Gezondheid alle pijlers

EMDR therapie

20-07-2015 10:11 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi iedereen!

Heeft er iemand ervaring met EMDR therapie?

Ik heb op mijn 18de een trauma meegemaakt, en daarna heb ik OCD ontwikkeld. Nu (7jaar later) ben ik er wel klaar mee! 2x anti depressiva gebruikt voor een korte tijd maar wil nu de oorzaak aanpakken.

Heeft EMDR bij jullie geholpen??

Alvast bedankt voor het reageren!🌺
Ik heb er wel van gehoord en gelezen en het schijnt erg succesvol te kunnen zijn.

Goed dat je je problemen nu gaat aanpakken en de motivatie en kracht hebt gevonden er voor te gaan!

Ik wens je heel veel succes toe met het traject.
Ik heb 't gehad tijdens een burn out waar ineens heel veel andere issues omhoog kwamen.

Ik vond 't iets heel raars en ook moeilijk om me eraan over te geven. Duurde daarom bij mij wat langer voordat 't aansloeg.

Maar 't heeft me uiteindelijk enorm geholpen. Ik ben echt heel blij dat ik 't gedaan heb.

Na afloop had ik wel nog een paar uur een heel wazig gevoel, volgens mijn vriend was ik dan heel rustig en kalm.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Geen ervaring, hoop wel dat jij de behandeling niet laat afhangen van ervaringen van andere mensen.

Iedereen reageert verschillend. Succes ermee!!
EMDR gehad, maar niet geholpen.
Ik lees even mee, ik ga binnenkort met EMDR beginnen
I may be young, but I'm not dumb.
Bij mij heeft emdr ook echt heel goed geholpen bij ptss. Merkte na 3 behandelingen al verschil, voelde me veel lichter en mijn ptss zat steeds minder in de weg.
Bedankt voor de reacties!!

Ik had ook ptss, maar uiteindelijk heb ik er niks mee gedaan, waardoor ik dus ocd heb ontwikkeld. Merk dat ik nog steeds met dat gebeure zit, krijg beelden voor me en voel me dan weer zoals ik me op dat moment voelde. Hopelijk gaat het helpen!! Ben zo benieuwd
Heeft bij mij niet geholpen.
Ik start ook binnenkort, ben benieuwd of het mij gaat helpen.Hoor wisselende verhalen, de ene heeft er veel baat bij, de ander niet.
Bij mij had het ook geen effect. Maar ik had dan ook andere symptomen dan jij TO. Ik had bijvoorbeeld niet (zo veel) last van flashbacks of herbelevingen. Ik denk dat EMDR het meeste effect heeft op juist die symptomen.

Verder heb ik vrij veel positieve berichten gehoord over EMDR. Ik hoop dan ook voor jou dat het je verder gaat helpen. Succes!
Mijn zoon heeft twee keer EMDR gehad (PTSS na kanker/een vrij heftige punctie zonder verdoving). Het helpt bij hem tijdelijk. Het verdriet zit er nog wel, maar komt niet meer te pas en te onpas naar boven.

Heel veel succes. Ga het proberen! Het is in ieder geval een poging waard.
Bedankt allemaal! Ik ga het zeker proberen, hopelijk heb ik er baat bij! Ben heel erg benieuwd
Ikzelf heb hele positieve ervaringen met EMDR. Ik heb PTSS waarbij nachtmerries, herbelevingen, flash backs en distantiëren klachten waren die op de voorgrond stonden.

Ik durfde mijn medicatie niet in te nemen uit angst dat ik in slaap viel en weer nachtmerries kreeg. Hele nachten hing ik op de bank en was online omdat ik niet durfde te slapen. Sommige dingen durfde ik helemaal niet meer doen en vermeed bepaalde plaatsen of situaties.

Uiteindelijk heb ik medicatie gekregen (naast mijn anti-depressiva en anti-psychotica) om de klachten een beetje onder controle te krijgen. Door die medicatie ging het al steeds wat beter met mij. Ik werd dusdanig stabiel dat mijn therapeut het aandurfde om EMDR voor te stellen.

Ik heb een paar sessies gehad en dat was echt heel heftig. Ik werd de volgende dag steeds gebeld door mijn therapeut hoe het ging. Verder was ik "verplicht" om aan minimaal 2 dierbaren te vertellen dat ik EMDR ging doen en wanneer zodat die opvang konden bieden.

Al heel snel merkte ik verandering mijn klachten werden veel minder en ik kon op een andere manier naar situaties kijken. Ik ben zelfs gestopt met die medicatie die mij zo hielp.

Natuurlijk zijn niet alle klachten weg maar het overgrote deel is zeker weg of iig. handelbaar. Ik durf weer te slapen en ook op andere punten heb ik grote sprongen gemaakt. Het heeft echt mijn verwachtingen overtroffen.

Hopelijk gaat het jou ook veel goeds brengen Roza
Hier ook ervaring, twee sessies gehad en ik ben heel tevreden.

De sessies zelf vond ik heel heftig en ik heb er nog wel 2 dagen last van gehad.

Het is heel apart, was eerst een beetje sceptisch, maar ik ben echt blij dat ik het gedaan heb!

Heel veel succes en sterkte!
Vanuit mijn werk ervaring met EMDR.

Het is vooral bedoeld voor traumaverwerking.

Omdat je tijdens het praten over je negatieve gebeurtenis een object volgt (bijvoorbeeld een lampje) maken je hersenen andere verbindingen. Heel apart. Hierdoor gaan de scherpe randjes van je ervaring af.

Bij een vriendin van mij heeft het erg goed geholpen. Zij zegt dat zij eerst echt heel veel verdriet er van had. En nu weet ze het nog wel maar de herinnering is niet meer zo snel vatbaar als eerst. De scherpe randjes zijn er van af.

Het is intensief en meestal ben je en paar dagen heel moe.

Succes
Bij mij heeft het super gewerkt!

Bij mij werd er met lichtjes gewerkt en ik moet zeggen dat ik van te voren niet veel heb opgezocht drover zodat ik er open in kon stappen.

Ik plande het wel aan het einde vd week want ik had wel 2/3 dagen nodig om bij te komen.
Ik heb het ook gehad, met oogbewegingen. De heftigheid ging van de herinneringen af, waardoor ik verder kon en minder bang was voor de herhaling. De angst zit er nog wel een beetje, maar ik kan die nu bespreekbaar maken en goed en rustig aangeven wat ik nodig heb.

Behalve er zo open mogelijk ingaan, zou ik aanraden om met de therapeut af te spreken dat, als ene variant niet werkt, jullie overgaan op een andere variant (er zijn er grofweg 3: oogbewegingen, klikjes en handen aantikken. Bij de een werkt de ene variant beter, bij een ander de ander).
EMDR gehad voor mijn lichamelijke klachten maar ook mijn trauma's niet alles heeft geholpen soms wel terug val met name angst. Het pakt bij iedereen anders uit.
Bedankt voor jullie reacties over jullie ervaring met EMDR! ik moet me nog aanmelden dus vraag me af hoe lang ik moet wachten ervoor, hoop niet zo lang! Ben erg nieuwschierig, hopelijk zal het helpen en ben ik van me angst af door de trauma.

En beslissen ze daar wat voor therapie je krijgt? Dus of met lampen, piepjes in je oor of met vingers?
Hier ook ervaring met EMDR.

Na een incident met een client op mijn werk heb ik ptss ontwikkeld.

Tijdens de emdr ging ik terug naar 'het moment' terwijl mijn psycholoog met zijn hand voor me heen en weer bewoog. Zijn vingers moest ik volgen. Tussendoor vroeg hij wat er in me op kwam, en daar moest ik me dan weer op concentreren. Dit maakte bij mij al behoorlijk wat emotie los.

Na de emdr was ik een paar dagen behoorlijk ontdaan en wazig. Alsof alle filters even open stonden en alle emoties sterker binnen kwamen. Ook veel gedroomd en flashbacks gehad, maargoed ik had mezelf in de periode daarvoor ook nooit toegestaan er nog over na te denken, dus dat was wel begrijpelijk.

Na een aantal dagen klaarde mijn hoofd op en merkte ik dat ik er veel meer nuchter naar kon kijken.

Het helpt op een bepaalde manier de situatie te relativeren.

Ik kan zeggen dat ik helemaal van mijn trauma af ben. Ik ervaar niet meer het brok in mijn keel gevoel bij de situaties die voorheen 'triggers' voor me waren.
Little-bird, wat goed om te lezen dat het heeft geholpen!! Super

Ik hoop ook gewoon dat mijn OCD weg gaat na EMDR.. Hoop het zo! Wat stress allemaal met je lichaam en geest kan doen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven