Lijf & Lijn alle pijlers

Hardlopen deel 4

15-08-2014 12:44 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft. Deel vier al weer. Nieuwkomers (of dat nu beginnende lopers dan wel ervaren lopers zijn) blijven natuurlijk ook altijd welkom om zich aan te sluiten en mee te schrijven.
quote:baukje schreef op 17 juli 2015 @ 12:52:

Tinypotato ik heb geen idee wie er in deze nieuwe jas zit maar misschien gaat er nog een lampje branden. k ben juist niet zo'n fan van echte blarenpleisters maar dus wel van de dikkere gelpleisters. En die van het kruidvat zijn prima.

toktok

Oh, ik weet niet wat het verschil is tussen een blarenpleister en een gelpleister, ik dacht dat we hetzelfde bedoelden zal nog eens kijken als ik een keer bij de drogist ben. Maar voor nu heb ik helemaal geen blaren

@rozehanddoek, juist lekker toch, een ontspannen rondje? (en misschien dan toch stiekem onder de 30 komen haha)
Het lampje gaat branden hoor tiny. J ehebt van die dunne blarenpleisters die zouden blijven zitten (bij mij dus niet en dan gaan ze bij mij zich opfrommelen), en die dikke gelpleisters waarbij het na een dag of 5 net lijkt of je hele huid loslaat, maar dan blijkt er inmiddels een keurig velletje over de blaar te zitten en is het enkel de gelpleister met oude kapotte huid.
tinypotato, het is geen relaxed rondje geworden Ik heb flink doorgelopen (voor mij dan, voor jullie is dat nog steed traag ) en ik heb een tijd neergezet van een half uur. Dus daar ben ik heel erg tevreden mee. Ik merk wel weer dat mijn hoofd me even in de weg zit. Ik deed het eerste stuk mooi rustig aan, maar de laatste paar kilometer voel ik me dan weer alsof ik niet verder kan. En de laatste km ging in 5.29. Dat betekent dat ik dus gewoon nog prima genoeg over had, maar mijn hoofd vertelt me heel iets anders.

Volgende loop zou dan maandag of dinsdag zijn en dan is het 65 minuten. Denk dat ik dat grotendeels op een vlakke ondergrond ga doen, omdat het wel ver is! Geen blaren vandaag, denk dat ik er alleen last van heb bij het trail-lopen.
Wat goed rozehanddoek!

Ik heb vandaag overgeslagen. Gisteren gaan zwemmen en een heftige kramp in mijn kuit gekregen. De kramp is weg, maar er zit nog een soort pijnlijke knoop in de spier.

Dus in plaats daarvan weer de krachtoefeningen gedaan. Ik weet niet meer wie het vroeg, maar ik ben van plan die te blijven doen. Vind het wel fijn om ook andere delen van mijn lichaam te trainen, en het is ook goed om blessures te voorkomen.

Heeft iemand ervaring met lopen met een stijve spier door kramp? Ik wil liever niet nog een dag uitstellen, maar ik zit ook niet bepaald te wachten op nog een aanval.
This is an unacceptable timeline
Ik laat die knopen eruit masseren Ik doe ook wat core training, dus de plank enzo. Dat is zwaar, dus schijnbaar heb ik dat wel echt nodig...
Oh, de plank... Haat-liefde is dat. Hij hoort bij de serie, 3 x 45 seconden en dat vind ik al zwaar!

Masseren hielp gisteravond al wat, doe ik vanavond nog een keer.
Plank vind ik vooral een verschrikking omdat het zo dodelijk saai is hoe beter je wordt des te langer je moet blijven hangen, kan er beter een boek bij pakken haha. Dan liever commando's of spiderman pushups, zeer pijnlijk, maar dan doe je in ieder geval wat.

@rozehanddoek 5:29 is een mooi tempo inderdaad, misschien proberen dat hoofd wat meer uit te zetten. Maar ik ken het probleem, ik heb een hoofd dat heel graag op hoge toon onzettend gaat lopen mekkeren. Hé en toch mooi in een halfuur binnengekomen!

@tyche, ik heb geen ervaring met kramp. Ik loop wel soms met spierpijn en dat is goed te doen, maar kramp lijkt me anders. Geen idee eigenlijk. Zou je het dan verergeren of loopt het juist lekker uit?

Hier nog steeds niet gelopen
Tinypotato als jij planken zo dodelijk saai vind en de neiging hebt er een boek bij te pakken dan doe je vast nog niet alle mogelijke variaties die er op de horizontale en zijwaartse plank bestaan. Of je hebt al zo'n steker core spieren dat je die oefeningen helemaal niet meer nodig hebt.

Hier gelukkig ook nauwelijks ervaring met kramp.

Vanmorgen al heel vroeg uit bed gegaan voor mijn tempoduurloop. 80min op 4min45/km gemiddeld gelopen (rustiger begonnen en gaande weg versneld, daarna nog ruim 10min uitgelopen. Bij elkaar goed voor 19,6km.
Ik lees nog altijd regelmatig mee in jullie topic . Erg interessant!

Nu heb ik ook een vraag.

Ik loop al een paar jaar minimaal 2 x per week waaronder altijd een duurloop van 12, 13,14 km.

Ik ben nu aan het trainen voor de damloop. Vorige week kreeg ik ineens zeurende pijn in binnenkant knie tijdens het lopen. Dat was de volgende dag nog aanwezig daarna niet meer. De hele week niet meer aan sport gedaan en precies een week later weer duurloop van 15 km gedaan. Ook nu weer tijdens het lopen die zeurende pijn af en toe. Maar dat werd na het lopen en vannacht toch wel erger.

Wat nu? Hoe lang rust houden? Kleinere afstanden? Ik wil graag die damloop doen dus ben voorzichtig
buppps niet negeren in ieder geval. Als het lopen echt belangrijk voor je is en je de damloop niet op het spel wil zetten zo snel mogelijk deskundig advies bij een sportfysiotherapeut in winnen en eventueel laten behandelen. Anders zou je nog een weekje rust kunnen proberen en dan weer heel voorzichtig opbouwen met minuten loopjes. Dus echt beginnen met maar 10x 1 minuutje lopen afgewisseld met een minuutje wandelen en dat als het goed gaat uitbouwen. Met rust verdwijnen de pijnklachten meestal maar daarmee is de belastbaarheid nog niet op orde dus zullen de klachten weer snel terugkomen. En soms is er een duidelijk aanwijsbare oorzaak en zolang die niet wordt aangepast zal enkel rust ook niet helpen.
@baukje, geen idee of ik alle mogelijke variaties doe. Met plank bedoel ik eigenlijk stil 'liggen'. Ik doe wel allerlei plankachtige oefeningen, die hebben mijn voorkeur boven de 'stille plank'. Ik vind het gewoon saai om langer dan 1 minuut in zo'n positie te blijven (misschien moet ik mijn meditatie oefenen ) vandaar liever commando's, spiderman pushups, swiss ball crunches + pushup en meer van dat soort oefeningen. Ik wil dan best een minuutje planken tussendoor, maar langer dan dat vind ik echt niks.

@buppps aan het antwoord van baukje heb je denk ik genoeg.
Vraag me af of we het wel over dezelfde plank hebben. Horizontale plank op ellenbogen en tenen steunen en een kaarsrechte rug en dan vind ik de variatie waarbij je gelijktijdig een arm naar voren strekt en een been optilt een erg zware variant. En zo bij de zijwaartse plank vind ik het al erg zwaar om een been 10keer achter elkaar heel rustig een aantal secondes te heffen. Maar misschien geef ik nu iets van mijn slechte conditie bloot.

Vandaag een rustige training. 80min duurloop 1 met daarin een blok van 15min op tempo.Dat tempo ging wel lekker want ik kwam op 4min33/km uit voor het tempoblok. 16,5km in 80min. Weer een 80plus week afgesloten.

Twijfel nog over de wedstrijd voorbereiding van morgen. Misschien toch maar dan heel kort en dan dinsdag naar Kasterlee.
Tinypotato ik herken je hoor! Inmiddels al wel weer gelopen? Ik kan ook wel een boek pakken bij de plank, voor ongeveer 2 minuten totdat ik door mijn armen zak Ik doe op dit moment een paar keer per week core-oefeningen, waaronder de plank, sideplanks en push-ups. Vooral sideplanks vind ik lastig!

@Bupps: Ik heb goede ervaringen met fysiotherapeuten, het is altijd goed om er even naar te laten kijken door iemand die er verstand van heeft. Het klinkt wel als overbelasting dus ik zou ook even rust houden en dan niet weer meteen 15 km gaan lopen. Gewoon rustig opbouwen en stoppen zodra je pijn krijgt (Baukje geeft een goede suggestie).

@Baukje: Wat ging je ook alweer voor wedstrijd doen?

@Tyche: Ik heb nooit kramp, maar ik ga dus wel regelmatig naar de fysio voor massages. Ze zeggen weleens dat kramp kan komen door een magnesiumtekort, zou dat bij jou ook zo kunnen zijn? Vochttekort kan ook de boosdoener zijn.

@Rozehanddoek: Wat goed van je 5 km! Succes met je 65 minuten loop!

Ik heb dit weekend ook weer gelopen, 7 km op een rustig tempo. Ging best goed, de eerste kilometers voelde ik m'n schenen wel, maar het voelde vooral erg gevoelig op de plekken waar de fysio gemasseerd had (het is ook nog een beetje beurs). Na het lopen helemaal geen last meer, dus het lijkt erop dat het gewerkt heeft Morgen weer naar de fysio, ik mag vandaag niet hardlopen omdat ze wil dat het morgen goed hersteld is zodat ze kan zien hoe het ervoor staat. Dus ik ga vanavond maar yoga doen, en dan woensdag hopelijk weer hardlopen!
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
@Rozehanddoek, nee, ik heb geen wedstrijd in de planning.

5 km. in half uur; jij bent goed bezig joh!

Auw, uit ervaring weet ik hoe pijn een blaar is. Sinds ik mijn nieuwe hardloopschoenen halve maat groter heb gekocht heb ik geen last meer van blaren. Blaarpleister helpt vaak erg goed.

@Momofadaughter, Sisterstrongrun lijkt mij heel gaaf, oh, hardlopen met een zus lijkt mij echt top! Ik heb 3 zussen, helaas doet geen 1 andere zus aan hardlopen.

Zo, vandaag en morgen, ben ik lekker vrij, dus ik dacht vanochtend: ik ga lekker hardlopen, na 2 km. gestopt, ik had net als Tyche een pijnlijke knoop in mijn linker been, laatst ook in mijn rechter been gehad. Dat wordt masseren en een paar dagen extra rust, maar ik baal!
I do not stop when I am tired, I stop when I am done
He wat vervelend Mother , hopelijk valt het mee.

Gioia maar dan doe je vast de gewone plank zonder been en armheffen. Of kunnen jullie dat ook zo op het gemakje minuten planken terwijl je een arm en een been uitstrekt of de zijwaartse plank met heel rustig het bovenliggende been heffen. Als je het snel doet is het gemakkelijk maar ik heb altijd geleed dat je de oefeningen juist heel rustig en beheerst moet doen en dan kost het mij echt moeite . 10keer been heffen en 10sec vasthouden bij de zijwaartse plank en ik heb het echt gehad hoor.

Maar mijn kracht schiet dus duidelijk heel erg te kort als ik jullie zo hoor.

Ik ga morgen naar Kasterlee (dwars door kasterelee) voor de 10EM. Parcours gaat bijna geheel door het bos en er zitten best wel klimmetjes en los zand in. Maar ik heb natuurlijk afgelopen week ook gewoon pittig doorgetraind dus het is vooral een tempotraining en de wedstrijd hardheid trainen.

Parcours is anders dan voorgaande jaren wat dat betreft heb ik ook geen vergelijk. Wel een heel mooi gebied. En altijd heel gezellig na afloop.
Gioia, ik denk dat het door het zwemmen/koude water kwam. Gelukkig is het nu over. Bij jou hopelijk ook snel, mother.

Gisteren 9 km in de duinen, was weer zwaar want ik begon na het meest vlakke stuk, dus non-stop stijgen en dalen. En bij elkaar 19 km gefietst van en naar het startpunt, dus een lekker actieve dag.

Veel plezier morgen, baukje.
Mother, ik baal met je mee! Ik hoop dat je iemand hebt die je een beetje kan helpen met masseren.

Baukje, ik hou de plank ongeveer 10 seconden vol en dan begint alles te trillen Daar moet ik wel mee aan de slag, denk ik.

Tyche, goed bezig!

Ik begon vanochtend vol goede moed aan een loop van 1 uur 5 minuten. Dat feestje ging niet door. Zo'n pijn in mijn linkerbeen dat ik echt niet door kon lopen. Het begon gewoon te slepen. Dus om de haverklap gewandeld en uiteindelijk na 50 minuten ellende maar gestopt. Ik baal echt want het gebeurt me de laatste tijd steeds meer. En het is altijd dat linkerbeen.. Het is geen blessure, maar hij voelt gewoon stijf en moe aan. Weet niet goed hoe ik nu mijn volgende training moet lopen, of ik weer voor een uur moet gaan of een rustig half uurtje zal doen.
Nou, als je zo veel pijn hebt dat je niet verder kan klinkt dat wel als iets meer dan gewoon een zwaar en vermoeid been... dat heb je volgens mij ook normaal gesproken in beide benen. Weet je zeker dat het geen blessure is?

Geen idee wat nu verstandig is eerlijk gezegd. Zijn deze dingen in orde: slaap, eten, warming up?

Ben net terug van een rondje door het bos van iets minder dan 7 km. Mooie roofvogel gespot (een sperwer denk ik) en genoten van de zon. Mijn vaselinetip bleek bij mijzelf vandaag niet te werken, maar verder was het een lekker loopje.
Ik vind het ook wel typisch klinken roze handdoek. Ik heb nog nooit zoiets gehad. Wel vermoeide benen natuurlijk, maar dan altijd aan beide kanten en nooit zo erg dat ik moest stoppen. Ik zou je volgende training rustig aan doen, nog een poging wagen lijkt me niet verstandig, je lichaam geeft je een signaal.

@Baukje: ik bedoelde inderdaad die plankoefening. De gewone hou ik wel een paar minuten vol, maar de zijwaartse dan weer echt niet! Zeker niet als ik m'n been omhoog moet doen. Die oefening doe ik ook pas kort, ik word er gelukkig wel beter in.

Veel succes met je wedstrijd!

Ik kom net terug van de fysio en alles voelt weer goed soepel! Ik mag weer opbouwen richting het marathonschema
Ja de gewone plank lukt me dan ook weer wel minuten lang behalve dan dat ik genadeloos afgestraft wordt met mijn schoudergebied achteraf. Maar het zijn juist de variaties die het planken moeilijk maken.

Rozehanddoek zou het geen zenuwbeknelling zijn zoals ik laatst heb gehad. Dat slepen klinkt als krachtsverlies. zou er toch door een deskundige naar laten kijken.

Zo meteen vervolg.
Vandaag dus Dwars door Kasterlee. Nieuwe parcours was erg mooi maar nog een stuk zwaarder dan het vorige parcours. Met name de eerste helft was klimmen, dalen en veel los zand. En niet dat de klimmen nu zo groot waren maar ze hakte er toch aardig in. Menig 'trail' kan er niet aan tippen.

Het werd dus ook mijn slechtste 10EM ooit maar gezien de tijd van mijn zoon die veel sneller is was het dus echt het parcours (in combinatie met de warmte). Kon mijn kleding na afloop letterlijk uitwringen.

Had uiteindelijk 1hr16 geklokt, was daarmee 4de overall (terwijl er toch echt best veel deelnermers waren) en tweede of eerste in mijn categorie (van een van de dames kon ik de leeftijd niet schatten, de eerste twee waren jonge dennen) . Maar heel slecht, ik heb niet tot de prijsuitreiking gewacht omdat oudste zoon thuis was en ik weet dat de prijsuitreiking daar soms tot zeven uur op zich laat wachten. Dus dan was ik nu pas net thuis geweest (en nu inmiddels bbq gehad). Uitslagen staan nog niet online en dat kan daar in belgië ook altijd nog wel even duren.
Dat klinkt zwaar Baukje, met dat klimmen en los zand! Gaaf dat je toch zo hoog geeindigd bent! Weet je inmiddels al of je iets gewonnen had?
Hoi!

@Mother, balen dat je moest stoppen inderdaad. Hopelik snel weer beter.

@Baukje, nee ik doe niet met arm/been uitstrekken. Wel een goede variatie weer! Hoe was het in Kasterlee?

@Tyche, actief hoor, zo'n eind fietsen en dan hardlopen en dan weer terug fietsen!

@Rozehanddoek, dat klinkt niet goed rozehanddoek. Als het al langer zo is, is het misschien een idee om naar de huisarts of fysio te gaan ermee. Voel je je been dan nog wel (omdat je schrijft dat hij gaat slepen)?

Hier gisteravond nog 15km gelopen, was alweer 10 dagen geleden! Weer veel wind (tegen) op het strand, maar het scheelt dan toch als de zon schijnt. Het liep alleen ook heel veel schuin en ik kreeg op een gegeven moment last van mijn heup en knie. Denk dat we zo'n 7km over het strand zijn geweest en dan weer eraf. Voel me vandaag niet echt top en mijn heup voel ik nog. Maar komt wel goed. Vrijdag weer lopen, lekker in de ochtend.
Halle iedereen!

Ik heb de laatste paar pagina's even goed gelezen, veel van jullie zijn echt mooi fanatiek! Even een vraag, vandaar m'n berichtje: hebben jullie nog tips om een eerste halve marathon te lopen?

Ik loop meestal 2x per week en wil naar 3x (korte snelle loop, lange duurloop en een intervaltraining). Ik ben geen superloper en ook echt geen snelle, haha. Loop gemiddeld zo'n 9km per uur, soms richting 10. Mijn favoriete afstand is 8km en mijn langste afstand ooit is 12,5. Nog wel een weg te gaan dus!

Iig, september ga ik op vakantie, daarna wil ik met echte training voor halve marathon beginnen, maar probeer nu vast in dat ritme te komen. In februari/maart hoop ik hem te lopen. Nog tips? Ervaringen?
Gioia ik was inderdaad tweede geworden. Maar ik sta dus niet op de podium foto's (nummer 3 ontbrak ook). Geen idee wat ik gewonnen had. De vorige editie kreeg ik daar waardebonnen waar ik uiteindelijk hier niets mee kon en zo vaak kom ik niet richting Kasterlee (eigenlijk maar een keer per jaar).

tiny wel heerlijk at je zo aan het strand kunt trainen. Hopelijk valt het mee met de heup.

Ranjaa ik zou zeker naar 3 keer per week trainen gaan en de verdeling van de trainingen lijkt me prima. Lange duurloop langzaam uitbouwen, de korte snelle loop regelmatig vervangen door een iets langere wisselduurloopje of loopje met tempoblokjes of zo nu een dan een vaartspel. Je kan natuurlijk als handvat ook een schema op het internet zoeken. En ik zou in aanloop naar de halve marathon nog een paar 10km wedstrijden en een 15km wedstrijd of 10EM wedstrijd inlassen.

Ben zojuist zelf nog een uurtje gaan uitlopen. Rondje van 11,6km grotendeels door het bos. Genoten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven