schoonmaken van huis

28-07-2015 17:05 114 berichten
Hele discussie met vriendinnen over het huishouden. We verschillen hierin nogal van mening hun vinden dat ik teveel doe. We hebben allemaal een gezin met 2 kinderen en een huisdier.

Onze discussie gaat over:

Iedere week bed verschonen

Dagelijks stofzuigen en toilet

2x pw afstoffen van de zichtbare plekken

Ben ik nou echt zo een uber poetsmiep??

Ongeacht of ik echt te veel poets. Ik vind poetsen gewoon leuk dus zal niet veel veranderen maar we zijn gewoon nieuwsgierig naar wat 'normaal' is.
Ik ben een viezerik lees ik!

Hier:

Wc, stofzuigen, stoffen, dweilen, badkamer etc 1x per 2 weken, dan komt de poetshulp namelijk.

Bed: 1x in de 3 a 4 weken.... Dragen allebei een pyama, voor mijn gevoel vangt dat het meeste van de "viezigheid" op.

Was: 1x per week en dan meteen 4 a 5 machines, strijken doet de poetshulp de dag erna. Vouwen doe ik wel zelf.

Ramen etc: een keer in de 2 maanden koop ik mijn moeder om met een etentje, oftwel ik kook en ondertussen lapt zij de ramen.

Als tussendoor iets echt vies is, wil ik best een dweil/stofzuiger of poetslap er door halen, maar als het niet zichtbaar vies is, dan blijft het vrolijk liggen tot de poetshulp komt!

Aanvullen: geen kinderen en geen huisdieren aanwezig, we werken beiden gemiddeld 50u per week + een druk sociaal leven... dat scheelt ook qua vies-maak-factor!
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe? Daar zit wel een verschil in.

Ik stofzuig ook iedere dag, maar alleen het looppad omdat ik een hekel heb aan kruimels onder m'n blote voeten Dagelijks alle verdiepingen + alles van z'n plek vind ik echt te gek.

Dagelijks de borstel door de wc doe ik ook. Maar iedere dag de hele pot + wastafeltje + tegels dus niet.

Afstoffen heb ik de pest aan. Eens in de zoveel tijd gaat er een vochtige lap over alles heen.

Het bed verschoon ik wekelijks. Ik lig niet fijn in een muf bed.
Heb je 4 a 5 wasmachines?
quote:KingImmortal schreef op 28 juli 2015 @ 17:49:

Heb je 4 a 5 wasmachines?begrijpend lezen - nee ik bedoel natuurlijk 4 of 5 wassen achter elkaar draaien..........
quote:diana_banana schreef op 28 juli 2015 @ 17:47:

Dagelijks de borstel door de wc doe ik ook. Maar iedere dag de hele pot + tegeltjes dus niet.

Ik ook niet hoor tegeltjes heb ik al een half jaar niet gedaan haha. Als ik het schoonmaak 3x in de week wel de pot, spoelknop, licht en de deurklinken. Ben er hooguit 5 minuten mee bezig. Ik woon alleen dus dat scheelt weer
quote:Dagelijks stofzuigen en toiletLigt eraan of jullie echt vieze gewoonten hebben, bijv. koekjes lopen te kruimelen, een hond die vaak buitenkomt en zich uit gaat schudden, heel zachte kleverige uitwerpselen op het wc-plateautje deponeren enz.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik ben wel een beetje obsessief schoon op mijn basgitaren, dat moet stofvrij en vetvrij blijven en blinken

Dat dan weer wel.
quote:Calm schreef op 28 juli 2015 @ 17:50:

[...]

begrijpend lezen - nee ik bedoel natuurlijk 4 of 5 wassen achter elkaar draaien...........
quote:Calm schreef op 28 juli 2015 @ 17:46:

Ik ben een viezerik lees ik!

Hier:

Wc, stofzuigen, stoffen, dweilen, badkamer etc 1x per 2 weken, dan komt de poetshulp namelijk.

Bed: 1x in de 3 a 4 weken.... Dragen allebei een pyama, voor mijn gevoel vangt dat het meeste van de "viezigheid" op.

Gatverdamme, 1 x in de 4 weken!

Wat zullen jullie kussenslopen stinken zeg!
Bed verschonen: 1 keer in de 3 weken (vertoef daar alleen) dweilen:2 keer per week.Toilet schoonmaken:2 keer per week.douche schoon maken:1 keer per maand. stofafnemen:1 keer per week.Ramen wassen:1 keer per 2 maanden. keuken (kookplaat,en aanrecht)2 keer per week. enz enz enz.Maar als je je huis/flat of what ever echt schoon wil houden heeft men elke dag wel wat te doen.
No Mercy
Ik stofzuig elke dag. Eens in de 2 weken doen we alle was in 1 dag. Toilet eens in de week, net zoals de badkamer. Als ik stofzuig, neem ik ook alles gelijk met een doekje af. Bedden verschonen we eens in de week / 2 weken. Ligt er maar net aan wanneer we eraan denken.
Ik werk fulltime, heb daar allemaal geen tijd voor.
stofzuigen doe ik zelden,heb overal laminaat(behalve op het toilet en de douche natuurlijk) dus 2 keer per week dweilen volstaat ook.

En wat te denken van strijken,strijken doe ik nooit,sterker nog heb niet eens een strijkijzer.dingen die kreuk gevoelig zijn laat ik bij het wassen op wat minder toeren centrifugeren en goed uitkloppen alvorens het op te hangen,en altijd 1 of twee maatjes te klein aanschaffen dan zit het kreukvrij als gegoten.
No Mercy
Als ik 2x per week stofzuig is het veel. Is toch zinloos met een man die met profielzolen vol zand binnen loopt. Al die tijd er in steken waarna het al snel niet meer te zien is....
Ik vind het absoluut niet teveel.

Wij werken allebei, maar stofzuigen elke dag, bed 1 keer per week, toiletten dagelijks.
Alles gewoon bijhouden is de beste remedie,des te minder werk en tijd ben je aan het poetsen kwijt.
No Mercy
De meeste vrouwen die ik ken zijn nogal schone miepjes . Weet ook niet hoe dat kan, maar het is bij hen altijd brandschoon.

Bed verschonen doe ik zo:

week 1: kussenslopen verschonen, dekbed omdraaien (dan slaap je onder schone kant overtrek .

week 2: hele bed verschonen
Ik ben overigens dol op de kant-en-klare schoonmaakdoekjes. Makkelijk om even de wasbak en het toilet af te nemen.

Of een stoffige vensterbank, of... enz. enz.
Niks lekkerders als een schoon en fris huis! Stofzuigen en toilet doe ik dagelijks, badkamer en bed + bovenverdieping doe ik wekelijks. Dweilen om de dag en verder kijk ik wat nodig is en doe ik iets extra als ik dat nodig vind.

Edit; de koelkast doe ik ook wekelijks. Alle verse groenten liggen erin dus soms iets zand op het glas. Niet meer dan normaal om die ook wekelijks even van een doekje te voorzien voor de nieuwe verse groenten erin gaan
Als je als huisvrouw of huisman de hele dag thuis bent,en er geen kinderen rondrennen dan is het een stuk eenvoudiger om de boel thuis fris en fruitig te houden.
No Mercy
Nog een tip: als ik heb gedoucht dan sproei ik daarna vaak even met heet water de wc-pot en haal de borstel erdoor. Kleine moeite.
Wat ik me afvraag: de dames die hier zeggen dagelijks stof te zuigen, toilet te doen etc. Werken jullie? En zo ja, hoe doe jij het dan allemaal? Echt een oprechte vraag. Ik doe best wel wat, maar met 32 uur krijg ik dat niet voor elkaar. Een gezonde maaltijd heeft dan bijv voor mij meer prioriteit.
quote:kittycat001 schreef op 28 juli 2015 @ 18:23:

Edit; de koelkast doe ik ook wekelijks. Alle verse groenten liggen erin dus soms iets zand op het glas. Niet meer dan normaal om die ook wekelijks even van een doekje te voorzien voor de nieuwe verse groenten erin gaanWij wassen af met de hand, want geen afwasmachine . Voordeel is wel dat je dan eerder even een doekje even ergens overheen haalt, als het sopje nog redelijk schoon is. Na de afwas gooi ik de teil vaak leeg in het toilet. Kan dat sopje even lekker weken.
Mwah wel ietsje veel. Zelf echt geen zin om dagelijks de wc te doen en vind dat ook echt niet nodig. 1 a 2x per week en soms even zo'n glorix doekje.

En in de winter beddengoed 1x in de 2 weken.

En hoeveel 'stof' kan er liggen als je en elke dag stofzuigt (doe ik ook sinds kruimelende dreumes). Twee keer per week neeee echt niet.

ik vraag me altijd af waar mensen de tijd vandaan halen, zeker naast 2 kinderen en ik neem aan een baan?
Ik krijg bijna een complex dankzij mijn buurvrouw. Die maakt heel veel schoon, altijd volle waslijnen en volgens mij lapt ze elke week de ramen. Ook haar tuin is brandschoon, geen onkruidje te zien. Ik vraag me werkelijk af hoe je dat voor elkaar krijgt. Ook al zou ik niet werken, dan zou ik er de energie niet eens voor hebben. Maar als ik dit topic lees ben ik best schoon!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven