Werk & Studie alle pijlers

Schrijven/Spelling

03-08-2015 12:47 84 berichten
Hai

Ik hoop op serieuze reacties... Ik zit er best wel mee dat ik soms zo slecht schrijf, warrig, vol taalfouten en ik schrijf spreektaal. Soms synoniemen niet goed gebruik bijv: mits en tenzij... Ik wil dit dus dolgraag verbeten en werken aan een fijne schrijfstyle. Iemand tips hoe ik dat kan doen?
quote:prik schreef op 03 augustus 2015 @ 13:02:

[...]

Het zou al schelen als je zou letten op je interpunctie. Als er in het stukje dat ik hierboven geciteerd heb een punt staat voor 'ppff' (en als 'ppff' dan ook nog met een hoofdletter begint) leest het al een heel stuk prettiger.

En probeer niet zoveel woorden weg te laten, dan komt het ook al minder over als spreektaal: 'Het lijkt wel alsof mij dat niet lukt... ik vind het zo klunzig!' En let op typfoutjes: regelS, leren tot ik erbij neervaL.Dank je wel Prik! Ik zal er op letten
Alle reacties Link kopieren
quote:my-little-appletree schreef op 03 augustus 2015 @ 13:05:

Als je een belangrijke tekst moet schrijven even weg leggen voor je hem opnieuw leest, dan pak je je fouten er echt beter uit. En inderdaad door een ander laten na lezen, dan haalt die er ook nog dingen uit. Hoef je je niet voor te schamen trouwens, als ik iets heb dat foutloos moet zijn leest mijn vriend het ook gewoon na.Ook al helpt het wel om je eigen teksten nog eens door te lezen, iedereen is uiteindelijk een beetje blind voor een deel van de fouten en gekke kronkels in zijn eigen werk. Daarom bestaan er ook redacteuren en bureauredacteuren: zelfs professionele schrijvers zien niet alles.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
quote:prik schreef op 03 augustus 2015 @ 13:05:

[...]

Dat is toch de standaardsmoes van forummers die veel spelfouten maken? 'Ja maar ik heb dyslexie.' Ook als je van kilometers afstand al ziet dat de fouten die ze maken nooit met dyslexie te maken kunnen hebben.Op het forum heeft het volgens mij inderdaad weinig te maken met dyslexie en meer met luiheid en snel willen schrijven. Er is ook wel een verschil in niet gebruiken van hoofdletters of interpunctie en het gebruiken van een ei als het een ij moet zijn of die fout met d en t.
quote:DG2015 schreef op 03 augustus 2015 @ 13:08:

[...]

Ook al helpt het wel om je eigen teksten nog eens door te lezen, iedereen is uiteindelijk een beetje blind voor een deel van de fouten en gekke kronkels in zijn eigen werk. Daarom bestaan er ook redacteuren en bureauredacteuren: zelfs professionele schrijvers zien niet alles.Ik vind dat dus echt een talent, om andermans teksten te lezen en al die fouten er uit te kunnen halen. Ik heb het dan niet alleen over spelling maar ook de juiste woorden kiezen in een zin.. Bijv: doordat of omdat, het lijkt veel op elkaar maar is totaal anders. Wellicht komt het omdat ik ook andere talen spreek, alhoewel mijn nederlandse spraak wel abn is .
quote:DG2015 schreef op 03 augustus 2015 @ 13:08:

[...]

Ook al helpt het wel om je eigen teksten nog eens door te lezen, iedereen is uiteindelijk een beetje blind voor een deel van de fouten en gekke kronkels in zijn eigen werk. Daarom bestaan er ook redacteuren en bureauredacteuren: zelfs professionele schrijvers zien niet alles.Dat snap ik, maar als ik snel iets geschreven heb en ik lees de volgende dag na kan ik er soms best wat fouten uit halen of zie ik opeens dat een zin helemaal niet lekker loopt. Zeker als je (samen met een ander) je fouten weer na loopt kan je er van leren. Als jij een tekst schrijft en een ander verbetert de tekst heb je wel een goede tekst, maar verbeter je niet de manier waar op je schrijft of je spelling. Vandaar dat ik het als advies geef.
anoniem_228585 wijzigde dit bericht op 03-08-2015 14:09
Reden: Foutje XD
% gewijzigd
quote:DG2015 schreef op 03 augustus 2015 @ 13:05:

[...]

Ik denk dat ze doelt op het feit dat veel mensen die hier op het forum op spelfouten gewezen worden, zeggen dat ze dyslexie hebben. (En als dat altijd waar zou zijn, het percentage dyslecten op dit forum wel erg hoog zijn.)Dat bedoelde ik inderdaad, dat ze een legitiem probleem misbruiken om hun luiheid om me en mijn uit elkaar te houden verdoezelen.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
quote:mwa schreef op 03 augustus 2015 @ 13:13:

[...]

Ik vind dat dus echt een talent, om andermans teksten te lezen en al die fouten er uit te kunnen halen. Ik heb het dan niet alleen over spelling maar ook de juiste woorden kiezen in een zin.. Bijv: doordat of omdat, het lijkt veel op elkaar maar is totaal anders. Wellicht komt het omdat ik ook andere talen spreek, alhoewel mijn nederlandse spraak wel abn is .

Nee, ik denk dat het komt omdat er minder aandacht aan wordt besteed in het onderwijs. Bij mijn generatie is het er nog ingestampt.

Ik ben tweetalig, maar mijn Nederlands is prima.
Er zijn al veel tips gegeven: Schrijf bewust inderdaad.

Als ik even snel een reactie typ, ben ik ook wel eens lui in het gebruik van hoofdletters en interpunctie, maar over het algemeen probeer ik er toch wel op te letten.

Schrijf geen spreektaal. Ik zie dat veel mensen op het forum en op facebook dat wel doen. Ik snap best wat ze vertellen dan, maar het komt inderdaad kinderlijk over. Voorbeeld:

'Was met me ma naar de markt geweest effe lekker een harinkie halen. Nou een drukte daar niet normaal. Dacht dat iedereen op vakantie was in augustus mooi niet dus' etc.

Prettiger vind ik dan: 'Gisteren gingen mijn moeder en ik naar de markt hier in in het dorp. We wilden even lekker een harinkje eten. Het was echter heel druk; ik dacht dat het wel mee zou vallen omdat veel mensen in augustus op vakantie zijn.'

Als je moeite hebt met het spellen van bepaalde woorden: zoek het op.

Als je moeite hebt met het verschil tussen mits en tenzij: zoek het op voordat je het gebruikt.

Ik schrijf ook veel op engelstalige fora en zoek nog steeds dingen op over vrij simpele zaken als then/than, they're/there/their, werkwoordspelling, gewoon omdat ik soms twijfel en het goed wil doen.

Kleine moeite, groot plezier voor je lezers.
Ik lees even mee herken het probleem en mijn Nederlands schrijven mag ook wel beter worden. Ook nog geen idee hoe.
quote:amarna schreef op 03 augustus 2015 @ 13:23:

[...]

Nee, ik denk dat het komt omdat er minder aandacht aan wordt besteed in het onderwijs. Bij mijn generatie is het er nog ingestampt.

Ik ben tweetalig, maar mijn Nederlands is prima.

Ik denk ook dat het komt doordat we nu zoveel slecht geschreven taal tegenkomen. Ik kan me zo voorstellen dat geschreven taal vroeger vooral bestond uit boeken, kranten en brieven waarop mensen hun best hadden gedaan. Volgens mij schreven mensen toen helemaal niet beter, maar degenen die slecht schreven die kwam je veel minder tegen.

Nu hangt de halve wereld massaal rond op internet, whatsapp en social media waar elke 'laaggeletterde' in een paar seconden allerlei berichten de wereld in kan sturen. Wanneer je dan zoals mwa niet echt handig bent met geschreven taal, werkt dat nog extra tegen.

Toevoeging: als ik ouderen op Facebook e.d. tegenkom, vind ik het taalgebruik vaak net zo tenenkrommend als dat van de jongere generaties.
Tjezus, wat vals
Hebben ze dat er niet ingeramd in jouw milieu dan?
quote:single1985 schreef op 03 augustus 2015 @ 13:28:

Ik lees even, ik mee herken het probleem.Mijn Nederlands mag ook wel beter worden. Ik heb ook nog geen idee hoe ik dat aan moet pakken.Dat was dus spreektaal. Ik heb even aangegeven waar ik denk dat het anders kan.
quote:amarna schreef op 03 augustus 2015 @ 13:23:

[...]

Ik ben tweetalig, maar mijn Nederlands is prima.En waarom zou het dat ook niet zijn? Tweetaligheid is geen excuus voor slechte beheersing van de taal, welke dan ook.
quote:Starshine schreef op 03 augustus 2015 @ 13:33:

Dat was dus spreektaal. Ik heb even aangegeven waar ik denk dat het anders kan.En als je dan nóg meer rekening wilt houden met je lezers maak je van 'hoe ik dat aan moet pakken' 'hoe ik dat moet aanpakken'. Het leest namelijk makkelijker als losse delen van werkwoorden niet te ver uit elkaar staan. Maar dat is wel lezersgerichtschrijven voor gevorderden hoor.
quote:MevrouwJack schreef op 03 augustus 2015 @ 13:29:

[...]

Ik denk ook dat het komt doordat we nu zoveel slecht geschreven taal tegenkomen. Ik kan me zo voorstellen dat geschreven taal vroeger vooral bestond uit boeken, kranten en brieven waarop mensen hun best hadden gedaan. Volgens mij schreven mensen toen helemaal niet beter, maar degenen die slecht schreven die kwam je veel minder tegen.

Nu hangt de halve wereld massaal rond op internet, whatsapp en social media waar elke 'laaggeletterde' in een paar seconden allerlei berichten de wereld in kan sturen. Wanneer je dan zoals mwa niet echt handig bent met geschreven taal, werkt dat nog extra tegen.

Toevoeging: als ik ouderen op Facebook e.d. tegenkom, vind ik het taalgebruik vaak net zo tenenkrommend als dat van de jongere generaties.

Eens. Wat schreef je vroeger zelf nou? Een boodschappenlijstje, een ansichtkaart, een brief? De meeste geschreven tekst bestond uit boeken en kranten en die zijn geschreven en nagekeken door professionals. Nu kan elke Annie van de hoek 'ff zegge wat se der van vind'.

Mensen zijn niet zozeer slechter gaan spellen en schrijven, maar het is nu gewoon veel meer zichtbaar. Volgens mij zijn er ook niet zoveel laaggeletterden, maar vooral veel luie mensen. ('-d of -dt, ja weet ik veel. Ik heb geen zin om het op te zoeken en ze snappen me toch wel'. Dat werk.)
quote:Star schreef op 03 augustus 2015 @ 13:31:

Hebben ze dat er niet ingeramd in jouw milieu dan?

Ik weet niet of je het tegen mij hebt, maar ik kan me dat niet herinneren eerlijk gezegd (ben in de 30 dus ik zat in de jaren '80 en '90 op school). Dat kan ook komen doordat ik van jongs af aan veel gelezen heb en daardoor nooit problemen met taal heb gehad. Ik vond dictees maken en oefeningen rond grammatica en dergelijke alleen maar leuk dus ik heb nooit het idee gehad dat er enorm op gehamerd werd.

Edit: ik had 'dictees' verkeerd geschreven, een beetje jammer
Tjezus, wat vals
quote:my-little-appletree schreef op 03 augustus 2015 @ 13:16:

[...]

Dat snap ik, maar als ik snel iets geschreven hen en ik leesboek de volgende dag na kan ik er soms best wat fouten uit halen of zie ik opeens dat een zin helemaal niet lekker loopt. Zeker als je (samen met een ander) je fouten weer na loopt kan je er van leren. Als jij een tekst schrijft en een ander verbeterd de tekst heb je wel een goede tekst, maar verbeter je niet de manier waar op je schrijft of je spelling. Vandaar dat ik het als advies geef.O ja en vergeet vooral niet die woordaanvul optie uit te zetten, want daarmee krijg je echt rare zinnen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:MevrouwJack schreef op 03 augustus 2015 @ 13:29:

[...]

Toevoeging: als ik ouderen op Facebook e.d. tegenkom, vind ik het taalgebruik vaak net zo tenenkrommend als dat van de jongere generaties.Dat is zeker ook een oorzaak. Iedereen schrijft tegenwoordig. Ook bij ondertiteling op tv, in kranten en tijdschriften lees ik ernstige taalfouten. Als het je vak is, zou je toch beter moeten weten?
quote:prik schreef op 03 augustus 2015 @ 13:36:

[...]

En als je dan nóg meer rekening wilt houden met je lezers maak je van 'hoe ik dat aan moet pakken' 'hoe ik dat moet aanpakken'. Het leest namelijk makkelijker als losse delen van werkwoorden niet te ver uit elkaar staan. Maar dat is wel lezersgerichtschrijven voor gevorderden hoor. Beide is goed natuurlijk. Ik weet dat ik de neiging heb werkwoorden uit elkaar te trekken.
quote:Starshine schreef op 03 augustus 2015 @ 13:33:

[...]

Dat was dus spreektaal. Ik heb even aangegeven waar ik denk dat het anders kan.Dat zie ik dus zelf niet pas als mensen mij er op gaan wijzen pas dan ga ik het zien, en dat zou ik graag willen veranderen.
quote:Starshine schreef op 03 augustus 2015 @ 13:39:

Beide is goed natuurlijk. Ik weet dat ik de neiging heb werkwoorden uit elkaar te trekken.Klopt, het is allebei goed. Ik moet alleen beroepsmatig zoveel mogelijk op B1-niveau schrijven, daarom let ik daar altijd wel op. Het leest gewoon makkelijker als delen van een werkwoord zoveel mogelijk bij elkaar blijven. En dat is waarom je schrijft toch; voor je lezers.
quote:MevrouwJack schreef op 03 augustus 2015 @ 13:37:

[...]

Ik weet niet of je het tegen mij hebt, maar ik kan me dat niet herinneren eerlijk gezegd (ben in de 30 dus ik zat in de jaren '80 en '90 op school). Dat kan ook komen doordat ik van jongs af aan veel gelezen heb en daardoor nooit problemen met taal heb gehad. Ik vond dictees maken en oefeningen rond grammatica en dergelijke alleen maar leuk dus ik heb nooit het idee gehad dat er enorm op gehamerd werd.

Edit: ik had 'dictees' verkeerd geschreven, een beetje jammer Nee ik heb het niet tegen jou. TO had het in een ander topic gisteren over haar milieu, waar oma's niet op FB zitten
quote:Star schreef op 03 augustus 2015 @ 13:31:

Hebben ze dat er niet ingeramd in jouw milieu dan? Haha oke oke point taken, maar met mijn abn is niks mis star Ik wist dat jij zou reageren! Ik wist het haha
quote:single1985 schreef op 03 augustus 2015 @ 13:40:

[...]

Dat zie ik dus zelf niet pas als mensen mij er op gaan wijzen pas dan ga ik het zien, en dat zou ik graag willen veranderen.

Dat snap ik en het was ook niet lullig bedoeld. Maar je kan nou eenmaal niet altijd iemand hebben die het voor je nakijkt. Je moet je dus zelf bewust worden van wat en hoe je het schrijft. Ook bovenstaande zin bijvoorbeeld, daar kunnen wel wat extra punten en komma's in.

Correct schrijven is een combinatie van aanleg en gevoel (noem het maar talent), regels stampen en oefenen. Oefenen doe je door veel te lezen (en dan boeken, kranten, tijdschriften. Bronnen waarbij je er op kunt vertrouwen dat er goed geschreven wordt. Als je je leeskilometers maakt op Facebook blijf je kromme zinnen maken.)
quote:Starshine schreef op 03 augustus 2015 @ 13:27:

Er zijn al veel tips gegeven: Schrijf bewust inderdaad.

Als ik even snel een reactie typ, ben ik ook wel eens lui in het gebruik van hoofdletters en interpunctie, maar over het algemeen probeer ik er toch wel op te letten.

Schrijf geen spreektaal. Ik zie dat veel mensen op het forum en op facebook dat wel doen. Ik snap best wat ze vertellen dan, maar het komt inderdaad kinderlijk over. Voorbeeld:

'Was met me ma naar de markt geweest effe lekker een harinkie halen. Nou een drukte daar niet normaal. Dacht dat iedereen op vakantie was in augustus mooi niet dus' etc.

Prettiger vind ik dan: 'Gisteren gingen mijn moeder en ik naar de markt hier in in het dorp. We wilden even lekker een harinkje eten. Het was echter heel druk; ik dacht dat het wel mee zou vallen omdat veel mensen in augustus op vakantie zijn.'

Als je moeite hebt met het spellen van bepaalde woorden: zoek het op.

Als je moeite hebt met het verschil tussen mits en tenzij: zoek het op voordat je het gebruikt.

Ik schrijf ook veel op engelstalige fora en zoek nog steeds dingen op over vrij simpele zaken als then/than, they're/there/their, werkwoordspelling, gewoon omdat ik soms twijfel en het goed wil doen.

Kleine moeite, groot plezier voor je lezers.Dankjewel Goede tips! In eerste instantie doe ik het voor mijzelf, maar ik kan mij erg goed voorstellen dat het niet prettig lezen is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven