Peru

07-09-2008 14:29 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over iets meer dan een maand gaan Arteman en ik een rondreis van drie weken door Peru maken.

We beginnen in Lima, waarna we naar Nazca gaan. Onderweg gaan we zandsurfen. Vanuit Nazca vertrekken we naar Arequipa, waar we de canyons gaan bekijken. Hierna gaan we naar Titicaca en daarna door naar Cusco. Vanaf Cusco vertrekken we op de Inca Trail naar Machu Picchu. Na Machu Picchu nemen we een binnenlandse vlucht naar het laatste deel van onze reis, de Amazone.

Ik heb natuurlijk al allerlei reisboeken gelezen en het internet afgezocht, maar informatie van reizigers die het land al eens bezocht hebben is meer dan welkom!

In mijn omgeving zijn niet van die reislustige mensen... Zijn er hier mensen die in Peru zijn geweest?
Ben ik geweest .. incl Bolivia..

Heb je je inca trail al geboekt ? Je moet er 6 maand vantevoren bij zijn anders ben je te laat! Ik was te laat en had als alternatief de larez trek geboekt.

Voor de rest .. zorg voor goede hoogteziekte pillen want de kans is groot dat je ze nodig hebt. Gemiddeld zit je op 3500

meter , maar vaak ga je ook richting de 5000 meter en dat heeft echt invloed op je lichaam !

Ook handig .. credit card meenemen + pincode. Mijn pinpas ben ik verloren doordat een automaat hem niet meer teruggaf .. heb toen nog metcredit card verder kunnen pinnen..

Ik heb zelf nog de deadliest road in the word gemountainbiked. Deze route wordt door diverse burotjes georganiseerd in arequipa . Er rijdt dus een begeleider mee dus je hoeft niet bang te zijn dat je zelf ook de afgrond in biked , zoals vele anderen hebben gedaan .. Echt een aanradertje!
In de buurt van Nazca heb je de de Islas Ballestas, oftewel mini-Galapagos. Vond ik erg mooi en indrukwekkend.

Een andere tip: houd rekening met het onverwachte. Toen mijn man en ik in Peru waren, waren er stakingen en wegblokkades en moesten we onze plannen een paar keer behoorlijk omgooien... Hebben jullie een back-uproute?

Net als Driek waren wij trouwens te laat met het boeken van de Inca-trail en hebben we een alternatieve route gelopen. Neem goede schoenen mee en vergeet vooral de warme truien niet (het kan erg koud zijn 's nachts).

En verder: geniet! Ik vond het een fantastisch land.
Heb ongeveer de zelfde route gedaan als jij (georganiseerd) en vond Arequipa erg mooi, Cusco en Macchu Picchu. Titicaca was wel mooi, maar de drijvende eilanden erg toeristisch, verder kreeg ik er last van hoogteziekte (kotste de darmen uit m'n lijf)

Ben ook naar Ballestas eilanden gevaren (stank! maar wel mooi) En heb met 'n klein vliegtuigje boven de Nascalines gevlogen.

Na de reis hadden we nog 'n verlenging in 't regenwoud. Was ook erg leuk. Geen incatrail gelopen (had ik geen behoefte aan) wel een stukje paardgereden bij Cusco op 'n deel van de incatrail.
Ook wij hebben zo ongeveer dezelfde reis (georganiseerd) gedaan. Ik vond vooral het Santa Catalina klooster in Arequipa helemaal geweldig maar ook de Colca canyon (condors kijken!), Cusco en Titicaca waren erg mooi al waren de eilanden wel redelijk toeristisch..

Wat Vibeke al zegt hou rekening met het onverwachte. Wij hadden een zandstorm die ons belemmerde om naar de Ballestas eilanden te varen en ook bij ons waren er (gelukkig alleen) dreigementen over stakingen..

Incatrail hebben wij toen niet gedaan omdat we bang waren dat we dat niet gingen trekken - ivm niet al te sportief en hoogte - maar achteraf bezien denk ik dat het best gelukt zou zijn .

Wat betreft hoogteziekte viel het ons erg mee: voldoende water blijven drinken (aangeraden werd 3 liter per dag) en tempo aanpassen maar wel blijven bewegen..Wij hebben zowel in Peru als in Tibet nergens last van gehad..

Veel plezier op vakantie!
Is wel een vrij ambitieuse route die je gepland hebt,

ben vorig jaar 3 weken naar Peru geweest en hebben ongeveer dezelfde route als jullie gedaan, met als uitzondering maar 1 dag inca-trail (ik had niet zoveel zin in 5 dagen wandelen zonder fatsoenlijke douche tussendoor)(maar dus wel al aantal maanden van te voren geboekt), zijn daarna nog een aantal dagen naar andere ruines in de buurt geweest in de nabijgelegen vallei (kom even niet op de naam), zijn niet naar de amazone geweest. Maar was een redelijk strak programma, we waren via peruonline en hadden alles dus al vantevoren geregeld, als je het terplekke nog moet gaan regelen is 3 weken voor jouw route wel erg krap!
Hey, bedankt voor alle reacties! Fijn dat er hier mensen zijn die al eens in Peru zijn geweest.

We gaan met zijn 2'en, maar de reis is voor een groot deel al georganiseerd door Peru Online, dus daar hoeven we ons gelukkig geen zorgen om te maken. De Inca Trail is al een tijdje geleden gereserveerd, dus dat komt gelukkig ook goed.

We zijn eerder in Tanzania geweest, waarbij we ook op de Kilimanjaro zijn geweest. Daar ben ik zo ontzettend ziek geworden van de hoogte! Ik ga van de week ook contact opnemen met mijn huisarts voor een recept voor Diamox. Hopelijk heb ik er dan minder last van... Als er nog andere tips zijn voor het verminderen van hoogteziekte, houd ik me aanbevolen!

Het onverwachte... Bedankt voor de tip, in NL heb ik wel moeite als zaken niet zo gaan als ik ze heb gepland. Ik zal er rekening mee houden!

Nogmaals, bedankt voor de reacties! In mijn omgeving zijn dus geen "reizigers", dus het is erg prettig hier gelijkgestemde zielen te vinden!
Peru-online,

zeg dat dan meteen, dan komt het allemaal wel goed!!! Vooral genieten dan, ze hebben heel erg mooie hotels!!

Hahaha, ik maak me ook geen zorgen dat het niet goed komt hoor! Ik wilde gewoon graag wat ervaringen lezen van anderen.

Ben nu druk de LP aan het lezen, maar het is toch niet hetzelfde als ervaringen van mensen die er al zijn geweest.

Ik heb zo'n ontzettende zin in onze vakantie!
Ja, ben er ook geweest. Als je de Incatrail niet ga lopen, hou er dan rekening mee dat je een kaartje voor de trein van Cuzco naar Agua Calientes al dagen van te voren moet kopen, want het zit binnen no time vol.

Als je in Arequipa nog accommodatie zoekt (denk het niet omdat je het meeste al geregeld hebt), wij hebben daar een super hotel gevonden van een Nederlander.

Van hoogteziekte hebben wij nauwelijks last gehad. Wat die medicijnen tegen hoogteziekte betreft, is dat echt een geneesmiddel of onderdrukt dat de symptomen? In het laatste geval lijkt het me niet gezond om die te nemen.

En het is trouwens superhandig als je wat Spaans spreekt.
Cum non tum age
Noa,

Ik zoek nog een leuke accommodatie in Arequipa. Ik ben daar rond kerst namelijk en wil dan wel een leuk hotel! Dus ben benieuwd welk hotel je aanraadt!
Als iemand nog leuke eettentjes op mijn route weet, hoor ik dat ook graag! We eten eigenlijk geen enkele avond in onze hotels, dus tips zijn meer dan welkom.

Ik heb donderdag een afspraak bij mijn huisarts, om de voor- en nadelen van Diamox te bespreken. Ben benieuwd...
Ik ben iik in peru geweest en ik vond het super! de Inca-trail vond ik echt helemaal de moeite waard, wat een ontzettende beloning is het om dan aan te komen bij Machu Picchu!

Het ligt er wel heel erg aan in wat voor'n groep je zit. Wij hadden het ter plaatse geregeld (want: laagseizoen) en hadden een kleine groep met twee gidsen. Maar er waren ook heel grote groepen en het eten varieerde ook nogal geloof ik.

Geef je dragers&gidsen wel een flinke fooi op de laatste avond, ze sloven zich echt voor je uit en als je ziet hoe die mannen alles meesjouwen... dat is echt indrukwekkend!

Titicacameer vond ik een absolute tegenvaller: heel toeristische en lelijk aan de Peruaanse kant. Dan kan je beter even snel Bolivia in naar het eiland van de Zon en de Maan. Daar kan je op het strand een tentje opzetten: véél leuker!

Lima vond ik ook niet echt mooi, maar de Istas Ballestas waren wel helemaal super, we hebben er zelfs dolfijnen gezien!

Cusco is ook wel toeristisch maar ik vond het wel een heel fijne stad.

Wat Spaans spreken is wel handig overigens. Als de dat niet spreekt kan je denk ik het beste een zakwoordenboekje meenemen.

Tip: als een bus neemt voor een grote afstand, probeer dan even de bus te zien voor je de tickets koopt, er zit nogal verschil in! De ene keer was de bus prima, de andere keer sprongen de metalen veren uit de stoelen en konden de ramen niet dicht (koud 's nachts!). En dat kon je niet afzien aan de prijs van de tickets ofzo!

Veel plezier!

Oh ja er schiet me nog iets te binnen: avocado! Als je daarvan houdt zit je helemaal goed in Peru. Wat vind ik dat lekker en wat heb ik er daar veel van gegeten zeg! Overigens is eten in peru voor vegetariers best een uitdaging. Voor carnivoren niet, die kunnen zich wagen aan uitdagende lokale gerechten zoals gegrilde cavia :D
I only get one shot at life - so I shoot to kill
ik heb er vooral veel pizza gegeten, die waren er erg lekker

de ontbijten vond ik vaak niet veel voorstellen

avocado is idd erg lekker

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven