 2015 @ 15:09:

De voorwaarden voor studiefinanciering zijn voor mij niet verranderd omdat ik in 2005 al studiefinanc heb ontvangen voor een mbo opleiding =)

Dus het is voor mij het overwegen waard!

bedankt voor de reacties tot nu toe!Als je aan een nieuwe opleiding begint, zijn gewoon de nieuwe voorwaarden van toepassing. Ik heb ook mijn bachelor onder de oude regeling gehaald, wil ik nu een master gaan doen moet ik alles gewoon terug betalen. En als je die MBO opleiding hebt afgerond krijg je sowieso geen financiering voor je tweede MBO studie volgens mij?
Nee hoor, de voorwaarden zijn niet gewijzigd voor mij, stond duidelijk in de mail die ik van DUO heb ontvangen =)
Afgezien van wel of niet oude of nieuwe regels: je hebt jaren geleden al studiefinanciering voor een MBO opleiding gehad, die krijg je geen tweede keer voor een vergelijkbare opleiding.

En iets doen wat je 'echt ontzettend leuk vindt'? Keep on dreaming .....

Als kostwinner werk je om geld te verdienen om jezelf en je kind te onderhouden. Als je echt iets heel leuks had willen doen had je andere keuzes moeten maken: ofwel je eerste MBO opleiding in een andere richting moeten kiezen, ofwel eerst zorgen dat je je droombaan hebt, dan pas een kind.
quote:Banjul schreef op 13 juli 2015 @ 23:02:

Volgens mij kan je niet bij het kappersvak een bbl opleiding volgen, misschien iets in de zorg? Verdient goed en makkelijk te combineren met een kindZorg verdient goed? Ja artsen ja die verdienen goed! Ik kom uit de zorg bij de tandarts vandaag ik verdiende geen drol, ik verdien als personal trainer beter nu!
Zou vreemd zijn dat de studiefinanciering aan mensen blijven verstrekken die al een afgeronde mbo opleiding hebben gedaan, en studiefinanciering als je 28 bent? Als je een bbl opleiding gaat volgen, moet je dus een stage adres hebben om je opleiding te kunnen volgen, ik denk niet dat kapperszaken staan te springen om een leerling van 28 met kind, je moet concurreren met meisjes van 16 jaar, waarvan het minimum jeugdloon fors lager ligt dan het minimum loon van iemand van 23 jaar en ouder, bovendien is dat meisje van 16 jaar veel flexibeler jij hebt te maken met een kindje van 4 wat naar school gaat, ziek kan worden en veel vakantie heeft.
Ik vraag me af of de kappersopleiding je wel biedt wat je zoekt. Het zal moeilijk zijn om als 28-jarige ergens een bbl-betrekking te krijgen volgens mij. Ik zou eerst die stageplek proberen te zoeken voordat je je inschrijft aan de opleiding. Je hebt daarvoor nog maar 5-6 weken he, of je moet een jaar wachten.

Je zou voor de BOL-opleiding kunnen gaan, maar bij mijn weten krijg je dan geen stufi meer als 28-jarige. En aangezien je werk hebt nu wat je ervoor op moet zeggen kan je ook geen behoud van uitkering krijgen tijdens het volgen van de opleiding, dus vergeet die BOL-opleiding dan maar.

Begrijp ik het goed dat je direct na je opleiding voor jezelf wilt beginnen? Het is erg moeilijk om aan klanten te komen, zeker als je amper ervaring hebt. Je kunt een thuisknipper gaan worden, maar dan knip je vooral bejaarden en kleine kinderen, of je daar gelukkig van wordt...
Ze zou kunnen kijken bij kinky kappers academy particilier is dat, misschien dat ze daarna gelijk bij hun een baan heeft.
hoeveel kost die opleiding mano?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven