Gezondheid alle pijlers

Slaaprestrictie

09-07-2015 06:41 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje geleden heb ik een post geplaatst over slapeloosheid en mirtazapine. Helaas durfde ik na 1 pil niet verder te gaan. Gisteren kon ik eindelijk naar een slaap psycholoog! Na 8 weken nauwelijks slapen keek ik hier erg naar uit. Lang verhaal kort houden, ik moest aan slaaprestrictie doen. In de afgelopen 8 weken lag mijn gemiddelde echte slaap op 4 uur. Terwijl ik wel elke avond 9 uur in bed lag. Afgelopen nacht mocht ik maar 5 uur in bed liggen. Van 1 tot 6. Wauw wat een verveling om mijzelf bezig te houden tot 1 en dan verdomme pas om 3 uur in slaap vallen en ja hoor om 5 uur al weer wakker. Tot 6 uur blijven liggen en dan direct mijn bed uit. Ik voel me nu gesloopt. Echt verschrikkelijk! Begin toch te twijfelen of ik niet meer sliep per nacht haha. De psycholoog had me al gewaarschuwd, het begin zal heel erg zwaar worden. Maar op een gegeven moment leert je lichaam te slapen in bed en niet wakker te blijven. Pffff vraag me af hoe werk vandaag gaat en hoe ik wakker moet blijven tot 1 uur vannacht. Lees wel veel postieve verhalen over deze therapie. Dus nu maar ff douchen en door de dag heen vechten.
Dat je je zo ellendig voelt is heel, heel naar, maar besef wel dat het slechts tijdelijk is!

Je bent bezig met een mooie opbouw van efficiënte slaapuren. Dus je gaat de goede kant op, ook al voelt het nu ff heel slecht.
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
Hou vol, je kunt het!
Ozo.
Succes met wakker blijven vanavond!
Nacht 5. Thanks allemaal voor de lieve berichtjes. Afgelopen nacht was de ergste nacht die ik tot nu toe heb meegemaakt. Allereerst moet ik wel zeggen dat ik mij gisteren overdag redelijk voelde. Ik was moe, maar ik het was iets rustiger in mijn hoofd. Helaas heb ik sinds de start van deze slapeloosheid continu liedjes in mijn hoofd. Dus stil word het niet echt. Het feit dat ik mij iets beter voelde gaf mij hoop. De moet zakte mij soms in de schoenen als ik dacht hoelang het nog zou duren voordat ik weer mooie nachten maakt. Ik wist mijzelf gisteravond weer met dezelfde routine te vermaken. Om 1 uur voelde ik mij flink moe. Weer was ik binnen een kwartier weg. Helaas schrok ik om 01:45 met een enorme schrik wakker. Een hele zware paniekaanval. Ik wist niet waar ik was of wie ik was, ik was helemaal van de kaart. Echt een enorm naar gevoel. Het koste mij even om te realiseren wat er aan de hand was, en ging weer liggen in bed. De paniek gierde door mijn lichaam heen en liet mij de rest van de nacht niet slapen. Continu dat nare gevoel in je maag wat je hebt bij een paniekaanval. Ik kon mijzelf wel 100x zeggen dat het maar een paniekaanval was en dat het niet echt was. Maar de spanning bleef. Zelfs nu voel ik hem nog in mijn buik. Super gestressed ben ik. Het klinkt misschien stom, maar ik ben zo bang dat ik letterlijk gek word van deze slapeloosheid. Depressief ben ik nu al. Bang dat ik psychotisch ervan word. Hoewel ik in mijn achterhoofd weet dat 1 goede nacht al een wereld van verschil is. Ik ben nu vreselijk bang voor aankomende nacht en voelde mij zo ontzettend bang en naar vanochtend dat ik een uur langer in bed ben blijven liggen en mij ziek heb gemeld op kantoor. Om eerlijk te zijn heb ik nu twijfels om verder te gaan met deze therapievorm.
Dat is zwaar zeg. Kan je contact opnemen met je psycholoog? Om je klachten te bespreken en misschien een boost dat je op de goede weg bent.
quote:Sleepyfairy schreef op 13 juli 2015 @ 11:00:

Nacht 5. Thanks allemaal voor de lieve berichtjes. Afgelopen nacht was de ergste nacht die ik tot nu toe heb meegemaakt. Allereerst moet ik wel zeggen dat ik mij gisteren overdag redelijk voelde. Ik was moe, maar ik het was iets rustiger in mijn hoofd. Helaas heb ik sinds de start van deze slapeloosheid continu liedjes in mijn hoofd. Dus stil word het niet echt. Het feit dat ik mij iets beter voelde gaf mij hoop. De moet zakte mij soms in de schoenen als ik dacht hoelang het nog zou duren voordat ik weer mooie nachten maakt. Ik wist mijzelf gisteravond weer met dezelfde routine te vermaken. Om 1 uur voelde ik mij flink moe. Weer was ik binnen een kwartier weg. Helaas schrok ik om 01:45 met een enorme schrik wakker. Een hele zware paniekaanval. Ik wist niet waar ik was of wie ik was, ik was helemaal van de kaart. Echt een enorm naar gevoel. Het koste mij even om te realiseren wat er aan de hand was, en ging weer liggen in bed. De paniek gierde door mijn lichaam heen en liet mij de rest van de nacht niet slapen. Continu dat nare gevoel in je maag wat je hebt bij een paniekaanval. Ik kon mijzelf wel 100x zeggen dat het maar een paniekaanval was en dat het niet echt was. Maar de spanning bleef. Zelfs nu voel ik hem nog in mijn buik. Super gestressed ben ik. Het klinkt misschien stom, maar ik ben zo bang dat ik letterlijk gek word van deze slapeloosheid. Depressief ben ik nu al. Bang dat ik psychotisch ervan word. Hoewel ik in mijn achterhoofd weet dat 1 goede nacht al een wereld van verschil is. Ik ben nu vreselijk bang voor aankomende nacht en voelde mij zo ontzettend bang en naar vanochtend dat ik een uur langer in bed ben blijven liggen en mij ziek heb gemeld op kantoor. Om eerlijk te zijn heb ik nu twijfels om verder te gaan met deze therapievorm.

Het eerste komt door je angst en het 2e is ook niet waar.

Door een nacht slaap ben je niet ineens helemaal beter en uitgerust.

Als ze je zulke slaaptherapie voorschrijven (wat ik echt geen vreemde therapie vind als je echt lange chronische slaapproblemen zou hebben maar wel in jouw geval mbt angst wel echt raar) zouden ze ook moeten vertellen dat er een slaapgeheugen bestaat, als je 50 uur slaap tekort heb word dat niet opgelost door een nacht goed slapen maar eerder door 2 weken goede nachten maken.

Ik heb je andere topic gelezen over een bepaalde medicatie en ik denk echt dat ze beter je angst onder handen kan nemen en tot die tijd met medicatie je goede nachten kunnen bezorgen.

En ja er zijn heel veel medicatie soorten en niet aan alles word je verslaafd. Ik zou nu bellen naar je behandelaar en aangeven dat het niet werkt. Zeker als je angstaanvallen en de andere angst gedachtes blijft houden.

Zo blijf je met je angst slecht slapen waardoor je angsten erger worden enz.
Ik heb vanmiddag een afspraak bij mijn psych. Ik had het niet in het topic vermeld, maar ik loop nu ook onder behandeling voor een gegeneraliseerde angststoornis met hypochondrie. Ik ben zeker bekend met ad voor angstklachten. Heb 7 jaar fluoxetine geslikt voor een paniekstoornis. Daar ben ik absoluut niet blij mee geweest omdat ik 6 jaar op en af moeite had met paniekaanvallen, en na een exposere therapie van 4 maanden helemaal over de angst van paniekaanvallen heen was. De maanden voordat mijn slapeloosheid begon was ik enorm gestressed. Dat ging over in lichamelijke klachten en die veroorzaakte de eerste paar slapeloze nachten. Gelukkig is de oorzaak van de stressvolle periode opgelost. Maar het aangeleerde slaap gedrag niet. Ik had tijdens de stressvolle periode last van angst en ziektevrees, maar daar was goed mee te leven. Het niet slapen verergerde mijn angsten enorm en mijn angsten verergeren het niet slapen om die reden is er besloten alles in 1 keer aan te pakken. Er is mij uitgelegd hoe slaap geheugen werkt, en dat het een aantal weken goed slaapt kost voordat ik mij weer lichamelijk goed voel. Maar 1 nacht goed slapen werkt heel erg motiverend en daardoor ben je iets minder depri. Ik ben altijd eerlijk tegen mijn artsen geweest dat ik liever geen medicijnen gebruik, maar als het blijkt dat dit niet werkt dan heb ik geen andere keus. De slaappsych heeft wel duidelijk aangegeven dat de meeste mensen pas vooruitgang zien na 10 tot 14 nachten. Ik zit op de 5.
Doorzetten dus, je bent goed bezig. Het praten met je pysch geeft je misschien weer ruimte en motivatie om door te gaan.
Ik ben er erg bewust van dat ik zelf de angstklachten voor een deel veroorzaak. De cognitieve gedrachtstherapie die ik daar nu voor volg, leert mij niet in die angst op te gaan. Accepteren dat ik mij nu extreem rot voelt hoort daarbij. Kost me alleen toch veel moeite niet de hele dag aan het slapen te denken. Enorm vervelend om je gedachten niet onder controle te hebben,maar denk zomaar dat heel veel van ons daar last van hebben. En tja.... inernet is funest voor een hypochonder. Ik heb mijzelf een verbod voor medische pagina's opgelegd, maar lotgenotencontact is moeilijk om af te weren. Ik hou mijzelf overeind met de gedachten dat ik mij niet altijd zo rot zal voelen en dat ik hier met hard werken bovenop kom. Tijdens mijn paniekstoornis dacht ik ook dat het nooit beter zou worden en dat ik gek zou worden. Maar die heb ik mooi overwonnen!
Hoe gaat het Sleepyfairy?
In overleg met de slaappsych is besproken dat ik ipv 5 uur 6 uur in bed mag liggen. Dit zal het proces wel vertragen, maar geeft mij meer rust omdat ik langer mag liggen. Eerste nacht viel ik om 12 uur als een blok in slaap en heb ik mooi 5 uur gemaakt. De 2 nachten daarna rond de 4 uur. Geen slapeloze gelukkig en ook geen aanval meer. Ik ben nu bezig met de therapie om m'n angsten onder controle te krijgen. Voornamelijk mijn gedachten sturen. Dat gaat al iets beter. Het verschilt een beetje per uur hoe ik me voel. Maar gelukkig niet meer zo slecht als maandag. Zo ga ik nu ook de dag door. 1 hour a time
Goed zo! Je bent hard aan het werk.
Goed bezig! Trots zijn op jezelf! Er is niet veel zo moeilijk als dit gevecht aan gaan met jezelf.
Zet hem op!

Even een update. Momenteel mag ik 7 in bed liggen en slaap nu net geen 6 uur per nacht. Helaas pak ik nog wel ong 1 of 2 nachten per week heel weinig uurtjes. Vannacht ook niet geslapen. Maar ben in een periode van 6 weken van gem 3.5 uur slaap naar 5.75 uur slaap gegaan en van een slaappercentage van 58% naar 75% gestegen. Dus vooruitgang!! Ik zou jullie met liefde willen zeggen dat ik mij veel beter voel, maar das niet helemaal waar. Geestelijk wel iets beter maar lichamelijk nog steeds erg gesloopt. En nog steeds liedjes in m'n hoofd.
Wat vervelend dat je je nog niet beter voelt ondanks dat je best veel meer slaapt. Wel nog steeds goed bezig!
quote:Sleepyfairy schreef op 21 augustus 2015 @ 12:20:

Even een update. Momenteel mag ik 7 in bed liggen en slaap nu net geen 6 uur per nacht. Helaas pak ik nog wel ong 1 of 2 nachten per week heel weinig uurtjes. Vannacht ook niet geslapen. Maar ben in een periode van 6 weken van gem 3.5 uur slaap naar 5.75 uur slaap gegaan en van een slaappercentage van 58% naar 75% gestegen. Dus vooruitgang!! Ik zou jullie met liefde willen zeggen dat ik mij veel beter voel, maar das niet helemaal waar. Geestelijk wel iets beter maar lichamelijk nog steeds erg gesloopt. En nog steeds liedjes in m'n hoofd.Dat van die liedjes herken ik, erg vervelend is dat. Ben ook bij vlagen een slechte slaper. Ik hoop dat er vooruitgang erin blijft zitten.
Hi allemaal,

Helaas nu een slechte update. Het slapen ging inderdaad iets beter( deze therapie werkt dus echt)

Het slechte slapen begon in mei. Ik ben inmiddels ook zwaar oververmoeid. In augustus ben ik met een nieuwe baan gestart( had in juni niet verwacht lang met de slaapproblemen te blijven zitten) Maar door de vermoeidheid had ik het concentratievermogen van een doperwt. Helaas hierdoor niet door mijn proeftijd gekomen. Zit nu sinds 1 week zonder baan. En ik ben compleet ingestort.

De vermoeidheid overviel mij, alles werd onmogelijk. De hele dag door angst en de zenuwen. En je raadt het al.. niet meer slapen. Paar keer oxazepam gepakt maar daar sliep ik ook niet lekker op. Misschien 5 uurtjes.

Contact opgenomen met mijn psycholoog en die zei dat het nu echt tijd was om aan de medicijnen te gaan. Ik heb nu eenmaal een Gegeneraliseerde angststoornis. Ik wou het zo graag zonder medicatie en alleen met therapie doen. Maar dat zit er niet in. Sinds woensdag avond slik ik weer fluoxetine ( was er net een jaar vanaf) en wat voel ik mij beroerd. Heel angstig en zenuwachtig en last van mijn maag, eten gaat zeer moeilijk. De hypochondrie speelt gelijk op en ik betrap mijzelf erop naar bijwerkingen en ervaringen op het internet te zoeken. Oh kijk slapeloosheid is een bijwerking en ja hoor afgelopen nacht niet geslapen. Ik was super gespannen, hoge hartslag en angstig. Van de psychiator Temazepam gehad om mij door de beginfase te helpen als ik niet slaap. Gelukkig kan dit samen met de slaaptherapie. Beetje een aanpassing, maar moet er nog steeds sochtends om 6 uur uit. Geslapen of niet. Dat lukte mij vanochtend niet. Pffff waarom heb ik zo weinig zelfdiscipline. Gelukkig heb ik een hond met wie ik veel loop om de tijd te doden overdag. Hoop dat de fluoxetine snel helpt en de piekergedachten en liedjes in mijn hoofd tot stilte brengt. Ben weer terug waar ik 8 jaar geleden begonnen was. Ik ben op.
quote:Sleepyfairy schreef op 04 september 2015 @ 10:13:

Hi allemaal,

Helaas nu een slechte update. Het slapen ging inderdaad iets beter( deze therapie werkt dus echt)

Het slechte slapen begon in mei. Ik ben inmiddels ook zwaar oververmoeid. In augustus ben ik met een nieuwe baan gestart( had in juni niet verwacht lang met de slaapproblemen te blijven zitten) Maar door de vermoeidheid had ik het concentratievermogen van een doperwt. Helaas hierdoor niet door mijn proeftijd gekomen. Zit nu sinds 1 week zonder baan. En ik ben compleet ingestort.

De vermoeidheid overviel mij, alles werd onmogelijk. De hele dag door angst en de zenuwen. En je raadt het al.. niet meer slapen. Paar keer oxazepam gepakt maar daar sliep ik ook niet lekker op. Misschien 5 uurtjes.

Contact opgenomen met mijn psycholoog en die zei dat het nu echt tijd was om aan de medicijnen te gaan. Ik heb nu eenmaal een Gegeneraliseerde angststoornis. Ik wou het zo graag zonder medicatie en alleen met therapie doen. Maar dat zit er niet in. Sinds woensdag avond slik ik weer fluoxetine ( was er net een jaar vanaf) en wat voel ik mij beroerd. Heel angstig en zenuwachtig en last van mijn maag, eten gaat zeer moeilijk. De hypochondrie speelt gelijk op en ik betrap mijzelf erop naar bijwerkingen en ervaringen op het internet te zoeken. Oh kijk slapeloosheid is een bijwerking en ja hoor afgelopen nacht niet geslapen. Ik was super gespannen, hoge hartslag en angstig. Van de psychiator Temazepam gehad om mij door de beginfase te helpen als ik niet slaap. Gelukkig kan dit samen met de slaaptherapie. Beetje een aanpassing, maar moet er nog steeds sochtends om 6 uur uit. Geslapen of niet. Dat lukte mij vanochtend niet. Pffff waarom heb ik zo weinig zelfdiscipline. Gelukkig heb ik een hond met wie ik veel loop om de tijd te doden overdag. Hoop dat de fluoxetine snel helpt en de piekergedachten en liedjes in mijn hoofd tot stilte brengt. Ben weer terug waar ik 8 jaar geleden begonnen was. Ik ben op.Ach toch, wat naar voor je. Probeer positief te blijven. Sterkte meid
Ach jee, sleepy fairly, wat vind ik dit erg voor je. Ik volgde je omdat ik ook regelmatig last heb van slecht en onderbroken slapen door stress. Door de stress ga ik piekeren, slecht slapen. Hierdoor voel ik me nog slechter en krijg ik pijntjes, uiteindelijk veel spanning etc. In het verleden heeft dit ook wel geleid tot paniekaanvallen.

Ik heb net weer een slecht slapen periode gehad. Lijkt weer iets beter te gaan. Maar mijn lijf is er nog niet. Moe...rugpijn, niet vooruit te branden.

Ik hoop dat je medicatie snel aan gaat slaan en je weer terug omhoog krabbelt

Het was dus te veel naast je nieuwe baan, .... Wat rot dat dit zo samenviel.
Sleepyfairy, net het hele verhaal gelezen, wat zuur dat het nu nog moeilijker is geworden terwijl je juist winst aan het boeken was. Spreek je vaak met vrienden/familie af om je verhaal te doen, voor afleiding of om die lastige uren door te komen voordat je naar bed mag? Misschien kan dat helpen, even wat andere gedachten in je hoofd.

En als je liedjes in je hoofd hebt, dan hoop ik dat het krachtige liedjes zijn! Roar van Katy Perry of I will survive ofzo . Want ik vind je een doorzetter.
Bedankt voor de lieve woorden. Heb het best moeilijk nu. Sinds woensdag aan de fluoxetine 10mg. En best wat bijwerkingen. Eten staat mij tegen en continue een vreselijk zenuwachtig en stressig gevoel in m'n middenrif. Van de 4 nachten 2 niet geslapen. Nu las ik op internet( stom stom stom) dat fluoxetine slapeloosheid als bijwerking heeft. Nu helemaal in de stress daardoor. Ik spreek mijn beste vriendin elke dag en mijn man is ook behulpzaam. En 1 x per week cognetieve gedrachtstherapie. Hoop dat ik mij snel beter voel. Heb woensdag mijn 2e gesprek voor een nieuwe baan, wil zo graag weer werken maar ben nu gewoon te moe.
Lieve Sleepyfairy,

Ik volg dit topic ook en leef ontzettend met je mee. Zelf lijd ik ook al heel wat jaren aan slapeloosheid en het is slopend.

Helaas geen oplossing of echt goede tips maar wil je wel heel veel sterkte wensen.

Knuf Carbonara
Jee sleepyfairy, wat k*t.
Hoe gaat het sleepyfairy?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven