Jongensnamen topic

08-02-2014 08:34 3072 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is weer tijd voor een nieuw topic.

Het vorige topic vind je hier: Jongensnamen topic

en hier
quote:suus_style schreef op 16 juli 2015 @ 09:13:

Max. Een hondennaam of niet?Ja ontzettend. Ik kan mensen met deze naam gewoon moeilijk serieus nemen, vind het bijna net zoiets als de naam Bello, vind ik ook echt zo'n hondennaam.
Ik spreek toch geen Chinees?!
Nog even iets erin gooien wb vernoemingen: mijn man had een bijzondere band met zijn opa. Hij zou het mooi vinden om ons kind, mocht het een jongetje worden, naar zijn opa te vernoemen (gaat wel om een tweede naam). Mooi idee natuurlijk.

Alleen... Zijn opa heette Bertus. En phoe zeg, wat vind ik dat toch een lelijke naam! Heeft iemand van jullie nog wen creatief idee hoe we een variant op de naam Bertus als tweede naam kunnen gebruiken?
quote:Liefhebber1977 schreef op 19 juli 2015 @ 18:42:

Nog even iets erin gooien wb vernoemingen: mijn man had een bijzondere band met zijn opa. Hij zou het mooi vinden om ons kind, mocht het een jongetje worden, naar zijn opa te vernoemen (gaat wel om een tweede naam). Mooi idee natuurlijk.

Alleen... Zijn opa heette Bertus. En phoe zeg, wat vind ik dat toch een lelijke naam! Heeft iemand van jullie nog wen creatief idee hoe we een variant op de naam Bertus als tweede naam kunnen gebruiken?Is bartholomeus wat? Daar is bertus van afgeleid.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Ken ook een bertus en dat is afgeleid van lambertus. Maar eerlijk gezegd vind ik allebei niet leuk en nogal oubollig
Bart? Of is dat te anders?
Liefhebber:

Berend

Brent

Lambert

Bertold

Bertram

Bert
Egbert

Gijsbert
Een verzinsel wat mij zo te binnen schiet: Bertijn

Er zal vast wel iemand zijn die zo heet!
Hmm, goed suggesties tonkje, strandjutter2, maree, mendy, roelfien en famke81. Zitten weer andere dingen bij dan ik zelf bedacht had. Maar of ik ermee kan leven... Weet t nog niet. Dank jullie wel iig!
Zoals al eerder opgemerkt Bart is afgeleid van Bertus. Ondanks dat het maar 1 verschilt van Bert, doet de naam wat moderner aan. Nog andere mogelijkheden:

Albert, Elbert, Robert/Robbert, Berto, Dagobert , Ebert/Ebbert, Egbert, Eibert, Gijsbert, Gilbert, Herbert, Hilbert, Huibert, Lambert, Norbert, Siebert, Wilbert, Bertold, Bertil, Bertinus, Bertrand.

Zelf vind ik Robert het leukste. Voor een tweede naam vind ik persoonlijk een duidelijke voorvadernaam, zoals Bertus, Johannes, Wilhemus, Hendrikus etc., goed kunnen.
Ja Robert is vrij gangbaar voor de dertigers nu. En alles komt ooit weer terug
Ook ik kom hier om wat raad vragen. Wij verwachten een jongen en hebben nu nog 2 namen op ons lijstje staan waaruit we echt geen keuze kunnen maken: Lars en Tobias.

Mijn man vindt ze beide even leuk en ik switch steeds in voorkeur.

Wat zijn jullie associaties met beide namen??
Lars vind ik een hele prima, neutrale naam. Niet echt spannend, een beetje veilig, maar altijd goed.

Tobias vind ik een beetje een grappige naam, alsof alleen grappige kereltjes die naam kunnen hebben. Wel ook een beetje kak.

Kan me goed voorstellen dat je blijft switchen tussen deze twee, alhoewel ik ze niet helemaal in dezelfde 'categorie' namen vind vallen. Zou zelf uiteindelijk voor Lars gaan, kan me niet voorstellen dat iemand dat echt een lelijke naam vind, en dat kan ik me bij Tobias nog wel voorstellen.
Tobias vind ik een beetje hip, klinkt vrolijk en is niet zo algemeen. Heb m zelf ook nog een tijdje op mijn lijstje gehad. Niet gedaan uiteindelijk omdat je het niet zo leuk kunt afkorten (To, Tobi...mwah)

Lars vind ik een leuke mannelijke naam maar wel vrij algemeen en relatief veel voorkomend. Niks mis mee maar ook een beetje saai.
Jullie bevestigen allebei wel dezelfde associaties die ik ook bij de namen heb. Lars vind ik krachtig en mannelijk maar met als nadeel dat het wel een heel voorkomende naam is en daardoor ook wat aan de saaie kant. Toevallig afgelopen 2 dagen ook meerdere keren op straat gehoord.

Tobias vind ik wat excentrieker, klinkt wat eigenwijzer maar ook heel vrolijk. Mijn twijfel is of het niet té excentriek is. Dat de naam niet goed af te korten is vind ik alleen maar een voordeel.

Het blijft lastig. Momenteel zit ik weer meer in het Tobias kamp.

Nog meer meningen zijn altijd welkom!
Tobias vind ik heel leuk! Stond hier ook op het lijstje. Lars een prima naam, maar zou ik zelf niet kiezen.
Ik vind Tobias zeker niet té excentriek hoor! Ik hou zelf wel van namen die je niet te vaak hoort terwijl het ook weer niet van die namen zijn waarvan je denkt: hóe?

En vind Tobias ook vrij tijdloos. Het is niet een typisch ouderwetse of juist trendy naam. Ook komt de naam niet gauw in tokkie-milieus voor.
Dank voor de reacties. Dat helpt mij weer verder
Ik vind Lars mooier klinken, maar ik heb toch de voorkeur voor jongensnamen van 1 lettergreep. Had ik drie jongens gehad i.p.v. meiden hadden ze Bas, Daan en Ties geheten.
Ik kan niets excentrieks ontdekken aan de naam Tobias, vind het oerdegelijk en mega Duits klinken Lars vind ik op zich een heel leuke naam, alleen jammer dat ie inmiddels zo veel voorkomend is.
quote:-tinkerbell- schreef op 25 juli 2015 @ 22:25:

Ik kan niets excentrieks ontdekken aan de naam Tobias, vind het oerdegelijk en mega Duits klinken Lars vind ik op zich een heel leuke naam, alleen jammer dat ie inmiddels zo veel voorkomend is.Exactly my thoughts! Erg Duits. Persoonlijk vind ik Lars leuker, maar hou niet van namen die heeeeeeel populair zijn, dus dat is weer een minpunt...
quote:Zanahoria schreef op 24 juli 2015 @ 16:29:

Lars vind ik een hele prima, neutrale naam. Niet echt spannend, een beetje veilig, maar altijd goed.

Tobias vind ik een beetje een grappige naam, alsof alleen grappige kereltjes die naam kunnen hebben. Wel ook een beetje kak.

Kan me goed voorstellen dat je blijft switchen tussen deze twee, alhoewel ik ze niet helemaal in dezelfde 'categorie' namen vind vallen. Zou zelf uiteindelijk voor Lars gaan, kan me niet voorstellen dat iemand dat echt een lelijke naam vind, en dat kan ik me bij Tobias nog wel voorstellen.Jazeker wel, ik vind Lars echt een heel lelijke naam! Lelijke klank en hard. Tobias vind ik heel leuk juist, dus mijn advies is duidelijk
Leuk om te lezen hoe verschillend namen worden ervaren. Dat Tobias een hele duitse naam is, was nog niet bij mij opgekomen. Verder hoeft een naam voor mij gelukkig niet door iedereen mooi gevonden te worden.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik beide namen leuk vindt, maar ook bij beide namen blijf twijfelen. Dus ze zijn toch niet leuk genoeg denk ik. We gaan gewoon verder denken totdat het wel 'de naam' is. Bedankt voor jullie meningen, ik heb er zeker wat aan gehad!
Wat vind je van Tobian, Thoben/Toben, Thorben of Esben?
quote:barbabientje2 schreef op 26 juli 2015 @ 20:01:

Leuk om te lezen hoe verschillend namen worden ervaren. Dat Tobias een hele duitse naam is, was nog niet bij mij opgekomen. Verder hoeft een naam voor mij gelukkig niet door iedereen mooi gevonden te worden.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik beide namen leuk vindt, maar ook bij beide namen blijf twijfelen. Dus ze zijn toch niet leuk genoeg denk ik. We gaan gewoon verder denken totdat het wel 'de naam' is. Bedankt voor jullie meningen, ik heb er zeker wat aan gehad!

Heb je ook gelijk in hoor, je kunt nu eenmaal niet iedereen tevreden stellen. Nog behoefte aan nieuwe opties?:

Rens/Renze/Rense

Jens/jense

Remert

Mart

Nick

Elmar

Simme

Tijmen

Casper/Kaspar

Ebian

Siem

Mees

Christian

Jurrian

Jurre

Jorg

Jorn

Jarde/Jard

Joppe

Quint

Ties

Stef

Stan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven