Kleurverschil bij dezelfde RAL kleur
donderdag 16 juli 2015 om 08:34
Bij mijn keukenrenovatie heb ik gekozen voor lak en muurverf in kleur RAL 9001. Ik dacht altijd dat RAL kleuren vaste kleuren zijn, maar zie een heel duidelijk verschil tussen de lak en de muurverf na het schilderen. Ze zijn beide op een witte ondergrond geschilderd, dus daar kan het niet aan liggen.
Wie kan mij vertellen hoe dat komt? Ik vind het raar (en een beetje vervelend) dat je er blijkbaar niet op kunt vertrouwen dat RAL kleurvast is.
Wie kan mij vertellen hoe dat komt? Ik vind het raar (en een beetje vervelend) dat je er blijkbaar niet op kunt vertrouwen dat RAL kleurvast is.
donderdag 16 juli 2015 om 09:07
donderdag 16 juli 2015 om 09:17
donderdag 16 juli 2015 om 09:21
donderdag 16 juli 2015 om 23:08
Ik heb recent mijn huis laten schilderen in een RAL kleur wit. Twee dezelfde kleur muurverven, maar van een verschillend verfsysteem/merk gaven een kleurverschil. Dat heeft dus niet eens met glansgraad, ondergrond ed te maken. Zowel de schilder als de (behoorlijk professionele) verfwinkel gaven aan dat RAL kleuren inderdaad (licht) kunnen verschillen in tint, afhankelijk van het merk. Ik heb dit nooit geweten en vindt het ook best irritant eigenlijk omdat je ervan uit gaat dat de codering er is om dit soort problemen te voorkomen.