Eert uw vader en uw moeder, het 6e gebod.

05-06-2008 13:41 3326 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat een moeilijk onderwerp vind ik dit.

Een ander topic hier heeft me al eerder deze week aan het denken gezet. Vanochtend zag ik een tweede verschijnen waarin ouders voorkomen. Een verbitterde vader, een jaloerse moeder.

Ik herken mijzelf in verschillende gevoelens die hier op de relatiepijler besproken worden, af en toe wordt ik moe van mezelf: ja hoor, ik heb dat óók weer, kan bijna overal wel een duit in het zakje doen.

Op dit moment zit ik in een periode van mijn leven dat ik over heel veel dingen nadenk. Dingen die gebeurd zijn, 5 jaar terug, 10 jaar terug, maar ook die van veel eerder, uit mijn kindertijd, vanaf een jaar of 6,7 zelfs.

Ik heb zelfs een herrinnering van toen ik baby was, die bij navraag ook bleek te kloppen.

Als kind groei je bij je ouders op, neem je alles wat er gebeurt aan voor gewoon, en dat dat bij iedereen wel zo zal zijn.

Ik was supergehecht aan mijn ouders, ik had de liefste ouders, de beste moeder, was altijd heel gelukkig met ze.

Nu ik ouder ben en een stuk meer weet, zie ik dingen die niet klopten in mijn jeugd, mijn opvoeding. Aan mijn ouders dus.

Dingen die je als ouder gewoon niet doet, maar ook als mens in je dagelijkse doen en laten niet.

Wat dat betreft voel ik me verraden door mijn ouders; hoe kun je zo met een argeloos kind omgaan. Hoe kun je als volwassene zo in het leven staan?

Waren kinderen in die tijd een vanzelfsprekend iets in een huwelijk, groot werden ze vanzelf wel?

Ook nu, ten opzichte van mijn kinderen die af en toe met hun ogen rollen wanneer mijn ouders weer eens iets doen zoals ze doen. Ik leg ze dan uit, vergoeilijkend, laat oop en oom nou maar, ze zijn oud, zien het niet zoals wij, bladibla...

maar even later denk ik, nee Pereltje, bescherm ze maar nu, maar vroeger toen ze jong en flexibel hadden moeten zijn, en niet zo star en eigengereid, waren ze dat óók niet.

En dan komt het: ik weet weer hoe dit was, hoe dat gegaan is, én dat er nou niemand is geweest die het zag!

Al opgroeiende en kennis makende met andere mensen, andere gezinnen, zag ik in ieder geval dat het anders was, had ontzag voor hoe het er aan toe ging, maar voelde me er mijlenver van verwijderd. In die tijd droomde ik ook regelmatig dat ik geboren was in het gezin van een oom van mij, waar het altijd gezellig was. Ik droomde altijd dat ik dan met mijn tante aan de afwas stond en dat we allerlei dingen bespraken. Of dat ik door straten liep en de huizen inkeek bij welk gezin ik me prettig zou voelen.

Dit klinkt trouwens wel een stuk meer dan het voor mij op dat moment was hoor, 't was meer gewoon, eigenlijk.

Maar: als ik nu zelfs het miniemste idee zou hebben dat een van mijn kinderen deze gevoelens had, zou dat me zó veel pijn doen, terwijl mijn ouders niet eens wisten wat er in me omging.

Ik moedig mijn kinderen af en toe tot over hun vervelingsgrens aan te zeggen wat ze vinden, vooral ermee naar buiten te komen als er iets ze niet bevalt. Ik zeg er dan wel gelijk bij dat dat niet betekent dat ik dingen zeker ga terugdraaien, ze kunnen wel een uitgebreide uiteenzetting krijgen van het WAAROM, maar ik ben wel de baas. Ben ik gevoelig voor hun argumenten, geef ik natuurlijk wel toe...

Soms vraag ik me af of mijn ouders wel 100% goed bij hun hoofd waren/zijn. Dit is geen grapje, ik kan daar echt wel serieus over nadenken.

Is het domheid, naïviteit?

Hoe komt het dat ik gekomen ben waar ik ben? < nu voel ik me weer arrogant.

Dat ik me die dingen afvraag bezorgt me dan wel een schuldgevoel, stop het weer gauw weg.

Dit was een enorme aanloop naar de vraag die ik eigenlijk wil stellen: hadden jullie een ander beeld bij je kindertijd/ouders dan dat het in werkelijkheid achteraf blijkt te zijn?
hee Setter, blindedarm is best heftig, fijn dat je je alweer goed voelt. Manlief hier is vrijdag uit het ziekenhuis gekomen na 8 dagen, ook voor zijn blindedarm. Gek, zo heb je niks, zo lig je in het ziekenhuis.

Maar je komt er makkelijker vanaf dan van ouders (moeders) als de onze. Ik lees hier af en toe mee, meeschrijven doe ik maar niet.

Morgen is onze dochter jarig, ik hoop maar dat mijn ouders ons met rust laten. Ze wordt 6, de vorige 4 verjaardagen heeft mijn moeder de boel flink weten te verstoren. Vorig jaar was de druppel die ertoe heeft geleid dat we geen contact meer willen.
Jee Layla, 8 dagen voor een blindedarm? Ik vond 3,5 dag al lang! Normaal is het de ene dag opereren en de volgende dag naar huis. Het moet wel erg geweest zijn dan..... sterkte met je man, en hij ook sterkte gewenst uiteraard. (f)

En ik hoop dat je moeder jullie met rust laat morgen en dat jullie een hele gezellige dag hebben. Alvast gefeliciteerd met je dochter....

@Zusje: wij zijn naar Noorwegen geweest met onze camper. En we hebben genoten! Wat een prachtig land....

@Hanke: ik heb dat ook, dat ik overal de zonzijde van inzie. Had ik als kind al en ben ik gelukkig niet kwijtgeraakt. Zo hadden wij een klapband op de terugweg van onze vakantie. Gelukkig pas in Duitsland op een 100 km weg en niet bovenop een berg in Noorwegen met een ravijn vlak naast je.

Godzijdank kreeg ik die blindedarmontsteking pas in Nederland toen we al 5 dagen terug waren, en niet in Noorwegen. Allemaal dingen waar ik dankbaar voor ben. Het kan altijd erger tenslotte. Het was 'maar' een blindedarm...hij is niet geknapt...ik heb geen buikvliesontsteking eraan overgehouden. En ondanks mijn diabetes genezen mijn wonden goed. En last but not least: ik kwam in een ziekenhuis terecht waar ze heel goed om je denken als je diabetes hebt. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Setter, was je ziek? Arme jij! Die blindedarm kun je maar beter kwijt zijn als dat rotding gaat ontsteken he?

Hey Setter, veel beterschap! Raar ding toch, zo'n blinde darm. Je hebt hem (dacht ik) nergens voor nodig, maar als 'ie gaat ontsteken... Gelukkig zie je overal de zonnige kant van!

Layla, ik hoop dat ze niets van zich laat horen, en mocht ze dat wel doen, dat het niet de verjaardag van je dochter verstoord. Alvast hartelijk gefeliciteerd!

Witcheke, ik zal voor je duimen vrijdag! Ik vind het zo vreemd, dat er een Rechtbank is die die mensen wel omgang verlenen met hun kleinkind...

Fijn om te lezen dat iedereen zo goed terug is gekomen van vakantie! Ik kom zelf op vakantie altijd weer helemaal tot rust, waardoor ik ook weer helderder naar zaken kan kijken.

Manlief en ik gaan met vakantie, we gaan in oktober rondreizen in... Peru! Heb er zo ontzettend zin in!
Ik ben zo blij dat het allemaal goed gaat Setter, zo'n eng ding, die blindedarm . En idd heel fijn dat het kreng niet opspeelde in Noorwegen. Hoe voel je je nu? Ben je lekker vertroeteld en verwend?

En Peru... ohh Artemis, klinkt geweldig. Geniet alvast van de voorpret!
Ja, Artemis, ik hoop dat het net zo leuk wordt als het klinkt. Met prettig weer, schone hotels, lekker eten en gezellig met je man.

Layla, wat ontzettend vervelend dat je ouders de boel zo kunnen verzieken. Voor jezelf is het al vervelend maar dat ze ook zo doen bij hun kleinkind lijkt me nog rotter. Wat vooral zo naar is dat je je dan van binnen zo moet schrap zetten, ipv dat je geniet van het feit dat je dochter jarig is en een dagje even heel bijzonder...Maar de kans is dus dat ze jullie met rust laten. Ik hoop het voor je en dat het bij een kaartje o.i.d. voor de 6 jarige blijft...
......
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
*ik heb even meegedaan voor je*
Is het zo goed Elmervrouw? Sorry als ik te direct was...zal er rekening mee houden..
.......
Gefixt!
Ik heb de mijne ook aangepast Elmervrouw .
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
*Knipt en plakt* ok ik geloof dat ik 'm heb .

Trouwens Setter (ik ben een vreselijke chaoot op het moment (altijd? .... ), ik was zo blij voor je dat ik later automatisch aannam dat ik gereageerd had erop en tot mijn grote schande had ik dat nog niet), wat ontzettend fijn van je broer, hoe hij reageerde toen je in het ziekenhuis lag en erna. Wat moet dat prettig en bijzonder zijn geweest. En ook zo terecht .
...
Ja hé, vind ik ook...
Tijd voor een grouphug om half twee 's nachts. Daarna mogen jullie weer gaan slapen.

....
Ben ik te laat voor de grouphug?! Verdorie, ik en mijn nette bedtijd ook altijd...

EV, ik heb mijn postings nagelezen; volgens mij hoef ik niets aan te passen. Mocht je dit nou wel willen, laat het even weten.

Jullie ook allemaal een fijne dag!

Kom even lief naar jullie zwaaien. Zit in de lappenmand en voel me even niet vrolijk. Volgens een vriendin schijnt dat erbij te horen, maar ik ben helemaal niet goed in ziek zijn. Baal als een stekker dat ik niet gewoon 'erdoorheen' kan gaan. Zo zie je maar, echt stoer ben ik niet :(
Dan zwaai ik meteen even heel hard terug! Beterschap
If at first you do not succeed, try doing it the way your wife told you.
Hey Hanke, natuurlijk ben je wel stoer! Kom nou, iedereen is wel eens ziek hoor, beter goed uitzieken dan ermee blijven doorlopen.

Verwen jezelf lekker met bankhangen, verse sapjes, thee enz. en ziek lekker uit.

Heel veel beterschap!

Aww Hanke, je moet juist niet stoer zijn maar gewoon lekker ziekjes op je bank liggen en genieten van heul sielug zijn .

Echt hoor, lief zijn voor jezelf! Anders word ik boos.... *gromt*

........
Beterschap Hanke! Ziek en stoer gaat niet goed samen nee...

Een zwaai voor iedereen!!!
Jullie zijn lief! Heb helaas geen sapjes in huis maar water is ook lekker en mijn bank zakt lekker uit onder mijn gevlei.

Voelde me gister al klote, hoofdpijn en misselijk en benauwd. Vanochtend moest ik werken en ik voelde me niet beter. Baal dat ik maar een paar keer in de week werk en dan af moet bellen. Verder is het uitermate irritant als je met koppijn op bed ligt en tegenover je er gebouwd en bestraat wordt zodat er de hele dag zo'n trilmachine langs je raam dendert...Ja, da's heul sielig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven